Jump to content

extra salt

Emil123

Recommended Posts

Har ätit LCHF ett tag nu och är orolig för att jag inte får i mig tillräckligt med salt. Speciellt om jag tränat/svettats/varit i varma länder. 

Jag har nämligen hört någon säga att man bör ligga på runt 25 gram om dagen. Jag lagar nästan all min mat själv så tror mitt saltintag är riktigt lågt.

Någon här som har experimenterat med att äta extra mycket salt? Dela med er av erfarenheter please.

Hur mycket?

Vad för typ av salt? 

Resultat? 

Jag använder himalayasalt och försöker salta lite extra (är dålig på att salta). Jag tycker man märker om man har saltbrist, man blir lite dimmig, snurrig i huvudet etc. Är man orolig kan man dricka en kopp buljong per per dag/innan träning.

När man äter LCHF så utsöndras mer salt via njurarna än när man äter den traditionella snabbköpsmaten med mycket snabba kh, då salt i stället tenderar att lagras i kroppen med olika dåliga effekter på kroppen.

Därför ska vi se till att få i oss tillräckligt med salt - baserat både på natrium, kalium och magnesium.

Ett bra salt är Jozos "Mineralsalt" som innehåller 69% kaliumklorid (som många har brist på) och 30% natriumklorid. Kombinera eventuellt med magnesiumtillskott så är saken biff!

Det som har lockande namn som "hav", "himalaya" eller liknande är enligt min mening inget speciellt mer än att de kan innehålla små doser av en mängd andra mineraler. Exempelvis innehåller himalayasalt 98% natriumklorid, havssalt 78%.

• Like 4

När man äter LCHF så utsöndras mer salt via njurarna än när man äter den traditionella snabbköpsmaten med mycket snabba kh, då salt i stället tenderar att lagras i kroppen med olika dåliga effekter på kroppen.

Därför ska vi se till att få i oss tillräckligt med salt - baserat både på natrium, kalium och magnesium.

Ett bra salt är Jozos "Mineralsalt" som innehåller 69% kaliumklorid (som många har brist på) och 30% natriumklorid. Kombinera eventuellt med magnesiumtillskott så är saken biff!

Det som har lockande namn som "hav", "himalaya" eller liknande är enligt min mening inget speciellt mer än att de kan innehålla små doser av en mängd andra mineraler. Exempelvis innehåller himalayasalt 98% natriumklorid, havssalt 78%.

Hur mycket anser du är tillräckligt med salt? Saltar du maten extra eller dricker du t.ex salt + vatten nån gång om dagen?

Vad är kaliumklorid bra för och vad händer om man får brist på det? 

Jag äter himalayasalt idag eftersom jag som du sa innehåller fler mineralen som inte finns i processat salt, men jag tycker egentligen mer om flingsalt.

Jag kollade på Jozos hemsida de finns två olika mineralsalt. Det ena var havssalt vilket jag personligen tycker bättre om. Spelar det någon roll?

Innehåller det tillsatser som klumpförtunnande medel? 

Hur mycket anser du är tillräckligt med salt? Saltar du maten extra eller dricker du t.ex salt + vatten nån gång om dagen?

Vad är kaliumklorid bra för och vad händer om man får brist på det? 

Jag äter himalayasalt idag eftersom jag som du sa innehåller fler mineralen som inte finns i processat salt, men jag tycker egentligen mer om flingsalt.

Jag kollade på Jozos hemsida de finns två olika mineralsalt. Det ena var havssalt vilket jag personligen tycker bättre om. Spelar det någon roll?

Innehåller det tillsatser som klumpförtunnande medel? 

Hur mycket man behöver vågar jag inte svara på. Jag saltar med Jozo mineralsalt "efter behag", gillar salt smak, speciellt nu på sommaren när man svettas mycket.

Vår kost före jordbruket var mycket rikare på kalium än dagens snabbköpskost med mycket snabba kh, liksom den var fattigare på natrium. Man fick då tio gånger mer kalium än natrium, vilket i sig är en tydlig fingervisning om vad som är bra för oss.

Om man kallar saltet för "hav" nånting spelar enligt min mening mindre roll; var man än utvinner natriumklorid så är molekylerna exakt likadana... Det fina med den som har 69% kaliumklorid och resten natriumklorid är just att det är en klar majoritet för den rätta sidan. Men om deras "havsmineralsalt" har liknande (eller bättre) fördelning, är det bara att köra på den!

• Like 1

Hur mycket salt och vatten man behöver är mycket individuellt och varierar från dag till dag, beroende på temperatur och fysisk ansträngning. Om du mår bra utan yrsel, blodtrycksfallskänsla, lufthunger, dimsyn och andra konstiga symtom så får du säkert i dig tillräckligt med salt och mineraler. Äter du för lite salt så kissar du oftast mindre och mer sällan, om du har en normal njurfunktion.

Jag tror att det var Zepp som skrev i ett annat inlägg om salt och vatten, att testa att drick ett glas vatten med en tesked salt, kissar du efter ca 20-30 minuter så behövde du inte det extra tillskottet :) Annars behåller njurarna det kvar i kroppen, och du kissar inte ut det.

• Like 1

10-18 gram salt om dagen är ungefärligt vad som kommer ut i kisset. Har en tråd här nedanför där jag undrar över salt också i samband med en del annat dock.
Mineralsalt verkar fungera rätt okej för mig. Har då Jozos (den gröna) med jod. Jod är bra att få med då det är något man lätt har brist av också.

Svettas du en del och har en varm arbetsplats så är det nog inte något fel med att du dricker 5 liter. När man är i ketos/äter Low Carb så arbetar kroppen genom vätska mycket bättre än när den binds upp i kroppen som med High Carb.
Det är troligen en bra sak, eftersom då får man undan slaggprodukter snabbare ut ur kroppen. Har märkt att när jag varit extremt extrem med lite kolhydrater och mycket fett kissar jag mycket oftare, blir lätt torr i munnen och känner mig törstig och sugen efter salt påtagligt mer. 

• Like 1