Jump to content

Nybörjare efter över ett år..


Phosforos
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Har efter ett år med LCHF lyckats gå upp 4-5 kilo. Har på senare tid gett upp lite grann.

Har lite problematik med tröstätande och sockerberoende.

Lyckades hålla ut 5 veckor som mest, sen hände det något (kan inte ens minnas vad, inget viktigt)

När jag sedan fortsatte min "viktresa" så lyckades jag bara gå ner 3-4 kilo som jag antar är vattenvikt..

Känns så hopplöst, får t.o.m lite "diet" vibbar ibland. Tror dock på att äta naturligt och hela biten.

Det jag hoppas på med det här inlägget är att få lite pepp och motivation/inspiration!

Min vikt ligger mellan 106-107 (var nere i 90! med nutrillet ett par år innan jag började med LCHF..)

Går ner till ca 103 om jag kör på ordentligt och är stark.

179 cm, man, väldigt stabil kroppsbyggnad, folk blir väldigt förvånade när jag berättar vad jag väger!

Som första mål har jag satt 100 pannor jämt, skulle vilja gå ner till 90 igen men det får bli en senare fråga!

Vad kan jag skriva mer.. jo, äter kött, fisk, smööör, ägg, grönsaker (ovanjord), har dragit ner rejält på mjölkvarorna för att se om det hjälper.

Vad ska man ta sig till, behöver gå ner för mina knän och min rygg tar stryk av att vara så tung.

Vill springa och cykla mountainbike igen, men det känns t.o.m tungt i sinnet!!

Efter den här uppsatsen, kände att jag vill ha ner det i skrift, så hoppas jag på lite stöttning!

Fråga gärna om jag missat nåt viktigt!

 

Please!

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hej! Klart du ska få tips med ett så fint förnamn  :)

 

Tycker du ska pröva periodisk fasta och lågintensiv motion för att få igång din fettförbränning.

 

Gå upp tidigt och drick bara vatten. Ta en rask promenad tills du får upp lite puls och lätt svettning. Fortsätt dagen som vanligt och njut av hur ketosen förser dig med energi. Fasta fram till lunch vid 12-13 ät sedan som vanligt (LCHF) men ät inget efter kl 20. Reepetera!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det patrix här ovan säger tror jag kan vara ett sätt. Ett annat är, och detta är väl som att svära i kyrkan, att faktiskt räkna lite kalorier. Personligen tror jag inte riktigt på kaloriräknandet som en bra, effektiv, metod i längden, men det kan hjälpa till att hålla koll såpass att man inte hela tiden täcker sitt dagliga energibehov från maten. Detta har jag ibland själv bekymmer med, speciellt om jag tränar. Då blir jag hungrigare och kompenserar med att äta mer och då uteblir min viktminskning.

 

En annan sak att hålla koll på, också av egen erfarenhet, är om man verkligen är hungrig eller bara sugen på något gott att tugga på. Detta har jag problem med lite då och då.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Patrix: Har faktiskt provat PF, körde en vecka 16:8 och provat 32 timmar en annan. Du tror att 16:8 funkar bättre i kombination med LCHF? Men jag har inte kört med motion, mitt psyke och min livssituation med två livliga pojkar och kåk med renoveringsbehov har gjort att jag inte känt någon lust alls.. Men jag ska f*n hitta den igen, behöver det!

 

Magnus 77: Har provat att räkna kalorier sporadiskt, ligger alltid runt 2000 på LCHF.. Lågt/högt?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Patrix: Har faktiskt provat PF, körde en vecka 16:8 och provat 32 timmar en annan. Du tror att 16:8 funkar bättre i kombination med LCHF? Men jag har inte kört med motion, mitt psyke och min livssituation med två livliga pojkar och kåk med renoveringsbehov har gjort att jag inte känt någon lust alls.. Men jag ska f*n hitta den igen, behöver det!

 

Magnus 77: Har provat att räkna kalorier sporadiskt, ligger alltid runt 2000 på LCHF.. Lågt/högt?

 

Intressant; Heter själv Patrik och har två livliga(!) pojkar samt en kåk med renoveringsbehov. Känns som att ge sig själv råd  :)

 

Det som är viktigt för oss är enkelhet. 16:8 fastan är enkel eftersom man bara hoppar över frukost, vilket ger lite tid till annat på morgonen också. Räkna kalorier funkar säkert men är inte lika enkelt.

 

På jobbet brukar jag ha en panna grädde i kylen och ha den i kaffet. Det kan man stå sig på en hel dag om det kniper. Lunch blir ofta bara några grillade kycklingklubbor och en låda körsbärstomater i ICA butiken eller något från salladsbaren (ost och skinkan plockar man främst  :)).

 

Nötter! Macadamia, rostade mandlar, cashew och pistage.

 

Effektivaste träningen är tung styrketräning. Tex benpress, marklyft. Såpass tungt att du bara orkar 10-20 reps. Kör 1-2 set 1 - 2 ggr vecka. Varje pass behöver inte vara längre än 15-30 min

 

Sooov! Se till att få minst 8 timmar.

 

Försök att inte stressa. Det är svårt i din situation, tro mig jag vet Patrik  :)

 

Detta borde ge dig den hormonbalans som gör att du inte har för hög fettprocent. Vikten styrs främst av hormoner så de är dom man behöver få ordning på och det görs med rätt kombination av kost, fysisk aktivitet, sömn och låg stress.

 

Exprimentera! Och hitta rutiner och knep som funkar i just din vardag.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Super tack Patrik! Tänk att få hjälp av någon med så vackert namn! =)

Ska fasen försöka komma igång, ta det lite lugnt och dessutom skita i kaloriräkning (no offence Magnus77!) för att få en enkelhet som funkar för mig i vardagen!

Kettlebell och skogspromenader borde funka på flera plan..

PF 16:8 är ju lätt som en plätt så det börjar jag med imorrn!

Men hur ska jag klara av att hålla sockerdjävulen borta tills suget försvinner?! Sommar med allt vad det innbär och dessutom semester nästa vecka.. Ojoj

Men jäklar vad motiverad jag blev nu känner jag, varför i hvte skrev jag inte ett inlägg här tidigare för?!

 

/PATRIK <-- ;)

Link to comment
Share on other sites

Magnus 77: Har provat att räkna kalorier sporadiskt, ligger alltid runt 2000 på LCHF.. Lågt/högt?

 

Det är ganska högt. 

 

Jag brukar ligga på någonstans mellan 1000 och 1500 (första siffran är egentligen för låg, brukar få kämpa lite för att hamna närmare 1500).

 

Experimentera med att äta mindre. En normal LCHF-portion är ungefär en halv tallrik mat, och det brukar för mig iallafall (med tillräckligt mycket fett i maten) se till att man klarar sig utan hunger fram till nästa måltid. Småät inte mellan måltiderna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så här funkar det för mig: max 5g kolhydrater per dag, max 1g protein per önskad kilo kroppsvikt, i ditt fall 90g och sedan så mycket fett det bara går, varav minst en msk kokosfett som sätter fart på fettförbränningen. För mig funkar pf på dagligbasis, fastar mellan ca kl 20 och 14 (kan själv styra över lunchpausen). Äter oftast ägg med hemgjord majonnäs, äggröra på smör eller stekfläsk till lunch och en kött- eller fiskbit till middag med fet sås eller kryddsmör på kvällen.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag läste i nåt inlägg här hur man lär sej skilja på hunger och sug... Föreställ dej ett kokt ägg... vill du verkligen ha det? Då är du hungrig, annars är det bara okynnessug.

En metod för att minska okynnessug är att dricka. Själv tycker varm dryck funkar bäst (har blivit roiboosaddict :-P)

 

Om du håller ut utan att trilla dit på sockerdjälvulens locktoner blir det enklare och enklare. Regel nummer 1, ha aldrig något som kan trigga hemma. Jag botade mej själv genom att dricka en massa "blommiga" smaksatta teer, ibland stod de mej upp i halsen, men då tog jag en sked gott salt och fortsatte dricka...

 

På den här bloggen har du en tjej som kan allt om frestelser, hur man reser sej när man trillat dit och hur man blir en vinnare. Jag har inte ens varit i närheten av hennes utmaning, men jag tycker hon är otroligt inspirerade. http://lchfingenjoren.blogg.se/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...