Jump to content

IBS ett förstadie till Chrons?

Athenasmatte
 Share

Recommended Posts

Hej!

Både jag och min syster fick diagnosen IBS för ett flertal år sedan. Vi båda började på LCHF på grund av detta. Min syster har dock fuskat lite mer än mig, jag har ätit mera strikt LCHF och slutade fuska då jag inte ansåg att det var värt alla magsmärtor som följde.

Nu i sommar blev min syster så dålig att hon fick åka in på sjukhus (trots att hon inte fuskat så mycket med dieten) och det visade sig att hon fått Chrons sjukdom. Så nu blir jag jätteorolig att jag själv ska drabbas av Chrons sjukdom om jag inte är försiktig med vad jag äter. Hon hade nästan hål i tarmen så jag vill verkligen inte råka ut för det!!

Frågan är; är IBS ett förstadium till Chrons och kan man som "IBS:are" utveckla Chrons om man inte är noga med vad man äter? Min syster upplever att hon reagerar på alkohol och sötningsmedel och undviker därför det. Jag själv märker inte av något av varken alkohol eller sötningsmedel, ska jag ändå vara försiktig med dessa (kan de alltså förvärra min IBS trots att jag inte märker av något??). (Såklart ska man alltid vara försiktig med alkohol  :P, undrar bara om det liksom räcker med att undvika det jag själv känner att jag reagerar på eller om jag ska undvika annat också-  kan det påverka tarmen ändå?)

Det blir ju mycket svårare att veta vad man ska undvika om det även gäller sådant som man inte för tillfället reagerar på. Men kanske kan det vara så att det ändå skadar tarmen, bara att man inte känner av det förrän några år senare, när det är för sent?

Ha en trevlig sommar!

Det var tråkigt att din syster har fått Mb Chrons tycker jag, men hon har inget att förlora på att fortsätta med LCHF, med den kosten kan nog skoven bli lindrigare och kanske medicineringen mindre.

Om IBS är ett förstadie till denna sjukdom kan man nog bara spekulera om, då jag uppfattar IBS som lite "ta till diagnos" då man inte hittar något annat.

Men personligen tror jag inte att det är ett förstadie, väldigt många i Sverige har diagnosen IBS. Men som det har skrivits i många trådar här redan så skulle nog de flesta med diagnosen IBS må mycket bättre på en glutenfri kost, och absolut de med inflammatoriska magsjukdomar som Chrons. Man kan kanske förenklat säga att det är en reumatisk sjukdom fast i magen, och många av de som drabbas av dessa sjukdomar har haft eller har atopiska eksem, som också ofta blir bättre av glutenfri kost.

Jag tycker inte att du ska vara rädd att också du drabbas, du äter redan nu en bra kost, både förebyggande och behandlande, och jag tror inte att ärftligheten är alltför stor, men visst man ska ha det i åtanke, då någon nära har en sådan sjukdom.

Skulle jag ge ett råd så är det, fortsätt med LCHF, då det är en antiinflammatorisk kost, ät så mycket cocosolja du kan, och även D-vitamin :)

Det var tråkigt att din syster har fått Mb Chrons tycker jag, men hon har inget att förlora på att fortsätta med LCHF, med den kosten kan nog skoven bli lindrigare och kanske medicineringen mindre.

Om IBS är ett förstadie till denna sjukdom kan man nog bara spekulera om, då jag uppfattar IBS som lite "ta till diagnos" då man inte hittar något annat.

Men personligen tror jag inte att det är ett förstadie, väldigt många i Sverige har diagnosen IBS. Men som det har skrivits i många trådar här redan så skulle nog de flesta med diagnosen IBS må mycket bättre på en glutenfri kost, och absolut de med inflammatoriska magsjukdomar som Chrons. Man kan kanske förenklat säga att det är en reumatisk sjukdom fast i magen, och många av de som drabbas av dessa sjukdomar har haft eller har atopiska eksem, som också ofta blir bättre av glutenfri kost.

Jag tycker inte att du ska vara rädd att också du drabbas, du äter redan nu en bra kost, både förebyggande och behandlande, och jag tror inte att ärftligheten är alltför stor, men visst man ska ha det i åtanke, då någon nära har en sådan sjukdom.

Skulle jag ge ett råd så är det, fortsätt med LCHF, då det är en antiinflammatorisk kost, ät så mycket cocosolja du kan, och även D-vitamin :)

OK, skönt att höra, tack!

Rökning är väl en riskfaktor för Chrons sjukdom?

Jag tror inte heller att IBS är något förstadium till Chron men som syster skriver så används IBS-diagnosen slarvigt ibland. Din syster kanske hade Chron redan från början?

Vilka symptom har du och vilka symtom har din syster haft?

När det gäller IBS så blir ju många bättre av ett allmänt hälsosamt leverne där också motion ingår. Jag är övertygad om att man kan bli helt frisk från IBS. När det gäller Chrons sjukdom vet jag inte men på ett tidigt stadium kanske man kan backa förloppet.

Jag känner en person som har Ulcerös Colit och han kan hålla symptomen i schack med kost och motion.

Intolerans mot spannmål mycket vanligare än man trott innan. Man har inte haft något diagnosverktyg = det finns inte utan är bara "nåt psykiskt". Det var antingen att man hade celiaki eller så var det inbillning. Och celiaki har bara jättefå människor. I vanlig ordning är livet mer komplicerat än så och varför skulle just glutenintolerans vara en "allt eller inget sjukdom"? Det kan ju lika gärna vara ett tillstånd med en glidande skala där den värsta ändan är fullskalig celiaki, eller hur?

Jag kallade det för min stressmage. När det körde ihop sig var det jag som fick springa på toaletten med en "slarvig rumpa", hehe. Inte så kul då, förstås. Så fort jag visste att en situation kunde bli stressig började jag tänka på om det fanns en toalett tillgänglig. Jag undvek vissa saker om jag visste att det skulle bli svårt att hinna till en toalett. Dessutom undvek jag alkohol, nötkött och starka kryddor för min mage tålde inte det.  :(  

Så slutade jag äta vete och nu spelar det ingen roll hur stressad jag blir, min mage är lugn som en filbunke i alla lägen. Trots att jag äter starkt kryddat nötkött numera och t.o.m. dricker ett eller annat glas vin.  :wub:

• Like 2

Hejsan.

Systern här ;) (jag är alltså TS syster, hon rekommenderade den här sidan)

Drabbades som sagt av Crohns nu i sommar, men har haft en "problemmage" så länge jag kan minnas, vilket var varför jag började med LCHF från första början. Vare sig jag eller min syster (TS) har problem med vikten, ingen av oss röker och vi båda motionerar regelbundet. Däremot har inte jag varit lika strikt med min LCHF som min syster.

Nu så undviker jag gluten helt, jag reagerar MYCKET starkt på socker, jag undviker alkohol, kaffe, te samt kolsyrade drycker. Undviker också gasbildande mat (som kål)

Eftersom jag nyligen haft skov så är jag rätt restriktiv med min diet, men jag vill gärna börja introducera mat igen. Jag har tex inte börjat äta kött än. Om någon har något bra tips över hur jag bäst bör hantera min Crohns så är jag mycket tacksam! Sjukvården rekommenderar enbart vitt bröd och näringsdrycker...vilket är ktastrofalt för min stackars mage!

• Like 1

Hejsan.

Systern här ;) (jag är alltså TS syster, hon rekommenderade den här sidan)

Drabbades som sagt av Crohns nu i sommar, men har haft en "problemmage" så länge jag kan minnas, vilket var varför jag började med LCHF från första början. Vare sig jag eller min syster (TS) har problem med vikten, ingen av oss röker och vi båda motionerar regelbundet. Däremot har inte jag varit lika strikt med min LCHF som min syster.

Nu så undviker jag gluten helt, jag reagerar MYCKET starkt på socker, jag undviker alkohol, kaffe, te samt kolsyrade drycker. Undviker också gasbildande mat (som kål)

Eftersom jag nyligen haft skov så är jag rätt restriktiv med min diet, men jag vill gärna börja introducera mat igen. Jag har tex inte börjat äta kött än. Om någon har något bra tips över hur jag bäst bör hantera min Crohns så är jag mycket tacksam! Sjukvården rekommenderar enbart vitt bröd och näringsdrycker...vilket är ktastrofalt för min stackars mage!

Menar du att magen krånglat ända sedan du var liten? Vilka symptom har du haft? (Du behöver ju inte berätta om du inte vill men det är intressant att Chron inte bara kom plötsligt utan några tidigare symptom)

Har du haft något mer hälsotrassel eller är det bara magen som krånglat? Då menar jag alltså innan du fick diagnosen Chron.

Menar du att magen krånglat ända sedan du var liten? Vilka symptom har du haft? (Du behöver ju inte berätta om du inte vill men det är intressant att Chron inte bara kom plötsligt utan några tidigare symptom)

Har du haft något mer hälsotrassel eller är det bara magen som krånglat? Då menar jag alltså innan du fick diagnosen Chron.

Jag har haft ont i magen så länge jag kan minnas, och också haft svullen mage trots att jag alltid varit smal/normalviktig. Det blev värre med åren och efter jag fött barn så hade jag halsbränna dagligen under 3 års tid. Jag började då med LCHF och halsbrännan försvann över en natt. Det verkade som om min mage lugnade sig och ett tag mådde jag riktigt bra! Men för ungefär ett år sedan började jag drabbas av ständiga diarrer. Det blev bara värre och värre. Jag tyckte det var konstigt eftersom de flesta blir förstoppade av LCHF och här hade jag diarre! Jag drabbades också ofta av feber. Jag gick till vårdcentralen och skickades vidare till akuten. Var inlagd under en veckas tid med tarmvila och fick kortison och antibiotika. Efter undersökningar och tester fick jag diagnosen Crohns.

Jag har också psoriasis och det finns en länk mellan psoriasis och Crohns. De är båda autoimmuna sjukdomar.

Jag har haft ont i magen så länge jag kan minnas, och också haft svullen mage trots att jag alltid varit smal/normalviktig. Det blev värre med åren och efter jag fött barn så hade jag halsbränna dagligen under 3 års tid. Jag började då med LCHF och halsbrännan försvann över en natt. Det verkade som om min mage lugnade sig och ett tag mådde jag riktigt bra! Men för ungefär ett år sedan började jag drabbas av ständiga diarrer. Det blev bara värre och värre. Jag tyckte det var konstigt eftersom de flesta blir förstoppade av LCHF och här hade jag diarre! Jag drabbades också ofta av feber. Jag gick till vårdcentralen och skickades vidare till akuten. Var inlagd under en veckas tid med tarmvila och fick kortison och antibiotika. Efter undersökningar och tester fick jag diagnosen Crohns.

Jag har också psoriasis och det finns en länk mellan psoriasis och Crohns. De är båda autoimmuna sjukdomar.

Vad hade ni för kosthållning när du växte upp? Alltså inklusive eventuellt godis och annat som man äter eller dricker.

Vad hade ni för kosthållning när du växte upp? Alltså inklusive eventuellt godis och annat som man äter eller dricker.

När jag var barn fick jag i mig rätt mycket socker. Minns att vi hade cornflakes till frukost och brukade strö på rejält med socker över flingorna. Vi hade alltid bra lagad mat, men ofta inkluderades efterätt (bullar, kakor, smulpajer). Saft och glass fick vi på söndagar, ett litet paket godis på lördagar.

När jag var barn fick jag i mig rätt mycket socker. Minns att vi hade cornflakes till frukost och brukade strö på rejält med socker över flingorna. Vi hade alltid bra lagad mat, men ofta inkluderades efterätt (bullar, kakor, smulpajer). Saft och glass fick vi på söndagar, ett litet paket godis på lördagar.

Corn flakes och andra tillverkade flingor är ju ingen höjdarfrukost men nog ganska vanlig. Åt ni mycket gröna grönsaker?

Hur såg matintaget ut på kvällarna?

Rökte din mamma när hon var gravid med dig?

Någonting borde ju vara orsaken till att din mage krånglat hela livet, frågan är bara vad.

Corn flakes och andra tillverkade flingor är ju ingen höjdarfrukost men nog ganska vanlig. Åt ni mycket gröna grönsaker?

Hur såg matintaget ut på kvällarna?

Rökte din mamma när hon var gravid med dig?

Någonting borde ju vara orsaken till att din mage krånglat hela livet, frågan är bara vad.

Nej ingen i familjen rökte, och min mor lagade alltid bra mat till oss. Däremot så har jag alltid varit ett känsligt barn och jag har haft problem med ångest sedan mycket tidig ålder. Fick bröstsmärtor redan som 6-åring. Mobbades också i skolan. Mina magkrämpor bortförklarades alltid med "stress". Jag har också haft psoriasis hela mitt liv, vilket är länkat till Crohns.

Många gånger kan Chrons debutera ganska akut utan några större problem innan, men efter diagnos så börjar man kanske fundera på hur magen tidigare mått, och man kanske inser att det inte varit bra.

Jag skulle nog råda dig att försöka med ganska strikt fakirkost utan mejerier ett tag, till dess magen lugnat sig och inflammationerna läkt. Jag förmodar att du medicinerar med något, kortison, zalasopurin?

Försök att äta fisk, kyckling, kött, äggula, smör, cocosfett och kanske lite gröna grönsaker som babyspenat, ruccola.

Försök att inte steka och grilla, utan ät proteinerna så snällt tillagat som möjligt. Försök även undvika vinäger och andra sura produkter.

Detta är en väldigt antiinflammatorisk kost, och när inflammationerna lagt sig, beroende på hur du mår kan du införa mer matprodukter som grönsaker, ost och känna hur din mage reagerar.

Försök att i allra största mån undvika kemikaler och tillsatser i maten, och ät aldrig något med natriumglutamat.

Jag blir beklämd när du rekommenderas att äta vitt bröd och näringsdryck, men det är väl sjukvårdens uppfattning om skonkost.

Jag önskar dig lycka till, och följ din kropps och mages signaler. Kom ihåg att äta tillräckligt med fett :)

• Like 1

Nej ingen i familjen rökte, och min mor lagade alltid bra mat till oss. Däremot så har jag alltid varit ett känsligt barn och jag har haft problem med ångest sedan mycket tidig ålder. Fick bröstsmärtor redan som 6-åring. Mobbades också i skolan. Mina magkrämpor bortförklarades alltid med "stress". Jag har också haft psoriasis hela mitt liv, vilket är länkat till Crohns.

Har du någon egen teori om vad som orsakat dina magproblem och det andra?

Låter som du kanske ska ha noll-tolerans mot all spannmål, baljväxter och även mejeriprodukter. 

Här finns information om kost vid autoimmuna sjukdomar, det är lite olika hur mycket av viss mat man tål. Jag tål tex nattskatteväxter och nötter i små mängder. Jag äter ofta äggulan istället för hela ägget för att undvika äggvitan.

Jag tycker även Robb Wolfs bok Paleo - Stenålderskost hade ett intressant kapitel om autoimmuna sjukdomar (den finns nu på svenska) som förklarar hur dessa sjukdomar kan uppstå och varför kost kan hjälpa. Rekommenderas starkt även om översättningen är lite slarvig.

Benbuljong sägs vara väldigt bra för att läka magen och ge vitaminer/mineraler.

• Like 1

Jag skulle inte äta fakir vid autoimmun sjukdom (om man inte äter mycket inälvsmat och benbuljong) eftersom det mycket handlar om att läka magen. Jag tror mer på en ketogen paleo kost med ren och magvänlig mat, vilket iof kan klassificeras som LCHF men det gäller att veta vad man måste vara strikt med och vad man kan vara generös med. Det viktigaste är att sluta med spannmål (all spannmål samt ris) och baljväxter. Mejeriprodukter anses även vara problematiska vid autoimmuna sjukdomar men man får testa sig fram. Man ska undvika stärkelserika grönsaker så man utesluter tex potatis, majs och sötpotatis till skillnad från en vanlig paleokost. Frukt är inflammatoriskt så jag undviker det också men jag äter bär. Ägg, nötter/frön och nattskatteväxter (potatis, aubergine, tomat, paprika) kan vara andra irritanter. Här får man testa själv och se vad man tål. Vad det gäller fetter så är kokosolja, ghee, rapsolja och olivolja att föredra.

Jag var inne igår och läste på Robb Wolfs forum angående autoimmuna sjukdomar och där verkar de anse att för att se om man är känslig för en viss mat så ska man utesluta den i 30 dagar och sedan introducera den igen. Om man reagerar negativt så är det troligen något man bör undvika.

Jag skulle inte äta fakir vid autoimmun sjukdom eftersom det mycket handlar om att läka magen. Jag tror mer på en ketogen paleo kost med ren och magvänlig mat, vilket iof kan klassificeras som LCHF men det gäller att veta vad man måste vara strikt med och vad man kan vara generös med. Det viktigaste är att sluta med spannmål (all spannmål samt ris) och baljväxter. Mejeriprodukter anses även vara problematiska vid autoimmuna sjukdomar men man får testa sig fram. Man ska undvika stärkelserika grönsaker så man utesluter tex potatis, majs och sötpotatis till skillnad från en vanlig paleokost. Frukt är inflammatoriskt så jag undviker det också men jag äter bär. Ägg, nötter/frön och nattskatteväxter (potatis, aubergine, tomat, paprika) kan vara andra irritanter. Här får man testa själv och se vad man tål. Vad det gäller fetter så är kokosolja, ghee, rapsolja och olivolja att föredra.

Jag var inne igår och läste på Robb Wolfs forum angående autoimmuna sjukdomar och där verkar de anse att för att se om man är känslig för en viss mat så ska man utesluta den i 30 dagar och sedan introducera den igen. Om man reagerar negativt så är det troligen något man bör undvika.

Hur är det med rött kött? Det är järnet jag tänker på.

Jag menade om det var skadligt med järnrik mat.

Inte vad jag har hört, det är vissa proteiner man försöker undvika som finns i de matgrupper jag nämnde ovan. Om jag minns rätt så läcker dessa ut i blodet innan de hunnit spjälkas och kroppen reagerar med antikroppar. Tyvärr är dessa proteiner väldigt lika proteiner kroppen består av och antikropparna kan börja attackera kroppen på olika ställen, vilket resulterar i olika sjukdomar. Jag tror istället det är mer vanligt att man har brist på vitaminer/mineraler i allmänhet, dvs problem med upptagningen.

Däremot kan vissa med läckande mage ha problem att smälta proteiner och fett som en biverkan av problemen med magen, och vissa kan till slut börja reagera allergent mot all möjligt mat, tex kyckling och fisk som anses vara väldigt maglugn mat. Det står lite om det här i Robb Wolfs bok Paleo - stenålderskost.

Man rekommenderar ju gräsbetat kött, men det tror jag mer har med fettfördelningen att göra, dvs omega 3/6 balansen. Annars vilt, vild fisk och skaldjur.

Tack för all tips! Jag uppskattar det verkligen. Som det är nu så äter jag väldigt mycket fisk och spenat, och försöker äta de fetare sorterna. Jag äter också kyckling, men mest fisk. Har hitintills ätit mest kokta grönsaker men tänker börja prova med okokta nu. Jag använder mycket kokosfett och jag äter ägg.

Det jag saknar mest dock är KAFFE! Har försökt hitta information huruvida koffeinfritt kaffe är lindrigare mot magen, men jag hittar ingenting. Är det någon här som vet?

• Like 1

Tack för all tips! Jag uppskattar det verkligen. Som det är nu så äter jag väldigt mycket fisk och spenat, och försöker äta de fetare sorterna. Jag äter också kyckling, men mest fisk. Har hitintills ätit mest kokta grönsaker men tänker börja prova med okokta nu. Jag använder mycket kokosfett och jag äter ägg.

Det jag saknar mest dock är KAFFE! Har försökt hitta information huruvida koffeinfritt kaffe är lindrigare mot magen, men jag hittar ingenting. Är det någon här som vet?

Jag dricker kaffe (och det kan ibland bli ganska mycket) men inte snabbkaffe och för mig funkar det. Fisk är jättebra, en av de mest snällaste matvarorna. Funderare också på att kokta grönsaker vore kanske bäst för dig, men du får testa och se vad du kan äta. 

Dietisten från sjukhuset ringde mig idag. Tyckte det var något förvirrande. Hon sa att "en varierad diet enligt tallriksmodellen" är det bästa och att "LCHF och sånt har ingen som helst inverkan på Crohns". Hon var tydlig med att det kvittar VAD jag äter, utan hon sa att ingen mat orsakar inflammationer utan Crohns får man ändå. Trots detta så har jag märkt en positiv inverkan av att äta enligt LCHF. Min kropp reagerar mycket tydligt på socker och kolhydrater. Jag har också gjort en del efterforskningar och läst mycket om att kosten kan påverka.

• Like 1

Dietisten från sjukhuset ringde mig idag. Tyckte det var något förvirrande. Hon sa att "en varierad diet enligt tallriksmodellen" är det bästa och att "LCHF och sånt har ingen som helst inverkan på Crohns". Hon var tydlig med att det kvittar VAD jag äter, utan hon sa att ingen mat orsakar inflammationer utan Crohns får man ändå. Trots detta så har jag märkt en positiv inverkan av att äta enligt LCHF. Min kropp reagerar mycket tydligt på socker och kolhydrater. Jag har också gjort en del efterforskningar och läst mycket om att kosten kan påverka.

Problemet är att dietister, många läkare och andra inom sjukvården vet inte/vill inte veta/inse att kolhydrater gynnar inflammationer, man kanske inte blir fullständigt frisk, men klart förbättrad i sin inflammatoriska sjukdom om man utesluter kolhydrater.

Personligen har jag ätit ganska "eländiga" mediciner för reumatisk sjukdom under ganska många år, till dess jag började med LCHF, då blev jag medicinfri på ett halvt år :)  

Men jag lever med den vetskapen att jag kanske någon gång av någon anledning måste ta till mediciner igen, det vet man aldrig, men med en antiinflammatorisk kost / ketogen kost så vet jag att risken är mindre för ett skov, och kommer det så kanske det blir lindrigare :)

• Like 1

Problemet är att dietister, många läkare och andra inom sjukvården vet inte/vill inte veta/inse att kolhydrater gynnar inflammationer, man kanske inte blir fullständigt frisk, men klart förbättrad i sin inflammatoriska sjukdom om man utesluter kolhydrater.

Personligen har jag ätit ganska "eländiga" mediciner för reumatisk sjukdom under ganska många år, till dess jag började med LCHF, då blev jag medicinfri på ett halvt år :)  

Men jag lever med den vetskapen att jag kanske någon gång av någon anledning måste ta till mediciner igen, det vet man aldrig, men med en antiinflammatorisk kost / ketogen kost så vet jag att risken är mindre för ett skov, och kommer det så kanske det blir lindrigare :)

Jag undrar vad min nya neurolog kommer att säga om min kost. Han var noga med d-vitamin och vikten av motion och meditation så jag är positiv. Vågade inte riktigt ta upp kosten första gången vi träffades men kommer att säga det när vi träffas igen (har även nämnt det via email).

Det är därför jag är så imponerad av Dr Wahls. Hon försöker att jobba inom systemet och få igång försök med kost som behandlingsmetod för MS. Hennes kost borde funka för flera andra sjukdomar så jag hoppas hon får igång en stor studie till slut. Preliminära resultat från första små studierna visade bland annat stor effekt på fatigue, mycket större än vad något läkemedel mot fatigue lyckats uppvisa. Tänk er de ekonomiska implikationerna av det? Fatigue är en av de vanligaste orsakerna att MS patienter måste gå ned i arbetstid.

• Like 1

Wolfgang Lutz, läkaren som skrev "Leben ohne Brot" behandlade framgångsrikt patienter med Crohns. Hans bok finns på engelska Life without bread

Tack! Ska leta upp den boken.

På tal om Predinsolon. Läste att den medicinen höjer blodsockernivån i blodet. Är detta något jag bör vara orolig över?

Har haft magproblem sedan jag var barn; är nu 72 år. Fick ingen hjälp av sjukvården. Min husläkare som jag sökte när jag hade fruktansvärda smärtor och ständiga diarreer vägrade att remittera mig. Han ansåg att jag skulle äta mer fibrer. Vetekli var den rätta medicinen ! Jag började varje dag med ett glas vetekli i vatten. Tillsatte vetekli i maträtter, bakade hårt bröd på nästan enbart vetekli, men blev bara sämre. Läkarens som rekommenderade denna fiber/veteklidiet, hotade mig med att SJUKVÅRDEN SKULLE TA SIN HAND IFRÅN MIG, om jag inte följde hans råd.

För drygt 10 år sedan fick jag en ny husläkare, och hon tog mig på allvar. Jag remitterades till en gastroenterolog, gick igenom diverse undersökningar och fick diagnosen Chrons. Jag medicinerades med antibiotika och kortison, och det var underbart när tarmen läkte. Har fått upprepa medicineringen några gånger, men vid senaste undersökningen var tarmen helt utläkt.

Jag äter LCHF sedan 6-7 år och har insett att fibrer inte är någonting för mig. Alla dessa år med smärta, gaser, ständiga diarreer...

Och Hatter - även jag har psoriasis.

• Like 2

Lite inspiration för oss med auto-immuna sjukdomar (hennes läkare sa exakt samma som din dietist)

Uff. Blir lite våt i ögat, banne mig, när hon säger "I haven´t seen a doctor in a year, year and a half. I feel like a healthy, fit person."

Grain free. Om jag fick vara diktator en vecka skulle jag tutta eld på allt spannmål i stan och sen luta mig tillbaks och titta på hur min omgivning, muttrande ilsket och motsträvigt, blev friskare. (Jag skulle samtidigt lägga munkavle på spannmålskramarna inom fitness, dieteister och en allför stor del av läkarkåren.) Jag har folk i min omgivning som lider av migrän, allergier, droppande näsor, trötthet, sockersjuka, astma, eksem förutom den överallt förekommande övervikten eller t.o.m. fetman o.s.v och jag skulle kunna satsa min sista krona på att åtminstone 75% av dem skulle må "like a healthy person" efter en vecka. Åtminstone betydligt mer än de gör idag.

Ack, ja. Ain´t gonna happen. Jag fortsätter leva som jag gör, fortsätter vara frisk och besvärsfri (och hyggligt smal) och bryr mig inte om skylten på ryggen som verkar säga "Extremist. Blådåre. Äter vare sig bröd eller pasta!!" :ph34r:

• Like 1