Jump to content

Jag är normalviktig och vill gå ner. LCHF?

Lilly

Recommended Posts

Hej, jag är en tjej som vill väga 50 kg till mina 162 cm. Jag väger nu 58.

Det jag undrar är om en LCHF-kost skulle kunna hjälpa mig att gå ner i vikt till 50 kg om jag äter måttliga mängder? Eller kommer jag att gå upp istället eftersom jag är normalviktig nu?

Fortsätter viknedgången med LcHf även efter att man nått sin normalvikt, såvida man inte frossar i lchf-mat?

Väldigt tacksam för svar!

Det är viktigt att inse att du bara ska gå ner om du sedan är villigt att bibehålla din diet på lång sikt. Om du går tillbaka till dina gamla vanor, så kommer ditt gamla vikt tillbaka. Hur mycket LCHF är för dig beror på hur tolerant du är mot kolhydrater. Många har insulinresistens som underliggande problem, med följd att man har för mycket insulin i blodet. Det innebär att man inte kan bränna fett särkilt effektivt. Om man lagrar "sina reserver" mest kring midjan, över magen, tyder det ofta på insulinresistens och du kommer att se stor skillnad med LCHF. Med sänkt insulin i kroppen kan du bränna fett istället för att behöva äta kolhydrater med jämna mellanrum. Går långsamt ner i andelen kolhydrater du äter och ser hur din kropp reagerar. När du inte behöver äta lika ofta, men samtidigt har bättre energinivåer, är det antagligen än lagom nivå. 

LCHF är viktnormaliserande. Det kan tänkas att din kropp inte alls har samma åsikt som du vad som är en "normal" vikt. Din kropp är en kvinnas kropp och naturen tycker att vi först och främst ska vara reproduktiva. I dagens samhälle betyder det fettlagret (14-24%) att många anser sig vara "feta". 

Att ta ut spannmål, socker och skunkiga oljor däremot är ju bara bra, oavsett hur man sen gör men manipulationer för att uppnå önskad vikt.  :)

• Like 2

Tack för bra svar! Jag är naturligt väldigt smal (max 50 kg tidigare, trots "dålig" kost med mycket socker) men har efter avbrott från idrott fått mycket fett kring magen och gått upp. Det verkar som LCHF kan hjälpa mig. Jag har testat en mild variant i två dagar nu och känner mig i jättebra form redan!

Om det är någon som också varit/är normalviktig och äter LCHF så vore det intressant att höra hur det funkat för er.

Som Tuva skriver så är LCHF viktnormaliserande. Dessutom så är kvinnorna beroende av visst fett på kroppen för att deras hormonsystem ska fungera perfekt. LCHF ordnar till detta men var beredd på att resultatet kanske inte stämmer med idealen från vissa veckotidningar. Däremot så kan du nog räkna med att din fertilitet ökar.

Du vill förmodligen inte uppnå en viss vikt utan få en fit kropp?

Det vanliga problemet är att folk förväxlar en fit kropp med en viss siffra på vågen.. det är inte samma sak.. även om det var så för 5 år sedan!

Vad du med hjälp av LCHF kan åstadkomma är en minskning av fettet på kroppen samt bevarande av och eventuellt uppbyggande av muskelmassa!

Muskler sitter som regel snyggare än fett på magen!

420698-640277952653024-1005421825-n.jpg

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/517462458e0e743b790008fa-varfor-man-inte-alltid-gar-ned-i-vikt?bookmarks-1

Funkar även på äldre personer!

155-lbs-before-and-after.jpg

http://everydaypaleo.com/attention-scale-addicts-part-2/

• Like 5

Svarar i egenskap av att vara normalviktig kille, men med en stor benägenhet att lägga på mig fett (och muskler om jag även tränar) om jag inte 1) räknar kalorier eller 2) håller nere kolhydraterna. Är 174, naturligt biffig men har för 5 år sedan haft ett obehagligt möte med den berömda Väggen. Efter att ha gått ned alla kilona jag gick upp i o m väggen (15 kg) med kalorirestriktion och träning så har jag haft det tufft att hålla vikten (73-74), och medan jag tittade åt ett annat håll så gick jag helt plötsligt upp till 79 kg.

Till det väsentliga: efter att ha bytt till lchf så verkar kroppen mest hitta sin egen balans. På ca 5 månader har jag bara gått ned 2 kg, men samtidigt tappat 12 cm runt midjan (snart tvättbräda och är storlek 48 över axlar och 46 i midjan). Det verkar alltså som om kroppen själv har en sorts idé om hur mycket den ska väga i optimalt läge, och även hur denna vikt ska vara disponerad med avseende fett/muskel/misc-ratio. Det verkar även som om LCHF, åtminstone för min del, ger den perfekta basen för kroppen att själv optimera både vikt och komposition. Kan tilläggas att jag styrketränar ca 1 gång varannan vecka och cyklar ca 1 gång/vecka, vilket i sammanhanget inte är mycket alls.

Så: om din kropp svarar på träning/mat så som min gör, så innebär LCHF och "normalvikt" att din kropp kommer att gå ned/upp så mycket vikt den bedömer vara optimalt (gissningsvis utifrån någon sort genetisk predisposition - är det någon klurat/läst något om detta?), samtidigt som den optimerar kompositionen i stil med bilderna Zepp postade.

Så det är bara att sätta igång att optimera och se vad som händer! :) Om inte annat så lär du dig nog något om hur din kropp kanske "vill" vara, vilket kan vara en bra förhållningspunkt för framtida beslut ang kost/träning.

Edited by TheOcean
  • Like 4

TheOcean och Zepp, behöver man inte styrketräna ganska mycket i kombination med lchf-kosten för att få så synliga muskler på t ex magen? Jag håller mig till långpromenader och lätt styrketräning p ga idrottsskada just nu.

Det jag förutom hälsofördelarna vill uppnå med lchf-livsstilen är ju just att få bort magfettet. Jag är smal i övrigt så det har sett ut som jag varit gravid typ. Har även haft jobbiga magproblem som gjort magen uppsvälld varje gång jag ätit. Det sistnämnda problemet har nu försvunnit, trots bara ett par dagar med lchf.

När jag var yngre och vägde runt bara 50 kg hade jag helt platt mage, men då hade jag iofs inte så mycket magmuskler. Så jag ska nog sluta fixera mig vid kilona.

• Like 3

TheOcean, du skrev att du tränar rätt lite men ändå snart har tvättbräda? Otroligt! Grattis! Jag ska testa. Det verkar som lchf är en mirakelkost trots allt.

Om man med supergod lchf-kost och lätt träning kan uppnå fina muskler och en normalvikt, varför svettas folk då på gym i timmar för att uppnå detta? Bra att träna för hälsan klart, men många som tränar verkar ju mest vara ute efter bikinikroppar och tvättbrädor.

• Like 1

Tack! :) 

Jämfört med kolhydrater + kalorirestriktion känns det verkligen som en mirakelkost! Även om det inte är det :) Kroppen lär sig att använda fettet (både på och i magen) som energi, istället för att konstant försöka lagra/spara fettet och främst använda kolhydraterna som bränsle. Och går man ned i vikt, som i kilon och gram, så är det för att man ätit färre kalorier än man gjort av med (bortsett ifrån en del vatten som försvinner i början). Skillnaden är att man mår bra, inte är hungrig och har energi under tiden. Jag vet, jag har ju provat båda! 

"Abs are made in the kitchen" är en flitigt använd fras i tränings och diet-sammanhang. Och det ligger verkligen något i det, eftersom "synlig" muskulatur har mer med lite underhudsfett än stora muskler att göra. Och det är ju där LCHF, och framför allt ketos kommer in i bilden! 

Men det är klart, har man inga muskler alls så är nog några vändor på gymmet ett måste om det är en mer muskulös fysik man är ute efter! ;) Sen är tung styrketräning jättebra för ketosen. Men långa promenader och lätt styrketräning ger fin fettförbränning om du kör lowcarb och fått in en schysst ketos :) Speciellt om man tar en slurk mct-olja eller kokosfett innan! (Hett tips!) Sen är det viktigt att tänka på att vi brukar energi, och därmed bränner fett (vid ketos), precis hela tiden och inte bara på cykeln eller på gymmet.

För egen del fungerar träningsmängden bra, även om jag får passa mig och inte styrketränar för mycket om jag vill att mina kavajer ska passa. Men det är ju bara min knäppa biffningsmetabolism! :S Fast nu iom LCHF:n blir jag inte tjock i alla fall! :)

Är så otroligt glad att jag hittat denna kost. Och att alla fantastiska människor här på forumet är villiga att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap, utan dessa hade det inte varit möjligt! 

Så, tack alla! :)

Kul att du vill prova! Så lycka till med kostomläggningen! Det är möjligt att du kommer att uppleva en del besvär iom att kroppen ställer om sig till fettdrift, men det är bara att härda ut. Och dricka resorb! Jag kände mig typ bakis i 1.5 veckor, men det var det sjukt värt! 

Kör hårt! Och berätta gärna hur det går!

Ja altså, vad säger de bilderna egentligen?

Den första handlar väl om en ung tjej som utvecklas till ung kvinna.. och sådär ser man nog bara ut i 20årsåldern, innan graviditeter och annat.

Strävar man efter att återfå den kroppen.. trots att man inte är 20 längre så hänger man sig fast vid det förgångna!

Själv mins jag min första kostym i tidiga 20-åren.. storlek 48 och insvängd skjorta över magen.. kommer ihåg att den stramade över axlarna!

Numera stramar det över magen och är lös i axlarna och jag får köpa sk gubbstorlekar!

Den andra bilden visar en dam i 50årsåldern.. som via kost och träning, minskat fettlager och byggt muskler.. den påvisar främst att vikt är ett dumt mått.. samt att muskler sitter snyggare än fett!

• Like 1

TheOcean och Zepp, behöver man inte styrketräna ganska mycket i kombination med lchf-kosten för att få så synliga muskler på t ex magen? Jag håller mig till långpromenader och lätt styrketräning p ga idrottsskada just nu.

Det jag förutom hälsofördelarna vill uppnå med lchf-livsstilen är ju just att få bort magfettet. Jag är smal i övrigt så det har sett ut som jag varit gravid typ. Har även haft jobbiga magproblem som gjort magen uppsvälld varje gång jag ätit. Det sistnämnda problemet har nu försvunnit, trots bara ett par dagar med lchf.

När jag var yngre och vägde runt bara 50 kg hade jag helt platt mage, men då hade jag iofs inte så mycket magmuskler. Så jag ska nog sluta fixera mig vid kilona.

Magmusklerna kommer synas bättre och bättre ju lägre fettprocent man har. Om man sedan tränar dem för att de ska bli snyggare är en annan sak.

TheOcean, du skrev att du tränar rätt lite men ändå snart har tvättbräda? Otroligt! Grattis! Jag ska testa. Det verkar som lchf är en mirakelkost trots allt.

Om man med supergod lchf-kost och lätt träning kan uppnå fina muskler och en normalvikt, varför svettas folk då på gym i timmar för att uppnå detta? Bra att träna för hälsan klart, men många som tränar verkar ju mest vara ute efter bikinikroppar och tvättbrädor.

Anledningen till varför folk svettas i timmar på gym för att uppnå normalvikt och fina muskler är förmodligen för att de inte vet bättre. Sedan finns det sådana som gillar det. De skulle fortsätta svettas i timmar på gym även om de visste bättre.

Prova! Jag tror inte du kommer att gå upp i vikt, så länge du inte äter för mycket kalorier eller kolhydrater. Många mår ju jättebra av LCHF.

För egen del har jag inte vågat prova eftersom jag inte är säker på att man får tillbaka sin glukostollerans i samma utsträckning som tidigare. Visst kan jag strunta i ris o dyl till lunchen och äta fett motsvarande den energimängden men att äta LCHF med enbart mättat fett och protein till frukost och att minimera kolhydraterna hela dygnet har jag inte vågat.

Finns det några studier gjorda där människor ätit LCHF och sedan gått tillbaka till kolhydratrik kost?

För egen del har jag inte vågat prova eftersom jag inte är säker på att man får tillbaka sin glukostollerans i samma utsträckning som tidigare. Visst kan jag strunta i ris o dyl till lunchen och äta fett motsvarande den energimängden men att äta LCHF med enbart mättat fett och protein till frukost och att minimera kolhydraterna hela dygnet har jag inte vågat.

Finns det några studier gjorda där människor ätit LCHF och sedan gått tillbaka till kolhydratrik kost?

Du kan utforma LCHF så att det passar dig och hur du vill äta, det finns inget rätt sätt, det finns bara sätt som passar dig. Vill du äta en grönsaksrik frukost så gör du det. Vill du äta mer omättat och fleromättat fett så gör du det. Vill du vara lite liberalare med rotfrukter och frukt/ bär så är du det. Vill du äta fem ggr om dagen så gör du det, oavsett att alla pratar om PF nuförtiden.

Ann Fernholms skrev ett inlägg om glukosintolerans och att växla tillbaka från kolhydratsfattig kost till mer "vanlig" kost, ska se om jag hittar en länk åt dig.

Studier tycks vara så himla dåligt utförda nu för tiden så frågan är om de ens går att lita på... Är de inte för korta så bygger de på intervjuer kring hur folk åt för 8 år sedan eller så dras helt åt väggarna tokiga slutsatser av dem...

Men jag tror att du kan få många vittnesmål här på forumet och i verkliga livet kring vad som händer och hur man mår från de som testat lågkolhydratkost och sedan gått tillbaka till större mängder kolhydrater... Själv faller jag dit på suget som bara den just nu (stressug) men skam den som ger sig, jag tror på detta för egen del!

Du kan utforma LCHF så att det passar dig och hur du vill äta, det finns inget rätt sätt, det finns bara sätt som passar dig. Vill du äta en grönsaksrik frukost så gör du det. Vill du äta mer omättat och fleromättat fett så gör du det. Vill du vara lite liberalare med rotfrukter och frukt/ bär så är du det. Vill du äta fem ggr om dagen så gör du det, oavsett att alla pratar om PF nuförtiden.

Ann Fernholms skrev ett inlägg om glukosintolerans och att växla tillbaka från kolhydratsfattig kost till mer "vanlig" kost, ska se om jag hittar en länk åt dig.

Jag menar så pass strikt LCHF så att man får omställningsbesvär när man startar och mår dåligt om man äter kolhydrater några dagar.

Studier tycks vara så himla dåligt utförda nu för tiden så frågan är om de ens går att lita på... Är de inte för korta så bygger de på intervjuer kring hur folk åt för 8 år sedan eller så dras helt åt väggarna tokiga slutsatser av dem...

Men jag tror att du kan få många vittnesmål här på forumet och i verkliga livet kring vad som händer och hur man mår från de som testat lågkolhydratkost och sedan gått tillbaka till större mängder kolhydrater... Själv faller jag dit på suget som bara den just nu (stressug) men skam den som ger sig, jag tror på detta för egen del!

Jag har ingen önskan att äta LCHF hela livet och jag behöver inte gå ner mer i vikt än jag redan gjort på blandkost. Det enda incitament jag har att prova är att få en bättre fettförbränning och då skulle jag träna samtidigt.

Provade några gånger att äta enbart ägg, smör och korv till frukost och springa efter det och det gick bra första gången men nästa gång dippade jag fullständigt och mådde dåligt i flera veckor efteråt.

Jag menar så pass strikt LCHF så att man får omställningsbesvär när man startar och mår dåligt om man äter kolhydrater några dagar.

Det var det jag menade också. Men jag tror inte man får omställningsbesvär av att ett av tre mål per dag är bara fett och protein. För att få omställningsbesvär måste man hålla respektive kost under längre tid (2-3) veckor. Jag gissar att kroppen inte byter driftsystem flera gånger under en dag... Sen kan man ju må dåligt därför att man inte tål viss mat, inte är van, eller helt enkelt att det inte passar en.