Jump to content

Långdistansträning LCHF och för lite kalorier

Gunde

Recommended Posts

Hej,

Jag är nybörjare och är inne på min fjärde LCHF dag.

Jag är en man på 32 år och väger 95kg och vill gå ner ca 15kg. Hittils mår jag super och äter bara 2 ggr per dag 1800kcal totalt utan att vara hungrig.  

Idag var jag ute på en relativt lugn 5 mila cykeltur (2h 10min) och blev inte hungrig efteråt. På kolhydratkost blir jag alltid vrålhungrig efteråt. 

Jag har ätit 2000kcal idag och uppskattar att jag förbränt ca 1500kcal under cykelturen. 

-Finns det något problem med att hamna på så lågt kalori-intag jämfört med vad man förbrukar?

-Kan kroppen börja gå på någon slags sparlåga där man inte förbränner så bra?

-Måste jag tvinga i mig mer kalorier eller kan jag vara nöjd att jag ligger på ett sådant underskott?

Hoppas ni har några ideer

Mvh

Gunde

Har svårt att se att det skulle vara några problem. På LCHF har ju kroppen alltid tillgång till den energi den behöver genom fettförbränning. Borde inte spela någon roll om det är direkt via matsmältningen eller lagrat fett.

Men som sagt var, lyssna på kroppen. Säger den inte att den vill ha mat så behöver den troligtvis inte mat.

OK vad bra då kör jag på.

Cyklingen går ju iaf väldigt bra utan kolhydrater så länge jag tar det lite lugnare i uppförsbackarna så det måste ju vara kroppsfett som får benen att röra sig.

Tack för svaren :)  

jo det är ju förstås ganska svårt att veta hur mkt man förbränner. 

man får mest gissa.

Enligt http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

95kg och 130 min i 23-25km/h så blev det 2179kcal

Nu har jag läst på lite forum och de rekomenderar mer att man kör med 700kcal /h det var därför jag sa 1500kcal

Har du någon åsikt om att jag räknar fel på något sätt så tar jag gärna emot input.

btw kommer inte äta mer idag. Blev inte hungrig :)

/G

Beror ju på hur vältränad du är, då kan du lätt bränna av en del kalorier.. men jag tyckte du skrev lätt cyckeltur?

Grejen är att fysisk ansträngning höjer energinivåerna i blodet och då är man såattsäga mätt, men det kan komma hunger efteråt, när de sjunker.

Men som sagt vad kroppen signalerar via hunger om det behöver fyllas på.. och då skall man för det mesta följa de signalerna.

Sen så är ju fördelen om man bränner fett, för det har vi åtminstone 100000 kcal att ta utav.

100000 ja då får man köra några mil.

Jag kör väl på 70% ungefär, medeltempo skullevjag säga. Jag mådde illa i uppförsbackarna på en tidigare runda när jag körde hårdare. Tror man måste äta kolisar för att klara hård träning under längre tid.

Ja man kan göra en ungefärlig beräkning utifrån procent av VO2max.

Kör du 60% av denna så förbrukar du inte särskildt mycket glukos, mest fett, ligger man över 70% så ökar glukosförbrukningen exponentiellt.

Grejen är främst att glukos kan förbrännas vid syreunderskott medans fett måste ha syre!

Så mycket handlar om att öka sin syreupptagningsförmåga och sin distrubition av detta.

Vid syreunderskott bildas laktat, och det förbränns främst i lungorna, så då får man träna så att de ensymer som krävs för detta uppregleras.

"Vid långdistans träning ska ditt VO2 man vara omkring 70 % av ditt VO2. Tränar du tempo bör de vara mellan 80-85 % och kör du intervaller ska du ligga på 85-90 %. Ovan 90 % tränas musklerna förmåga att träna utan tillgång till syre(anaerob kapacitet).

Ekvation för uträkning av maxpuls 208,754 – (0,734 x ålder) ± 10

Den högsta intensitet en idrottar kan träna med där mjölksyra kan återvinnas så fort den bildas kallas mjölksyra tröskel (LT- Lactate threshold). Du arbetar så pass hårt att syra nivåerna i kroppen är måttliga och inte ackumuleras. Ökar du intensiteten ytterligare vi denna nivå kommer mjölksyra att ackumuleras i kroppen .

Vid lågintensiv träning kommer kroppen att bränna mjölksyra och återanvända det som bränsle i musklerna.  Ju intensivare träningen är desto mer mjölksyra bildas det. När du tränar precis under mjölksyra tröskeln kommer kroppen att hinna återvinna syran. Ökas intensiteten ytterligare kommer mjölksyra lagras i musklerna vilket kan skada musklerna med leder i första hand till trötthet."

http://www.mhcoaching.se/traning/vo2-max-vad-ar-det/

• 2 weeks later...

OK Tack för svaren,   Det var verkligen informativt och förklarar varför jag inte klarar högintensiv träning. 

Jag kommer försöka köra lite lugnare pass (70% o lägre) och kanske inte så långa. 

Fick en riktig kollaps efter 3 mil på en 5 mila runda nyligen och det var verkligen inte roligt att cykla de sista 2 milen. 

För mig är det inte värt att äta kolhydrater för att klara träningen. Det känns fel tycker jag. 

Då tar jag det hellre lugnare. 

/G

• Like 2

Det är det som kallas för att köra in i väggen.. och den väggen är laktattröskeln!

Det man kan göra.. även på LCHF är att variera tempot, under korta perioder så kör man för fullt, tex upp för en backen på 50 meter för att sen ta det lugnt så man hinner bränna av laktat så det inte ansamlas.

Man bör inte köra så länge att man träffar väggen, men likt förbannat så tränar du den anaeroba förbränningen.

• Like 1