Jump to content

Njursten

Sigurdur

Recommended Posts

Hej,

Det har varit snack om att LCHF kan ge njursten. Jag har inte tagit det på allvar eftersom jag inte hört att någon drabbats, men så läste jag det här, via kostdoktorn.se:

"we let Sam eat. His breakfast eggs are mixed with heavy cream and served with bacon. A typical lunch is full-fat Greek yogurt mixed with coconut oil. Dinner is hot dogs, bacon, macadamia nuts and cheese. We figure that in an average week, Sam consumes a quart and a third of heavy cream, nearly a stick and a half of butter, 13 teaspoons of coconut oil, 20 slices of bacon and 9 eggs. Sam’s diet is just shy of 90 percent fat. That is twice the fat content of a McDonald’s Happy Meal and about 25 percent more than the most fat-laden phase of the Atkins diet. It puts Sam at risk of developing kidney stones if he doesn’t drink enough.

Artikeln på

http://www.nytimes.com/2010/11/21/magazine/21Epilepsy-t.html?_r=0

Kommentar? Någon med erfarenhet? Vad beror njurstenar egentligen, salt, fett, kost överhuvudtaget? Vätskeintag?

Ja altså dåligt vattenintag är en av de saker man menar ökar risken för njursten.. och en av de saker man menar gör att risken minskar är ett ökat vattenintag, dvs att man kissar mer frekvent!

Sen så på det vid behandling av barn med Epilepsi, med hjälp av en ketogen diet så har man märkt att antalet fall av njursten ökat någon procent!

Riktigt varför det blir så vet man inte.. kan ju beror på vätskeintaget eller att PH förändras något.

"Kidney stones are an adverse event with the ketogenic diet (KD), occurring in approximately 6% of children who are started on this therapy for intractable epilepsy. Potassium citrate (Polycitra K) is a daily oral supplement that alkalinizes the urine and solubilizes urine calcium, theoretically reducing the risk for kidney stones."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19596731

Men då skall man förstå att en ketogen diet mot epilepsi är något väldigt annorlunda än vanlig ketogen diet för hälsa och viktnedgång!

Och det verkar snarare att man kan se en liten förbättring av njurfunktionen.

Renal function following long-term weight loss in individuals with abdominal obesity on a very-low-carbohydrate diet vs high-carbohydrate diet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20338292

Så ketogen kost ökar inte risken för njursten för icke-epileptiker alltså?

Zepp skrev: "Men då skall man förstå att en ketogen diet mot epilepsi är något väldigt annorlunda än vanlig ketogen diet för hälsa och viktnedgång!"

Vad menas med detta? Vad skulle det vara för skillnad i de dieterna? Skulle inte en epileptiker och en icke-epileptiker kunna äta samma kost?

Så ketogen kost ökar inte risken för njursten för icke-epileptiker alltså?

Du lär hur som helst knappt stå ut med att äta som en epileptiker, cirka 90E%  fett ofta genom att dricka MCT-olja, kalori- och protein-begränsat!

Vissa har en genetisk predisposition sk stenbildare, och handlar om olika ensymer som skall förhindra stenbildning.

Och orsaken man menade var altså hyperkalcemi, dvs förhöjd kalciumhalt i blodet och antagligen en förhöjd utsöndring av kalcium?

"Ca 90% av alla njurstenar är kalciumstenar. Näst vanligast är infektionssten som består av karbonatapatit och/ellermagnesiumammoniumfosfat. Ca 5% av alla njurstenar är infektionsstenar. Tredje vanligaste typ är uratstenar. Ca 3% av alla njurstenar är uratstenar. Mest ovanlig är cystinsten. Bara 1% av alla njurstenar är cystinstenar. Njurstenar kan även vara kombinationer av flera stentyper.

Normalt innehåller urin kemikalier så som magnesium, pyrofosfat och citrat som motverkar att saltkristaller bildas. Lider kroppen brist på dessa ökar risken för njursten. Forskning har visat att citrat är den mest betydelsefulla kemikalien för att förebygga njursten."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Njursten

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperkalcemi

"Citrat refererar antingen till den korresponderande basen till citronsyra, som har formeln (C3H4OH(CO2)33−), ellerestrar av citronsyra."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citrat

Jag är hemskt ledsen Zepp men jag har ofta svårt för att förstå dina svar. När du skriver så använder du talspråk istället för skriftspråk, och skriver ihop flera ord till ett enda, och det bäddar för missförstånd och skapar oflyt i din text. Det blir svårläst. Var snäll och tänk på detta.

Jag skrev: "Så ketogen kost ökar inte risken för njursten för icke-epileptiker alltså?"

Du svarade: "Och orsaken man menade var altså hyperkalcemi, dvs förhöjd kalciumhalt i blodet och antagligen en förhöjd utsöndring av kalcium?"

Du börjar en mening i ett nytt stycke med "och" (tillsammans med vadå? "X och orsaken.." vad är X i sammanhanget?), fortsätter med "man" (vem är "man"? Skribenten i artikeln jag nämnde, författaren på wikipedia, eller någon annan?), och avslutar meningen med frågetecken. Var det en fråga ställd till mig?

Jag fattar ingenting, och har ofta känt så när jag läser dina inlägg. Att använda sitt privata talspråk fungerar dåligt i skriftliga forum. Föreställ dig att alla skulle skriva på allra bredaste dialekt. Det blir svårt att förstå. Du svarar väl för att du vill hjälpa, och det verkar som om du är påläst för det mesta, tror jag i alla fall.

Vet du, eller någon annan här, om en ketogen kost ökar risken för icke-epilektier att få njursten?

Ett "ja, därför att..." eller "nej, eftersom..." duger gott. Gärna en lättbegriplig förklaring om ni vet mer, som kan förstås av en som inte är expert.

Ett "Mnjaoaeioeä" till svar undanbedes, tack.

Näe.. men kostförändringar kan eventuellt göra det.. oavsett kost.. speciellt om man är sk stenbildare!

Såå man kan altså inte ens säga om den kost du åt förut satte dig i högre risk för sten eller nuvarande.

Vissa mineraler spelar roll tex kalcium, men även de ensymer, mineraler och vitaminer som deltar i kalciumomsättningen, de mineral, ensymer och vitaminer som deltar i utsöndringen.

Samt vätskeintag!

Vad man såg var att vissa av de epileptiska barnen som hade tecken på hyperkalcemi fick stenar.. huruvida de ökade sitt kalciumintag på grund av kosten framgår inte, vilket i så fall låter lite konstigt iomed att kosten är väldigt begränsad.