Tjoran Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Tjenare. I en annan tråd togs det kort upp att vissa inte känner törst och måste tvinga i sig vatten, eller något liknande i alla fall. Jag är den som aldrig känner törst såvida jag inte sovit med öppen mun. I morse vaknade jag AV yrsel. Det var ganska fräckt men samtidigt väldigt obehagligt. Detta gav inte med sig förens på eftermiddagen någon gång. Hursomhelst, kan den yrseln berott på brist på vatten? Idag har jag druckit en del, men kan inte riktigt komma ihåg när jag drack senast innan det. Hur kommer det sig att jag inte törstar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Tjenare. I en annan tråd togs det kort upp att vissa inte känner törst och måste tvinga i sig vatten, eller något liknande i alla fall. Jag är den som aldrig känner törst såvida jag inte sovit med öppen mun. I morse vaknade jag AV yrsel. Det var ganska fräckt men samtidigt väldigt obehagligt. Detta gav inte med sig förens på eftermiddagen någon gång. Hursomhelst, kan den yrseln berott på brist på vatten? Idag har jag druckit en del, men kan inte riktigt komma ihåg när jag drack senast innan det. Hur kommer det sig att jag inte törstar? Även jag har grunnat på det en del, men inte riktigt kommit på något riktigt bra svar. Vätskebalansen i kroppen är ett mycket komplext system och innefattar många receptorer, hormoner och organ. En mycket förenklad förklaring är att när vi har för mycket salt i kroppen så känner vi törst, vi dricker och njurarna skjutsar ut både salt och vatten. Jag tror ((bara tror) att vi som inte känner törst och blir yra, illamående, får dimsyn, hjärtklappning och andra konstiga symtom faktiskt har saltbrist Jag personligen har lidit av detta fenomen sedan jag började med LCHF, det är några år sedan nu, och det blir faktiskt inte bättre. Ju mer strikt jag äter desto mer vatten och salt måste jag se till att få i mig. Men, det får inte bli FÖR mycket vatten, då kan man bli sjuk av det, av att blodet späds ut för mycket. Jag tror också att vi som äter LCHF får i oss mindre vätska OCH salt genom maten, hur mycket vatten fick man inte i sig bara i all frukt förut? Mitt råd är, börja dagen med ett stort glas vatten och salt efter behag, och avsluta dagen med samma ranson innan läggdags. Och fyll på under dagen med något extra glas vatten och salt när symtomen kommer smygande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 20, 2013 Author Share Posted July 20, 2013 Mitt råd är, börja dagen med ett stort glas vatten och salt efter behag, och avsluta dagen med samma ranson innan läggdags. Och fyll på under dagen med något extra glas vatten och salt när symtomen kommer smygande. Just det här med saltet. Då måste jag ju ha en enorm brist då jag så sällan känner törst. Jag dricker inte ens på gymmet. Jag saltar och saltar och saltar. Syrran som inte gillar salt, säger att jag tycker salt är för lite salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts