Jump to content

Olivolja samt omega-3

Limp

Recommended Posts

Jag har två funderingar !

Vad tror ni om att "dricka" olivolja ? Olivoljan är ju egentligen den bästa oljan av alla oljor. Nu menar jag inte att dricka direkt ur flaskan, utan snarare intag som komplement till kokosfett. En matsked olivolja är ca. 13 gram och ett par matskedar olja slinker ju ner snabbt. 

Jag har försökt inta omega-3 fiskolja som kapslar, men får utslag av den sorten som jag testat och vill inte slänga pengar i sjön om flera märken skulle fungera lika illa. Vad finns det för alternativ om man inte vill äta fisk ? 

Jag har två funderingar !

Vad tror ni om att "dricka" olivolja ? Olivoljan är ju egentligen den bästa oljan av alla oljor. Nu menar jag inte att dricka direkt ur flaskan, utan snarare intag som komplement till kokosfett. En matsked olivolja är ca. 13 gram och ett par matskedar olja slinker ju ner snabbt. 

Jag har försökt inta omega-3 fiskolja som kapslar, men får utslag av den sorten som jag testat och vill inte slänga pengar i sjön om flera märken skulle fungera lika illa. Vad finns det för alternativ om man inte vill äta fisk ? 

Hej Limp! Var fick du ifrån detta att olivoljan är den bästa av alla oljor? Om du läser på sammansättningen på olivoljan och rapsoljan så upptäcker du snart att rapsoljan innehåller hela 10 gr omega-3 per liter och olivoljan bara 2!!! Däremot är olivoljan mytomspunnen och är mycket äldre produkt än rapsoljan.

Ha, bra fråga - det undrar jag på också. Jag slösar med olivoljan i matlagningen, men att dricka det har jag inte provat ännu! Kanske man kan göra en slags smoothie med grönkål, olivolja och smör? 

Varför gör du inte majonäs med olivolja? Då slinker den ner lätt som en plätt. Med majo som bas kan man göra en mängd olika såseer i olika stilar, tex aioli, örtsås med lite creme fraiche iblandat, Cesarsalladsås, blanda i riven Parmesan och finhackad scharlottenlök och vitlök och lite kycklingfond.

Jag har inte jämfört omega-3 innehället i oljorna, utan i grund och botten handlar mina funderingar av två olika frågeställningar. Första inlägget är kanske luddig på den punkten, kan jag nog hålla med.

Vad jag menar är att olivoljan är bättre ur hälsosynvinkeln än rapsoljan och därför funderingarna att ersätta en del av kokosfett mer olivolja. Hur hitta en ytterligare omega-3 källa är en annan fundering.

Vad beträffar oljor generellt, verkar linfröoljan ha mest omega-3 i sig... kanske det är ett alternativ ?

Jag har inte jämfört omega-3 innehället i oljorna, utan i grund och botten handlar mina funderingar av två olika frågeställningar. Första inlägget är kanske luddig på den punkten, kan jag nog hålla med.

Vad jag menar är att olivoljan är bättre ur hälsosynvinkeln än rapsoljan och därför funderingarna att ersätta en del av kokosfett mer olivolja. Hur hitta en ytterligare omega-3 källa är en annan fundering.

Vad beträffar oljor generellt, verkar linfröoljan ha mest omega-3 i sig... kanske det är ett alternativ ?

ALA fettsyran som kommer ifrån växtriket är inte särskilt vinstgivande ur hälsosynpunkt. Det behövs istället de långkedjade fettsyrorna från omega 3 DHA och EPA, och de kommer främst från makrill, bra lax, naturbeteskött och högkvalitativt tillskott har även det :)

Att olivoljan är bättre än rapsoljan låter klokt! har även hört Annika Dahlqvist poängterat det på hennes gamla blogg att det finns något i rapsoljan som inte är så bra.. så om man väljer mellan dessa två ska man ju välja olivolja! själv äter jag smör endast ;), kroppen kan bara ta upp cirka 3 matskedar kokosfett per dag, så kan vara bra att veta det, fast kokosfett är som sagt både antiviralt, antibakteriellt, antifungoralt och antiinflammatoriskt! dvs det motverkar virus, bakterier, svamp och minskar inflammatoriska besvär!

Jag tror personligen att kokosfett är bättre än olivolja, men som sagt man kan bara äta smådoser kokosfett så man måste ju komplettera med någon annan fettkälla! och då låter olivolja klokt, men jag hade istället valt smör, då jag tror på det mer!

Loren Cordain skriver i sin bok "The Paleo Diet" att de två vegetabiliska oljor som förbättrar kvoten omega6/omega3 är raps- och linfröolja. Dock avråder han från rapsolja pga innehållet av erukasyra, som trots att det är väldigt lågt i rapsolja som är avsedd som föda i djurförsök orsakat skador på organ såsom hjärta, lever och njure.

Linfröolja tål inte uppvärmning, så det duger inte till matlagning, vilket ju rapsolja gör. Så Antonius rekommendation att använda kokosfett och smör är utmärkt, liksom att olivolja ska föredras framför rapsolja.

"Linfrön innehåller giftet blåsyra, som frigörs när man krossar linfröna. Linfrön innehåller vegetabiliskt kortkedjigt omega-3 vilket vi i bara liten utsträckning kan omvandla till det animaliska långkedjiga omega-3, som är det vi använder i våra kroppar. Vi har alltså nästan ingen nytta av linfröolja. Dessutom är omega-3 snabbt oxiderande, vilket är kraftigt inflammationsframkallande." - Annika Dahlqvist, kommentar #4: http://annikadahlqvist.com/2012/12/01/nyttan-av-fleromattat-ar-bara-losa-spekulationer/

Tyvärr är majonäs på jungrulig /nyttig) olivolja inte alls lika god som med "stekolja" därför använder jag (motvilligt) rapsolja i majonäsen tröstar mig med att den iallafall är bättre än den köpta!

desutom litar jag inte på olivolja längre......Har en jungfrulig italiensk ofiltrerad som smakar riktigt gott.

Kanske ska pröva med enkel varmpressad olivolja när det är dags för nästa omgång majonäs?