Jump to content

Tålamod sa någon

camelm

Recommended Posts

Hej alla i sommarvärmen. Underbart !

jag började min strikta LCHF kost 7 januari i år, har 15 kg övervikt. Har ju tidigare provat allt och lyckas gå ner men aldrig hållt det längre än 6-12 månader. Är över 45 år. Jag har ungefär samtidigt som denna kostomläggning skadat mig så jag kan inte träna. Då pratar vi inte ens gå 45 minuter raskt, jag kan gå 20-30 minuter i slänga-sopor-takt :-( Men det är skitsamma för den tiden kommer igen när jag är rehab'ad.

MEN kosten, stortrivs, mår kanon i magen och hyn framför allt. Inte lika mycket huvudvärk så det är inte något inlägg om att jag ska sluta leva så här eller så MEN jag gick ner 2-3 kg (vätskan) första 5 veckorna och alla sa till mig, ha tålamod nu så kommer du att släppa kg. Tiden gick och tålamodet har satts på prov många gånger och självklart gråten varit där för vad gör jag för fel? Nä inget fel, kroppen är inte som viljan - den släpper när det är dags. Ja jag vet det! MEN vad fan, det har nu gått 6 månader och minst 3-4 månader har varit helt utan kolisar. Sen nu juni, juli har jag unnat mig någon drink, vitt torrt vin, aldrig söta drinkar eller öl mm. Utan 1-2 glas vitt vin. Väldigt restriktiv för allt som jag vet inte bör kombineras med LCHF för ev. viktminskning.

Men som sagt 6 månader senare och jag har inte ätit mjöl eller socker, inte frukt, inte bär mer än 1-3 ggr, 1 glass har jag ätit nu i juni/juli men den var så söt att den gav jag bort :-)

Så tålamodet, japp det är här men nu är det något annat som tryter - humöret!!?!? känner mig arg och ledsen för det här är inte vad jag hade trott när jag styrde upp allt i julas. Ska även tillägga att jag har en del av de bästa kokböckerna så jag har följt deras matschema 8, 6, 4 veckor. Jisses så goda maträtter som det finns som jag inte har haft en aning om. Det har också varit till övrigt en fördel, att alltid ha veckans matsedel klar i en stressad familj med mycket träningar på kidsen. Så alla har gillat att inte behöva tänka. Det står på lappen och allt är handlat inför måndagen, så organiserat att det säkert sticker i ögat på någon ;-) det bjuder jag på <3

Så nä jag fick skriva av mig lite och återgår till min ilska, både för icke viktminskning och för smärtan jag har. Min tid kommer ja jag vet det men frågan är bara NÄR. Misshandlat min kropp sen jag var 16 år så det är payback time nu eller ;-)

Ha det gott alla där ute - ni är super duktiga.

Tack :-)

Frukost 1 ägg, 1 avocado på jobbet med 2 kaffe med ytterst lite mjölk/grädde om det är hemma. Lunchen på jobbet är plock från salladsbaren med liiiite grönsaker, mer kräftstjärtar/räkor mozarella. Olivolja till. Lunch hemma typ äggröra eller fet fisk som plock, eller ett par grillade sorunda korv mm.

Middag enligt recept i alla kokböcker. portioner ja, normalt uppskattar jag det. Tillsätter alltid en klick av något fett annars olja på salladen mm. Recepten är anpassade så de blir rätt och det gör att jag har rätt bra koll på vad till övriga måltider.

Det är vardagar, helgvardagar. Sen ibland är det vänner runt mig och kanske vin en fred/lörd kväll men nästan aldrig tuggbart till. Sugen så köper jag gärna hårdost, salami och gör som plock.

Det ÄR verkligen inte fel kost tror jag, ja om jag drar ner portionerna så kommer jag att vara hungrig.

Är det säkert att 15 kg bör bort? En vacker mogen kvinna kan vara lite kurvig. Det är värre för oss män, vi skall vara "solid steel and sex appell"

Fast nu vill hon ju ner 15 kg, och det är hennes val. Tycker inte riktigt att män ska säga till kvinnor hur de "ska" eller "kan" se ut. 

Sen förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara värre för män när det är majoritet kvinnors utseende som det kommenteras och tycks om i samhället. 

• Like 3

Var är det för mkt kolisar? Tycker att det är strikt. Läst ich lyssnat på föreläsningar o ja vinet då men det är inte varje dag ;-)

Japp MINST 15 då jag har såååå ont i knän rygg för släpa runt på 80 pannor är inte jag gjord för. Yngre så 58-63 men idag kan jag leva utan smärta runt 65. Stod på det för 1 år sen men då med sopp hjälp och tro mig, never agaim. Alltså jag mår bra men behöver tappa för det är tungt.

