M3MM3 Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Hej alla hurtiga människor! Jag och min sambo har precis börjat med lchf. Vilken energi det går att bara planera vad man ska äta när man är van vid kolhydrater. Mitt stora problem är frukosten. Många jag har pratat med säger ägg och bacon. Men jag avskyr allt som har med stekt eller kokt ägg att göra. Kesella har jag testat och det var faktiskt helt ok. Men vad kan man göra till en som näst intill åt bara bröd (ljust framför allt) och en som i stort sett bara dricker kaffe till frukost? Jag har i stort sett inte ätit frukost sen jag började sjuan, det vill säga att det är drygt 15 år sedan (!?). Sen när jag jobbar som jag gör får jag inte in någon bra rutin i det hela. Min sambo är sjukpensionär och har svårt för att röra i grytor och skära m.m så han äter oftast inget under den tiden jag jobbar. Plus att vi har en tonåring och en tvååring som ska komma in i matvanor + att de får kolhydrater. Jag behöver lite bra tips iaf för att komma igång och få det rullande. Ha en underbar natt där ute! Tack på förhand. Emmelie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Hej alla hurtiga människor! Jag och min sambo har precis börjat med lchf. Vilken energi det går att bara planera vad man ska äta när man är van vid kolhydrater. Mitt stora problem är frukosten. Många jag har pratat med säger ägg och bacon. Men jag avskyr allt som har med stekt eller kokt ägg att göra. Kesella har jag testat och det var faktiskt helt ok. Men vad kan man göra till en som näst intill åt bara bröd (ljust framför allt) och en som i stort sett bara dricker kaffe till frukost? Jag har i stort sett inte ätit frukost sen jag började sjuan, det vill säga att det är drygt 15 år sedan (!?). Sen när jag jobbar som jag gör får jag inte in någon bra rutin i det hela. Min sambo är sjukpensionär och har svårt för att röra i grytor och skära m.m så han äter oftast inget under den tiden jag jobbar. Plus att vi har en tonåring och en tvååring som ska komma in i matvanor + att de får kolhydrater. Jag behöver lite bra tips iaf för att komma igång och få det rullande. Ha en underbar natt där ute! Tack på förhand. Emmelie Hej Emmelie! Vad roligt att höra att ni börjat på LCHF. För det första, är du inte hungrig på morgonen så ät inte! En "regel" med LCHF är; ät när du är hungrig och ät tills du är mätt! Vissa personer, inklusive jag själv, är inte hungriga på morgonen och bör därför inte äta frukost (jag mår illa om jag äter frukost). Så håll dig till ditt kaffe om det känns bäst för dig =). I övrigt kan man äta vad som helst till frukost tycker jag, behöver ju inte vara mackor eller flingor.Ägg i alla dess former, kokosgröt (gröt gjort på kokosmjölk, kokosnötsmjöl och ägg), makrill, gårdagens middag o.s.v. Sök på LCHF-recept, det finns massor på nätet! Hur kommer det sig att ni ger era barn kolhydratrik mat? De kan väl äta samma mat som du och din sambo? Ni gör dem bara en stor tjänst genom att ge dem bra, hälsosam och näringsrik mat (d.v.s. LCHF/Paleo) Finns massor av recept ute på nätet, tar ett tag att sätta sig in i det bara, jag vet . Efter några månader rullar det dock bara på (man lär sig och vänjer sig) Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 En blandfärsbiff med lite fet sås till och en tomat kan ju fungera som frukost. Stek biffar och kyl dem, värm i mikron på morgonen. Själv är jag ingen frukostmänniska men mumsar en liten bit falukorv (ICA 71%) rå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Som mamma vill jag skicka med er att inte ha dåligt samvete över att ta det lugnt med barnen, er egen omställning kräver tid och när ni är trygga i er egen förändring kan ni fokusera mer på dem. Jag släppte mitt dåliga samvete efter att ha läst Anna Halléns bok "Energibarn" (jättebra bok förresten, även för alla oss som "bara" har vanliga barn!). Mina barn äter fortfarande bröd till frukost (allt oftare knäckebröd), jag har inte orkat ta striden, men hela familjen plockar ur skålar med grönsaker, köttbullar och dip till mellanmål. Äldste sonen gillar ägg och ibland får han mosat ägg med smör eller pannkakor utan mjöl (ägg, grädde, fiberhusk) som frukost/kvällsmat. Det finns också många feta fil/yoghurtsorter som hela familjen kan äta, kanske med frömüsli. (Jag kan också tipsa om Marianns LCHF-mat & bak, hon har jättegoda kanelbullar jag tar med på t ex sommarutflykt.) Själv har jag som alltid varit frukostoman slutat äta frukost, jag dricker mitt te med en liten skvätt grädde och trivs med det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Samma här, MariaF. Gör det bästa av barnens mat, undviker socker och läsk så långt det går, men de knaprar knäckebröd och äter potatis. Middagarna är LCHF, men lunchen de serveras i skolan kan man ju inte göra mycket åt. Precis som du är jag inbiten frukostätare, men till min egen stora förvåning vill jag numera bara ha en kopp kaffe med en skvätt vispgrädde i. Sedan blir det någon slags brunch när jag blir hungrig framåt 11-12. Ofta omelett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M3MM3 Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Hej och tack för inläggen! Jag är hungrig på morgonen men som jag har gjort i 15 år är att jag ignorera den känslan, vilket absolut inte är bra. Kolhydraterna till barnen är mest för att tonåringen är kräsen och tvååringen äter knappt kött eller kyckling så på den fronten har jag inte så mycket val men. Men det är ju mitt val hur jag gör med mat till mina barn. Jag tycker att det här känns bäst. Tack allihopa för era tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Lchf kan bli krångligt om man fortfarande vill tänka i sina invanda (kolhydrat) mönster Dvs en frukost måste likna nåt i stil med smörgås & filtallrik Tänker man istället "bra mat" när man är hungrig blir det "fjäderenkelt" Vrför inte bara äta en bit kött/fisk/ ägg på morgonen? Enklast är att ställa fram rester från gårdagens middag Näringsmässigt slår det ut vilken macka + fil&flingor som helst och ger dig en superstart på dagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Jag kan förstå att det tar emot att äta fisk/kött till frukost när man är ny på lchf. För mig blev det i början ofta fet yoghurt eller ännu oftare pannkakor! 1 tsk fiberhusk, 1 ägg, 1 dl grädde blir två små pannkakor som mättar väldigt bra. Ja, det gjorde jag varje morgon innan jobbet Nuförtiden nöjer jag mig med en kaffe med ett rått ägg i, ibland lite hembakat fröbröd också. Tar det lugnt i början och fokusera på att äta god lchf mat. Omväxlingen, nya idéer och nya vanor kommer med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M3MM3 Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Tack Emma för det receptet! Kanonbra i och med att man precis börjat med lchf har man inte en aning om vad man får äta på det sättet. Men det pannkaksreceptet kommer att bli kanon för mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Det kan vara lite svårt att gå från ingen frukost alls till lagad mat på morgonen, men man vänjer sig . Om man vill äta macka så finns det bra och enkla lchf-bröd att göra, det allra enklaste är tvåminutersbrödet - 1 dl mandelmjöl, 1 ägg och lite smält smör. Blanda och kör i micron på en assiett eller i en liten skål ca 2 minuter. Gott med smör och ost. Smoothie på turkisk eller rysk youghurt, en skvätt grädde, lite vaniljpulver (inte vaniljsocker) och färska eller frysta bär brukar även barnen uppskatta . Funkar omelett, eller ingår det i "stekt ägg"? Omelett är ju annars väldigt praktiskt så tillvida att du kan fylla den med vad du önskar. Just nu verkar "ostpanerad omelett" från Jills mat vara poppis. Ost- och skinkrullar med lite smör och gurka eller paprika i, d.v.s ät bara pålägg . Kalla köttbullar kanske funkar även för barnen att äta? "Äggmjölk" låter äckligare än vad det är . Mixa ett rått ägg och 25 g smör med 1,5 dl kokande vatten. Jag brukar smaksätta med 1 tsk kakao eller snabbkaffe eller lite vanlijpulver, kanel eller kardemumma. Det är dock inget jag rekommenderar innan ni är avvanda vid söta smaker Vill du ge barnen varm choklad kan du smälta en ruta mörk choklad i 2 dl mjölk. Man kan även blanda i en tsk kokosfett. Det blir bittrare än oboy såklart men även det är en vanesak. Rostade frön och nötter blir en god müsli att ha på turkisk/rysk youghurt. Blanda avrunnen keso med gädde eller youghurt och toppa med frön/nötter/bär. Lycka till med er nya kosthållning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Jag brukar äta en ganska varierad frukost, ibland blir det rester ibland inget alls och ibland lite lchf-frukostbullar/bröd. Men håller med att det är en omställning och en vanesak att gå från en traditionell frukost till t.ex lagad mat och frukosten brukar vara det svåraste att ändra eftersom det är en väldigt hårt rotad rutin hos många. Här är recept på frukostar jag tycker är goda: - Frukostbullar: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/07/nyttiga-frukostbullar-fria-fran-gluten.html - Bröd: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/06/glutenfritt-brod-paleolchf.html. - Pannkakor: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/06/pannkakor-lchfpaleo.html - Chiapudding: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/06/nyttig-frukost-chiapudding-med-varma.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Bullarna verkar kul. Får dem till drygt 3g kolhydrater per styck om man gör 10. Men hur länge håller de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Bullarna verkar kul. Får dem till drygt 3g kolhydrater per styck om man gör 10. Men hur länge håller de? Har ingen aning hur länge bullarna håller, de brukar inte finnas kvar så länge att de blir dåliga . Men jag har provat att frysa in dem och det fungerar bra. Ja, det där med antal kolhydrater per styck osv har jag inte räknat ut på någon av recepten, jag lever inte så strikt enligt LCHF att jag känner det nödvändigt för mina behov men ni andra får gärna räkna på det om ni vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Fröknäcke, funkar även för min 95-åriga mormor med lite svaga tänder. Hon tyckte det var bra för det var gott och fick igång hennes mage (pga av psylliumfröna i fiberhusken och kokoljan tror jag): http://www.ceciliafolkesson.se/2013/01/20/froknacke-lchf-paleo/ Kan kombineras med tex hemmagjord leverpastej så blir de supernyttiga och mättande http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/ Paleogröt (jag har i 1-2 msk kokosfett i gröten, ger mer mättnad) http://www.ceciliafolkesson.se/2013/07/18/ny-vaniljfavorit/ Mejerifri latte, jag kan ta bara en sån här till frukost, står mig jättelänge. http://www.ceciliafolkesson.se/2013/04/25/mejerifri-latte-pa-3-satt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M3MM3 Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Tack så himla mycket för alla recepttips! Min frukost kommet iaf bli bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts