Sandra N Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hej! För att göra en lång historia kort:) Jag har ätit strikt Lchf sedan ett år tillbaka. Jag mår toppen och alla värden är jättefina. Mitt problem är att viktminskningen har gått alldeles för långt! Jag väger idag för lite, på gränsen till undervikt. Jag är 167cm lång och väger 52,5 kg. Jag skulle behöva gå upp fem kilo men vill göra det utan att behöva tillföra mer kolhydrater. En vanlig matdag för mig ser ungefär ut på följande vis: Frukost; två kokta ägg med 25 g smält smör. En kopp kaffe med en matsked kokosfett. Därutöver tar jag fiskleverolja, D- vitamin och magnesium som kosttillskott. Lunch; lax med 25 g skirat smör och blomkålsmos. Middag; tacos med mycket grönsaker, cremefraich och riven gräddost. Dock utan bröd. Till helgen blir det oftast lite lchf snask som parmesanchips eller salamichips. I bland brukar vi vi göra någon lchf dessert så som pannacotta eller bärpaj. Vad gör jag för fel? Hur ska jag kunna öka i vikt utan att falla tillbaka i sockerfällan? (P.s dagen innan min dotter föddes stod vågen på 103kg!!!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Styrketräning kanske? Lägg på mer vikt med muskler istället för fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Proteiner brukar i alla fall för mig vara en effektiv viktnedgångsbromsare. Alltså testa och öka dem något . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra N Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Tack, för att du tog dig tid att svara. Jag har faktiskt funderat på att börja styrketräna. Men bör jag tillföra kosten något särskilt isf! Mer protein? Fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaJ Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hej!För att göra en lång historia kort:) Jag har ätit strikt Lchf sedan ett år tillbaka. Jag mår toppen och alla värden är jättefina. Mitt problem är att viktminskningen har gått alldeles för långt! Jag väger idag för lite, på gränsen till undervikt. Jag är 167cm lång och väger 52,5 kg. Jag skulle behöva gå upp fem kilo men vill göra det utan att behöva tillföra mer kolhydrater. En vanlig matdag för mig ser ungefär ut på följande vis: Frukost; två kokta ägg med 25 g smält smör. En kopp kaffe med en matsked kokosfett. Därutöver tar jag fiskleverolja, D- vitamin och magnesium som kosttillskott. Lunch; lax med 25 g skirat smör och blomkålsmos. Middag; tacos med mycket grönsaker, cremefraich och riven gräddost. Dock utan bröd. Till helgen blir det oftast lite lchf snask som parmesanchips eller salamichips. I bland brukar vi vi göra någon lchf dessert så som pannacotta eller bärpaj. Vad gör jag för fel? Hur ska jag kunna öka i vikt utan att falla tillbaka i sockerfällan? (P.s dagen innan min dotter föddes stod vågen på 103kg!!!) Pröva att äta nötter,det går jag upp på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Tack, för att du tog dig tid att svara. Jag har faktiskt funderat på att börja styrketräna. Men bör jag tillföra kosten något särskilt isf! Mer protein? Fett? Nja, två ägg, lax och tacos kommer du långt med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lands Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Ta en efterrätt ibland, hallon och grädde t.ex, men är Du sockerkänslig kanske större portion vid middagen är bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Hej!För att göra en lång historia kort:) Jag har ätit strikt Lchf sedan ett år tillbaka. Jag mår toppen och alla värden är jättefina. Mitt problem är att viktminskningen har gått alldeles för långt! Jag väger idag för lite, på gränsen till undervikt. Jag är 167cm lång och väger 52,5 kg. Jag skulle behöva gå upp fem kilo men vill göra det utan att behöva tillföra mer kolhydrater. En vanlig matdag för mig ser ungefär ut på följande vis: Frukost; två kokta ägg med 25 g smält smör. En kopp kaffe med en matsked kokosfett. Därutöver tar jag fiskleverolja, D- vitamin och magnesium som kosttillskott. Lunch; lax med 25 g skirat smör och blomkålsmos. Middag; tacos med mycket grönsaker, cremefraich och riven gräddost. Dock utan bröd. Till helgen blir det oftast lite lchf snask som parmesanchips eller salamichips. I bland brukar vi vi göra någon lchf dessert så som pannacotta eller bärpaj. Vad gör jag för fel? Hur ska jag kunna öka i vikt utan att falla tillbaka i sockerfällan? (P.s dagen innan min dotter föddes stod vågen på 103kg!!!) Först, grattis till en rejäl viktminskning där! Vad gäller att lägga på sig vikt är det inte konstigare än att du måste börja äta mera. Om du inte själv upplever att du vill ha mer kroppsfett så är det ju också en fördel att styrketräna så att du får lite bättre ratio mellan mager kroppsvävnad och fett. Om jag höftar lite vad gäller mängderna för lunch och middag baserat på det lilla du äter till frukost så blir det ju inte direkt någon större energimängd du får i dig på en dag så din viktutveckling bör inte komma som en överraskning. Kort och gott, ät mera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra N Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Tack, för din! jag ska försöka öka mängden mat och förhoppningsvis sker det naturligt när jag börjar träna. /Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Tycker du fått bra råd=)) Härlig resa du gjort!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loket Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Sen är vi alla byggda och skapade olika. Så länge du känner att du mår bra är mätt, pigg och bekväm med vad du ser i spegeln. Så skulle jag inte se någon anledning till att öka i vikt, om det inte är för utseendets skull då =) BMI måttet är inte bra nånstans! Känn efter =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts