John Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag är 43 år och har diabetes sedan 12 år tillbaka. Vad jag vet har jag ingen hjärt- eller kärlsjukdom ännu, finns inte i släkten heller vad jag känner till. Bör jag äta statiner? Uppskattar alla svar, men vore trevligt om självaste Kostdoktorn kunde bemöda sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Enligt vissa riktlinjer bör du det. Men såvitt jag förstår finns ingen tung vetenskap bakom och vanligen är expertkommittéerna bakom till råge på allt fulla av jäv. Mitt svar blir "det beror på". Kanske om du har dålig kolesterolfördelning utan och dålig sockerkontroll osv. Det lär knappast vara strikt nödvändigt dock om du håller dina allmänna hälsovärden någorlunda bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Is statin deficiency normal for humans? Or is it possible humans don't get sufficient magnesium from modern intensively produced foods? Comparison of Mechanism and Functional Effects of Magnesium and Statin Pharmaceuticals Magnesium: Novel Applications in Cardiovascular Disease Perhaps correcting magnesium deficiency makes statins unnecessary? Is statin deficiency normal? Is Vitamin d deficiency common? What if the actions of statins mimic the actions of vitamin D3? Are statins analogues of vitamin D? As statins work by reducing elevated levels of C-reactive protein (CRP), a biomarker of low-grade systemic inflammation might it not make more sense to reduce CRP by providing sufficient vitamin D to raise 25(OH)D to The natural level for humans 125nmol/l and at which it ismost effective in resolving inflammation? Omega 3 DHA acts as a vitamin D receptor ligand so improves the action of Vitamin D. It also helps resolve adipose tissue inflammation only 9% of those who received EPA-DHA plus ALA experienced an event compared with 18% in the placebo group There was a strong inverse correlation between ω-3 fatty acids and triglycerides, and a strong positive correlation between ω-3 fatty acids and high density lipoprotein (HDL). Should we correct basic nutritional deficiency states or should we use statins? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag googlade på senaste forskning om statiner. En tveksam medicin enligt min uppfattning. Jag såg min mors smärtsamma biverkningar på nära håll.Hon sa att hon tog upp detta med sin dr men han tyckte att man ska äta det ändå när man har diabetes II som hon hade. Dr menade att man får ställa det ena behovet mot det andra. Mamma litade på att Dr visste bäst - trots att hon fick allt svårare muskelsmärtor i takt med statinbehandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonna från Finland Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Statiner i sig förorsakar diabetes och hjärtsjukdom. Läs: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22231607 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22875226 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HWH Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Mitt enda val om jag skulle behöva statiner är rouvastatin. Så det är bara vänta på att patentet går ut på Crestor så slipper vi om ett par år simvastatin på marknaden. Tack och lov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Jag läste precis följande: - Vi är vana vid att betrakta kolesterol som ett bränsle för cellerna, och att det är skadligt för människor att få i sig för mycket kolesterol, säger Ernest Arenas, professor i stamcellsneurobiologi vid institutionen för medicinsk biokemi och biofysik vid Karolinska Institutet, som lett studien. Det vi nu har visat är att kolesterolet har flera funktioner och är inblandat i extremt viktiga beslut för nervcellerna. Kolesterolderivat styr själva signaleringen när nybildningen av nervceller behöver ske, och när det beslutet väl är fattat hjälper kolesterolet till med själva konstruktionen av dessa nya nervceller och med deras överlevnad. Kolesterolet är alltså extremt viktigt för våra kroppar, speciellt för hjärnans utveckling. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=155857&l=sv&newsdep=130 Varför ska man äta statiner om kroppen behöver kolesterol för vissa funktioner? Om kolesterolet hjälper till med nybildningen av t ex nervceller så förhindrar väl statinet det, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HWH Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag läste precis följande: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=155857&l=sv&newsdep=130 Varför ska man äta statiner om kroppen behöver kolesterol för vissa funktioner? Om kolesterolet hjälper till med nybildningen av t ex nervceller så förhindrar väl statinet det, eller? Enklast möjliga svar: Det handlar ju om att få ner ett onormalt högt kolesterol, inte att totalt utesluta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts