lelleleo

Kramp....

Recommended Posts

Får så j..la lätt kramp. Har ätit magnesium + calsium i flera månader... Noll hjälp... En apotekare sa, att om inte magesium hade hjälpt/hjälpte snabbt, ja så var det inte det.. Frågar man en läkare är svaret ?????? Vet ej...(dom är så duttia så)....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova och ät enbart magnesium. Hur mycket tar du av dom båda idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får kramp i fötterna så fort jag dricker för mycket vatten i förhållande till hur mycket salt jag äter.

Innan jag kom underfund med detta så försökte jag bli av med problemet genom att göra helfel - kramp berodde ju på att man druckit för lite hade jag fått lära mig. Drack därför ytterligare ett glas vatten, och kunde inte förstå varför jag låg vaken med kramp hela nätterna.

Numera tar jag en dos salt tillsammans med vattnet, och har sällan problem med kramp längre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova och ät enbart magnesium. Hur mycket tar du av dom båda idag?

Kommer inte ihåg mg (sitter på landet och har inte burken)... Men enbart magnesium körde jeg först...noll hjälp...tills jag fick veta att jag måste kombinera med calsium för at det skulle funka....noll hjälp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får kramp i fötterna så fort jag dricker för mycket vatten i förhållande till hur mycket salt jag äter.

Innan jag kom underfund med detta så försökte jag bli av med problemet genom att göra helfel - kramp berodde ju på att man druckit för lite hade jag fått lära mig. Drack därför ytterligare ett glas vatten, och kunde inte förstå varför jag låg vaken med kramp hela nätterna.

Numera tar jag en dos salt tillsammans med vattnet, och har sällan problem med kramp längre.

"En dos salt"..... Vad är det? Och hur mycke är för mycke vatten????

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en tesked salt i ett halvt glas vatten.. svep det.. går det över var det saltbrist, blir du fruktansvärt törstig och kissar med hög frekvens så var det inte saltbrist!

Rätt lätt att testa!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"En dos salt"..... Vad är det? Och hur mycke är för mycke vatten????

Ytterst individuellt. Men förr kunde jag dricka några glas bubbelvatten bara för att det var gott och inte för att jag egentligen var törstig, och det ledde garanterat kramp på natten efter det. Ja, vad betyder en dos salt för mig? Jag tänker igenom vad jag ätit under dagen, och tror jag att det finns risk för kramp på natten så strör jag lite salt på ett LCHF-kex med smör för att "komma ikapp". Försöker dock i första hand att salta lite extra på maten, så att jag inte skall behöva något "salt kex". Jag har provat mig fram för att finna min nivå.

Magnesium gjorde för övrigt ingen skillnad på mina kramper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också kramp. Tidigare hade jag sendrag under fötterna och kunde knappt röra benen efter att jag lagt mej på kvällen. Om jag sträckte på ben och fötter krampade det genast under fötterna och tårna spretade åt alla möjliga och omöjliga håll. Sen fick jag stappla upp från sängen och stå och trycka tårna mot golvet en stund för att få det att släppa. Läste på lite och kom fram till att magnesium borde hjälpa, att jag säkert har ätit för mycket kalcium i förhållande till magnesium. Och tydligen var det så. Sendragen försvann efter att jag tagit en dunderkur under en tid. Nu har jag glömt att ta magnesium igen och gissa om jag inte vaknar på nätterna av helt fruktansvärda kramper i vaderna. Första gången jag vaknade av det förstod jag inte vad som höll på att hända. Fick inte benet att fungera alls AAAJJ vad det var sjukt...

Men det som jag vill få sagt var att jag åt magnesium alla dagar under ett par veckor innan jag märkte någon större skillnad. Det lättade kanske lite genast, men sendragen försvann först efter ett par veckor.

Dom allra flesta får i sej för mycket calcium i förhållande till magnesium och kan få kramper därför så det lönar sej kanske att äta enbart magnesium och skippa calciumet. Kolla också vilken sort ni äter, kroppen kan inte tillgodogöra sej all sorts magnesium. Vissa sorter är enbart laxerande medan andra tas upp i kroppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte den blekaste att kramp vart relaterat med magnesium, ska tipsa gubben som vart upp halva natten med vadkramp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också kramp. Tidigare hade jag sendrag under fötterna och kunde knappt röra benen efter att jag lagt mej på kvällen. Om jag sträckte på ben och fötter krampade det genast under fötterna och tårna spretade åt alla möjliga och omöjliga håll. Sen fick jag stappla upp från sängen och stå och trycka tårna mot golvet en stund för att få det att släppa. Läste på lite och kom fram till att magnesium borde hjälpa, att jag säkert har ätit för mycket kalcium i förhållande till magnesium. Och tydligen var det så. Sendragen försvann efter att jag tagit en dunderkur under en tid. Nu har jag glömt att ta magnesium igen och gissa om jag inte vaknar på nätterna av helt fruktansvärda kramper i vaderna. Första gången jag vaknade av det förstod jag inte vad som höll på att hända. Fick inte benet att fungera alls AAAJJ vad det var sjukt...

Men det som jag vill få sagt var att jag åt magnesium alla dagar under ett par veckor innan jag märkte någon större skillnad. Det lättade kanske lite genast, men sendragen försvann först efter ett par veckor.

Dom allra flesta får i sej för mycket calcium i förhållande till magnesium och kan få kramper därför så det lönar sej kanske att äta enbart magnesium och skippa calciumet. Kolla också vilken sort ni äter, kroppen kan inte tillgodogöra sej all sorts magnesium. Vissa sorter är enbart laxerande medan andra tas upp i kroppen.

Ok...får kolla igjen när jag kommer hem... Men har som sagt ätit enbart calsium i flera mnd, utan att det hjälpt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Calcium gör att muskler drar ihop sig, magnesium gör att de slappnar av!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer alla att skratta över detta humbug :) men jag måste i alla fall skriva det. En gång i tiden arbetade jag med en läkare som till sina patienter med nattliga benkramper ordinerade en svart sopsäck i plast.

Man skulle bädda in madrassen i en svart sopsäck och sedan bädda som vanligt med lakan på detta, och sova på det.

Tro det om ni vill, jag gör det knappt själv, men många var helnöjda och krampfria :) Billigt var det också :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Calcium gör att muskler drar ihop sig, magnesium gör att de slappnar av!

Jag menade enbart magnesium...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började på någons inrådan med himalayasalt mot kramperna, och det har funkat bra. Vet dock ej varför.

För en vecka sedan tog detta salt slut och jag började med vanligt bordssalt. Har vaknat med kramper i fötterna i flera nätter nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick också vadkramp, särskilt på morgnarna när jag sträckte på mig så där i uppvakningsfasen. När jag skulle köpa magnesium så hittade jag info om att man måste köpa rätt sort. Magnesiumtillskott är ju i form av någon förening, och man ska inte köpa magnesiumhydroxid. I den formen tas det nästan inte alls upp av kroppen. Men tanke på det så är det obegripligt att man alls tillverkar det! Men det är iofs mycket billigare. Varianter som tas upp bra av kroppen är t.ex. magnesiumtaurat och magnesiumglukonat. Jag köper det som Andreas rekommenderar på sin blogg.

Om man lider av magnesiumbrist kan man kolla det på detta sätt: Man samlar dygnsurin och lämnar in för mätning av magnesiumhalten. Sen äter man magnesiumtillskott under några dygn. Därefter gör man ett nytt test av dygnsurinet. Om magnesiumhalten är densamma så lider man av magnesiumbrist eftersom kroppen har tagit upp det extra man åt. Lider man inte av brist så har halten av magnesium ökat i urinen.

Med detta sagt så kan man sluta sig till att det inte är så farligt att ta rätt stora doser till en början om man har brist; överskottet kommer ut. Men man kan visst drabbas av diarré av för mycket magnesium.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer alla att skratta över detta humbug :) men jag måste i alla fall skriva det. En gång i tiden arbetade jag med en läkare som till sina patienter med nattliga benkramper ordinerade en svart sopsäck i plast.

Man skulle bädda in madrassen i en svart sopsäck och sedan bädda som vanligt med lakan på detta, och sova på det.

Tro det om ni vill, jag gör det knappt själv, men många var helnöjda och krampfria :) Billigt var det också :P

Placebo eller kemikalier tro..?  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag är i ketos får jag lätt kramp i vaderna när jag sträcker på benen i liggande läge. Magnesium hjälpte inte alls mot detta, däremot havssalt!

Jag har börjat att använda rejält med Herbamare Örtsalt (innehåller 94% havssalt) på min mat och får inga kramper längre.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnesium hjälpte inte mot mina benkramper (som jag lätt får när jag är i ketos), däremot havssalt!

Jag har börjat att använda rejält med Herbamare Örtsalt (innehåller havssalt) på min mat och får inga kramper längre.

Är det inte så att man måste ha rätt balans av mer än bara magnesium? Saltbrist är ju en sak som ofta nämns som orsak till kramper.

Det är ju, som Zepp skrev ovan, att kalium behövs för att musklerna ska kunna dra ihop sig, och magnesium för att de ska kunna slappna av igen. Men de två mineralerna är säkert inte de enda som är inblandade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

havsalt brukar funka men det är just därför att det är en samling av en mängd olika mineraler, magnesium som nämnts tidigare, zink, kalcium, järn osv. Själv brukar jag ta i lite (ska inte smaka salt) havssalt i min vattenflaska. Sen dess får jag inte kramp längre. Kan få känningar ibland men då tar jag och dricker mer "saltvatten" så löser det sig. Men just zink och magnesium brukar vara de mineraler som man ofta har brist på...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick också vadkramp, särskilt på morgnarna när jag sträckte på mig så där i uppvakningsfasen. När jag skulle köpa magnesium så hittade jag info om att man måste köpa rätt sort. Magnesiumtillskott är ju i form av någon förening, och man ska inte köpa magnesiumhydroxid. I den formen tas det nästan inte alls upp av kroppen. Men tanke på det så är det obegripligt att man alls tillverkar det! Men det är iofs mycket billigare. Varianter som tas upp bra av kroppen är t.ex. magnesiumtaurat och magnesiumglukonat. Jag köper det som Andreas rekommenderar på sin blogg.

Om man lider av magnesiumbrist kan man kolla det på detta sätt: Man samlar dygnsurin och lämnar in för mätning av magnesiumhalten. Sen äter man magnesiumtillskott under några dygn. Därefter gör man ett nytt test av dygnsurinet. Om magnesiumhalten är densamma så lider man av magnesiumbrist eftersom kroppen har tagit upp det extra man åt. Lider man inte av brist så har halten av magnesium ökat i urinen.

Med detta sagt så kan man sluta sig till att det inte är så farligt att ta rätt stora doser till en början om man har brist; överskottet kommer ut. Men man kan visst drabbas av diarré av för mycket magnesium.

Ok..ska kolla vad jag har hemma... Men sälja nåt som är billigare att tillvärka...som inte funkar...för att det är billigare... Nä man slutr alldrig undras...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt vad.. Magnesium är en djungel av produkter, och den vanligast förekommande är faktist mot förstoppning!

Så det räcker inte att gå in på apoteket och be om magnesium.. nr 2 lär bli mycket lättare.. men det kanske inte var just den effekten man ville ha! :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt vad.. Magnesium är en djungel av produkter, och den vanligast förekommande är faktist mot förstoppning!

Så det räcker inte att gå in på apoteket och be om magnesium.. nr 2 lär bli mycket lättare.. men det kanske inte var just den effekten man ville ha! :huh:

Ska beställa den på docs sida.... Och salt tror jag att jag får så det räcker och blir över...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får alltid kramp i ben och fötter på natten efter jag har badat bastu. Då har man ju svettats och förlorat div salter. Ska testa med lite havssalt i vatten i fortsättningen! Har använt Resorb, två tabletter i ett glas vatten, men det har inte hjälpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KALIUMBRIST GER OCKSÅ KRAMPSYMPTOM!

Ät en avocado lite nu och då :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg