Jump to content

Recommended Posts

Alla barn är så oilka!!

Ett av mina barn skulle pilla i sig allt själv, nåde den som försökte mata henne!! Hon var kräsen som bara den och allt dög minsann inte. När hon fyllde 3 började det att lossna och hon började smaka på allt mer. Hon ammade tills hon var 9 mån (dagtid) och slutade nattamma när hon var 1 år.

Mitt andra barn skulle inte äta själv, han satt och dregglade och gapade efter mat men äta själv kom inte på tal. Han tvärvägrade att amma från det han var 6 månader utan skulle äta MAT (bli matad). Nattamningen drog jag in när han var 9 mån för då hade han tänder både upp och nere och det blev smärtsamt blodvite på mig. Sonen blev kräsen när det gäller mat när han blev 1,5 år.

Man kan bli gråhårig när man ska ha koll på hur ungarna ska ha det när det gäller mat!

• Like 3

Ja dom kan minsann ha vilja :) min mellanflicka började vägra bröstet när hon ville ha godnattsaga precis som storasyster. Hon var då 18 månader. Men den här gången tänker jag vara steget före och ge både saga och bröst ;)

Nu ikväll har babyn ätit avokado och det mjuka innanmätet av gurka. Ja, det är härligt! Tack för lyckönskningarna

Ja dom kan minsann ha vilja :) min mellanflicka började vägra bröstet när hon ville ha godnattsaga precis som storasyster. Hon var då 18 månader. Men den här gången tänker jag vara steget före och ge både saga och bröst ;)

Nu ikväll har babyn ätit avokado och det mjuka innanmätet av gurka. Ja, det är härligt! Tack för lyckönskningarna

Ja, fortsätt berätta vad din bebis äter!! Det inspirerar säkert en och annan som tvekar till vad de ska ge sina barn!

Många blir rädda när de ska börja ge barnen mat och tror att burkmaten är ett tryggt alternativ.

Min lilla herre åt mer än gärna hemmalagade grytor så som kalops, fisk i apelsin sås och kyckling i curry. Men nu skulle ju han matas och ville inte äta själv så grytorna var inga problem att mata honom med :)

• Like 1

Idag började vi dagen med en liten tesked Kokosolja och just nu avnjuter hon en halv avokado medan mellansyster äter andra halvan och mormor och morfar och jag får kaffe med varm grädde, kokosolja och osaltat smör. Det blir inget hask för babyn äter praktiskt taget hela sin halva och resten går åt eftersom någon annan kan äta andra halvan av babyns avokado. Vanlig babymat är kanske inte lika gott för resten av familjen.

• Like 2

Idag började vi dagen med en liten tesked Kokosolja och just nu avnjuter hon en halv avokado medan mellansyster äter andra halvan och mormor och morfar och jag får kaffe med varm grädde, kokosolja och osaltat smör. Det blir inget hask för babyn äter praktiskt taget hela sin halva och resten går åt eftersom någon annan kan äta andra halvan av babyns avokado. Vanlig babymat är kanske inte lika gott för resten av familjen.

Härligt! Bara en liten fråga: vad menas med "hask"?

Härligt! Bara en liten fråga: vad menas med "hask"?

Det är så roligt med finlandssvenska :) kanske finns samma ord i norska? Det betyder svinn, det man kastar bort. Ett annat ord vi ofta använder är att något gick till hucka. Det är ett gammalt lån från finska och betyder ordagrant att den grå (dvs vargen) tog det. I praktiken använder vi det på samma sätt som hask. Dvs något fick kasseras. Använder ni uttrycket hassa? Det betyder slösa. Jag tror det kommer från "haska".

• Like 1

Bra att du potttränar så tidigt - det är vi dåliga på i väst. Afrikas 3åringar klarar sig i princip alla i från att kissa/bajsa påsig. Medan det finns de i väst som kan skriva innan de lärt sig gå på toa.

Vi har haft alla tre flickorna på pottan från början. Det var speciellt praktiskt dom första veckorna när det kom ärtsoppsbajs 7 gånger om dagen. Bara ett par gånger i veckan kom det i blöjan.

Dessutom lär man sig lyssna och se babyns signaler. Och babyn lär sig lita på att jag följer med. Sen märker dom också när situationen är sån att mamma inte följer med så bra. Det kan tex vara när vi är borta hemifrån och bland mycket folk.

Vi har aldrig försökt bli blöjfria på så sätt att vi tidigt skulle fånga allt kiss. Men "bajstorr" har min bebis varit länge redan. Hon bajsar inte i blöjan frivilligt. (Nu är hon alltså sex månader)

Sådärja. Liten uppdatering. Vi började dagen med sovmorgon. Ca kl nio gav jag lilla R bröst och sen gick vi och satte oss på pottan. Pottan är på en bänk som rymmer precis mig och hon, så jag kan hålla om henne när hon sitter. Hon är ännu för liten för att sitta själv. Det kom fint med bajs :) (sol(k)ungen...) Sen åt vi vuxna morgonmål och hon var lite sur att inte få vara med men jag var tvungen att göra så då vi fick en (kär) frukostgäst. Sen åt lilla R en och en halv ekologisk äggula i min famn. Jag hjälpte lite till, annars går äggula sönder i babyns hand. Nu ska det bli bröstmjölk igen.

Idag blev babyns matintag följande: en äggula och en tesked kokosolja till lunch. Sen åt hon tre stavar kokt batat som efterrätt. Som kvällsmål gick vi omkring på gården här hemma och åt bär. Främst hallon från vilda buskar. Lillan satt i bärsjal och mumsade direkt från buskarna (via min hand förstås). Till natten fick hon smaka lite tonfisk. Annars har jag också ammat lite mera än vanligt.

Det blev lite mindre mängd mat idag än igår. Igår var hon hungrig och åt en hel avokado plus en hel del annat (äggula och hallon?) vid ena måltiden. Enklaste maten är just avokado, vissa frukter, bär och äggula. Så det blir det rätt ofta. Nu tror jag hon får tonfisk imorgon på morgonen. Det ska vara en het dag, så lite salt är kanske inte riktigt så farligt.

• Like 1

Idag fick babyn smaka hemlagad köttbulle lagad på lammfärs och äggula. Jag hade lagat köttbullen lite avlång så att hon lättare skulle kunna greppa den. Förutom kött fick hon till morgonmål en kokt äggula och två bitar melon och till lunch på stranden en tredjedels ekologisk banan idag. Vi har inte ännu helt regelbunden måltidsrytm, hon äter två till tre gånger om dagen och ibland bara en enda gång. Delvis beror det väl på att vi äter tre gånger om dagen och sällan tar mellanmål.

Underbara bilder. Vilken fin bebis du har!

Min minsting var helt ointresserad av mat, helammade i nära åtta månader. En effektiv bantningskur, inte minst, jag var smal som ett snöre. När hon väl började äta var det riktig mat med bitar direkt, väldigt skönt att skippa puréstadiet. Detta var tio år sedan och alltså före LCHF. Hade jag fått barn idag hade jag kopierat ditt upplägg. Idag är hon en slank, frisk tjej med naturlig smak för ren, bra mat.

• Like 1

Ikväll var vi bjudna på middag hos min mans underbara släktingar. De hade lagat Pulled pork och det fungerade hur bra som helst som babymat. Jag skulle laga köttet lite mindre sött men annars är det bra mat. Den här trenden har inte kommit hit till Finland ännu men jag är bekant med maträtten sedan jag bodde i Texas för snart tio år sedan.

Med risk för att det här blir som en blogg... men det kan säkert vara roligt att se lite längre perspektiv på vad en baby kan tänkas äta. Den här morgonen fick babyn lite rester av pulled pork och en banan till morgonmål. Sen en massa bröstmjölk på. Ikväll blir det antagligen resten av köttet eller avokado då jag har en kvar.

• 2 months later...

Igen ganska lika som senaste rapporten. Dagens morgonmål bestod av långkokt vad från naturbeteskött (kokt 12 timmar), avokado och ett kryddmått kokosolja. Och babyn var väldigt glad :)

Här ser ni min snart 9 månader gamla tös:

post-813-0-64029800-1380613365_thumb.jpeg

Storasyskonen åt äggsmör och några bitar äpple från släktens träd.

• Like 1

• 2 months later...

Jag lovade uppdatera här lite då och då och nu är det redan en liten tid sedan sist. Min dotter fyller ett år i dagarna och är klok och rolig. Det får man väl säga om sitt eget barn :)

Idag åt hon en avokado och Birgitta Höglunds LCHF-kokosgröt (kryddad med kanel) till morgonmål. Hon åt gröten med händerna från brickan på sin matstol. Lunchen blev lite mera avokado, några klickar hårt smör och lite gräddkvarg med en aning av lingonsylt i. Kvällsmaten blev mört nötkött från en dikalv uppfödd på en gård som föder upp naturbeteskött. Hon åt allt, utom kvargen, med händerna.

Senaste tiden har hon ganska ofta ätit banan till frukost. Apelsin är också en favorit. Äggula vill inte riktigt gå ner mera, tyvärr. Hon bara mosar den och äter ingenting. Avokado tycker hon ännu mycket om. Däremot har hon senaste tiden fått tycke för smör. Hon äter alltså gärna en klick smör då och då. Eller många klickar faktiskt. Smöret har blivit snabbmaten vi tar till om hon är riktigt extra hungrig. Den äter hon sen medan vi plockar fram något mera.

Förutom något enstaka smakprov på surmjölk (liknar er filmjölk, vi använder ofta det finska ordet, piimä) har jag inte givit henne annat att dricka än vatten och min bröstmjölk. 

Dottern har två tänder. Men kött är trots det favoritmaten. Jag bitar det ner till trådarna och det funkar riktigt bra. Fisk skulle funka perfekt om jag bara kom mig för att laga fisk lite oftare. Makrill på burk vill inte riktigt gå ner. Som tur är makrillen istället en av treåringens favoriträtter. Senast igår sprang hon omkring med ett par burkar makrill och krävde få dom :)

• Like 4

Lyx! min baby på 6 mån ratar allt förutom frukpurer... jag kunde bara amma i 3 v3ckor så han har flaskmatats efter det och det är nog som du säger att han saknar käkrörelserna för han mosar inte saker i gommen, har testat med banan nämligen och då höll han på att sätta i halsen (han fick kväljningar, så antigen tyckte han det var så jäkla vidrigt med bitar eller så var biten för stor att mosa)

Började med smakisat vid 4 mån och då smakade han minsann på allt, nu ratar han sånt han tyckt vart ok innan.

Lyx! min baby på 6 mån ratar allt förutom frukpurer... jag kunde bara amma i 3 v3ckor så han har flaskmatats efter det och det är nog som du säger att han saknar käkrörelserna för han mosar inte saker i gommen, har testat med banan nämligen och då höll han på att sätta i halsen (han fick kväljningar, så antigen tyckte han det var så jäkla vidrigt med bitar eller så var biten för stor att mosa)

Började med smakisat vid 4 mån och då smakade han minsann på allt, nu ratar han sånt han tyckt vart ok innan.

Pröva sätta mos på en bricka framför babyn. Kanske kan det lyckas?