Mithera Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag har ätit LCHF i 2,5 år och alltid förespråkat tålamod när det gäller viktnedgång (kilona smög sig på så dom får väl smyga av också), men nu börjar det tryta. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vikten utan mer om formen - och den putar ut på mitten! Jag tycker "alla" pratar om hur platt och fin mage de får av att äta LCHF, en del får tydligen magrutor utan att träna också... Varför funkar det inte på mig ? Jag är 165 cm lång och pendlar mellan 64-66 kg, jag vet inte vad jag vägde när jag började med LCHF med det känns på kläderna som om jag tappat ca 3 kg (vatten...) och det syns även i ansiktet - MEN, jag har en mage som vägrar platta till sig. Magen putar, eller hänger över byxlinningen, och det ser ut som om jag är gravid . Jag tränar 1-3 gånger i veckan och då är det gruppträning i form av BodyCombat, Coreträning och BodyBalance (just nu uppehåll i två veckor hittills pga skadat knä). Borde jag träna något annat eller har det ingen betydelse? Nu har jag semester och då äter jag oftast två mål mat om dagen, frukost och middag. Däremellan kan det bli några skivor ost med smör eller en bit LCHF-bröd om jag har något. Jag dricker en kopp kaffe med grädde och en kopp the med grädde per dag. Till frukost äter jag alltid två ägg (äggsmör, äggröra eller stekta) ibland äter jag bacon till. Middagen kan vara köttfärssås med broccoli, stekt lax med bladgrönt och pinjenötter, korvstroganoff och broccoli, en köttbit med bea-sås och grönsaker, torsk i gräddig sås. Jag har sedan ett par veckor testat 5:2-fasta, men inte heller det gör någon skillnad vare sig på vikt eller utseende... Jag tänker inte sluta äta LCHF, det mår jag alldeles för bra för, men det vore najs att bli av med tjockmagen så man kan ha en snygg klänning... Tips?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag vill oxå ha sådana tips!! Ungefär samma längd och vikt och så den där putmagen... Fast jag inbillar mig att putmagen kanske är för gammal för att krympa för tittar jag på kort från barndomen putade den ut över blöjkanten... Och hur kul vore det om det är så..?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Har det præcis lige sådan - man siger jo at fedt rundt om midten skyldes insulin - jeg lever strikt LCHF under 10 gram kolisser og har været i optimal ketose hver dag i 3 mdr... forklaring på top maven anyone. Jeg er 1.68 og 35 år ca 68 kg og masser af muskler og masser af træning både styrke og cardio.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Ha, ha..trodde att det bara var jag! Smal och fin är jag, 163 cm, 53 kg, MEN med en rejäl mage. Har ätit lchf i 2,5 år. Alldeles i början köpte jag en blus som passade till en liten mage..Den har jag aldrig kunnat använda..Jag har gett upp, men nån har kanske tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Samma här.. trots 10 förlorade kilon så sitter gubbmagen där den skall, alla säger att jag blivit smalare i ansiktet och att det syns att jag gått ner i vikt! Abdominalt fett handlar rätt mycket om hormoner, dvs stresshormoner styr att fettet lagras i buken för snabb tillgång.. det är ofta en del av det metabola syndromet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Men hur ser magen ut?? Är den utspänd och hård? Eller är det sladdrigt fett? Då kan det bero på helt olika saker. Sen så betecknar vi "stor mage" på olika sätt. Vad är ator mage för dig? Mät o kolla. Enligt alla rekommendationer, så bör du ha ett midjemått på ca 65 cm. Enligt dina uppgifter om längd och vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Bästa sättet att kolla bukfett är att mäta maghöjden! http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=107190&l=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Hur mycket magen sticker upp när man ligger på rygg..?? "Flyter ut" är ett bättre uttryck... Mitt midjemått ligger på 85-86cm, ungefär samma som innan jag fick barn (minskat de 8cm jag ökade efter graviditeterna). Min mage är inte utspänd utan fläskigt mjuk. Nu har jag inte kollat hormonerna men stress kan nog vara en bidragande orsak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Bästa sättet att kolla bukfett är att mäta maghöjden! http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=107190&l=sv Tror också att höjden är en bra måttsticka, men orsaken kan nog skilja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Tyvärr är vad kroppen ser som topphälsa och vad vi har för personliga ideal sällan helt sams med varann Ser vi till vad vetenskapen säger så är vi egentligen mest långlivade vid ett bmi runt 27 alltså lätt övervikt Vill vi ha mindre kroppsfett jobbar vi alltså lite i uppförsbacke och får vi nog ibland springa mer eller se till att äta mindre än vad kroppen tycker, trots att vi äter lchf 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 LCHF kan ju se väldigt olika ut och sedan är det olika hur folk tränar också. Frågan är om det är något i kosten som är specifikt för dom som inte blir av med magfettet? Rökning, snus och kaffe kan kanske också spela in. Är det någon av er som nyttjar nikotin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Men hur ser magen ut?? Är den utspänd och hård? Eller är det sladdrigt fett? Då kan det bero på helt olika saker. Sen så betecknar vi "stor mage" på olika sätt. Vad är ator mage för dig? Mät o kolla. Enligt alla rekommendationer, så bör du ha ett midjemått på ca 65 cm. Enligt dina uppgifter om längd och vikt. 65 cm! Då ligger jag verkligen risigt till, jag har 85-86 om jag mäter vid naveln . Magen är fläskigt mjuk... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Vissa har putmage och smala ben, andra har platt mage men lår som överkokta makaroner (som jag). Som Zepp nämnde så påverkar hormonnivåerna i kroppen en hel del. Martina illustrerar:http://www.primalscienista.com/ditt-fett-dina-hormoner-fettkarta/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Hur mycket magen sticker upp när man ligger på rygg..?? "Flyter ut" är ett bättre uttryck... Mitt midjemått ligger på 85-86cm, ungefär samma som innan jag fick barn (minskat de 8cm jag ökade efter graviditeterna). Min mage är inte utspänd utan fläskigt mjuk. Nu har jag inte kollat hormonerna men stress kan nog vara en bidragande orsak... Jäklarns vad lika vi är, här flyter det också ut när jag ligger ner... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 65 cm! Då ligger jag verkligen risigt till, jag har 85-86 om jag mäter vid naveln . Magen är fläskigt mjuk...Nja, då håller jag med om att det är för mycket. Och mjukt fläsk....hmmmHar du gått igenom en graviditet? Då kan det vara svårt att bli av med fettet runt midjan. Annars verkar det som om du har bra vikt till din längd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Samma här.. trots 10 förlorade kilon så sitter gubbmagen där den skall, alla säger att jag blivit smalare i ansiktet och att det syns att jag gått ner i vikt! Abdominalt fett handlar rätt mycket om hormoner, dvs stresshormoner styr att fettet lagras i buken för snabb tillgång.. det är ofta en del av det metabola syndromet! Känner mig i princip aldrig stressad, men det kanske man kan vara utan att veta om det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Nja, då håller jag med om att det är för mycket. Och mjukt fläsk....hmmm Har du gått igenom en graviditet? Då kan det vara svårt att bli av med fettet runt midjan. Annars verkar det som om du har bra vikt till din längd. Jag har tre barn, det yngsta är 12 år. Jag vet att vikten är ok i förhållande till längden, det är fläsket jag vill åt . Jag har kanske otur då för andra som fött barn har inte samma deg att bära på. Bitter? Jag? Inte då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 LCHF kan ju se väldigt olika ut och sedan är det olika hur folk tränar också. Frågan är om det är något i kosten som är specifikt för dom som inte blir av med magfettet? Rökning, snus och kaffe kan kanske också spela in. Är det någon av er som nyttjar nikotin? Varken röker eller snusar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Bästa sättet att kolla bukfett är att mäta maghöjden! http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=107190&l=sv Jaha, alltid något att glädja sig åt. Min mage sticker bara upp 17 cm (över 20 var dåligt för kvinnor). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 och jag har fött sex barn...även om det var ett antal år sedan. Så det är nog bara att gilla läget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Har du provat träna specifikt magmusklerna? Kan lätt bli så att de inte orkar hålla uppe magen när den börjar väga en del, vilket fortsätter även om man sedan tappar magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 17 cm här oxå! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag köper inte det där med att ha fött barn - för det är bara de centimetrarna som försvunnit efter jag lade om kosten... Och som du Mithera nyttjar jag inte heller tobak. Och min putmage var där innan barnen också även om jag då iofs inte åt enligt LCHF. Det som ändå tycks påverka lite är att jag minskat 2cm - på övre delen av magen, dvs nedanför revbenen sedan jag började på gym i vintras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Har du provat träna specifikt magmusklerna? Kan lätt bli så att de inte orkar hålla uppe magen när den börjar väga en del, vilket fortsätter även om man sedan tappar magen. Träning av magmusklerna ingår i de träningsformer jag kör, både combaten och coreträningen är (ska vara) grymt effektiva för magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Vad jag vet, så är det svårt att punkförbränna fett. Men rent logiskt, så borde fettet försvinna från magen likasom från andra delar av kroppen. Dock är det svårare för kvinnor som har depåer av fett, runt mage höfter och lår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Jag köper inte det där med att ha fött barn - för det är bara de centimetrarna som försvunnit efter jag lade om kosten... Och som du Mithera nyttjar jag inte heller tobak. Och min putmage var där innan barnen också även om jag då iofs inte åt enligt LCHF. Det som ändå tycks påverka lite är att jag minskat 2cm - på övre delen av magen, dvs nedanför revbenen sedan jag började på gym i vintras. Hmm, innan de två yngsta barnen hade jag väldigt platt och fin mage så det har ju i alla fall varit möjligt en gång i tiden... 2 cm är ju bra ju . Vad tränar du? Styrketräning med maskiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jaha, alltid något att glädja sig åt. Min mage sticker bara upp 17 cm (över 20 var dåligt för kvinnor). Jaha, då får man gratulera till att det knappast handlar om stress eller metabolt syndrom. Samtidigt kan vi konstatera att varken du eller jag är födda med gener för att bli fotomodeller! Min mage är som en påse vatten.. ligger jag ner så är den platt.. reser jag mig upp så faller allt ner! Jag inbillar mig iallafall att lite träning skulle kunna göra skillnad.. främst då för att man får en annan kroppshållning? Jag sitter ju mest.. och när jag står upp så håller jag kroppen ändå som en hösäck.. vilket får magen att puta onödigt mycket! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 LCHF kan ju se väldigt olika ut och sedan är det olika hur folk tränar också. Frågan är om det är något i kosten som är specifikt för dom som inte blir av med magfettet? Rökning, snus och kaffe kan kanske också spela in. Är det någon av er som nyttjar nikotin? MKJ, när jag rökte, för några år sen, så var jag smal som en sticka. Efter rökstoppet har jag gott upp ca 20 kg DÅ...så var en cigg och en kopp kaffe det ulimata. NU är det en omelett med diverse innehåll, som gäller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Ja, jag rullar ihop mig i en sådan där maskin där man lyfter med nederdelen och böjer ner med överdelen samtidigt. Som jag förstått motverkar styrketräning stresshormonernas påverkan, därför väljer jag det. Men nu när gäddhänget är borta skulle det ju vara kul med en plattare mage också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag har ätit LCHF i 2,5 år och alltid förespråkat tålamod när det gäller viktnedgång (kilona smög sig på så dom får väl smyga av också), men nu börjar det tryta. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vikten utan mer om formen - och den putar ut på mitten! Jag tycker "alla" pratar om hur platt och fin mage de får av att äta LCHF, en del får tydligen magrutor utan att träna också... Varför funkar det inte på mig ? Jag är 165 cm lång och pendlar mellan 64-66 kg, jag vet inte vad jag vägde när jag började med LCHF med det känns på kläderna som om jag tappat ca 3 kg (vatten...) och det syns även i ansiktet - MEN, jag har en mage som vägrar platta till sig. Magen putar, eller hänger över byxlinningen, och det ser ut som om jag är gravid . Jag tränar 1-3 gånger i veckan och då är det gruppträning i form av BodyCombat, Coreträning och BodyBalance (just nu uppehåll i två veckor hittills pga skadat knä). Borde jag träna något annat eller har det ingen betydelse? Nu har jag semester och då äter jag oftast två mål mat om dagen, frukost och middag. Däremellan kan det bli några skivor ost med smör eller en bit LCHF-bröd om jag har något. Jag dricker en kopp kaffe med grädde och en kopp the med grädde per dag. Till frukost äter jag alltid två ägg (äggsmör, äggröra eller stekta) ibland äter jag bacon till. Middagen kan vara köttfärssås med broccoli, stekt lax med bladgrönt och pinjenötter, korvstroganoff och broccoli, en köttbit med bea-sås och grönsaker, torsk i gräddig sås. Jag har sedan ett par veckor testat 5:2-fasta, men inte heller det gör någon skillnad vare sig på vikt eller utseende... Jag tänker inte sluta äta LCHF, det mår jag alldeles för bra för, men det vore najs att bli av med tjockmagen så man kan ha en snygg klänning... Tips?! Jag känner inte till de träningsformer du nämner. Är det uthållighetsträning eller styrketräning? Hur många gånger äter du per dag? Vad äter du till frukost? Vad äter du sist på dagen och hur lång tid går mellan det målet och vila? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Jag känner inte till de träningsformer du nämner. Är det uthållighetsträning eller styrketräning? Hur många gånger äter du per dag? Vad äter du till frukost? Vad äter du sist på dagen och hur lång tid går mellan det målet och vila? BodyCombat är kampsportinspirerad, högintensiv konditionsträning, BodyBalance är en blandning av yoga, tai chi, pilates och coreträning. Jag äter 2-3 måltider per dag beroende på när jag går upp på morgonen. När jag jobbar äter jag frukost, lunch, middag. När jag är ledig oftast bara frukost och middag. Blir jag hungrig mellan målen (vilket händer ibland) kan jag ta några ostskivor med smör, en babybell-ost eller några mandlar. Jag äter alltid ägg till frukost. När jag jobbar blir det oftast två stekta ägg eller äggröra på samma mängd. Är jag ledig kompletteras ofta äggen med bacon. Jag äter sällan efter att jag ätit middag (vid 18-19 tiden). Däremot dricker jag en kopp the med grädde i någon timme innan läggdax ett par kvällar i veckan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag tränar 1-3 gånger i veckan och då är det gruppträning i form av BodyCombat, Coreträning och BodyBalance (just nu uppehåll i två veckor hittills pga skadat knä). Borde jag träna något annat eller har det ingen betydelse? Låter som du har ett SATS kort och då skulle jag rekommendera att du testar Absolution. Jag går också klasserna du nämnde, men inget känns så mycket i magen som Absolution. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 BodyCombat är kampsportinspirerad, högintensiv konditionsträning, BodyBalance är en blandning av yoga, tai chi, pilates och coreträning. Jag äter 2-3 måltider per dag beroende på när jag går upp på morgonen. När jag jobbar äter jag frukost, lunch, middag. När jag är ledig oftast bara frukost och middag. Blir jag hungrig mellan målen (vilket händer ibland) kan jag ta några ostskivor med smör, en babybell-ost eller några mandlar. Jag äter alltid ägg till frukost. När jag jobbar blir det oftast två stekta ägg eller äggröra på samma mängd. Är jag ledig kompletteras ofta äggen med bacon. Jag äter sällan efter att jag ätit middag (vid 18-19 tiden). Däremot dricker jag en kopp the med grädde i någon timme innan läggdax ett par kvällar i veckan. Jag frågar för att se om det går att lista ut vad magfettet beror på. Det skulle ju vara intressant om man kan hitta ett mönster där t ex dom som har mer magfett äter färre måltider per dag i jämförelse med dom som fördelar energiintaget mellan fler måltider. Mineralintaget har ju också betydelse. Äter du mycket gröna grönsaker eller andra vegetabilier? Äter du enbart ägg eller ägg och bacon till frukost? Sedan är det ju fördelningen mellan mättat fett och annat fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Låter som du har ett SATS kort och då skulle jag rekommendera att du testar Absolution. Jag går också klasserna du nämnde, men inget känns så mycket i magen som Absolution. Inget SATS-kort, den klassen du nämner har vi inte på "mitt" gym. Vi har något som heter Cxworks och är coreträning - DET känns i magen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Jag frågar för att se om det går att lista ut vad magfettet beror på. Det skulle ju vara intressant om man kan hitta ett mönster där t ex dom som har mer magfett äter färre måltider per dag i jämförelse med dom som fördelar energiintaget mellan fler måltider. Mineralintaget har ju också betydelse. Äter du mycket gröna grönsaker eller andra vegetabilier? Äter du enbart ägg eller ägg och bacon till frukost? Sedan är det ju fördelningen mellan mättat fett och annat fett. Jag äter broccoli nästan varje dag, men jag borde antagligen bli bättre på att äta gröna blad. Andra grönsaker äter jag beroende på tillgång i köket, vanligtvis då paprika, gurka, sallad, tomat, zucchini. Jag är inte så förtjust i grönsaker... Ägg och bacon äter jag när jag är ledig, d.v.s. har mer tid till att laga frukost , när jag jobbar äter jag bara ägg - och smör. Tror att jag mest får i mig mättat fett, äter fisk lite för sällan (kompenserar med omega3-tabletter), har inte tagit mig råd till gräsbeteskött och är inte så förtjust i olivolja. Avokado äter jag ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Det skulle ju vara intressant att få veta om andra som också fettansamling på magen har samma ätmönster som du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Det kan ju vara så att ni har er idealvikt nu, enligt er egen kropp. Så om ni vill bli av med mer fett så tror jag att äta mindre är det bästa. Frågan är hur ni vill prioritera. Ett tidigare inlägg länkade till Martina hon skriver jättebra, och har provat olika sätt att äta ihop med träning för att forma kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Det skulle ju vara intressant att få veta om andra som också fettansamling på magen har samma ätmönster som du. Jeg der også har for meget fedt på maven, hverken ryger eller snuser heller ej. Jeg fedtfaster det meste af dagen og spiser rigtig mad til aften. Jeg spiser PF 8/16 og 1 - 2 måltider om dagen. Jeg har ikke født børn heller og føler mig ikke stresset. drikker dog ca 3 kopper kaffe om dagen :0) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag äter äggsmör till frukost (eller hoppar över den), gärna sallad, kött och "klet" (creme fraiche eller philadelphia vitlök/örter) till lunch och kött och grönt till middag. "Kött" varieras oftare med kyckling än fisk men jag gör räksallad med majonäs till salladen ibland. Är jag stressad eller ledsen lagar jag inte gärna middag utan småäter ägg, grönsaker, smör, skinka, mandel.... you name it. Har testat fakir och märkte inte så mycket den månad jag höll på mer än att jag blev matt i musklerna, samma fenomen om jag gymmar innan frukost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Tänk om det är så att dom som äter färre måltider per dag får mer bukfetma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Hej! Jag har samma problem. Nu kör jag PF och kalorirestriktion samt styrketräning och tänker undersöka om detta kan rubba bullen. Min är också mjuk och känns platt när jag ligger ner. Har ni märkt av någon skillnad från morgon innan frukost och senare på dagen? Det gör nämligen jag och på morgonen är jag mycket mindre bullig än senare på dagen. Så har jag alltid haft det hela livet trots att jag alltid varit normalviktig/smal. Så jag undrar ibland om det verkligen är fett? Men vad skulle det annars vara...ett magtroll? När jag läser i tråden om dig som väger 53 till 163 tänker jag iallafall att detta kanske inte påverkas av varesig viktnedgång eller träning. Men jag gör ett seriöst försök just nu så får jag utvärdera sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Hej! Jag har samma problem. Nu kör jag PF och kalorirestriktion samt styrketräning och tänker undersöka om detta kan rubba bullen. Min är också mjuk och känns platt när jag ligger ner. Har ni märkt av någon skillnad från morgon innan frukost och senare på dagen? Det gör nämligen jag och på morgonen är jag mycket mindre bullig än senare på dagen. Så har jag alltid haft det hela livet trots att jag alltid varit normalviktig/smal. Så jag undrar ibland om det verkligen är fett? Men vad skulle det annars vara...ett magtroll? När jag läser i tråden om dig som väger 53 till 163 tänker jag iallafall att detta kanske inte påverkas av varesig viktnedgång eller träning. Men jag gör ett seriöst försök just nu så får jag utvärdera sen. Jeg er også klart mindre på maven fra morgenen af - men tror måske at der er mindre mad i maven der.. faster jo for det meste frem til aften på væske..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Tänk om det är så att dom som äter färre måltider per dag får mer bukfetma? Du tänker mindre portioner, fler gånger per dag istället? Eller ska man (jag) helt enkelt äta mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Minskar oxå mest i ytterkanterna, besviken på magen men övertygad av hälsoeffekter. Har väl två tveksamma hälsopåverkande vanor som jag lurar på; sover kanske ngt lite (6-7 timmar per natt), 2-3 dgr i veckan blir det väl 2-4 glas rödvin. Någon som känner igen sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Sömnen är samma för mig som för dig. Den är samtidigt svår att göra så mkt åt om man vaknar tidigt. Men om man dricker 4 glas vin 3 ggr i veckan(nu tog jag dina högsta siffror) så tror jag absolut att det kan påverka. Själv har jag dragit ner en hel del på vin till maten. Nu blir det ca 1/2 glas några ggr i veckan och jag upplever att det gör skillnad på totalfettvikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 18, 2013 Author Share Posted July 18, 2013 Hmm, vin dricker jag ju förstås... Det blir helt klart mer av den varan nu när det är semester men jag upplever inte att degklumpen blir större än vanligt bara för det, den är rätt konstant. Jag sover 6-7 timmar när jag jobbar och kanske 8-9 timmar nu när jag har semester. Kan "vardagssömnen" vara för lite? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Du tänker mindre portioner, fler gånger per dag istället? Eller ska man (jag) helt enkelt äta mer? Det är ju bara en funderingen men ju större portioner man äter ju mer måste ju mellanlagras i väntan på att kroppen behöver energin. Du kan ju prova att äta frukost varje dag och att byta ut ett ägg i omeletten mot en rejäl portion spenat. Spenatomelett är ju inte så dumt och enkelt att röra ner hackad spenat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Kan vi inte konstatera att om bukhöjden är normal när man ligger ner så är det bukfett, det är nämligen rätt hårt, och om det är normalt och buken flyter ut så handlar det om annat, bland annat slapp bukmuskulatur/dålig kroppshållning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Kan vi inte konstatera att om bukhöjden är normal när man ligger ner så är det bukfett, det är nämligen rätt hårt, och om det är normalt och buken flyter ut så handlar det om annat, bland annat slapp bukmuskulatur/dålig kroppshållning? Var det inte något som blev fel i texten? Det står normal vid båda tillstånden. Menar du om bukfettet är innanför eller utanför bukhinnan? Jag läste nyligen någonstans att om man har tendens till att lagra fettet på magen så tyder det på dålig insulinkänslighet även om det inte ligger innanför bukhinnan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Kan vi inte konstatera att om bukhöjden är normal när man ligger ner så är det bukfett, det är nämligen rätt hårt, och om det är normalt och buken flyter ut så handlar det om annat, bland annat slapp bukmuskulatur/dålig kroppshållning? Zepp: Nej det där med slapp bukmuskulatur stämmer inte. Jag har bra magmuskler och bra hållning. Magen är platt när jag ligger ner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts