Sjukgymnastmaria Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Jag skrev detta i kolhydrater i fokus nyss, men tänkte att det kanske är olika personer som läser här och där och att dt inte skadar att posta dubbelt! Hejsan! Jag har ganska länge gått på lchf-kost i grunden med vissa avsteg någon gång ibland. Jag är dock övertygad om denna kosts hälsovinster och ser den absolut inte som en diet över en period utan som en livsstil. Dock är jag nu ute efter mer fettförbränning för att tappa ngr kg samtidigt som jag tränar mycket och absolut inte vill tappa muskler. Snarare tvärt om. Så jag laborerar lite nu med mängder och andelar av olika saker. Jag tänkte att jag vill gå på en grund av ganska strikt lchf (utan mejerier) och sen någon gång i veckan boosta med lite sötpotatis, rotfrukter/andra bra kolhydrater utan gluten. Min fråga är dock hur man kan lägga upp det. Då jag äter 160 g protein ( ja jag tränar styrka och väger 80 kg så vill upp i 2g/kg kroppsvikt) så betyder det att jag ska äta minst 160g fett för att hålla skaldemans ratio. Och isf är det inte inräknat en enda liten grönsak. Isf kommer jag upp i typ 2000 kcal. Det kan väl va ok men jag vill helst ligga lite lägre. Om man nu vill ha koll på siffror alltså. Det är kul med statistik . Om jag äter som idag ser det ut såhär: Kcal:1693 153 g protein 5 g kolhydrater 121 g fett Dvs 36% protein 1% kolhydrater 63% fett Det jag har ätit är totalt 4 ägg, 600 g kyckling och 120 g smör om man bortser från det jag har stekt i. Det är mkt smör men nu är jag ganska tråkig när det gäller mat och tycker att det är enkelt att slänga in kyckling i ugnen och äta persiljesmör på . Kan nämna att jag äter fisk och sånt annars, så att jag får i mig allt jag behöver är jag säker på. Men om jag äter som exemplet ovan... Visst borde jag gå ner i vikt på det även utan att hålla ration? Eller hur skulle jag annars ändra tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Eftersom du tränar hårt så gör du av med mer energi och kan äta både mer kolhydrater och du bör ju äta proportionellt mer protein eftersom du vill bygga muskler. Så jag tror nog att du kan ha ett lägre Skaldemas ratio när du tränar som du gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Jag skulle lägga till lite kolhydratssnåla grönisar som spenat, broccoli eller vitkål varje dag. Kanske också svamp eller lök? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjukgymnastmaria Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 Tack för svar! Jag kommer nog lägga in mer sådana kolhydrater sedan, men nu vill jag leka lite med att vara strikt för att se vad som händer. Jag har ngt kg fett att gå ner av estetiska skäl och har även förstått att det kan fungera väldigt bra att träna styrka på ganska strikt lchf och vill bara testa ett tag men normalt sett så äter jag alla möjliga grönsaker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Tack för svar! Jag kommer nog lägga in mer sådana kolhydrater sedan, men nu vill jag leka lite med att vara strikt för att se vad som händer. Jag har ngt kg fett att gå ner av estetiska skäl och har även förstått att det kan fungera väldigt bra att träna styrka på ganska strikt lchf och vill bara testa ett tag men normalt sett så äter jag alla möjliga grönsaker! Tänk på att det kan ta ett tag för musklerna att ställa om (om du precis har börjat med en ketogen diet). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjukgymnastmaria Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 Det vet jag, jag har ätit lchf länge men legat på allt från 5 till 65 g kolhydrater så det är nytt att va så strikt. Innan har jag nog ätit mer av grönsaker än fett, och tänkte nu testa att föra tvärt om. Eller ja, jag har inte ätit lite fett, men mindre än många andra i förhållande till övriga makronutrienter skulle jag tro! Jag kan uppdatera sen här om hur det går/hur det känns! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Jag tränar tungt och äter strikt. Däremot så har jag ingen koll på mängderna, bara att jag känner vad kroppen behöver. För mig så fungera det alldeles utmärkt och jag har ökat muskelmassan med ca 1,2 kg sedan årsskiftet. Jag kombinerar även med periodisk fasta. Min strongmanträningen på lördagar (11-13) kör jag alltid på fastande mage. Onsdag till torsdag fastar jag mellan 12 och 8 med ett 2,5 timmars långt tyngd- och styrkepass på onsdagskvällen. Så, jo, det fungerar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia_Bodyventure Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Intressant upplägg. Jag följer med spänning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts