Ulla Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag mejlade Mark Mattson, som forskar kring åldrandet, och frågade om det inte fanns råttstudier där man skilde på kolhydrater och fett. I hans experiment fick råttorna fett och fruktos. Han svarade med att skicka en studie: Cognitive Impairment in Rats Fed High-Fat Diets. Där framgår det att råttor som åt mättade fetter fick sämre resultat på kognitiva test än råttor som fick fleromättade eller enkelomättade fetter. Det var ju lite nedslående, mengäller det samma för människor? Råttor är ju omnivorer, precis som vi. Men jag tror att vår matsmältningsapparat mer liknar vargens än råttans. Har jag fel. Vargar har ju inga problem med mättat fett. Inte inuiter heller. Drar Mattson fel slutsatser av studien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted July 14, 2013 Popular Post Share Posted July 14, 2013 Mattson drar fel slutsats så det stänker om det Han kan ju inte gärna fråga råttorna om dom känner sig mer korkade efter fettintag Därför sätter han råttorna i en labyrint och mäter hur länge det tar innan dom hittar födan han lagt in nånstans i labyrinten Vad Mattson tydligen inte förstår är att råttor som ätit en fetare kost är mättare och därför inte har nån drivkraft att leta föda på samma sätt som de halvsvultna rått-kompisarna som ätit kolhydrater och nu har en stark hunger Som man frågar får man svar som forskare Jag råder Mattson att äta lite mer fett själv så kanske han tänker igenom sina experiment lite bättre och drar korrektare slutsatser i framtiden 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 The point is, a high-fat diet isn’t natural for rats. I looked it up, and rats are listed as omnivores who will eat pretty much whatever is available, but prefer cereal grains. (They probably like looking at that American Heart Association seal of approval on the box.) When you feed an animal – or a human – an unnatural diet, you’re going to get negative results. The Lipid Hypothesis became accepted partly because when researchers fed rabbits lard and cholesterol, the rabbits rapidly developed heart disease. Well, go figure … rabbits rarely attack pigs and eat them. When other researchers tried the same experiment on dogs, they couldn’t induce heart disease, no matter how much lard they fed them. So they concluded that dogs don’t get heart disease. But they do – if you feed them grains. If rats eat a lot of fat and then become lethargic and stupid, that says nothing about how a high-fat diet affects humans. We’ve been eating fatty diets for hundreds of thousands of years. We didn’t become fat until we started eating grains. (And we didn’t become stupid until we started feeding fat to rats and thinking the results mean anything.) http://www.fathead-movie.com/index.php/2009/08/20/high-fat-diets-are-bad-for-you-i-smell-a-rat/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulla Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Det var också min tanke. Var det verkligen den mat råttor normalt äter? Vi har ju däremot alltid ätit animaliskt fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Visst är det väl ganska självklart att man blir dum av mättat fett?! Vi är en samling korkskallar som hänger här på forumet och inte fattar, eftersom vi blivit dumma, att vi kommer att missa allt som är gott i resten av livet, eftersom vi som sagt blivit så dumma att vi inte har förstånd att gå tillbaka till sockerdrivet.... F'låt, kunde inte låta bli... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jobbar som mjukvaruutvecklare. En stor del av mitt arbete går ut på att tänka och koncentrera mig. Jag har därför en ganska klar mätsticka för hur skarp jag är i huvudet (dvs. hur bra det går på jobbet.) Skulle vilja påstå att jag presterar betydligt bättre på LCHF än jag gör på kostcirkelkost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulla Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 jag fortsätter min mejl-konversation med Mark Mattson. Han sände mig ytterligare två studier: Evolutionary Adaptations to Dietary Changes F. Luca, G.H. Perry, and A. Di Rienzo A high-fat diet impairs cardiac high-energy phosphate metabolism and cognitive function in healthy human subjects Cameron J Holloway Är det nån som har läst dem? Speciellt Holloways studie tycks visa att hjärnan påverkas negativt av högfet-diet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 (edited) Eh.. en 5 dagars test på högfettkost, brukar leda till omställningsbesvär, speciellt om man är van vid högkolhydratkost! "Men (n = 16) aged 22 ± 1 y (mean ± SE) were randomly assigned to 5 d of a high-fat, low-carbohydrate diet containing 75 ± 1% of calorie intake through fat consumption or to an isocaloric standard diet providing 23 ± 1% of calorie intake as fat" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270386 Egentligen undrar man vad sådana studier går ut på, då det är allmänt känt att det tar någon vecka för att ställa om kroppen från kolhydrater till fett! Såå.. resultatet av studien säger att man får omställningsbesvär.. så man kunde lika gärna ha sparat forskningsanslagen och öppnat en bok om kroppens metabolism/biokemi och använt anslagen för något vettigt! Sen på det.. är han Matsson verkligen forskare.. vet han inget om kroppen biokemi.. är han läskunnig.. har han inte tillgång till bibliotek?? Varför skickar han en studie som handlar om omställningsbesvär? Edited July 15, 2013 by Zepp 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Kolla vad innehållet i deras "högfettdiet" är. Det är typ maltodextrin och fett i lika delar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Eh.. en 5 dagars test på högfettkost, brukar leda till omställningsbesvär, speciellt om man är van vid högkolhydratkost! "Men (n = 16) aged 22 ± 1 y (mean ± SE) were randomly assigned to 5 d of a high-fat, low-carbohydrate diet containing 75 ± 1% of calorie intake through fat consumption or to an isocaloric standard diet providing 23 ± 1% of calorie intake as fat" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270386 Egentligen undrar man vad sådana studier går ut på, då det är allmänt känt att det tar någon vecka för att ställa om kroppen från kolhydrater till fett! Såå.. resultatet av studien säger att man får omställningsbesvär.. så man kunde lika gärna ha sparat forskningsanslagen och öppnat en bok om kroppens metabolism/biokemi och använt anslagen för något vettigt! Sen på det.. är han Matsson verkligen forskare.. vet han inget om kroppen biokemi.. är han läskunnig.. har han inte tillgång till bibliotek?? Varför skickar han en studie som handlar om omställningsbesvär? *fniss* Jag borde vid det här laget alltså inte kunna tugga tuggummi och gå på en gång om den studien var rätt. Synd bara att jag bollar mitt komplexa jobb minst lika bra som innan och dessutom tog en universitetskurs ovanpå drygt 100% jobb i höstas (med bra betyg..) trots att den övervägande delen av mitt fettintag är just animaliskt.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts