Jump to content

Nackdelar av ketos

Lena1969

Recommended Posts

Jag har förstått att det är rätt vanligt förekommande med utslag liknande tonårsfinnar i ansiktet och på kroppen då man - efteromläggning av kost till lågkolhydratkost - befinner sig i ketos. Tillägg av C-vitamin förespråkas med det räcker inte som hjälp för många.

Vad beror dessa kliande utslag på? Varför hjälper C-vitamin i vissa fall? Är problemet övergående eller måste man öka sitt kolhydratintag som också föreslås som en lösning på problemet? Plötsligt verkar tillståndet att befinna sig i ketos inte alls lika hälsosamt om man som biverkning får kliande utslag?! 

Kliande utslag? Det är inte helt ovanligt att kroppen rensar ut skräp efter ett kolhydratrikt liv. Personligen märkte jag inget av det där. Vill du ha i dig lite C-vitamin så fungerar det med lite (gul) paprika då och då.

Jag har förstått att det är rätt vanligt förekommande med utslag liknande tonårsfinnar i ansiktet och på kroppen då man - efteromläggning av kost till lågkolhydratkost - befinner sig i ketos. Tillägg av C-vitamin förespråkas med det räcker inte som hjälp för många.

Vad beror dessa kliande utslag på? Varför hjälper C-vitamin i vissa fall? Är problemet övergående eller måste man öka sitt kolhydratintag som också föreslås som en lösning på problemet? Plötsligt verkar tillståndet att befinna sig i ketos inte alls lika hälsosamt om man som biverkning får kliande utslag?! 

Jag tror inte kliande utslag är så vanligt. Dessutom kan det egentligen bero på lite vad som helst. Det faktum att bara vissa blir bättre med mer c-vitamin säger mig att det inte är brist på detta vitamin som är orsaken, nödvändigtvis. Jag har själv aldrig mätt mina ketonvärden, men har ätit LCHF långa perioder utan att få kliande utslag, så vad dessa utslag beror på kan vi nog bara gissa oss till.

Att befinna sig i ketos är ett naturligt tillstånd för människan, så att just detta skulle vara den enda anledningen till kliande utslag har jag svårt att tro.

• Like 2

Näe.. jag har inte förstått att det är vanligt med finnar i ketos.. men att det förekommer!

Och det är kanske inte så konstigt då produktion av sebum styrs centralt i hjärnan och även samansättningen av denna styrs därifrån!

Och en annan vanlig orsak till finnar både här o där är när unga män, får en hormoniell omställning som utvecklar dem hormoniellt från barn till män.. dvs i övre tonåren.

Såå.. antagligen handlar det om just hormoner som förändras för de som får dessa problem?

Annars så är väl främsta biverkningen av ketos viktnedgång följt av lägre blodtryck?

Har hørt mange steder om det kløende udslæt og har også præcis læst at det hjalp med et tilskud af netop c- vitamin tag depot tabletter så er du sikker på at du får en jævn tilførsel :0)

• Like 1

Det kan inte vara som så att vissa har en genetisk störning som heter Keratosis Pilaris och beskriver denna istället? Det betyder att hornlagret i huden inte fungerar som det ska och hårsäckar bildar finnliknande utslag som endast innehåller just en hårsäck som inte blir till ett hårstrå utan som en växande säck (har själv detta och solande och mer skrubb av huden när man tvättar sig gör det mycket mildare).

• 3 weeks later...

Jo, det är säkert hormoner som spökar men det är en klen tröst just nu. Vad innebär det?!

Jag verkar ha dragit på mig alla de nackdelar av ketos som jag läst om: 1) kliande utslag runt mun och på bröstet, 2) hårt krampande vadmuskler (ja, jag tar massor av magnesium, funkar så där...) och sist men inte minst 3) otrolig hjärtklappning som märks givetvis mest när man ska försöka sova. Det nyttiga i att befinna sig i ketos faller i och med att jag sover så dåligt när hjärtat bankar som en tok.

Nu har jag höjt intaget av kolhydrater under de senaste 2 veckorna (jordgubbar och bär, yoghurt, mycket sommargrönsaker och mer nötter) och besvären har försvunnit helt. Men även viktminskningen har avstannat och den gamla tröttheten och olusten att träna har smugit sig på igen. För att inte tala om suget i TV-soffan på kvällarna... suget efter något att stoppa i munnen.

Jag skulle vilja veta om dessa "hormoner" någonsin ger med sig dvs hur länge ska man försöka stå ut med biverkningarna? Denna gång klarade jag två månader, det var rätt kämpigt. Man vill ju orka jobba på dagarna också fast man inget sovit och kroppen kliar och krampar.

när jag har ätit en liberal LCHF och återgår till strikt får jag finnar i ansiktet och på ryggen.

Hur länge håller det på? Måste du öka kolhydratintaget för att finnarna ska försvinna eller ger de sig med tiden?

Omställningsbesvären kan ta olika lång tid från en person till annan. Våra kroppar hanterar omställmningschocken också på olika sätt. Ett bra sätt om/när problem uppstår är att backa något och sakta gå över till ketondrift. Dvs. man ger kroppen en möjlighet anpassa sig istället för "big pang" över en natt. Som jag uppfattat, kan omställningen i värsta fall handla om månader, men tid har vi ju. Ibland behöver man skynda långsamt för att nå regnbågens ende. Dit kommer man med tålamod. 

• Like 4