Emilia Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Det är skrämmande hur lätt det går att överäta även på LCHF när det väl slår slint. Har lärt mig att jag oftast inte kan ha grädde hemma, för rätt som det är så står jag där och klunkar i mig alldeles för mycket rakt ur förpackningen. Sen är den onda spiralen igång. Har ÄNTLIGEN tagit tag i mig själv och striktat upp efter två dåliga veckor med vin, mörk choklad, massor med grädde och jordgubbar, Stevia-sötad mjölkchoklad, Alvesta-glass, sockerfria kokostoppar och så vidare. Även om allt jag överätit varit "LCHF-vänligt", så ger det ju dåliga effekter både på vikten och måendet i de mängderna. Usch! När jag väl kommer igång slutar jag inte förrän magen gör ont. MEN nu är det skärpning och bara strikt LCHF igen. Inga mer skitprodukter. Finns det fler med överätningsproblem där ute? Vad triggar er? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Finns det fler med överätningsproblem där ute? Vad triggar er? För lite fett!!! Det enda (men inte så enda ) jag har i min kost som triggar är hallon, kokosflingor, mandlar och mörk choklad. Problemet är att dessa saker vill jag äta av i små mängder men inte överäta (de ger mig då problem med magen). Hallon har bra röda färgämnen, mandel/hasselnötter använder jag i matlagning och de har bra vitaminer (E och några av B ) och mineraler. En bit choklad per dag tror jag också är bra . Men hur klarar man att ha dessa varor hemma och bara äta lite? Min lösning har varit att inte äta dessa som mellanmål när jag kommer hem hungrig från jobbet och inte orkar laga mat ännu, utan då tar jag en kaffe/chokladdrink på kokosfett och ägg istället. Samma om jag blir hungrig/sugen sent på kvällen. Har även hittat Vivanis 92% choklad och den triggar inte lika mycket. PS. När jag åt mjölkprodukter var grädde en stor "trigger" för mig, vet inte varför. Den är nästan söt på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Fattar inte hur man får i sig mycket fett utan mejerier. Och mejerier triggar igång mig som fan. Och säg INTE kokosfett och majonäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Fattar inte hur man får i sig mycket fett utan mejerier. Och mejerier triggar igång mig som fan. Och säg INTE kokosfett och majonäs. Smör, olivolja, ister, fett kött/fläsk, fet fisk, ägg, avocado, oliver tex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Det är i din mat fettet gömmer sig, tex ägg, 66E% fett, bacon 85E% fett, blandfärs, 50-60E% fett! Likaså lax, makrill, sill, fläsk, sardiner, avocado, fläsklägg..osv! Opå det så använder man smör, majo, cocosfett, olivolja, till maten/matlagningen och eventuellt grädde får sås o röror! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Jag önskar att för lite fett hade varit mitt problem men det är det inte. Jag kan överäta hur lätt som helst ändå, även om jag är mätt och EGENTLIGEN nöjd. En stor dos jävlaranamma brukar dock göra susen, men då gäller det ju att man hittar den viljan också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag kan också överäta med LCHF. Mejerifritt och periodisk fasta är det enda som hjälper för mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag önskar att för lite fett hade varit mitt problem men det är det inte. Jag kan överäta hur lätt som helst ändå, även om jag är mätt och EGENTLIGEN nöjd. En stor dos jävlaranamma brukar dock göra susen, men då gäller det ju att man hittar den viljan också. Tar du fettet från feta mejeriprodukter eller är det "rent" fett (kokosolja,olivolja, smör etc) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag kan inte ha mörk choklad hemma. Det bara går inte. Just nu har jag en platta lidls 81%-iga hemma för att laga något av men redan har Jag lyckats äta två bitar. Mitt problem med mörk choklad är att jag tar den mellan måltiderna. Och då hinner jag inte bli hungrig. Och snabbt äter jag fyra bitar. Jag är numera på min vakt så jag ser till att sällan ha mörk choklad hemma. Men det skulle vara praktiskt som bjudgott om någon kom så där helt apropå. Sen är jag också sugen på syrade mjölkprodukter i alla fettversioner utom fettfri, som jag avskyr. Men jag tillåter mig äta ett par dl några gånger i veckan. Det är närmast det som gör min LCHF till liberal. Samt att jag inte begränsar mitt bärintag när de är i säsong. Jag och mina små döttrar brukade äta hallon, svarta vinbär och krusbär en halvtimme om dagen förra augusti. Från egen gård alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Tar du fettet från feta mejeriprodukter eller är det "rent" fett (kokosolja,olivolja, smör etc) Både och. Använder ordentligt smör när jag lagar mat och smaskar gärna på en sked kokosolja ibland när jag känner att det behövs och har det ibland i te också. Sen händer det ju att det blir feta mejeriprodukter också men är ingen överkonsument på mejeriprodukter. Kör hellre feta såser på vanligt smör. Brukar landa på cirka 75 E% från fett om dagarna när jag sköter mig som jag ska och trivs bäst på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Jag kan inte ha mörk choklad hemma. Det bara går inte. Just nu har jag en platta lidls 81%-iga hemma för att laga något av men redan har Jag lyckats äta två bitar. Mitt problem med mörk