Jump to content

Tillrackligt med vatska under varma dagar

Panni

Recommended Posts

Akte igar kvall in till sjukhuset pga krampande aggstock, trodde de va cysta sa vart snabbt in o de gjorde massa koller for att se vad som va fel. 

NU vart de inte de, utan tydligen kroppen som vart lite extra grym nar saker o ting borjar satta igang igen efter missfall.

Dock sa sa doktorn att jag vart extremt uttorkad o hade mig pa dropp o fick 4 liter vatska. Hons a ocksa att ja maste dricka mycket mer vatten an jag gor.

Alltid tyckt det varit valdigt jobbigt att fa i mig rekomenderat med vatska per dag, och de senaste 2-3 veckorna har i sodra england har vi haft 30-35 grader varje dag, sa behover annu mer i denna varmeboljan.

Hur gor ni for att se till att fa i er tillrackligt med vatska?

Jag har alltid ett stort glas vatten nära tillhands, eller en Klean Kanteen på resande fot (så slipper man skadlig plast). Börjat älska flingsalt som jag tar då och då (istället för att ge efter på sötsug plus att det är nyttigt). Det gör att man blir törstigare - men jag har alltid druckit mycket vatten. Det är såå gott.

oh, har aldrig tankt pa flaskan, jag  forsoker ha en flaska med vatten vid mig alltid, men det ar en vanlig plastflaska..

flingsalt ar de vanligt havsalt, forsoker tanka pa ett engelskt equivalent, ater du lite bara rakt av da?

Du kan räkna ut din ungefärliga rekommenderade vätskekonsumtion med formeln: Kroppsvikt (kg) x 0,033 = X antal liter. Sen brukar det vara bra att ha i lite salt, t.ex havssalt eller himalayasalt, det viktiga är att saltet inte är processerat utan innehåller alla viktiga mineraler t.ex magnesium och zink etc. Ett bra mått är att tillsätta lite salt för varje liter vatten du dricker.

På varma dagar bör du givetvis dricka mer än vad du får ut från formeln, lika så om du tränar eller dricker mycket kaffe/te.

Sen precis som Leo skrev, ha med dig en flaska med vatten men använd då de som är fria från bisfenol a vilket finns i de flesta plastflaskor och platsförpackningar över lag. Undvik också flaskor gjorda av t.ex aluminium, glasflaska är det bästa enligt min mening.

Angående hur mycket vatten vi behöver, och även salt så tror jag att det är mycket individuellt, Man kan nog räkna ut på ett ungefär hur mycket man behöver, men äter man LCHF och befinner sig i ketos så verkar vätske och saltbehovet vara större hos många, då man kissar ur sig mer vätska, salt och mineraler.

Jag har problemet att jag aldrig känner törst, jag får gå efter hur ofta jag kissar, dricker ofta ca 1,2 liter på morgonen innan jag behöver gå och kissa, till det äter jag lite extra salt lite nu och då. Äter jag processad mat som korv och bacon, vilket inte händer ofta så känner jag att saltkvoten är mättad, och har inget behov av att äta extra salt, men vätskebehovet består, vilket visar sig som hjärtklappning om jag dricker för lite.

• Like 1

Tack och lov fungerar mina törstsignaler bra, så jag kan helt enkelt dricka när jag är törstig. :D

Men den här tråden fick mig att tänka på en sak som rapporterades på nyheterna för kanske tio-femton år sedan. Det var en ovanligt varm sommar och det hade kommit in flera gravida kvinnor till sjukhus, som druckit så mycket vatten  att det var fara för fostrens liv. Tack och lov klarade de sig. 

Det som hade hänt var att kvinnorna druckit den rekommenderade dygnsmängden utan att inse att rekommendationerna var inklusive den vätska som finns i maten. Ovanpå det svettades de extra mycket i sommarvärmen, gravida som de var. Därför fick de i sig så mycket vätska att saltbalansen blev fel. Vad jag minns - det är ju länge sedan - så förklarade en läkare att det aldrig var någon fara för kvinnorna, vuxna reglerar saltbalansen rätt väl. Men för ett ofött barn är det annorlunda och därför bör man som gravid se till att inte dricka alltför mycket - eller i alla fall att se till att få i sig tillräckligt med salt i förhållande till det man dricker. Värt att påpeka, tänker jag.

• Like 1

LCHF och amning gör mig då och då illamående. Det upplevde jag inte tidigare vid amning. Men jag har för mig att det beror på vätskebrist. Kan ni kloka förklara varför jag behöver dricka mer vatten nu när jag (sedan tre år) äter LCHF? Kolhydrater binder vatten, det förstår jag. Men kan detta utnyttjas som vätskereserv?

Tänk på att man max får i levern binder vatten 3dl vatten var 20e minut. Så att dricka mer än så går direkt till urinblåsan. Så ligger man under med 2 l tar det drygt 2h att få tillbaka det.

Ja glykogenet i muskler o levern binder vatten. Så man kan vättskeladda samtidigt som man har kolhydratladda vad jag förstått det som.

Intressant med siffror på hur mycket vätska levern kan binda! Men jag har verkligen jättesvårt att dricka ordentligt med vatten så i princip varje morgon så har jag hjärtklappning och för mig så funkar det inte att smådricka då och då utan jag måste bälja i mig ca 1,2 l vatten varje morgon och sedan fortsätta att komma ihåg att dricka mycket resten av dagen vilket är svårt för mig, men bra tips att man blir törstig av salt, det försöker jag ju äta flera ggr om dagen, ska försöka kombinera det mer med vattendrickning  :)

En undran är om siffrorna stämmer när man äter LCHF för kroppen känns som en svamp att den bara suger i sig vattnet fortare än innan LCHF vid vattenbrist. Ex så blir jag av med huvudvärken orsakad av vattenbrist fortare nu än förr, så funderar på om vattnet fortare kommer dit där det behövs. Ja jag brukade vara uttorkad innan LCHF men det har helt klart blivit värre, är väl enda nackdelen med LCHF  :P

• Like 1

Angående hur mycket vatten vi behöver, och även salt så tror jag att det är mycket individuellt, Man kan nog räkna ut på ett ungefär hur mycket man behöver, men äter man LCHF och befinner sig i ketos så verkar vätske och saltbehovet vara större hos många, då man kissar ur sig mer vätska, salt och mineraler.

Jag har problemet att jag aldrig känner törst, jag får gå efter hur ofta jag kissar, dricker ofta ca 1,2 liter på morgonen innan jag behöver gå och kissa, till det äter jag lite extra salt lite nu och då. Äter jag processad mat som korv och bacon, vilket inte händer ofta så känner jag att saltkvoten är mättad, och har inget behov av att äta extra salt, men vätskebehovet består, vilket visar sig som hjärtklappning om jag dricker för lite.

Känner inte heller någon törst. Ganska drygt.

• Like 1