Undeniably Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Egentligen borde man kanske skapa en blogg, i stället för att ta upp plats här... Men nu blev det så här.Detta blir en dagbok - mest för mig själv. För att skriva av mig, och följa mina mått och vägningar. Och för att erkänna de dagar jag spårat av... Jag har läst och googlat i flera veckor. Och utsatt starten till idag - tyckte jag skulle få njuta kalla öl i solen på min semester. Det låter ju förnuftigt med lchf. Samtidigt som man undrar - i kina äter man ris till nästan alla måltid, varför trillar dom inte fram där nere..? Och italienare, med pasta, pizza och foccaccia har inte direkt hamnat på WHO's lista över farligt överviktiga... Men med så många succe-historier och glada förespråkare för lchf, så är det värt ett ärligt försök! Och nu är det dags! Jag är inte mycket överviktig, men alla kilon har hamnat på mitten. Jag har en ölmage som hade fått vilken som helst bayersk man med mustach att nicka imponerat... (trots att jag är kvinna..) Jag som i alla år haft MIDJA, var blev den av? Målet är altså:Gå ner i vikt, tills jag kommer på en BMI som "normalviktig". Nu ska man inte tänka för mycket på BMI har jag läst, men i mitt tillfälle tror jag det är en mycket bra måttstock. Under 60 kg helt enkelt! Minska i volym. Jag är så trött på allt som hänger och fladdrar, och hindrar mig i från att ha mina fina klänningar och annat. Jag vill inte ha en bullmage som hänger över byxlinningen och dallrar. Jag vill ha min midja tillbaka! Och komma i bättre form. Börja jogga igen. Förstår att kondisen inte blir bättre med lchf, men det får bli en sidekick i projektet. Inte kul att bli anfådd av att gå upp en trappa... Kickoff! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panni Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Lycka till! Jag onskar dig mycket framgang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Altså, gamla vanor är svåra att vända. Väldigt svåra. :-)Handlade igår, var "duktig" och tog inte med något skräp i korgen. Skulle grilla på kvällen, och köpte en stor köttbit och ingredienser till en cole slaw. Kom senare på att marinaden nog var sockrad, och minsann - helt rätt. Men det fick gå.. Sen satt jag i solen och njöt av sällsynt sommarvärme, när sambon dök upp med en flaska corona som han gav till mig. Jag tackade förtjust och njöt av den kalla ölen. Halvvägs ner i flaskan tänkte jag "vad fan gör jag??" Det var så självklart att ta en öl... Sen har vi skåpsnaskandet... Jisses vilken ovana! Minst 15 gånger var jag på väg till skåp/kylskåp för att hitta "något". Varje gång frågade jag mig själv "är du hungrig?" och svaret blev såklart "nej, men...." Lösningen blev en vattenflaska inom räckhåll, som jag drack av hela kvällen, för att ha "något" att ta tag i. Jag köpte kokt skinka också, som i värsta fall får vara "skåpmat" om jag inte lyckas stå emot skåpet. Det roliga var att det blev -0,7 på vågen idag. Jag förstår ju att det inte är fett som försvann över natten, men ändå. Just nu griper jag tag i alla positiva grejer och använder som ett glatt hejarop på mig själv.. Man är ju lättlurad! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Vanor ÄR svåra att bryta oavsett vad det gäller. Jag kan fortfarande greppa efter kökshandduken där den satt innan ombyggnaden av köket - för 1,5 år sedan... . Bra jobbat att du stod emot skåpätandet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 Lite betraktningar såhär i startfasen... Det dyker upp två demoner, som flyttar in i min hjärna. Den ena heter Fettfobi. Som jag skrev i en annan tråd häromdagen, så är man inpräntad sen barnsben att karbohydrater, det är fina grejer. Matpyramden, hette det magiska hjälpmedlet, som skulle hjälpa en att välja rätt. Man lever av ris/pasta/bröd/potatis, så tillsätter man grönsaker. Det är bra. Sen mindre kött/fisk, och allra minst fett. Jag kan med säkerhet påstå att mina kilon kommer från pasta. När jag märkte