KataM Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Sprang på en flaska kallpressad avokadoolja idag och kunde inte låta bli att köpa den. Jag menar, avokado är ju både gott och nyttigt, så då borde ju oljan också vara bra. Men jag vet ju egentligen inte och vet inte heller hur man bäst använder den. Den var ju inte billig precis, så jag vill gärna göra det bästa möjliga av den. Finns det någon avokadooljeexpert där ute som vet hur det är med nyttan och kan komma med tips på användning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Sprang på en flaska kallpressad avokadoolja idag och kunde inte låta bli att köpa den. Jag menar, avokado är ju både gott och nyttigt, så då borde ju oljan också vara bra. Men jag vet ju egentligen inte och vet inte heller hur man bäst använder den. Den var ju inte billig precis, så jag vill gärna göra det bästa möjliga av den. Finns det någon avokadooljeexpert där ute som vet hur det är med nyttan och kan komma med tips på användning? Om den är kallpressad är den bra. Väldigt god som olja på sallad o.s.v. och den är faktiskt bra att laga mat med också. T.ex. att pensla den över aubergine-skivor som sen grillas tills de är mjuka. Yum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Den er rigtig god til salatdressinger med vinaigre eller i mayonnaise eller pesto, mayoen bliver bare lidt grøn ;0) Bare ikke varme olien op, det kan den ikke tåle !! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 Bare ikke varme olien op, det kan den ikke tåle !! Hmm, är du säker på det? Jag har googlat runt lite under dagen och tvärt om läst att avokadoolja tål värme bättre än olivolja, ja rentav bäst av alla vegetabiliska oljor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Hmm, är du säker på det? Jag har googlat runt lite under dagen och tvärt om läst att avokadoolja tål värme bättre än olivolja, ja rentav bäst av alla vegetabiliska oljor. Ja helt 100% sikker, har læst at det må bruges til at stege i . Men det eneste der må varmes højt op er kokos og smør uden at det bliver giftigt :0) Ville ikke selv tage chancen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Jag använder ofta avocadoolja, den är väldigt god på sallader. Här ett exempel: http://www.kostradgivarna.se/2013/06/lyxig-laxsallad-lchf-paleo/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Avocado_oil Här påstås att den tål cirka 250 graders värme. Mest enkelomättat som olivolja. Finns dock en del fleromättat som oxideras, så inte för hög värme, utan helst på sallader. I stället smör o kokos till den höga värmen, som sukkerintensiv säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Ja helt 100% sikker, har læst at det må bruges til at stege i . Men det eneste der må varmes højt op er kokos og smør uden at det bliver giftigt :0) Ville ikke selv tage chancen! Vad menar du om avokadooljan - kan den värmas upp eller inte? Det ter sig lite oklart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 OBS! Härsknar snabbt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 OBS! Härsknar snabbt! ...och det är INTE bra, för då får man i sig oxiderade molekyler av fleromättat fett, som söker runt efter elektroner som de snor helt fräckt från "friska" molekyler. Oxidativ stress är en orsak till skador på celler samt ateroskleros. Känner man på lukten att det är härsket? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 ...och det är INTE bra, för då får man i sig oxiderade molekyler av fleromättat fett, som söker runt efter elektroner som de snor helt fräckt från "friska" molekyler. Oxidativ stress är en orsak till skador på celler samt ateroskleros. Känner man på lukten att det är härsket? Om man sticker ner näsan i en nötpåse så känner man på lukten om dom är härskna. Det tycker jag man gör redan när dom fortfarande smakar någorlunda gott. Vi köpte en påse jordnötter med skal för ett tag sedan men dom luktade härsket så det blev inte av att äta dom. Om man hettar upp oljor så försämras också kvalitén men då tycker jag inte det luktar härsket. Promenerar man bakom ett gatukök eller en restaurang som friterar mat så luktar det ofta förstört fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts