Jump to content

Raw food?

Emil123

Recommended Posts

Jag träffade en bekant igår som äter en raw food diet.

Han menade att stor del av matens näringsämnen går förlorade när den upphettas.

Ligger det någon sanning i detta?

Den som har erfarenheter får gärna dela med sig!

Visst går mycket förlorad vid tillagning men det finns också sådant som blir mer tillgängligt efter kokning. Det finns dock mycket hälsosamt i Raw food konceptet och den maten går ju utmärkt att integrera med annan mat så man kan ju äta en del sådan kost utan att vara strikt.

• Like 1

Sant!

Jag gillar mitt kött rare ändå så borde gå fint att kombinera med LCHF.

Borde kanske se över vilken typ av grönsaker / sallader jag äter? Tycker grönsaker är godare än sallad så äter nästan enbart grönt som är kokat/stekt/ungslagat

• Like 1

20-30%  mer av energin i både kött och grönsaker blir tillgängligt för kroppen när vi lagar till den men man kan ju fundera över om det verkligen är positivt för oss i dagens läge

Dom flesta av oss är ju tämligen övergödda redan ^_^

Vad gäller näringsämnen så försvinner givetvis en del vitamner och antioxidanter vid upphettning medan mineraler proteiner och som sagt mycket mer energi blir tillgängligt för oss

Tryckkokning bevarar näringsämnen bäst enligt tester just för att tiden i tillagningen blir kortare

• Like 4

Hej!

At äta rawfood kräver mycket kunskap och förberedelser av maten, speciellt om man äter helt vegansk rawfood. Jag rekommenderar det inte, har ätit så i ett år ungefär, för flera år sedan. Största problemet är att det är väldigt tufft för magen. Det är också väldigt svårt att få i sig tillräckligt med energi på raw food. Å andra siden finns det mycket halvfabrikat nu som inte fanns när jag åt raw food, kanske det hjälper? (Men dyrt).

Jag håller med duvfa, är man orolig kan man använda tryckkokare, eller bara lägga till lite mer råkost/råa biffar i sin vanliga kost. 

• Like 1

Äta rått kött då? Rå fisk går ju att äta. Människan har värmt sin mat i kanske 50.000 år, det finns en mängd bra saker med att värma maten vilket evolutionen ju visat!

Det finns faktiskt konkreta arkeologiska bevis för matlagning i drygt en miljon år, plus att det finns rimliga spekulationer att det är så länge som två miljoner. Att vi började värma/laga mat har varit synnerligen viktigt för vår arts utveckling just för att energi och näringsämnen (i viss mat) blir mer lättillgängliga --- maten kommer så att säga ner i magen halvsmält redan.

En blandning av lagad och rå mat är nog det bästa.

• Like 2

Jag vill bara höja en varningens finger angående att äta rå fisk, nu vet jag inte om någon tänkt göra det :). Många som drabbas av masksjukdomar smittas via rå fisk. Men det finns ett enkelt sätt att avhjälpa smittorisken, och det är att först frysa fisken i 3 dygn, då dör maskäggen :o. Jag har aldrig varit förtjust i sushi av den anledningen, att det är rå fisk, och man vet aldrig om den varit fryst.

Tror inte alls på rawfood, hade vi ätit så i människans barndom hade vi aldrig utvecklats till homo sapiens utan förblivit tvåbenta apor med liten hjärna!

Just kött+ tillagning tros vara orsak till att människan blev människa dvs att hjärnan växte och gav oss dessutom flexibilitet i ätandet. ( allätare, både samlare och jägare!)

• Like 1

Jag vill bara höja en varningens finger angående att äta rå fisk, nu vet jag inte om någon tänkt göra det :). Många som drabbas av masksjukdomar smittas via rå fisk. Men det finns ett enkelt sätt att avhjälpa smittorisken, och det är att först frysa fisken i 3 dygn, då dör maskäggen :o. Jag har aldrig varit förtjust i sushi av den anledningen, att det är rå fisk, och man vet aldrig om den varit fryst.

Det gäller ju även gravad fisk som t ex lax som faktiskt är rå. Rå insjöfisk skall man inte ens ge till katten av den anledningen men på den tiden vi hade katt visste vi inte att dynten dog i frysen.

• Like 1