Tack

• Like 2

Antar du menar strikt LCHF som att du inte fuskar, men det låter inte som definitionen av "strikt LCHF", för där äter man än mindre kolhydrater. Testa det ett tag, o periodisk fasta.

Vad är för mkt, dela gärna om du ser fel?

Antar du menar strikt LCHF som att du inte fuskar, men det låter inte som definitionen av "strikt LCHF", för där äter man än mindre kolhydrater. Testa det ett tag, o periodisk fasta.

Vad är för mkt, dela gärna om du ser fel?

Så tålamodet, japp det är här men nu är det något annat som tryter - humöret!!?!? känner mig arg och ledsen för det här är inte vad jag hade trott när jag styrde upp allt i julas. Ska även tillägga att jag har en del av de bästa kokböckerna så jag har följt deras matschema 8, 6, 4 veckor. Jisses så goda maträtter som det finns som jag inte har haft en aning om. 

Nog är LCHF mat gott, alla gånger ! Men enligt min mening ligger kanske problemet just i kokböckerna. Där finns en fälla och fara till överätande genom bl.a proteiner. Får man för mycket av dom i sig, behöver inte vikten vandra neråt alls för somliga och speciellt om man är orörlig. Nu kräver iofs inte viktnedgång motion, men höga proteiner förutsätter nästan det och framförallt vice versa. Alltså, försök bilda dig en uppfattning vad för något och hur mycket du äter. Det allra viktigaste är att ersätta kolhydrater med fett och inte med proteiner.  

• Like 2

Det kan också vara så att du äter för mycket fett så du får energiöverskott. Kolla vad som händer om du minskar fettmängden. Du ska förstås inte gå hungrig, då får du öka igen eller lägga till en aning kolhydrater (potatis eller grönsaker, möjligen ris om du fixar det). Du har inte beskrivit något problem med insulinresistens eller sötsug, i så fall får du vara försiktigare med dessa. Fundera också på om du äter av vana eller av hunger, det är lätt att hamna i rutiner.

Leser og leser her....

Jeg trodde at egg var bra....og mest mulig fett?  Har jeg  lest Dr. Eenfeldt feil?

Gikk ned 21 kg fra januar til nu, men nu er det svært

vanskelig å bli av med mere. Og jeg trenger å gå ned 50 kg til !

De siste par månedene har jeg slitt veldig, så vi er flere, om det skulle

være noen trøst!

Leste Dr. Eenfeldt sitt råd om å putte kokosfett i kaffen for å få i meg

nok fett. Aner ikke om det hjelper. Null sukker, null mel, potet,ris, pasta !!! 

Kjøtt , fisk ( ikke nok :), egg, nøtter ( valnøtter, mandler, litt paranøtt, og litt peanøtter),

tørket,saltet skinke, ost. Fløte i eggene ca halvparten av tiden.

Hermetisk skinke med kokte egg. Grønnsaker, slangeagurk, squash, litt

pastinakk ( men ikke myeog ikke ofte), mye blomkål, lite broccoli. Litt grønn salat.

Meierismør !! 

Men....som sagt, virker nesten umulig å komme videre....   Vi er vel forskjellige, men ja

til trådstarter, det er vanskelig, og det tærer på humøret!

Lykke til ......

Har du IPad eller IPhone finns appen shape up.

Väg och för in minutiöst vad du äter i några dagar. Räkna ut protein 0,8 - 1 kg x målvikten och 10 g kolhydrater och kanske 170 - 200 g fett 1800 - 2000 kcal (kanske inte så viktigt men ett bra mått för att se om man överäter eller inte får i sig nog mat) det är inte lätt att uppskatta vad man äter och har man misshandlat sin kropp med pulverdieter är oftast förmågan att känna mättnad förlorad (brukar komma tillbaka men det tar tid)

Lchf är nyttigt för din hälsa, men det tar tid att förbättras utifrån hur man levt + just dina förutsättningar, vi är alla olika!

Över 45 och kvinna gör det ofta ännu besvärligare. Både för vi har en annan förbränning än män och för att vi ofta misshandlat våra kroppar.....

Det tar tid att lära sig om lchf och om ens egna förutsättningar! Läs runt på olika bloggar, kan rek Bloggen http://www.sunsoft.se/ Margaretas är just en kvinna över 55 som hör till pionjärerna inom lchf. Kostdoktorn har en lista över vad man kan pröva om viktminskningen uteblir.

Det finns massor att göra för att "personifiera" sin kost så den passar just dig.

Själv kvinna över 45 och har senaste året gått ner ca 13kg, lugn och njutbar takt. Jag använder väldigt lite grädde, CF och yoghurt (enda undantaget nu på sommaren med tzatziki), äter en liten bit ost nästan dagligen. Min frukost är lchf-kaffe med ca 40 g kokosolja (man får trappa upp detta långsamt) och 50g smör i starkt kaffe detta står jag mig på i ca 7-8 timmar, om jag känner sug tidigare tar jag 1 msk kokosolja (så där rakt av), till middag en bit kött eller fisk med extra smör och en liten grönsallad oftast med lite paprika, om jag jag sugen på kvällen tar jag en 1 msk kokosolja och en liten bit ost. Ibland när det grillas grilar jag lite halloumi och mini-paprikor och äter en mindre mängd till grillbiten som givetvis får en rejäl klick smör.

Jag skulle snarare uppmana dig att öka fett mängden och se vad som händer, smör och kokosolja är mina favoriter.

• Like 3

Det kan också vara så att du äter för mycket fett så du får energiöverskott. Kolla vad som händer om du minskar fettmängden. Du ska förstås inte gå hungrig, då får du öka igen eller lägga till en aning kolhydrater (potatis eller grönsaker, möjligen ris om du fixar det). Du har inte beskrivit något problem med insulinresistens eller sötsug, i så fall får du vara försiktigare med dessa. Fundera också på om du äter av vana eller av hunger, det är lätt att hamna i rutiner.

Nä för mycket fett tror jag faktiskt inte, däremot kanske för mycket proteiner då som någon tipsade om. Jag tycker att jag följer, läser och skriver upp till och från och gör rätt förutom motion då. Inget sötsug alls, har inte haft sug sen första dagarna i januari. Inga dippar upp och ner i humör mm. Äter av vana, gjorde det 2-3 månader men sen lyssnade jag på kroppen och äter när jag är hungrig och det blir aldrig mer än 3 mål, oftast 2 mål om dagen bara. Känner nästan aldrig hunger, gott eller ont ja skit samma men jag följer min känsla och ändå går det åt skogen :-)

• Like 2

Jag tror att du eventuellt får i dig för lite fett i form av smör och kokosolja, och kanske för mycket i form av grädde. Mitt råd är att testa att öka dom fetterna, och som Leo föreslog, periodisk fasta, det kan vara värt att prova :)

• Like 4

Jag tror att du eventuellt får i dig för lite fett i form av smör och kokosolja, och kanske för mycket i form av grädde. Mitt råd är att testa att öka dom fetterna, och som Leo föreslog, periodisk fasta, det kan vara värt att prova :)

Ja jag läser att det verkar vara för lite. Jo har ju både smör o kokosfett hemma men svårt att används det till mer än steka i. I kaffet näää då döööör jag hahahaha okej hmm bort grädde och mjölk mer o in med fett. Absolut provas som sagt. Måste bara gnugga tankar och surfa till snabba rätter där dét blir naturligt gott.

Tack för att ni tar er tid. Åt precis middag med rostasfile, mozzarella och tomat med chili olivolja. Mätt och nöjd som alla middagar men fettet där blev kanske inte rätt mängd :-)

Min kokosolja är för närvarnade flytande här i södra Englands värmebölja. Du behöver en liten matmixer eller en hög bunke och en stav mixer, själv använder jag en magic bullet. lägg i den mängd kokosolja och smör du vill ha häll på det heta kaffet och mixa.

• Like 1

Eftersom kokosoljan sätter fart på magen så börja med en halv msk och sakta till en hel msk och 1-2 msk smör (ca 40g) till 2,5 +3 dl kaffe, det tar ett tag att komma upp i mina doser ca 40-45g kokosolja och 55g smör (i samma mängd kaffe). Du kan prova minska eller öka kaffemängden eftersmak och tycke.

• Like 1

Om hon minskar på fettet, men inte känner sig mätt så är det vettigare att öka en aning på fettet i stället för att börja äta potatis och, i värsta fall, ris ...

Det låter som du gör det mesta rätt tycker jag men för att göra det "ännu rättare" :)

Hellre riktig mat än plock

Hellre kött/fisk än korv

Hellre färre måltider än fler

Se upp med mejerier även ost kan störa

Utforska dina mättnadskänslor

Mat som håller dig mätt (länge) är oftast rätt för just dig

Vad händer om du äter mer vid måltiderna?

Kan det då gå längre innan nästa måltid (PF-tänket)

En rejäl middag kan betyda att du kanske kan skippa frukost och får då total fettförbränning ända fram till

lunch (eller kanske ännu längre)..

• Like 5

För mig låter det som att det är ketosen som behöver få en skjuts!

Saker som kan störa ketosen är precis det som många har varit inne på: för mycket protein, för mycket kolhydrater och för lite fett.

Det är även flera som tipsat om periodisk fasta, vilket är precis vad jag själv tänkte tipsa om. Närmare bestämt 16:8, alltså äta i 8 h, t ex mellan 12 och 20, och fasta resten.

Mitt egentliga tips är dock inte bara samma som alla andra redan sagt, utan detta: kicka igång ketosen lite extra genom att varje morgon ta en slurk MCT-olja (kokosolja) och kanske lite kaffe. Detta har fungerat jättebra för mig. Och kombinerar man MCT-olja och lite kreatin (fast inte i samma mugg! ;) ) så kommer förbränningen verkligen igång! Även super att ta strax innan en promenad. På detta vis är det lättare att få ut max av den periodiska fastan och ev. fysisk aktivitet. Fast det kanske är lite överkurs...

Ivf, lycka till!

• Like 1

För mig låter det som att det är ketosen som behöver få en skjuts!

Saker som kan störa ketosen är precis det som många har varit inne på: för mycket protein, för mycket kolhydrater och för lite fett.

Det är även flera som tipsat om periodisk fasta, vilket är precis vad jag själv tänkte tipsa om. Närmare bestämt 16:8, alltså äta i 8 h, t ex mellan 12 och 20, och fasta resten.

Mitt egentliga tips är dock inte bara samma som alla andra redan sagt, utan detta: kicka igång ketosen lite extra genom att varje morgon ta en slurk MCT-olja (kokosolja) och kanske lite kaffe. Detta har fungerat jättebra för mig. Och kombinerar man MCT-olja och lite kreatin (fast inte i samma mugg! ;) ) så kommer förbränningen verkligen igång! Även super att ta strax innan en promenad. På detta vis är det lättare att få ut max av den periodiska fastan och ev. fysisk aktivitet. Fast det kanske är lite överkurs...

Ivf, lycka till!

Då kokosolja både har längre halveringstid och är billigare än MCT-olja så skulle jag satsa på en bra kokosolja, organic och virgin dvs inte silverpaket.

Dricker väldigt sällan fler koppar kaffe, men om det händer blir det ofta svart om ute en dubbelespresso med vispgrädde. Undvik mjölk så  mycket du kan, välj hellre smör eller vispgrädde.

Jahopp då blir det att återgå till svart kaffe, minst 3 år sen jag drack bara svart men vad f...n det går det med för kaffe vill jag ha :-) Tack

Nejdå, det är själva tänket - Ökar du fettet blir du mindre hungrig och äter mindre, drick fettkaffet och avstå från frukost. Ät inte förän lunchtid!

Helt rätt - eventuellt äter du omöjligt senare, när du blir hungrig.

Det där med fettet begriper jag inte - eller ja, snarare så får jag känningar av magkatarr när jag äter för mycket på en gång. Testade att mosa ägg med smör och receptet (Anna Hallén) var då 2-3 ägg med 50g smör. Och jisses vilken magsmärta! Och halsbränna. Och nu rekommenderas det här i tråden en kopp kaffe med 50g smör..?

Nu har jag gått ifrån kokosfettet i teet för 2 tsk av det gav samma resultat, magkatarr och halsbränna. Nu pytsar jag i mig te med grädde under dagen (för grädde är godare, totalt ca 1dl grädde/dag) och kör "halvmycket" fett vid måltiderna. Hm... mixer... kanske det... :)

Okej tack, jag provar i allafall. Startade dagen med 1 tsk kokos och 1 tsk smör mixat i mitt kaffe. Smakade mycket bättre än jag vågade tro. Har inte heller behövt äta ännu men börjar nu känna mig hungrig så jag har nog stått mig sen 9 till 14 :-) Middagen vet jag inte ännu då semestertider är annorlunda. Men ska i allafall ge detta en chans, att öka fettet på denna väg och får jag ont så vet jag tipset.

Vi är alla olika och själv mår jag jättebra med de mängder jag angett, tror man ska trappa upp fettmängden stegvis (både för kokosolja och smör), för mycket kokosolja på en gång kan leda till att man får spendera dagen på toa. 

• Like 2