Bob Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Mackor var ju rätt trevliga i att man kan lägga pålägg på dem. Har provat på olika sett att replikera detta utan bröd, och med diverse bröd-substitut, men aldrig riktigt kommit fram till något som fungerar. Ämnet utlovade svammel om ost, så jag kanske skulle komma dit: Det hela började med att jag en kväll blev grymt sugen på ost, specifikt grevé. Bortsett från en tydlig smak har osten som bekant en praktisk egenskap i att den är rätt hård, och inte smular. Dagen efter begav jag mig till butiken och köpte en ost. Jag hade ingen ren osthyvel, så jag skar mig en manlig 1-cm skiva med en kniv. Var ju rätt stadig, tänkte jag. Typ som ett kex. Fick påläggshybris och lade en skiva korv på den, och toppade med en skiva gurka. Det fungerade rätt bra faktiskt. Tror det blir repris på den. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Mackor var ju rätt trevliga i att man kan lägga pålägg på dem. Har provat på olika sett att replikera detta utan bröd, och med diverse bröd-substitut, men aldrig riktigt kommit fram till något som fungerar. Ämnet utlovade svammel om ost, så jag kanske skulle komma dit: Det hela började med att jag en kväll blev grymt sugen på ost, specifikt grevé. Bortsett från en tydlig smak har osten som bekant en praktisk egenskap i att den är rätt hård, och inte smular. Dagen efter begav jag mig till butiken och köpte en ost. Jag hade ingen ren osthyvel, så jag skar mig en manlig 1-cm skiva med en kniv. Var ju rätt stadig, tänkte jag. Typ som ett kex. Fick påläggshybris och lade en skiva korv på den, och toppade med en skiva gurka. Det fungerade rätt bra faktiskt. Tror det blir repris på den. Med en osthyvel som enda verktyg kan man ju varva några lager med ost och gurka. Mycket gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 Problemet med hyvlad ost är att den är så sladdrig och ostyrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brynhilde Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Kännetecken på en LCHFare: Skär osten med kniv och smöret med hyvel. Det finns en tråd på KiF som handlar om kännetecken på LCHFare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts