Zepp Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Mer än vart sjätte barn i Sverige med fetma har också ett förstadium till diabetes. Det visar en stor studie från Karolinska Institutet med över 35 000 barn från Sverige och Tyskland som publiceras i vetenskapstidskriften International Journal of Obesity. Studien, som bygger på ett samarbete mellan det nationella kvalitetsregistret för barnfetmabehandling, BORIS, och dess tyska motsvarighet APV, visar också att det är tre gånger vanligare att barn i Sverige har ett förstadium till diabetes än barn i Tyskland. -Våra resultat visar att 17,1 procent av barnen med fetma har förhöjda fastenivåer av blodsocker i Sverige. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=165994&l=sv&newsdep=130 Även i DN. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-hog-diabetesrisk-for-svenska-barn/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Sverige ligger väl i topp när det gäller godisätande? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Såvida inte all läsk i USA väger upp? Nearly 1 in 4 U.S. Teens Has Diabetes or PrediabetesIn less than a decade, the proportion of kids ages 12 to 19 with diabetes or prediabetes has jumped from 9% in 1999-2000 to 23% in 2007-2008. Read more: http://healthland.time.com/2012/05/21/nearly-1-in-4-u-s-teens-have-diabetes-or-its-precursor/#ixzz2ZJdnkdnn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Jag tänkte osökt på två saker: lösgodisräckorna och välling. Man blir bokstavligen mörkrädd när man ser fetma- och diabetesstatistiken fullkomligt explodera över hela världen i raketfart. Snacka om "weapon of mass destruction". Utan modern medicin hade det varit vår tids digerdöd. Jag förstår inte, hur jag än försöker, att det propageras så in i bänken från statligt håll att vi ska äta fullkornsprodukter. VET de verkligen inte att även grovt mjöl har ett högre GI än rent, vitt socker? (http://www.youtube.com/watch?v=H7FBy24ssvE) Jag förstår producenterna. De tjänar storkovan på att vi äter som termiter hela dagen och om de är smarta så köper de aktier i läkemedelsbolag för vi blir ju sjuka av det förr eller senare. Men staten=i vårt fall Livsmedelsverket? Suck. Tänk vilken otrolig nytta för folkhälsan de skulle göra om de sa som det var: "Ät riktig mat. Undvik spannmål, socker och instabila växtoljor." Bara de råden skulle spara fantastiska summor i sjukvårdskostnad och det fort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Jag blir mörkrädd. Tänk vad mycket samhället försöker lura i oss när det kommer till att "unna sig" och "fira" med sötsaker (=gift). Jag har aldrig haft problem med hälsan förutom att jag varit överviktig och har således inte haft några problem med att äta så mycket skit i övrigt men det var definitivt bara en tidsfråga. Att få i sig så mycket socker som genomsnittssvensken får idag KAN omöjligt vara bra. När jag gick i mellanstadiet och högstadiet gick vi med månadspengen VARJE DAG och köpte billigt godis som lägligt nog fanns i kiosken bredvid skolan. Samtliga elever gjorde detsamma. Hur vårt blodsocker flög upp och ner vill jag inte ens tänka på. Det är ett under att fler inte åkte på diabetes eller blev överviktiga. Usch. Tacksam över LCHF och att allt fler börjar upptäcka dess hälsofördelar. Den dagen jag får barn tänker jag verkligen se till att de inte får i sig massor med socker och mjöl. Hellre festa till det med goda bär och grädde och mörk choklad på lördagen än att gå och köpa en stor påse lördagsgodis med alla skrämmande tillsatser. Är glad över att jag inte längre misshandlar min kropp. (Bör tilläggas att jag aldrig tidigare brytt mig om tillsatser och vräkt i mig godis och lightläsk i STORA lass. "Ett sötare blod" av Ann Fernholm förändrade hela min världsbild). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Det finns en skillnad till mellan Sverige och Tyskland. Brödet!!! Svenskt bröd är en sorglig historia och jag tror vi är det enda land i världen där socker ingår i bröd. Svampiga sötlimpor kan man nog inte hitta i Tyskland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Det finns en skillnad till mellan Sverige och Tyskland. Brödet!!! Svenskt bröd är en sorglig historia och jag tror vi är det enda land i världen där socker ingår i bröd. Svampiga sötlimpor kan man nog inte hitta i Tyskland. Oj, min erfarenhet är helt tvärtom. Tyckte det såg mycket värre ut på den fronten i Tyskland när jag var där. Förvisso södra Tyskland, nära Frankrike, men det är ju fortfarande Tyskland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Brödet stämmer, framförallt är det mycket surdegsbröd. Dock har utbudet blivit mycket större, vilket säkert medför tvivelaktig kvalitet ... Man har inte samma "ät bröd till allt" filosofi, men många äter bröd till frukost och middag. Däremot finns det några saker som inte passar/passar till första inlägget: - grädde har som mest 30 %, - vatten med smak innehåller alltid (!!!) kalorier (upp till läsknivå) - yoghurthyllan är mycket större, dock finns det även många olika gräddyoghurtar (dock med smak och därmed socker) - man använder sig troligtvis av fler konserveringsmedel än andra länder enligt en tysk näringsexpert som min moster pratade med. Samma expert sade även att små mängder av dessa inte behöva nämnas i näringsinnehållsförteckningen vilket gör det svårt att lista ut. - man dricker mycket juice och saft - det finns många "bioläden", dvs. butiker som säljer endast ekologiskt. En annan grej som säkert påverkar denna statistik är att tyskland var ju två länder förut, med väldigt olik tillgång till livsmedel och på så sätt andra vanor som fortfarande inte helt jämnats ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Oj, min erfarenhet är helt tvärtom. Tyckte det såg mycket värre ut på den fronten i Tyskland när jag var där. Förvisso södra Tyskland, nära Frankrike, men det är ju fortfarande Tyskland. Dom äter ju en del frukostbröd av typ småfranska om det är det du menar men generellt sett är min erfarenhet att tyskt bröd är mer av den tunga grova typen. Det är ju inte bara innehållet i brödet utan också något med bakningen. Man känner det på tyngden när man hållet en brödlimpa i händerna. Jag hade mina duster med den lokala bagaren där jag bodde innan. Jag ville ha kompakt bröd som man blev mätt av men han hade bara bröd med en massa luft i. Då visade det sig att han hällde i extra gluten för att få stora limpor. Glutenförstärkt kallade han det. Hur bra är det för hälsan? Det var över huvud taget svårt att hitta vettigt bröd i svenska affärer. Jag grävde ofta igenom hela det jättelika sortimentet i större matvarubutiker utan att hitta något som jag tyckte var ok. Schulstad har en del bastanta limpor och dom hade en surdegslimpa som verkligen var som en tegelsten men den var så sur och blev surare under lagring till och med i frysen så jag tyckte inte den var god. Säkert det nyttigaste brödet annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts