Jump to content

Tar svenskar med sig matsäck och fika överallt?

Syster

Recommended Posts

Min son som är 18 år och ganska kostintresserad gjorde ett uttalande idag som jag faktiskt aldrig tänkt på.

Det började med att efter en stadig frukost så ska resten av familjen tillbringa dagen med skogsvandring till ett eftertraktat utsiktsmål här i nejden.

Och då säger jag -vad vill ni ta med er att äta? Och jag får till svar - Inte underligt att vi blir så sjuka och tjocka i Sverige, vi ska ta med fika och mat än vart vi ska någonstans, på utflykter, bio, badstranden, vi måste vara extrema i detta land på att äta i tid och otid.

Jaa, kan det vara så? Att vi, mer ofta än andra i världen ser en tjusning i att ta med mat och fika än vart vi ska och än vad vi ska göra :) Och vad beror det på i så fall?

• Like 2

Tror att det ligger något i det. Utlänningar brukar påpeka att vi svenskar ska fika jämt och samt.

Håller däremot inte riktigt med Zepp. Jag bor på landet och älskar att äta utomhus. Kan jag välja, sitter jag aldrig inne och äter sommartid om det bara är uppehåll/finns tak och är något sånär varmt. Får jag inte någon annan med mig, så sitter jag ensam och äter. Inne är jag tillräckligt på vintern. :P

• Like 2

Att vi tar med matsäck beror på att vi vill ha passande LCHF kost även vid dagsturer. Nästan tvunget tyvärr om man vill äta gott inte bara bli mätt på någon ostbit eller så. Tror nog annars att det är ett fikande i tid och otid just för att kolhydraterna genererar sug/hunger.

• Like 2

Vi kommer oss iväg ganska sent varje dag. Nästan då det är dags för lunch. Och vi vill inte köpa sockerskräp. Så jag packar numera väldigt ofta lunchlåda eller middagslåda. Främst åt barnen och mig då. Annars skulle min man ta dom till Hese ;) (finländsk motsvarighet till MaDonalds.)

Det blir portionsförpackningar 9% naturell grekisk jogurt, oststavar, morotsstavar, nötter, paprika, ekobanan, mörk choklad och sånt. Själv tar jag ägg istället för banan. Köttbullar borde jag börja fixa med också. Det skulle fungera bra.

Och så varsin vattenflaska förstås. Det är viktigt.

Vi behöver matsäck eftersom vi ofta åker en till två timmar för att komma till stället vi ska till. Simstranden är nog närmare, men av att simma (=ert bada) blir man alltid hungrig :)

• Like 1

Till mig personligen så tar jag nog alltmer sällan med mig något ätbart. Men av någon outgrundlig anledning så är jag rädd att resten av familjen ska svälta ihjäl inom några timmar ;) så dem skickar jag gärna med diverse ätbart.

Men det är väl någon gammal gen som ligger och skrotar som talar om att kvinnan/mamman i hemmet (det vill säga jag) ska se till att alla är mätta och nöjda och inte drabbas av utmattning på grund av näringsbrist :)  ;)

• Like 4

Tror det i första hand handlar om att det mysigt att äta ute och en picknick är lite som julafton - vad gömmer sig i "paketet" (kylväskan) ;). Har man varit i skogen och plockat bär/svamp så blir fikat/ätandet en paus och en belöning för gott arbete, är man på stranden blir man hungrig av att bada och hunger "måste" ju bekämpas så snabbt som möjligt...

• Like 2

Just hemkommen från en resa till USA. Där kan man prata om fika hela dagen. Kaffeservering (Starbucks) finns intill och i alla mataffärer. Kaffe/drickahållare i alla shoppingvagnar, barnvagnar, bilar solstolar etc. Drive-in kaffekiosker överallt. Alla går omkring ed Starbucksmuggar. 

• Like 1

Att ha termos med matsäck med sig till den "friska luften" är väl inte fel om tilltugget handlar om rätt mat. Det är ju känt att varma drycker släcker törsten mer effektivt än kalla och brieost med skinka eller vilket LCHF-mat man nu tar med sig, är bra sug- och hungerdämpande ifall aktiviteterna kräver det. Dessutom är "fikat" en social tillställning också och inget hindrar en att dricka sitt fettkaffe ihop med andra "fikare".

Jag har matsäck med mig ut till friluftsaktivteter och speciellt om jag hoppar över frukosten. Jag har även en liten gasoldriven "resekokare" och stekpanna som jag brukar ta med för att kunna steka ägg och bacon om vistelsen blir litet längre. 

Jag är ett kringvandrande kylskåp nu när jag är på resande fot. Och jag älskar att fika, ju oftare desto bättre, men det går bra men bara kaffe, det är ju mest det sociala som är kul. Det har gått väldigt bra att få mat som funkar för mig när vi varit ute och ätit men då har vi valt lite dyrare ställen där dom har en ordentlig kock. Men jag gillar att ha lite nödproviant med mig, man vet ju aldrig när det kör ihop sig. Kokosolja har varit bra, för om jag startar dagen med lite kaffe med kokosolja står jag mig så länge att det inte blir något problem med oregelbundna mattider.