Jump to content

Långdistansträning LCHF och för lite kalorier

Gunde

Recommended Posts

Hej,

Jag är nybörjare och är inne på min fjärde LCHF dag.

Jag är en man på 32 år och väger 95kg och vill gå ner ca 15kg. Hittils mår jag super och äter bara 2 ggr per dag 1800kcal totalt utan att vara hungrig.  

Idag var jag ute på en relativt lugn 5 mila cykeltur (2h 10min) och blev inte hungrig efteråt. På kolhydratkost blir jag alltid vrålhungrig efteråt. 

Jag har ätit 2000kcal idag och uppskattar att jag förbränt ca 1500kcal under cykelturen. 

-Finns det något problem med att hamna på så lågt kalori-intag jämfört med vad man förbrukar?

-Kan kroppen börja gå på någon slags sparlåga där man inte förbränner så bra?

-Måste jag tvinga i mig mer kalorier eller kan jag vara nöjd att jag ligger på ett sådant underskott?

Hoppas ni har några ideer

Mvh

Gunde

Har svårt att se att det skulle vara några problem. På LCHF har ju kroppen alltid tillgång till den energi den behöver genom fettförbränning. Borde inte spela någon roll om det är direkt via matsmältningen eller lagrat fett.

Men som sagt var, lyssna på kroppen. Säger den inte att den vill ha mat så behöver den troligtvis inte mat.

OK vad bra då kör jag på.

Cyklingen går ju iaf väldigt bra utan kolhydrater så länge jag tar det lite lugnare i uppförsbackarna så det måste ju vara kroppsfett som får benen att röra sig.

Tack för svaren :)  

jo det är ju förstås ganska svårt att veta hur mkt man förbränner. 

man får mest gissa.

Enligt http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

95kg och 130 min i 23-25km/h så blev det 2179kcal

Nu har jag läst på lite forum och de rekomenderar mer att man kör med 700kcal /h det var därför jag sa 1500kcal

Har du någon åsikt om att jag räknar fel på något sätt så tar jag gärna emot input.

btw kommer inte äta mer idag. Blev inte hungrig :)

/G

Beror ju på hur vältränad du är, då kan du lätt bränna av en del kalorier.. men jag tyckte du skrev lätt cyckeltur?