Jump to content

Bär?

Annkatrink
 Share

Recommended Posts

Bär innehåller förstås en del kolhydrater. Hallon minst vad jag kommer ihåg. Jordgubbar rätt så mycket. Sök på kolhydratinnehåll på Livsmedelsverket. Har själv ätit några gubbar då och då i sommar. Om man inte är känslig och inte håller en stram kolhydratdiet under 20 kolhydrater/dag, går det utmärkt att ta sig några bär ibland. Att äta årstidsbundet har vi i Norden väl alltid tidigare gjort och det låter ju betydligt klokare, istället för att äta all exotisk dyr och besprutad frukt/bär året runt.

• Like 3

Jordgubbar 8g per 100g.

Hallon 4g per 100g.

Blåbär 9g per 100g.

Lingon 11g per 100g.

Björnbär 7g per 100g.

De flesta bär verkar ligga mellan 4 och 12g men med bananen som utstickare med 22g. Är man inte känslig kan man med gott mod utnyttja säsongens gåvor i skogen tycker jag. Jag har trots viss känslighet i alla fall mumsat en del jordgubbar i år. B)

• Like 5

Bäst är importerade frysta Hallon från Marocco och Egypten.. då de är smittade med Salmonella.. man rasar i vikt, garanterat!  :wacko:

Mja, det beror ju på hur fort och hur mycket man vill gå ner i vikt ;)

Men, allvarligt talat så kan det vara mycket förödande för vissa människor att drabbas av salmonella. Vissa kan utveckla en reumatisk sjukdom efter en salmonellasmitta. De människor som ska akta sig mer än andra är de som har en gentyp som kallas HLAb27.

De flesta som är drabbade av Bechterews sjukdom (reumatism i ryggen) är HLAb27-positiva, till exempel.

Detta prov tar man ofta vid reumatiska utredningar.

Såå, vi bör hålla oss till svenska bär ;) för att undvika alltför snabb viktnedgång OCH risk för utvecklande av kronisk reumatisk sjukdom :)

• Like 6

En hel del bär har det blivit här också!  En av mina svagheter, svårt att låta bli helt.  Som jag har förstått går det bra i måttliga mängder.  Samtidigt är det ju individuellt vad man har för mål.  Mitt primära mål är att få ner det "dåliga" kolesterolet och kunna slippa mediciner, andra målet är att gå ner i vikt ca 25 kg.  

• Like 1

Att äta färska bär är ju underbart, jag unnar mig verkligen det. Frukt däremot är jag inte mycket för så dom får hänga kvar i träden...

Äter man bara bär man plockat själv så har man ju jobbat lite för dom också :)

• Like 3

Tack för alla svar.

Mitt mål är att bli av med sockerberoendet och exem som sockret har gett mig, och det enkla sättet är att äta LCHF :)

Att midjemåttet miskar är en mkt bra bonus!

Är du sockerberoende ska du nog undvika bär! De kan trigga igång ditt sötsug nämligen  :( . Har man problem med sockerberoende ska man nog undvika allt som smakar sött, även sötningsmedel.