Jump to content

Link til 0 kh och hård träning?


Carl August Arge
 Share

Recommended Posts

Jag ved att jag har sett vetenskaplig evidens för att man kan träna intensivt utan at äta kh eller att inta xtra kh för att komma över någon tröskel.

 

Jag har kommit i diskussion med en som hävdar att 0 kh är ok sålänge man inte tränar hårt. Kommer man över en vis niveau (hvilken niveau i så fall?) så MÅSTE man äta xtra kh.

 

Men jag kan inte hitta linket som jag minns att ha sett....Trodde det var Peter Attia, men hittar ej....

 

Kan någon snäll LCHF´are hjälpa med att udreda frågan?  Tack! :D

Link to comment
Share on other sites

Att du bara orkar.. frågan/påståendet är för det första felformulerad!

 

Antar de menar VO2max?

 

Och jo man kan träna på 100% av VO2Max utan att äta en enda kolhydrat.. men även det är ett meningslöst påstående!

 

Grejen med VO2Max är att det handlar om syreupptagningsförmåga och fett kan inte förbrännas utan syre, medans glukos kan förbrännas vid syreunderskott och ofta görs så, för vi har mekanismer för att hantera detta.

 

Och på det så har vi cirka 2000 Kcal glukos lagrade i kroppen oavsett och kroppen strävar efter att fylla på detta oavsett kost, för den gör cirka 500 Kcal glukos per dygn om så skulle behövas, och som lök på laxen kan hjärnan, den stora förbrukaren av glukos ta upp till 70% av sin energi från ketonkroppar, dvs fett!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är lite tveksam till 0 kh, men mest därför att om man äter mer extrema kostformer måste man veta vad man gör. Jag tror att om man fakirar är det viktigt att äta mycket inälvsmat, benbuljong och ägg för att få i sig alla näringsämnen. Sen är frågan om man behöver fibrerna som finns i tex grönsaker för att ha en bra tarmhälsa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noll kh är i princip omöjligt att uppnå. Äter man endast kött kommer man få i sig muskelglykogen från djuret man mumsar i sig. Inte mycket, men ändå.

 

Jag tror det ligger något i att man, för att prestera optimalt i vissa idrotter, behöver komplettera med en viss mängd kolhydrater. Men då talar vi om optimal prestation för en specifik idrott, inte om optimal hälsa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...