choklad är att jag tar den mellan måltiderna. Och då hinner jag inte bli hungrig. Och snabbt äter jag fyra bitar. Jag är numera på min vakt så jag ser till att sällan ha mörk choklad hemma. Men det skulle vara praktiskt som bjudgott om någon kom så där helt apropå. Sen är jag också sugen på syrade mjölkprodukter i alla fettversioner utom fettfri, som jag avskyr. Men jag tillåter mig äta ett par dl några gånger i veckan. Det är närmast det som gör min LCHF till liberal. Samt att jag inte begränsar mitt bärintag när de är i säsong. Jag och mina små döttrar brukade äta hallon, svarta vinbär och krusbär en halvtimme om dagen förra augusti. Från egen gård alltså. Åh älskade choklad! Det kan inte jag heller ha hemma. Äter upp allt på en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Åh älskade choklad! Det kan inte jag heller ha hemma. Äter upp allt på en gång. Det här är min nya favorit http://www.vivani-chocolate.de/P_Bars_Dark_92_percent_cocoa.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Det här är min nya favorit http://www.vivani-chocolate.de/P_Bars_Dark_92_percent_cocoa.html Snygg förpackning! Kan tänka mig att man inte riktigt "kan med" att äta upp hela på en gång när den känns så exklusiv. Finns den att köpa i affär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Snygg förpackning! Kan tänka mig att man inte riktigt "kan med" att äta upp hela på en gång när den känns så exklusiv. Finns den att köpa i affär? Jag har hittat den på coop i Orminge (Stockholm) och Örtagubben på Odengatan, finns säkert på fler ställen, ska ut och leta eftersom jag har köpt upp hela sortimentet i Orminge . Den är jäkligt bra, jag tror en ruta bara innehåller 1 gr kolhydrater och den triggar inte lika mycket som alla andra jag har provat. Och den är mild, Linds 90% får mig bara att må illa. Detsamma med den 100% från LCHF-butiken. Här står lite mer om Vivani http://choklad.ifokus.se/articles/4d713ad8b9cb4622440521cc-vivani Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Hmm, man kanske kan fråga sin lokala hälsokost om det kan ta in åt en. Det här verkar vara återförsäljarna i Sverige. http://www.biofood.se/ http://www.biova.info/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Det här är min nya favorit http://www.vivani-chocolate.de/P_Bars_Dark_92_percent_cocoa.html Jag är lite osäker vad som gäller angående mängden kolhydrater 13.1 eller 6.6 gr/100 gr. Jag har räknat med 13.1, då innehåller en kaka på 80 gr ca ~10 gr kh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 Hmm, man kanske kan fråga sin lokala hälsokost om det kan ta in åt en. Det här verkar vara återförsäljarna i Sverige. http://www.biofood.se/ http://www.biova.info/ Ska ge mig ut på jakt efter den! Mums! Älskar Marabou Premiums mörka (70%) med hallonsmak, men den är samtidigt alldeles för söt och god för att jag ska klara av att hålla mig till en ruta så den blir det endast vid VÄLDIGT festliga tillfällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Visst finns det fortfarande triggers kvar. Jag gillar bl a att dricka mjölk, det kan både trigga till att äta mer, och dricka ännu mer mjölk. Dessutom far kolhydratsintaget lätt i topp.Bär och nötter är en annan svaghet jag har. Och så märker jag, såhär när jag har en ledig dag, att jag fortfarande kan ha ätandet som sysselsättning (när jag egentligen skulle göra lite nytta istället), just nu löper jag skytteltrafik till köket, och naggar på en god ostpaj jag gjorde igår, efter recept ifrån "Åse 56". Choklad är däremot inga större problem, så länge jag håller mig till 85-90%. Skulle jag däremot köpa en 70%:are med smaksättning skulle jag få problem. Jag undviker också konstsötade produkter, då jag är säker på att de skulle kunna få mig att helt plötsligt sitta med en traditionell Marabou choklad. Men jag nöjer mig, än så länge, att vara medveten och vaksam om dessa svagheter, så länge jag går ner i vikt, och inte går igång med socker- och mjölprodukter. Jag äter ganska fritt inom LCHF-spannet och räknar inte. Däremot har jag hittills, likt den nyktra alkoholisten inte gjort undantag, ens vid fest eller högtid, vad gäller bakverk, godsaker och dylikt. Jag vågar inte, jag kan inte hantera det. Jag har kört LCHF sedan oktober, klarat jul, nyår, påsk, semmeldag, kanelbullens dag, våffeldag och alla andra konstiga dagar. Nästa eldprov bli semestern, då jag bl a ska åka på en kortare resa till en kursgård där mat ingår (ej LCHF), och matvaruaffären ligger långt borta - spännande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Choklad är däremot inga större problem, så länge jag håller mig till 85-90%. Skulle jag däremot köpa en 70%:are med smaksättning skulle jag få problem. Jag undviker också konstsötade produkter, då jag är säker på att de skulle kunna få mig att helt plötsligt sitta med en traditionell Marabou choklad. Det här håller jag med om, men det har varit svårt att hitta en god 90%. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Det här håller jag med om, men det har varit svårt att hitta en god 90%. Det har du rätt i, kanske därför jag blir nöjd efter en ruta med Lindts 90%-iga. Den är egentligen helt enkelt inte speciellt god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts