Jump to content

Fakir och stevia strö, någon som testat?

Tjoran

Recommended Posts

Tjenare. Titeln talar mest för sig själv antar jag.

Har någon av er testat fakir ihop med stevia strö? Behöver det inte i t.ex kaffe, men gärna i chokladdryck då det kan bli väldigt bittert annars.

Jag har numera 1 tsk sötströ (ica) i min choklad som jag gör på kakao, kokosfett och ett ägg, just för att kakaon är så bitter. Vet inte vad det gör med fakiren. Det triggar inte mitt sockersug ialla fall.

• Like 1

Samma här, fast jag har 3 tsk haha... men det triggar mig inte. Men det känns ju kasst om man stannar i vikt p.g.a. det.

Jag har bara läst att aspartam kan hindra viktnedgång hos vissa, ingenting om Stevia. Beror säkert på hur mycket man äter.

Jag (som inte sötat mitt te på minst tio år) har helt plötsligt börjat ha sötströ i teet lite då och då. TROR inte att det hindrar min viktnedgång, men vet inte riktigt då jag haft en lite slarvig period det senaste ändå. Får inget triggat sug i alla fall, som skönt är. 

Min moster har en steviaväxt hemma och sötar sitt té då med ett riktigt blad från växten, på så sätt slipper hon det onaturliga stevia som säljs här och var :)

Annars kan du testa att söta ditt kaffe med ett rått ägg - dvs. dricka äggkaffe istället. Se här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2254-m%C3%A5ste-tipsa-s%C3%A5-j%C3%A4kla-god-kaffemix/

Chockladdryck och fakir går ju inte heller så bra ihop... du kanske kan dricka té under fakirtiden. Gillar man som jag inte svart té rekommenderar jag örtté (Garants som finns på hemköp, prisxtra osv. är min favorit), kamomill eller pepparmynt. Alla dessa har en lätt (!) söt smak och smakar även kallt.

Så du menar om man käkar flera kilo stevia går det rakt igenom allt? :P

Ja det höjer inte blodsockret så mycket, men visst reagerar kroppen på det. Det söta i munnen kan få kroppen att börja producera insulin.

Onödigt att ta det till en sådan extrem. Vem äter flera kilo stevia? Kom igen.

• Like 1

Jag har använt Sötströ i flera månader ganska ofta och jag går ändå märkbart ned i vikt. jag väger mig inte utan märker det på andra sätt och det är många "kilo" så för mig så påverkar det inte i alla fall.

Prova äggmjölk det går att fakira på eftersom det bara är ägg, vatten och smör, o smaksätter du med stevia så tycker i alla fall jag att det blir jättegott.

• Like 1

Prova äggmjölk det går att fakira på eftersom det bara är ägg, vatten och smör, o smaksätter du med stevia så tycker i alla fall jag att det blir jättegott.

Har en variant av äggmjölk, blandar ner kakao i det. och har typ 3 tsk steviaströ. Har hållt på sen i måndags, kan få konstiga "cravings" men det är mer psykiskt än fysiskt. Så jag kan nog säga säkert att jag inte blir triggad av steviaströ. Om jag tappat vikt vet jag inte än, då jag vägrar väga mig. kommer märka på kläderna om det händer något.

• Like 1

Har en variant av äggmjölk, blandar ner kakao i det. och har typ 3 tsk steviaströ. Har hållt på sen i måndags, kan få konstiga "cravings" men det är mer psykiskt än fysiskt. Så jag kan nog säga säkert att jag inte blir triggad av steviaströ. Om jag tappat vikt vet jag inte än, då jag vägrar väga mig. kommer märka på kläderna om det händer något.

Jag vet ju inte vad det är för cravings, men de kanske beror på kakaon? Hur mycket använder du?

Jag vet ju inte vad det är för cravings, men de kanske beror på kakaon? Hur mycket använder du?

En matsked.

Men det är inte cravings efter sött. Utan salt. Kan bli riktigt sugen på salt. Och då menar jag riktigt sugen på salt, ungefär det sugen folk berättar om sitt sötberoende. Så känner jag om salt. RIktigt river i mig ibland.

En matsked.

Men det är inte cravings efter sött. Utan salt. Kan bli riktigt sugen på salt. Och då menar jag riktigt sugen på salt, ungefär det sugen folk berättar om sitt sötberoende. Så känner jag om salt. RIktigt river i mig ibland.

Tjoran! Då tror jag att du behöver extra salt. Om jag inte har förstått dina inlägg helt fel så kör du ganska strikt LCHF? Är du sugen på salt, så ät salt, då du förmodligen tappar en del i ketosen :)

Tjoran! Då tror jag att du behöver extra salt. Om jag inte har förstått dina inlägg helt fel så kör du ganska strikt LCHF? Är du sugen på salt, så ät salt, då du förmodligen tappar en del i ketosen :)

Måste nog göra dig besviken. Jag försöker köra så strikt jag kan, men ramlar av banan ganska ofta. T.ex nu, strikt fem dagar med denna dryck som start. Kött, fett på kvällen. Men tja..

Jag extrasaltar mitt bacon. Jag äter Havssalt som "godis/snacks" jag kan hälla rent salt i näven och käka upp det. Med mera.

Vissa är sockerråttor, jag är en saltsten.

• Like 1

Måste nog göra dig besviken. Jag försöker köra så strikt jag kan, men ramlar av banan ganska ofta. T.ex nu, strikt fem dagar med denna dryck som start. Kött, fett på kvällen. Men tja..

Jag extrasaltar mitt bacon. Jag äter Havssalt som "godis/snacks" jag kan hälla rent salt i näven och käka upp det. Med mera.

Vissa är sockerråttor, jag är en saltsten.

Tjaa, men är du så sugen på salt...så vet i gudarna om du inte behöver det, jag har aldrig hört talas om ett saltberoende tror jag.

Äter du för mycket så kräks du, och ett eventuellt överskott kissar du ut om du har fungerande njurar.

Saltsten? ja då blir det häst eller kohagen nästa ;)

Tjaa, men är du så sugen på salt...så vet i gudarna om du inte behöver det, jag har aldrig hört talas om ett saltberoende tror jag.

Äter du för mycket så kräks du, och ett eventuellt överskott kissar du ut om du har fungerande njurar.

Saltsten? ja då blir det häst eller kohagen nästa ;)

Jag vet att en matsked salt fick mig nästan att spy. Samt att det kändes att magsäcken brann upp.

Haha, ja, då kanske mitt liv får mening där uti hagen i alla fall.

Jag vet att en matsked salt fick mig nästan att spy. Samt att det kändes att magsäcken brann upp.

Haha, ja, då kanske mitt liv får mening där uti hagen i alla fall.

Allvarligt talat så tror jag faktiskt att de/vi som ramlar dit på chips, ostbågar och popcorn oftast omedvetet är ute efter saltet, men salt får vi ju inte äta, det är ju så farligt enligt livsmedelsverket ;)

Jag det håller jag med Syster om saltet mmmm. Ikväll så har jag ätit salta jordnötter o jävlar vad gott det var, har inte ätit det på säkert 7-8 mån, men det kommer inte att bli så ofta förutom lite för mycket kollisar så är det väl giftiga eftersom de är en baljväxt!  :angry:  ^_^

• Like 1

Jag det håller jag med Syster om saltet mmmm. Ikväll så har jag ätit salta jordnötter o jävlar vad gott det var, har inte ätit det på säkert 7-8 mån, men det kommer inte att bli så ofta förutom lite för mycket kollisar så är det väl giftiga eftersom de är en baljväxt!  :angry:  ^_^

Var sjunde månad tror jag är ok  :D

• Like 2

Allvarligt talat så tror jag faktiskt att de/vi som ramlar dit på chips, ostbågar och popcorn oftast omedvetet är ute efter saltet, men salt får vi ju inte äta, det är ju så farligt enligt livsmedelsverket ;)

Ja, när jag var överviktig var mina laster inte godis, utan snacks. Taco chips vettu.

Livsmedelsverket, en tragikkomisk parodi.