camelm

Tålamod sa någon

Recommended Posts

Härligt, nu känner jag att jag fick en kick, ett pepp som jag behövde för att göra något nytt i det "nästan" riktiga redan :-) jag kollar hur jag mår efter veckans slut med denna fett mängd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att man kan äta för mycket fett! Äter man mer energi än kroppen behöver kommer den inte att plocka av lagrat fett.

Jag tror att om man äter för mycket fett så åker det ut fortare än kvickt, den naturliga vägen, så att säga :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att en del fettöverskott går ut bakvägen, även om det inte visats vetenskapligt. Men nu ville ju camelm gå ned i vikt. Det gör man inte på energiöverskott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas hitta balans, mer fett är nog rätt men gränsen till för mycket = för många kcal totalt blir min utmaning. För fan heller att gå uppåt när jag har minst 15 neråt :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bry dig inte om kcal utan försök ligga på ca 80 energiprocent fett, 15 energiprocent protein och 5 energiprocent kolhydrater, bör du säkerligen gå ner. Min målvkit är 60-62 kilo och jag siktar på att äta 60-70 g protein per dag det blir i regel en köttbit på 240-250g, kanske ett ägg eller två alternativt en bit ost, max 20g kolhydrater och en massa härligt fett tills jag blir mätt. Det är svårt att äta för mycket fett i form av smör, kokosolja och olivolja, men lättare i form av grädde, CF och fet yoghurt.

Du kan även få lite tips på Margaretas blogg - http://www.sunsoft.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu så, andra morgonen med kaffe mixet med fett. Inga problem att få i mig alls. Igår blev det inte mer än kaffet, några svarta koppar under dagen och sen Ceasarsallad bara. Inte alls hungrig när det var så varmt. Men tydligen för lite fett ändå för jag vaknade vrålhungrig i morse. Salladen har 1 hel kycklingfile på sig, men tyvärr någon dressing jag missade att be att få vara utan och fått olivolja istället (det brukar jag vara duktig att beställa rätt). Idag står det rostasfilé till grillning med eget vitlökssmör, grönsaker till och håller jag mig lika länge idag på kaffet så blir det inte mer än så :-) Bra eller dåligt, ja jag vet inte men jag går helt efter hunger istället för vana som vi pratade om här tidigare. Det lärde jag mig ju rätt tidigt att bryta vanor. Ha en underbar dag och håll tummarna för mig nu att det här gör att jag får den kicken jag letar efter. Tack igen alla som tar sig tid att hjälpa, uppskattas <3

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det camelm, nu när du kört fettkaffe några dagar? Lite nyfiken och det skulle vara kul med kort uppdatering.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack jo jag dricker mitt kaffe med full dos. Håller mig 5 timmar på det. Mår lite illa ngn halvtimme efter men sen släpper det o kag är mätt. Dock inte ett ynka hekto. Trots mycket noggrannhet så endast ett glas vin en kväll under hela veckan. Dragit ner protein till förmån för mer fett. Tålamod tålamod

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge det minst en månad eller två, kanske avstå från vin någon vecka eller uteslut mejerier om det går, för att en extra kick. Men som du skriver tålamod, tålamod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes jag tar vin paus efter semestern :-) sen bort mejeri med. Tack. Håll gärna koll :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar in då och då framöver. så skriv gärna hur det går.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej, nu har jag kört hårt 1 1/2 vecka med extra fett i kaffet. Määääh jag har för första gången på 6 månader gått UPP i vikt ;-(

Får se vad det här innebär men däremot är jag mindre hungrig. Äter inte frukost alls och väldigt lite till ett av målen och sen ett vanligt mål mat med fokus på fett, mindre protein. Självklart inget av kolisar som jag kan vara utan. Men tålamod heter tråden så jag kämpar :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att jag inte tappat mina kg 15-20 ens :-( startade 7/1 i år. Ökade nu i och med mer fett så jag kanske åt tillräckligt med fett men ändå inte går ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kompis som är på besök som ätit LCHF i många år nämde att i bland hamnar i att man totalt sett är för mycket inte bara för mycket fett, man måste hitta ett sätt att kicka igång kroppen att börja förbränna fettet. För noggrann matdagbok och räkna på hur mycket energi % av fett, protein och kolhydrater, du äter under kanske en vecka eller några dagar, dte finns även bra program som vissa använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att jag inte tappat mina kg 15-20 ens :-( startade 7/1 i år. Ökade nu i och med mer fett så jag kanske åt tillräckligt med fett men ändå inte går ner.

Några frågor jag hade ställt mig själv är:

- Överäter jag?

- Rör jag på mig?

- Känner jag mig stressad ofta?

- Dricker jag ordentligt med vatten?

- Sköter jag magen ordentligt? (Det du äter måste komma ut, brukar säga ca 30 cm avföring om dagen ska ut)

- Sover jag dåligt?

Om någon av ovanstående stämmer in på dig så har du en bra indikation på vilka områden du behöver jobba på.

Hoppas det kan hjälpa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några frågor jag hade ställt mig själv är:

- Överäter jag?

- Rör jag på mig?

- Känner jag mig stressad ofta?

- Dricker jag ordentligt med vatten?

- Sköter jag magen ordentligt? (Det du äter måste komma ut, brukar säga ca 30 cm avföring om dagen ska ut)

- Sover jag dåligt?

Om någon av ovanstående stämmer in på dig så har du en bra indikation på vilka områden du behöver jobba på.

Hoppas det kan hjälpa :)

Det du äter som kroppen inte behöver måste komma ut. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnus77. Som du kanske inte sett så är just ett av problemen att jag inte kan röra mig :-( minst 6-9 månaders rehab till.

Sömn = aldrig kunnat ;-)

Stress = inte som jag upplever men såklart att detta tar på psyket och smärtan i knä o vanlig rygg blir värre med 15-20 kg övervikt.

Jag kämpar på, mår ju bra på INSIDAN av lchf. Bättre än jag någonsin gjort i mitt 45 åriga liv och som rubriken säger - tålamod. Men visst fan är jag på dåligt humör o vill bara skita i allt men vad går jag då tillbaka till? Hmm nä jag fortsätter men måste fundera om nyttiga kokosoljan blir för mkt så ngt annat tas bort. För det kaffet är bra start för mig och ett av måltiden försvann ju så kcal totalt borde bli mindre. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnus77. Som du kanske inte sett så är just ett av problemen att jag inte kan röra mig :-( minst 6-9 månaders rehab till.

Sömn = aldrig kunnat ;-)

Stress = inte som jag upplever men såklart att detta tar på psyket och smärtan i knä o vanlig rygg blir värre med 15-20 kg övervikt.

Jag kämpar på, mår ju bra på INSIDAN av lchf. Bättre än jag någonsin gjort i mitt 45 åriga liv och som rubriken säger - tålamod. Men visst fan är jag på dåligt humör o vill bara skita i allt men vad går jag då tillbaka till? Hmm nä jag fortsätter men måste fundera om nyttiga kokosoljan blir för mkt så ngt annat tas bort. För det kaffet är bra start för mig och ett av måltiden försvann ju så kcal totalt borde bli mindre. Tack

Även om du inte kan röra dig innan du är klar med rehab så finns det någonting som heter isometrisk träning som du kan göra för att inte tappa så mycket muskelmassa under tiden du är rörelsehindrad. Isometrisk träning är helt enkelt när du spänner en muskel utan att rör leden. Man spänner helt enkelt bara muskeln och håller den spänd en stund sen slappnar av och gör det igen. Man bygger inga stora kanoner med hjälpa av isometrisk träning men det kan göra så du bibehåller redan existerande muskelmassa.

Om du sover dåligt kan det definitivt påverka din viktminskning. Då hade jag tittat närmare på matkänslighet eftersom det kan störa sömnen. Mjölkprodukter brukar vara en vanlig känslighet hos många. Sen handlar det mycket om att undvika stimulerande drycker och ljus innan sängdags. T.ex undvika tv/dator och annat artificiellt ljus samt undvika kaffe och te.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick också upp när jag åt mycket fett och jättelite kolhydrater. Detta är ett lite kontroversiellt råd men om inget annat funkar kan du prova att öka grönsakerna, men då lågkolhydratiga, tex spenat, kål, broccoli, sparris, svamp, lök. Ät 1-2 tallrikar grönsaker per dag, alltså ganska mycket. Jag äter ett paket baby spenat om dagen :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då äter du liiite fett o liiiite protein till mycket grönsaker?? Mättnaden kommer ju inte med grönsaker tyvärr. Vill inte vara hungrig för det är guld värt att vara mätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då äter du liiite fett o liiiite protein till mycket grönsaker?? Mättnaden kommer ju inte med grönsaker tyvärr. Vill inte vara hungrig för det är guld värt att vara mätt.

Nej jag menar normalt med protein och fett enligt LCHF. Den ökade mängden kolhydrater pga av grönsakerna är på sin höjd 10-15 gr (om ens det) men då är det viktigt att dessa kommer ifrån just grönsaker och inte tex mejeriprodukter. Jag listade grönsaker som har lågt kolhydratinnehål men mycket vitaminer så att "man får mycket för pengarna" så att säga, eftersom du vill gå ned i vikt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om jag var något frustrerad tidigare, lite nere kanske så var det inget mot nu!!! Sen jag skrev detta så har jag gått upp 2-3 kg. Slutade med extra fettet igår för det här går inte. Vad händer och varför går jag uppåt eftersom jag vill neråt, stått stilla så in i norden länge men upp.. shit nä det känns som jag inte har en susning om vad jag gör längre och jag gör inget annorlunda än dessa 6 månader jag kört. Jag äter verkligen inte kolisar, mer än det som finns i grädden (skvätt i kaffet 2 ggr per dag), liiiiite grönsaker så det kan inte vara många gram. Nä jag vet faktiskt inte. Kan ta min gårdag som typ exempel för så äter jag ofta: Frukost kaffe med skvätt grädde i (istället för kokosfett som jag gjorde en tid tillbaka), vatten. Lunch efter 4-5 timmar = gjorde en sparrissoppa med fond, vitt vin skvätt, grädde och vatten. Till det så hade jag 2 skivor ost 2 skivor salami. MIddag, hel lax i ugn med färska kryddor på och en blandning av fet creme fraiche, färskost som ett täcke. Till en vanlig portion lax så tog jag 8-10 stekta sparris, tomat/gurka o sallad. Det var alles..... nästan, 2 bitar choklad med 4 jordgubbar till filmen... så ja vad gör jag då för fel? känns inte som något fel alls. Det är min vardag typ så jag borde ju gå ner och fan inte upp :-( Ha en underbar solig dag i allafall och tack för att jag "får" gnälla :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan läsa så konsumerar du mjölkprodukter både frukost, lunch, middag. Kan ju testa att utesluta mjölkprodukter en vecka och se vad som händer?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast det bara är skvätt i kaffet? aha du tänker creme fraiche, grädde i soppan? okej det kan jag absolut prova om det är bra. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast det bara är skvätt i kaffet? aha du tänker creme fraiche, grädde i soppan? okej det kan jag absolut prova om det är bra. Tack

Precis, som du ser så blir det en del mjölkprodukter, speciellt om detta är din dagliga rutin. Om du känner ett starkt sug efter mjölkprodukter efter att du hållit upp en liten stund så är det troligen det som är en del av problemet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACk för tips, är grymt tacksam mot allt jag kan få hjälp med. Det här håller ju inte, knän och rygg tar redan stryk och det lär ju bli värre om jag ÖKAR i vikt. Eftersom jag inte kan träna ännu (ryggskadad sen julas) så är det bara löjliga 30 minuters promenad/sakta cykling som går att göra så det måste vara kosten som drastiska ändringen ska ske.

Tack igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du känner dig osäker på att du gör rätt kan en idé vara att införskaffa Moniques bok LCHF på riktigt. Den innehåller 4-veckors menyer av LCHF som är strikt med lagom mejeriprodukter som du kan följa. Kan kanske ge en bra start?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis köpt den, inte läst klart men tänkte följa de veckorna frän måndag. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis köpt den, inte läst klart men tänkte följa de veckorna frän måndag. Tack

Varför inte börja på en gång eller redan denna vecka  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För jag tyvärr är bortrest o bor inte med eget kök. Gör alla val utifrån mitt tänk sen starten 7:e januari. Det är nog rätt på helheten men ska absolut minska mejeri från idag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tar bort mejeri från idag, ska även smör och hårdost bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte bort smöret, en av de bästa fett källor, försök utesluta hårdost eller minska mängden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tar bort mejeri från idag, ska även smör och hårdost bort?

Om du nu ska testa att utesluta mjölkprodukter i en vecka som jag skrev innan så rekommenderar jag dig att utesluta allt även ost och smör. Men om det blir för svårt är det mer ok att ta in smör på grund av att det mest består av fett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du nu ska testa att utesluta mjölkprodukter i en vecka som jag skrev innan så rekommenderar jag dig att utesluta allt även ost och smör. Men om det blir för svårt är det mer ok att ta in smör på grund av att det mest består av fett.

Tack, då kör jag allt bort allt jag kan när jag nu är bortrest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan och orka, bokför/skriv ner vad du äter, då är det lättare att hitta vad som funkar resp inte funkar. Själv kör jag fortfarnade med ett enkelt skrivhäfte i A5 format som kan tas med överallt, lätt att glömma eller minnas fel om man skriver upp efter hand.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå alla igen. Kört fettkaffe nu sen tråden startade men tyvärr inte ett gram ner. Mår väldigt illa 2 tim efter kaffet så nu kastar jag in handduken för det. Motionen/rehab har tagit sig till steg 2. Vi pratar väldigt sakta tempo än. 4 km/h på gå bandet eller 20 km/h på cykel o mellan 15-60 min MEN detta är ett STORT STORT framsteg att jag kan börja röra mig igen.

Frän idag har jag tagit bort ALLA mjölkprodukter också så det i kombination med sakta motion blir nästa försök att tappa lite (läs mycket) vikt.

Återkommer om en vecka :-) hoppas kroppen släpper någon gång. Bantat sen 1985 så jag förstår om den inte litar på mig, men lovar att denna kosthållning passar mig riktigt riktigt bra. Mår ju sååååå kanon på insidan :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ät LCHF för den inre känslans skull istället för att banta. Tids nog anpassar sig kroppen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut och det gör jag MEN att bära 15-20 kg övervikt gör ont. Började strikt 7/1 i år men med mjölkprodukter som nu får gå väck då :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coolt, slutade med alla mjölkprodukter i söndags, tänkte trappa ner det eftersom det finns en hel del creme fraiche, grädde och sådant i kylskåpet men näää jag tog bort ALLT och familjen får äta upp det som finns (mannen kör också LCHF men inte så känslig i viktpendling som jag är).

Så nu känner jag att magen är mindre svullen (tyckte ju inte ens den var svullen tidigare ;-)

Jag känner mig piggare men det kanske har med att min rehab träning satt fart på riktigt. Kör fm och em pass på 30 minuter, sakta och tålamod... .men cyklat, gått och simmat (läs nu rätt - det går saaaaakta för ryggskadan). Men jag är ändå på G.

Så det ville jag bara förmedla här till er alla som hjälpt och stöttat mig - underbart att ha ett forum att vända sig till och få hjälp. Tusen tack. Jag återkommer om ett par veckor <3

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16/7 skrev jag mitt inlägg här, det är 2 månader sen. Jag ville desperat ha hjälp och det fick jag av er alla snälla omtänksamma personer jag inte ens känner. Tack.

jag körde igång med kaffe med 1 msk kokosfett och smör, uteslut smör sen för det var "äckligt". Tog bort kaffet helt ett tag för jag gick upp. Återvände dock för att jag dricker det vid 6-7 och klarar mig utan mat till 12-14. Passar mig både privat och i mitt arbete väldigt bra. Jag som under 28 år jobbat UTAN matlåda har börjat med matlåda de dagar det finns, andra dagar hoppar jag över att äta lunch :-) Inte hungrig så det är lugnt med massa vatten. Max 3 koppar kaffe per dygn mot 15 tidigare :-)

Hände dock inget på vågen så jag uteslöt ALLA mejeriprodukter och då satte det fart. 4 kg på 2 veckor och det var 3 veckor sen men sen dess jävligt still.. tålamod tålamod som jag redan antydde då och gör även idag. Jag VET att min tid kommer. Jag har 2 hela garderober som väntar på mig på vinden när jag tidigare var smal men de hänger fint där för en vacker dag kommer jag i kläderna, jag vet det men det tar tid. Still är bättre än upp!!

Jag simmar 4-5 dagar i veckan och tar promenader på 1 timme 2-3 ggr per vecka trots min svåra smärta av diskbråcket och 2 skadade diskar.

jag mår bra men visst fan vill jag ner i vikt,. Säg nu inte att det kanske inte behövs för det gör det. Knän och andra delar av ryggen värker av 15 kg övervikt och jag själv mår inte bra i storlek 44. Så är det och det känner jag i hela hjärtat.

Men tålamod är min nya bästa vän.

Ha en underbar fredag och helg ni alla och tack för tips tidigare.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland när jag tycker det går trögt försöker jag öka mitt fett inatg antigen i kaffet på morgonen, en mask kokosolja mitt på dan eller extra smör till maten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg