Lasse™ Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Postar här tills det finns en avdelning för recept Tyckte det var kul med tipset att syra sin egen grädde i denna tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/2530-turkisk-yoghurt-har-ju-gr%C3%A4dde-i-sig/ så jag tänkte tipsa om att man enkelt kan göra egen färskost. Säker många som vet hur man gör men jag tänkte dra det ändå. Det man behöver är: 1 l Filmjölk 3 dl Gräddfil Något att smaksätta med Värm på filmjölken och gräddfilen tillsammans i en kastrull och rör hela tiden tills det blivit 45-50 grader. Om man inte har termometer blir det bra om man tar av kastrullen när man ser att det börjar ryka lite. Häll blandningen i ett durkslag/sil som det ligger en kökshandduk i. Ställ in i kylen när det svalnat lite. Färskosten är klar efter tre-fyra timmar när det mesta av vätskan runnit av. Vill man ha den torrare kan den stå längre. Smaksätt med salt och vad man gillar. Kanske lite örter, vitlök osv... Lite osäker på hur mycket det blir men runt ett halv kilo kanske. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag värmer inte, utan jag häller ekologisk a-fil i ett durkslag med bomullstyg i. Låter det stå i kylen över natten. Klart Gör likadant med gräddfil. Smaksätter med vad som faller mig in. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts