Jump to content

Link til 0 kh och hård träning?

Recommended Posts

Jag ved att jag har sett vetenskaplig evidens för att man kan träna intensivt utan at äta kh eller att inta xtra kh för att komma över någon tröskel.

Jag har kommit i diskussion med en som hävdar att 0 kh är ok sålänge man inte tränar hårt. Kommer man över en vis niveau (hvilken niveau i så fall?) så MÅSTE man äta xtra kh.

Men jag kan inte hitta linket som jag minns att ha sett....Trodde det var Peter Attia, men hittar ej....

Kan någon snäll LCHF´are hjälpa med att udreda frågan?  Tack! :D

Att du bara orkar.. frågan/påståendet är för det första felformulerad!

Antar de menar VO2max?

Och jo man kan träna på 100% av VO2Max utan att äta en enda kolhydrat.. men även det är ett meningslöst påstående!

Grejen med VO2Max är att det handlar om syreupptagningsförmåga och fett kan inte förbrännas utan syre, medans glukos kan förbrännas vid syreunderskott och ofta görs så, för vi har mekanismer för att hantera detta.

Och på det så har vi cirka 2000 Kcal glukos lagrade i kroppen oavsett och kroppen strävar efter att fylla på detta oavsett kost, för den gör cirka 500 Kcal glukos per dygn om så skulle behövas, och som lök på laxen kan hjärnan, den stora förbrukaren av glukos ta upp till 70% av sin energi från ketonkroppar, dvs fett!

• Like 1

Jag är lite tveksam till 0 kh, men mest därför att om man äter mer extrema kostformer måste man veta vad man gör. Jag tror att om man fakirar är det viktigt att äta mycket inälvsmat, benbuljong och ägg för att få i sig alla näringsämnen. Sen är frågan om man behöver fibrerna som finns i tex grönsaker för att ha en bra tarmhälsa.

• Like 1

Noll kh är i princip omöjligt att uppnå. Äter man endast kött kommer man få i sig muskelglykogen från djuret man mumsar i sig. Inte mycket, men ändå.

Jag tror det ligger något i att man, för att prestera optimalt i vissa idrotter, behöver komplettera med en viss mängd kolhydrater. Men då talar vi om optimal prestation för en specifik idrott, inte om optimal hälsa.

• Like 1