Jump to content

Varför funkade Lchf förra gången, men inte denna gången?

qvicken 84

Recommended Posts

Hej! För 3-4 år sen körde jag strikt Lchf, läste skalldeman, och började käka hans biffar, strikt i 8-10veckor. Gick ner 20kg på den tiden,

Sen började jag träna och tyvärr lyssna på andra människor, började gå upp i vikt igen och 6 månader senare hade jag gått allt igen.

Nu har jag kört Lchf ( i olika omgångar) under 3 års tid. Men går inte ner ett ända litet kg, körde tillexempel jätte strikt i dec/ januari, men gick inte ner i vikt. Automatiskt började jag tröttna,,, snälla hjälp mig!!!! Jag tror och förespråkar Lchf. Men de är ju något jag gör fel.

Du använder LCHF som bantningskur och har hamnat i jojosvängen, som resulterat i att du fått svårare och gå ner i vikt.Se LCHF istället som hälsofrämjande... som ett steg i riktningen mot bättre hälsa och friskare liv. När du ställt om huvet på den punkten, kan du fundera innehållet i ditt fortsatta LCHF-liv och alla de aspekterna som bl.a Leo lyftar fram och många andra efter mitt inlägg kommer skriva om. Alltså, först en definitiv livstilsförändring och sedan analys av målbilden. Utan livstilsförändring, kan du nämligen inte varaktigt behålla bonuseffekterna.

• Like 7

Limp, jag är mycket väl medveten om att de är en livsstil, och jag vill gärna följa den fullt ut, det blev bara svårare utan bonusarna. Men de du säger är att de bara är att hålla ut?

Leo, oftast ätet jag 2 -3gånger om dagen, med kaffe och kokos fett som komplement i kaffet,
Vad menar du med fettprocent?
Med Periodisk fasta menar du, hoppa över vissa måltider visst?

Hej! För 3-4 år sen körde jag strikt Lchf, läste skalldeman, och började käka hans biffar, strikt i 8-10veckor. Gick ner 20kg på den tiden,

Sen började jag träna och tyvärr lyssna på andra människor, började gå upp i vikt igen och 6 månader senare hade jag gått allt igen.

Nu har jag kört Lchf ( i olika omgångar) under 3 års tid. Men går inte ner ett ända litet kg, körde tillexempel jätte strikt i dec/ januari, men gick inte ner i vikt. Automatiskt började jag tröttna,,, snälla hjälp mig!!!! Jag tror och förespråkar Lchf. Men de är ju något jag gör fel.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket mejeriprodukter du äter, vilket kan vara en fälla för många som vill gå ner i vikt. Även hur mycket fett du får i dig per dag som Leo också funderar över, jag tror att det är ett vanligt problem att man äter för lite av den varan, det räcker inte att enbart steka i det, det gäller att verkligen få i sig det i form av cocosolja och smör :) då kan man börja bränna fett också :)

• Like 1

Kan finnas en massa anledningar till varför det inte funkar för dig denna gången, det är väldigt många faktorer som spelar in när man vill bränna fett och få god hälsa. Du bör titta på din livsstil i helhet och inte enbart på kosten även om den är en stor och mycket viktig del att bemästra.

Det jag hade tittat närmare på är:

- Portionsstorlek. Kan vara så enkelt som att du överäter? Många gånger när man känner sig hungrig beror det på vätskebrist så prova att dricka lite vatten först och se om hungern går över.

- Matkänslighet? Det är vanligt att man är känslig mot t.ex mjölkprodukter så prova att uteslut dem ett tag för att se om det blir någon förbättring. De råvaror man oftast är känslig mot är de man konsumerar mest, t.ex om du äter mjölkprodukter varje dag eller kanske flera gånger om dagen?

- Träning. Balansera din träning, gå från gymmet uppfriskad och inte utmattad. Överträning kan få dig att inte tappa fett.

- Stress. Precis som med överträning kan det hindra dig från att tappa fett eftersom de i grunden är samma sak. Så försök att balansera energin du spenderar med energin du ackumulerar genom t.ex aktiv meditation.

Det är bara några punkter du kan titta på. Hoppas det kan hjälpa.

Jag har skrivit en del på min blogg om aktiv meditation, matkänslighet osv på min blogg om du är intresserad av att läsa mer. www.halsasomlivsstil.se 

Lycka till!

• Like 1

Det är ju flera som berättat här i forumet att dom gått ner bra med LCHF första gången men att det inte funkade nästa gång efter en period med vanlig mat. Något händer uppenbarligen - frågan är bara vad?

Det är ju flera som berättat här i forumet att dom gått ner bra med LCHF första gången men att det inte funkade nästa gång efter en period med vanlig mat. Något händer uppenbarligen - frågan är bara vad?

Jag har ätit LCHF under två långa perioder med cirka ett års uppehåll med "vanlig" mat. Upplever bättre effekt nu under andra gången. 

• Like 1

Jag har ätit LCHF under två långa perioder med cirka ett års uppehåll med "vanlig" mat. Upplever bättre effekt nu under andra gången. 

Har du gjort något annorlunda den här gången? Åt du annorlunda under uppehållet än du gjorde innan du åt LCHF första gången?

Motionerar du mer eller annorlunda den här gången?

Var det samma tid på året?

Detsamma här. Åt lchf under ett och ett halvt år runt 2009. Slutade pga depression. Började igen vid min MS debut vid årsskiftet, har säkert gått ned 25 kg sedan dess.

Jag tycker man ska vara försiktig att generalisera så här. Dessutom får man tänka på att man ofta postar just när man har problem, inte när allt går på räls, dvs det finns en selektiv effekt (man får inte ett underlag som är representativt).

• Like 3

Detsamma här. Åt lchf under ett och ett halvt år runt 2009. Slutade pga depression. Började igen vid min MS debut vid årsskiftet, har säkert gått ned 25 kg sedan dess.

Jag tycker man ska vara försiktig att generalisera så här. Dessutom får man tänka på att man ofta postar just när man har problem, inte när allt går på räls, dvs det finns en selektiv effekt (man får inte ett underlag som är representativt).

Jag vet inte exakt vad du menar. Vad betyder postar?

Det finns ju många saker som kan påverka. Det man kan konstatera är ju att något skiljde gångerna åt om resultatet blev olika.

Har du gjort något annorlunda den här gången? Åt du annorlunda under uppehållet än du gjorde innan du åt LCHF första gången?

Motionerar du mer eller annorlunda den här gången?

Var det samma tid på året?

Nej jag har inte gjort någonting annorlunda. Jag har tränat samma och åt samma under uppehållet. Samma tid på året. 

Jag vet inte exakt vad du menar. Vad betyder postar?

Det finns ju många saker som kan påverka. Det man kan konstatera är ju att något skiljde gångerna åt om resultatet blev olika.

Eller så är det helt enkelt så att kroppen inte alltid fungerar likadant. Vad vill du komma fram till med allt detta? En generaliserande lösning? Jag tror inte att det går. 

• Like 1

Eller så är det helt enkelt så att kroppen inte alltid fungerar likadant. Vad vill du komma fram till med allt detta? En generaliserande lösning? Jag tror inte att det går. 

Det är som du skriver att kroppen inte alltid fungerar likadant men det finns ju alltid en orsak till det men inte alltid så lätt att hitta den. Då menar jag hos samma individ.

Jimmy Moore körde väl typisk amerikansk Low carb, med diverse scamprodukter och lite annat, lite fett, dvs fick en rätt bra start i början och sedan kom allt tillbaka igen och senare visade det sig även att han har problem med reaktiv hypoglycemi!

Dvs han skulle vid det här laget redan utvecklat full diabetes om han inte hade vikit av alls från sitt tidigare liv.

Sen så får väl vi här i sverige ta till oss en del av äran för Jimmys senare framgångar då vi betonat just riktig mat inga fuskprodukter men främst HF, dvs hög andel av energintaget från fett.. E%!

Har lagt av med grädde och ost, äter just nu kött och beasås ;)

Samt en kaffedrink med kokosfett och smör på morgonen, de har bara gått en vecka, så vikten går inte att se något resultat på än. Men jag mår bättre :), hoppas att effekten kan visa sig på magen med, spännande med periodisk fasta,

Någon som har lite fler tips på de?

Har lagt av med grädde och ost, äter just nu kött och beasås ;)

Samt en kaffedrink med kokosfett och smör på morgonen, de har bara gått en vecka, så vikten går inte att se något resultat på än. Men jag mår bättre :), hoppas att effekten kan visa sig på magen med, spännande med periodisk fasta,

Någon som har lite fler tips på de?

Jag tycker att Jonas Bergqvist en person som förklarar PF på ett bra och tillgängligt sätt http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/.