Jump to content

Sommariakttagelse (hungrigare)

Syster
 Share

Recommended Posts

Sommar i allmänhet och semester i synnerhet är angenämt i sin helhet, men visst kan det sätta den ketogena kosten på prov, i ledighetens slöhet? :)

Hungrig hela tiden tycker jag, då mat och sömntider ruckas på :o

Håller med! Eller ja, framförallt går jag runt och är sugen vid tider då jag EGENTLIGEN inte är hungrig och tänker "ja men nu är jag nog hungrig, dags för lunch!"... och så blir det mer mat under dagen än jag hade behövt vid vanliga rutiner. Gillar inte riktigt att gå hemma och vara ledig. Sen är ju tillgången till färska jordgubbar skrämmande stor... 

• Like 2

Jag har några dagar kvar innan ledigt men jag känner definitivt av samma sak! De senaste veckorna har det after work:ats, festival:ats, mys-pys:ats och minglats.... Än har jag stått emot bigaråer och nektariner men det är nog bara en tidsfråga... Glassmaskinen har gått varm trots inbyggd kompressor...

Frågan är om det ens är lönt att försöka stå emot eller om en mer liberal hållning är okej en period eller om det är strikt hållning som gäller... Tål att funderas på... För det är inte lätt att bli av med suget sen heller... Äta är så mycket mer än bara inta näring så det gäller att välja med omsorg, tycker jag. Och även om grönsakerna är jättegoda så här års så är det inte alltid det jag längtar efter... Eller kanske ska jag kämpa emot nu så kan jag frossa i svenska äpplen fram emot hösten (som enligt min sydamerikanske kollega är de godaste i världen)..? Suck... oavsett är det inte lätt... :wacko:

• Like 2

Jag har några dagar kvar innan ledigt men jag känner definitivt av samma sak! De senaste veckorna har det after work:ats, festival:ats, mys-pys:ats och minglats.... Än har jag stått emot bigaråer och nektariner men det är nog bara en tidsfråga... Glassmaskinen har gått varm trots inbyggd kompressor...

Frågan är om det ens är lönt att försöka stå emot eller om en mer liberal hållning är okej en period eller om det är strikt hållning som gäller... Tål att funderas på... För det är inte lätt att bli av med suget sen heller... Äta är så mycket mer än bara inta näring så det gäller att välja med omsorg, tycker jag. Och även om grönsakerna är jättegoda så här års så är det inte alltid det jag längtar efter... Eller kanske ska jag kämpa emot nu så kan jag frossa i svenska äpplen fram emot hösten (som enligt min sydamerikanske kollega är de godaste i världen)..? Suck... oavsett är det inte lätt... :wacko:

Jag hade nog släppt lite mer och haft en mer liberal hållning nu under sommaren om det inte vore för att jag har en del kilon jag vill bli av med än. Är du nöjd med din vikt eller vill du ner? Färska bär är ju så gott! 

• Like 1

Lite lurigt när man är bortbjuden på  t ex grillning. Köttet helt ok, sallad o grönt helt ok men dåligt med fett (sås eller kryddsmör). Det blir tydligt hur fettskrämt  det är i mångas liv.

Var bortbjudna hela helgen, frukost kan man ju lätt ta med sig själv. Rysk yoghurt, vispgrädde och LCHF müsli och värdparet hade tack o lov ägg, resten var kolhydrat i parti och minut. Väldigt hungrig på vägen hem, efter en fettsnål helg, men var hittar man bra mellanmål längs landsvägen? Vi stannade till slut vid en liten Konsum och köpte Babybel ostar och lite råa nötter. Inte jättekul utbud men ok, det fungerade...

Några sommartips på mellanmål, när man är på resande fot, då det inte alltid är lätt att äta lika bra och regelbundet som till vardags?

Det är väl ifall du kanske letar efter någon salami med bra innehåll, eller kanske ölkorv? Babybell som du precis nämnde är ju också mumsigt. Grok, Wildchips, avokado och oliver är solklara favoriter för mig också. 

• Like 1

Konstigt.. för hos mig är det tvärt om, när jag går här hemma och skrotar, får jag tvinga mig till att äta!

Annars så slutar det bara med att jag får huvudvärk.. oså får man laga middag sent som sjutton.

• Like 1