Jump to content

Röd ögonvita på morgonen

MKJ

Recommended Posts

Ganska ofta är mitt ena öga alldeles rödsprängt när jag går upp på morgonen och i morse såg jag dåligt på det ögat dom första 10 minuterna efter att jag gått upp. Jag brukar ligga på vänster sida av kroppen och det är alltid det ögat som är rött.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?

Ganska ofta är mitt ena öga alldeles rödsprängt när jag går upp på morgonen och i morse såg jag dåligt på det ögat dom första 10 minuterna efter att jag gått upp. Jag brukar ligga på vänster sida av kroppen och det är alltid det ögat som är rött.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?

Omöjligt att säga egentligen, andra symtom? linsbärare? ålder?

Men min första tanke är att du kanske skulle gå till en optiker och testa ögontrycket, då ett förhöjt ögontryck kan ge lite diffusa symtom ibland.

Kan det vara så att du har en fläkt som blåser i ansiktet på dig? T ex i bilen.

Hade själv ett knallrött vänsteröga p g a ACn i bilen.

Men det försvann på några dagar och var inte värre på morgonen, så jag vet inte....svårt att säga.

Omöjligt att säga egentligen, andra symtom? linsbärare? ålder?

Men min första tanke är att du kanske skulle gå till en optiker och testa ögontrycket, då ett förhöjt ögontryck kan ge lite diffusa symtom ibland.

Jo jag har tänkt göra det. Just glaukom är det jag är lite orolig för eftersom jag hade 23 resp 21 i tryck en vår. Jag har dock kollat senare hos både ögonläkare och hos optiker och då var trycket normal. Det kan tydligen variera både under dagen och mellan olika dagar men just den våren när det låg lite högre än vanligt så krånglade allt möjligt i kroppen. Blodtrycket låg på 145/90 och jag brukar ha 115/65.

Under den perioden bildades också en skrynkla i ögat som fortfarande är kvar. Den ryckte dock distriktsläkaren på axlarna åt och sa att "en del får så stor skrynkla så den hänger ut från ögat ha, ha" men det är inget farligt.

Inget farligt eller så vanligt så det är inget att bry sig om brukar betyda att det inte är någon sjukdom har jag förstått senare.

Tja då skall du se mina ögon.. illröda och nästan blind när jag vaknar!

Jag blir rent ut sagt inte klok på detta, men har fått diagnosen kvalsterallergi.. så jag har kvallsterskydd i min säng!

Värst blir det på semestern, antagligen på grund av att det inte finns kvalsterskydd på hotellen?

Sen så verkar det även hänga ihop med gräspollen säsongen.. men det kan handla mer om att semester och sova borta samanfaller med gräspollensäsongen.

Tja då skall du se mina ögon.. illröda och nästan blind när jag vaknar!

Jag blir rent ut sagt inte klok på detta, men har fått diagnosen kvalsterallergi.. så jag har kvallsterskydd i min säng!

Värst blir det på semestern, antagligen på grund av att det inte finns kvalsterskydd på hotellen?

Sen så verkar det även hänga ihop med gräspollen säsongen.. men det kan handla mer om att semester och sova borta samanfaller med gräspollensäsongen.

Ja på mig är det ju bara ena ögat och inte varje morgon och ögonen känns inte det minsta irriterade. Inget som tyder på allergi.