att jag började gå upp i vikt, började jag äta mer pasta. För det är ju bra! Det är ju det man lever av, inget fett eller protein, men basen i matpyramiden. Jag åt säkert pasta 8 gånger i veckan. Minst. Till lunch åt jag allra oftast pasta. Och tjockare och tjockare blev jag. Men nog om det. Den där fettfobin hänger i. Tänkte med rädsla på mängden majonäs jag klämde i mig igår. Men det går väl över, gissar jag. När man märker med egna ögon att man inte går upp i vikt, trots mycket fett. Men just nu gnager det. Får jobba med den.Den andra heter Mättfobi. Efter ett års försök att gå ner i vikt, så har det blivit installerad en mättnadspolis, som tycker att svält är toppen. Blir man mätt blir man fet. Allt man stoppar i sig ger dåligt samvete. Att vara hungrig och ta ett mellanmål (i form av ost & skinka) blev en katastrof för Mättfobin, och ångesten dyker upp. Varför åt du det där? Var det nödvändigt? Nu går du aaaaldrig ner i vikt! Fyyy! Att äta så man blir mätt är läskigt. Och om man är mätt i flera timmar, så har man ju definitivt ätit för mycket. Den skall också ut av min hjärna!Annars har det gått bra, jag är lite yr ibland. Fryser mycket om fingrarna. Annars inget obehag egentligen. Bortsett från demonerna då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Hejja dig, det kommer att gå bra! Dina demoner måste förstås bekämpas å det bestämdaste . Kolla in bloggen http://lchfingenjoren.blogg.se/, hon har många fina verktyg för att bekämpa demoner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 Tack! Den var ju superbra! :-) *läser* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Två nya upptäckter. Igår blev jag bekant med "du har redan förstört, så nu kan du äta vad som helst"-demonen. Det var en utmaning att knuffa undan den tanken, och istället komma tillbaka på spåret... Den andra är portionsstorlek. Min lunch idag var tonfisksallad, ungefär lika stor mängd som vanligt. Men idag öste jag på med fetaoströra och majonäs (istället för den minimala mängd dressing jag är van vid) och jag är så MÄTT. Det blev för mycket helt enkelt. Det är 2,5 timme sen jag åt, och jag är fortfarande proppmätt. (Mättnadspolisen blinkar med blåljus och tycker att detta inte är acceptabelt alls..) jaja.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOB Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 I borjan ar det sa dar att vi inte ar sa kansliga for matt-signalen, kanske ater for fort ocksa, sa man inte HINNER kanna att man ar matt, innan man har hunnit bli Jattematt!Snart, tror jag, kommer du att upptacka att du blir matt pa gradvis mindre och mindre mat. Jag har gatt ned 17 kg pa 3 manader fran 89Kg (ar 183 cm lang) till 72Kg och jag ater numera mindre an halften av vad jag at innan LCHF, men kanner mej alltid matt.Stort lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Två nya upptäckter. Igår blev jag bekant med "du har redan förstört, så nu kan du äta vad som helst"-demonen. Det var en utmaning att knuffa undan den tanken, och istället komma tillbaka på spåret... Den andra är portionsstorlek. Min lunch idag var tonfisksallad, ungefär lika stor mängd som vanligt. Men idag öste jag på med fetaoströra och majonäs (istället för den minimala mängd dressing jag är van vid) och jag är så MÄTT. Det blev för mycket helt enkelt. Det är 2,5 timme sen jag åt, och jag är fortfarande proppmätt. (Mättnadspolisen blinkar med blåljus och tycker att detta inte är acceptabelt alls..) jaja.. På ett sätt kanske det kan vara positivt att du "lär" dig att bli riktigt mätt! På lchf tycker jag inte det låter extraordinärt på något sätt att du fortfarande är mätt efter 2,5 timme, så fungerar det för många Sen är det ju självklart så att det är fullt möjligt att överdriva matintaget, och det är ju onödigt, men i ditt fall (eftersom du skriver om mättnadspolisen) så kanske det är bra om så bara för en övergångsperiod. Önskar dig fortsatt lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Tack SoFi! just den där mättnadskänslan är ovan (och småläskig än ) Min f.d. pastabaserade kost innebar att man var äckelmätt i kanske en timme, sen blev man hungrig igen. Att vara mätt i flera timmar är ovant. Igår gjorde jag köttfärs & bacongratäng till middag. Det var en okomplicerad rätt som smakade himmelskt, och jag började verkligen tvivla. Kan man äta så här gott och ändå gå ner? Jag skulle vilja nypa en av er i armen för att se att ni är verkliga Så var jag mätt resten av kvällen, och faktiskt fortfarande inte hungrig. Konstigt! I morse stog jag med måttbandet och fipplade. Det är svårt att mäta exakt... Det varierar ju om jag håller andan, andas ut eller in, sträcker på mig eller säckar ihop. Frustrerad slängde jag måttbandet i lådan. Sen tog jag på mig en kjol som jag hade i måndags. Då fick sista 2 centimetrarna i blixtlåset vara öppet, det blev lite trångt. Idag gick blixtlåset helt upp, så nå't har hänt.. Kanske det fungerar iallafall? (jajajaja, jag vet, jag är för otålig..) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Tack SoFi! just den där mättnadskänslan är ovan (och småläskig än ) Min f.d. pastabaserade kost innebar att man var äckelmätt i kanske en timme, sen blev man hungrig igen. Att vara mätt i flera timmar är ovant. Igår gjorde jag köttfärs & bacongratäng till middag. Det var en okomplicerad rätt som smakade himmelskt, och jag började verkligen tvivla. Kan man äta så här gott och ändå gå ner? Jag skulle vilja nypa en av er i armen för att se att ni är verkliga Så var jag mätt resten av kvällen, och faktiskt fortfarande inte hungrig. Konstigt! I morse stog jag med måttbandet och fipplade. Det är svårt att mäta exakt... Det varierar ju om jag håller andan, andas ut eller in, sträcker på mig eller säckar ihop. Frustrerad slängde jag måttbandet i lådan. Sen tog jag på mig en kjol som jag hade i måndags. Då fick sista 2 centimetrarna i blixtlåset vara öppet, det blev lite trångt. Idag gick blixtlåset helt upp, så nå't har hänt.. Kanske det fungerar iallafall? (jajajaja, jag vet, jag är för otålig..) Att vara mätt i flera timmar är positivt! Håller med om att det känns konstigt att vara mätt och nöjd, utan att vilja småäta mellan måltiderna. Har för mig att man ska mäta när man andas ut och är avslappnad. Ett annat trick som jag själv använder är att försöka hitta nåt födelsemärke eller så när du mäter, så att det blir på samma ställe varje gång. Passande nog så har jag själv två jättebra födelsemärken, ett på låret och ett i midjan - blir med andra ord på samma ställe jag mäter för varje gång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Idag är jag lite chockad. Min första vecka var väl inte "optimal" ur viktnedgångssynpunkt. Det har varit värmebölja här i norge, av sällan skådad art. Fantastiska varma sommarkvällar, man vill verkligen inte gå och lägga sig, men sitter ute så länge som möjligt. Och varje kväll har jag njutit av ett glas rosevin eller två. Fredag var det fest, då blev det en hel del vitt/musserande. Lördag var det festival - normalt hade jag klämt i mig några öl, i år blev det vitvin istället. Matmässigt har jag varit "på mattan". Trots mina vinkvällar, har jag altså gått ner 1,6 kg!! Jisses! Och ätit som en prins, varit mätt och glad hela veckan. Majonnäs, grädde, ost, smör... Det är ju inte klokt! -2cm i midjan, och -1 runt baken också. Människor är konstiga varelser - bara för att jag gått ner såpass känner jag mig som världens pingla idag. Självförtroendet ökade ungefär 100%...Så kanske kanske jag får se talet 64 nästa vecka? Det borde vara möjligt... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Välkommen till pingel-gänget Jag känner igen känslan. Den är helt super. Jag ska köpa nya kläder, och för första gången på många år längtar jag efter det. Jag menar, vem tycker nu inte om nya kläder, men att stå i en trång provhytt under ett lysrör som lyser vitt... Celluliterna ser ut som, ja, som celluliter antar jag. Inte vackert. Man måste se om byxorna sitter i baken och är tvungen att spegla eländet rakt bakifrån och... Kära hjärtanes... Och den där dåliga luften och gympan när man ska klä av och på.. Vem tycker EGENTLIGEN om att prova kläder?? Nu tror jag dock att det kommer att vara lite trevligare än det varit på flera år. Jag får säkert ta en nummer mindre på byxorna och jag har en midja Så jo, jag känner mej också som världens pingla. Skål för det Jag har också lärt mej hur mättnadskänslan ska fungera. Men jag har liksom motsatta erfarenheter. Jag har alltid överätit, så känslan av att vara proppmätt har varit ganska normal för mej. Så där att magen putar, man känner sej olustig och kroppen känns obekväm. Men det var normalt för mej, så kände jag mej alla dagar, Nuförtiden hatar jag att vara proppmätt. Ibland, om jag är riktigt hungrig och vräker i mej maten, kan jag äta lite för mycket och märker det först en stund senare. Jag blir lite upprörd och sur alla gånger, för jag avskyr verkligen känslan. Jag har nu lärt mej att äta så mycket att jag inte är hungrig mera, vänta några minuter och plötsligt känner jag att jag är mätt. Funkar alla gånger. Jag har en sorts frid i kroppen när jag aldrig är proppmätt utan bara är ohungrig. Tidigare skrev du om skåpätandet. Det känner jag också igen så väl. Jag har nött golvet mellan olika köksskåp på jakt efter något. Det har jag också kommit bort från, det gick lättare än jag trodde. Vanan är ju några år gammal... Trodde den skulle vara svårare att bryta. Jag känner även igen det där att om man äter onödigt som man inte planerat så kan man lika gärna fortsätta, för man har ju förstört. Jag har börjat gå tillbaka en dag eller två för att se hur jag ätit och fundera hur mycket jag egentligen har förstört, och oftast sett att det inte är något att hänga upp sej på utan bara fortsätta som man planerat. Börjar mer och mer tro att det mesta är inget annat än vana och ibland måste man hitta på något tillåter att man fortsätter med vanan en tid innan man kan lämna den. Som att du har din vattenflaska att gripa tag i biland Vissa är ju förstås beroende av socker, det är ju sen en annan sak. Jag uttalar mej nu endast om mina egna erfarenheter. Är tacksam över att jag bara har ett ohälsosamt förhållande till mat och dåliga vanor att tas med, inget beroende. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Provrum, ja fy fasen! När jag desperat stog i provhytten och var tvungen att hämta större byxor och ännu större byxor och ännu större innan dom passade.. Från storlek 36 till 42, SMACK! Och när ingen bh i den "normala" avdelningen var tillräckligt stor, och valkarna hopade sig, då grät jag. När man står i det grälla ljuset och ser "handtag" på ryggen, då är det inte roligt längre! (varför är det så äckligt ljus i provhytten?! )När jag gått ner en bit till ska jag "belöna" mig med en shoppingtur, då kan jag förhoppningsvis använda storlek 38. (har nu 40, som faktiskt börjar kännas liiiite stor) Då blir det fest i provhytten! Jag har funderat lite på det där med "belöning". För mig, som var (är ) matmissbrukare, så var belöningen alltid mat/snacks. "Solen skiner! Jag öppnar en påse chips" "Det var så stressigt på jobbet, jag förtjänar en portion mat till..." "jag ska vika tvätt, det är så tråkigt, jag äter något först"Men tydligen är jag funtad så att jag tycker jag måste belönas. Men nu ska jag försöka få belöningarna väck från mat, och till något annat. Typ en ansiktsmask, en "spa-kväll" hemma, en tidning, en tröja, en bok... För att få bort kopplingen mellan belöning = mat. När man lägger om kosten, så möter man en del hjärnspöken/demoner/vanor som man inte visste fanns.. Det visar ju sig att 99% är vanor, allt från skåpätande till vad man stoppar i sig... Att äta macka till frukost är ju en vana - det har man ju gjort i alla år - inte fan äter man mackan för att det är så gott? Skål för pingel-känslan! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Jag tycker att det optimala vad gäller belysningen i provrum skulle vara levanade ljus. Fattar inte att det ännu inte slagit igenom. Jag har haft 40 eller L i kläder i många år. Jag har egentligen haft 42 ibland, men jag har vägrat...Kläderna har spänt och varit obekväma och vissa plagg har blivit liggande i skåpet en tid.Jag har sen i ångest och nästan panik bantat ner mej så att jag klarat 40 igen. Arbetskläderna är det enda jag har haft 42 i. Jag har haft någon sorts spärr som slagit på då jag just växt ur 40 och vågen krupit mot 80 kg. Vi diskuterade en gång med en nära väninna hur olika man är byggda och hur olika byxor sitter på en . När vi diskuterade hurudana byxor som passade på mej och min rumpa (tjejsnack när det är som bäst ) visade min kompis spontant med händerna att "din rumpa är stor på både det här ledet och det här ledet". Om jag inte hade börjat gapskratta skulle hon ha fått en smocka . Hon gjorde det så spontant och ärligt. Måste älska henne för det. Bara en riktig vän kan vara så ärlig. I ärlighetens namn måste jag också säga att strl 40 inte suttit bra på mej på långa tider. Vida koftor och stora skjortor har varit mina bästa vänner. Nu är alla byxor för stora. Jag kan dra ner alla byxor utan att knäppa upp. Så jag siktar på 38 Och vad gäller de där fina kärlekshandtagen. De är det sista som sitter kvar på mej. Och häromdagen märkte jag att de har krympt lite. Midjan breder liksom ut sej till ryggsidan också I morse måste jag väga mej och vågen visade 65 kg. Har alltså gått ner ett kilo. Det kan hända att vågen stått stilla under sommaren för jag har ätit mycket jordgubbar. De har blivit ett extra mål mat under flera dagar i veckan under senaste månaden. Så kanske det börjar hända något igen då jordgubbssäsongen är över. Jag skulle bra kunna gå ner ett par kilo till. Fast egentligen skiter jag i vad vågen visar i det här skedet, jag vill bara bli av med handtagen. Den enda fördelen med att vara lite rundare var att jag hade fina tuttar. Det har jag inte mera. Halva behåkupan är tom och mindre storlekar måste införskaffas. Har nu pyttepyttepytte bröst. *bitter* Jag tänker precis som dej då det gäller mat som belöning/tröst/fest. Om man vill belöna sej med något kan man unna sej annat än mat. Jag tror att behöver man tröst kan man säga högt varför, jag är ledsen därför att.... och sen bara vara ledsen. Om man behöver hjälp med att bli oledsen måste man söka den hjälpen någon annan stans än i maten. Och fest är ju fint ibland, men fest kan/ska vara så mycket annat än mat. Och det är mönstret i att man alltid firar med mat som är oroväckande. Tänk på människor som använder alkohol på det viset, belöning/tröst/fest. Då ropar det ju missbruk lång väg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Heja dig, Tr0llet! Iväg på shopping - brallor i 38 it is! Tänk när du står där i provhytten (med egna medtagna levande ljus.. ) och glatt glider i 38! Det är ju en belöning i sig själv... Det känns som att sommaren är värsta tiden att lägga om kosten på. Det är ju så många frestelser, som just jordgubbar, ljuvliga pastarätter, grillat med potatissallad, en kall öl i solen eller ett glas vitt i solnedgången.. Får hoppas mina tuttar inte krymper så mycket - dom har aldrig varit stora, så nu får dom minsann inte bli ännu mindre! Nå'n måtta får det vara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Men hur går det med din ballongmage? Det var ju du skrev om innan jag kom och kapade tråden och började skryta om min midja (Fast det är så roligt att skryta ) Har du hållit dej i skinnet under veckan som gått? Har du provat måttbandet, vågen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Ballongmagen ser fortfarande ut som en spärrballong, men är enligt måttbandet 2 cm mindre i omkrets. Altså syns det inte alls.. Men man får väl ha liiite mer tålamod än bara en vecka, misstänker jag! Vågen visade -1,6 kg, så det var imponerande. För all del, det mesta är väl vätska, som försvann de två första dagarna! Har hållit mig i skinnet hela veckan! Dock har det blivit en hel del vin. Altså vi snackar ljusa varma sommarkvällar, och smuttande på ett glas rose varenda dag + fest både fredag och lördag (livet är hårt!! ) Så alkoholmässigt var jag nog närmare en katastrof. Därför är nedgången riktigt överraskande... Fast jag tycker fortfarande det är svårt. Middag är okej, den kan jag "styra". Men tex i morse, jag brukar aldrig äta frukost, jag är helt enkelt inte hungrig. Men i morse var jag hungrig - då hade jag i vanliga fall tryckt i mig en knäckemacka, det finns inte tid för annat. Men det går ju inte.. Så det blev till att jag inte åt någonting. Och luncher är svåra. Det har ofta blivit mackor eller enkel pasta. Och det går ju heller inte... Så nu har jag levt på tonfisksallad som lunch många dagar, och det börjar bli tråkigt. Och så känns det väldigt ovant och overkligt att få äta fett och goda grejer! Igår gjorde jag "hamburgare" av köttfärs, lök, salt, peppar och timjan, som vi grillade. När de var färdiga hade jag på en tjock skiva blåmögelost på toppen, vilken lyx.. och massor av krämig tzatziki till.... Skryt på du, det är så otroligt bra med inspiration! Jag behöver höra om ni som har lyckats att få en midja!!!!!!!!!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Fast jag tycker fortfarande det är svårt. Middag är okej, den kan jag "styra". Men tex i morse, jag brukar aldrig äta frukost, jag är helt enkelt inte hungrig. Men i morse var jag hungrig - då hade jag i vanliga fall tryckt i mig en knäckemacka, det finns inte tid för annat. Men det går ju inte.. Så det blev till att jag inte åt någonting. Ha kokta ägg färdiga i kylen om du skulle vara hungrig på morgonen, eller stek ett par ägg. Tror faktiskt att det går fortare att steka ägg än att fixa en macka, plus att det är mycket lättare att borsta tänderna efteråt . Och det där med varma kvällar och rosévin, så väl jag känner igen det... Grattis till minsking i alla fall, både vikt och mått! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Ja, kokta ägg är käckt att ha! Fast idag hade jag inga.. Tack för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Bra jobbat, Undnbl Det är inte "bara" vätska. Jag har alltid förr tyckt att bara vätskan också var skön av bli av med. Om inte annat känns det bra att det händer något. Och lite fläsk har nog rykt med också Jag köpte hem makrill i tomatsås. Tänkte att det kan vara bra att ha hemma som mellanmål eller krismat. Ifall äggen tar slut, du vet (hemska tanke)...Jag tycker jättemycket om ägg i olika former, men ibland måste man variera. Eller nåt. Dessutom tänkte jag att makrill säkert är gott att kombinera med kokt ägg. Lätt att ta med, dessutom. Vad jag minns åt man massor av makrill i tomatsås i Norge..? Jag måste väga mej i morse igen, bara för att se siffrorna. 65,1 kg. Det är till 172 cm. (Och så drog jag in magen och speglade mej i profil en stund men det är pinsamt så det berättar jag inte åt nån ) Jag har lämnat bort stor del av mjölkprodukterna. Dom får magen att svullna upp och dessutom äter jag gärna för mycket av dem. Dessutom går jag inte heller ner i vikt då det fort blir för mycket kolhydrater. Jag tänkte att om din ballongmage också består av luft kan det löna sej att skära ner på mejerierna. Fast det här vet du kanske redan ? För mej rasade vikten och magen sjönk ihop jättefort då jag var noggrann med att inte äta gluten och kolhydrater. Sen när det var gjort märkte jag att mjölkprodukterna inte heller är världens bästa för mej. Skål i rosévin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 ja, i norge äter dom massor av makrill :-) Har några burkar i skåpet, det får bli bra "nödmat". Annars köpte jag både babybell och en hel salami igår, som man kan skära bitar av när det kniper. Fast jag tycker fortfarande det är pyton att handla... Alla frestelser, med glittrande förpackningar och som viskar till mig... Åh, 65 kg, det är ju toppen, Tr0llet!!!!! Nu blev jag impad - hur mycket har du gått ner? (klart man drar in magen i spegeln! Men det säger vi inte till nån!) Viktmässigt har det stått still några dagar nu, men det verkar som kroppen blivit fastare på något vis. Jag mäter mig inte varje dag, men jag märker att jag kan ha fler och fler av mina gamla kjolar, och att dragkedjan går att dra högre upp.. (Det berättar jag heller inte till nån, att jag klämmer i mig i gamla kjolar, men inte får upp dragkedjan, men använder dom ändå... en tröja över, så låtsas man som ingenting...) Igår hade jag en känsla i kroppen som jag inte haft på många många år. Rastlöshet!!!!!!!! Normalt är jag så lat, så jag kan utan problem sitta i en stol i flera timmar. Men igår var jag rastlös! Tänk om det kommer från kosten? Jisses så mycket jag ska få gjort i framtiden! Jag köpte också tights igår, ska ta tag i joggandet igen. Som sagt är jag mycket lat, men ett par gånger i veckan, 2-3 km varje gång borde vara möjligt, till och med för en latmask som mig. Men jag upplever också att jag är så himla sömning! Jag börjar gäspa redan vid halv nio, tvingar mig att sitta uppe ett par timmar till, och somnar sen på stubinen.. Det är så facinerande, jag skriver massa blaj här, och så är det någon där ute som faktiskt orkar läsa och kommentera! Otroligt roligt och uppmuntrande! Tack för tips om mejerierna, men just nu är det det som håller mitt humör uppe... Jag är ju nybörjare på det här, och har avstått från mycket, och just nu är räddningen att jag får "lov" att njuta av grädde och ost... Så jag får äta "fritt fram" av detta ett tag till, innan jag börjar skära ner på det.. Handlar om livskvalitet också vet du. Vad hjälper det att vara smal, om man inte kan njuta av god mat... Men när vikten har stått still ett tag, så tror jag nog motivationen är där, så jag kan minska på mängden... Fast för all del, jag kan ju bli liiite mer selektiv redan nu..Sen hade det nog hjälpt att låta bli det där vinglaset också... Men det är ju såååå gott... Garrghh.. Igår handlade jag på Obs, och dra på trissor, där låg kostdoktorns bok Matrevolutionen! Så den köpte jag, och ska nu börja läsa om vad jag håller på med... *fniss* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Jag tror jag ska starta en ny diet. Den heter LCHW. Low Carb High Wine. Den leder inte till viktminskning, men den leder till sunda och glada människor. Mycket välmående faktiskt! Får skriva en bok, hoppas den säljer som fan, och investera i en italiensk vingård! Igår blev det alldeles för mycket småätande. I ockförsig innanför lchf, men ändå.. Man behöver ju inte stoppa i sig något bara för att det ser gott ut! Väck med småmat.Och så är mättnadspolisen till salu, nu är jag TRÖTT på den idioten som sitter på axeln och berättar för mig med gnällig röst att jag åt alldeles för mycket. Usch och väck. Idag blir det Dillmofs till middag, och sen är jag lite spänd... I morgon åker vi till stugan, och det brukar innebära mys i form av onyttigheter. Till exempel chips. Blurk. Det blir en utmaning.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Jag har inte lämnat mejerierna helt, jag heller. Och i början, i mars-april, åt jag nog ganska mycket både grädde och alltmöjligt annat också. Men så märkte jag att magen var svullen ännu på morgonen dagen efter att jag ätit något med grädde eller mycket ost. Och sakta men säkert har jag sen också minskat på det också. Men att helt bannlysa mejerier från kosten låter lite trist, även i mina öron. Å andra sidan är det bra att det finns knep att ta till ifall vågen står stilla och magen vägrar sjunka ihop. Man ska äta det som man mår bra av, egentligen är det ju inte svårare än så. Det är bara de där ovanorna som man har skaffat åt sej som är så svåra att bryta. För mej börjar det kännas ganska enkelt att hållas till det som jag själv tillåter. Som det nu ser ut är det relativt strikt, absolut inget gluten och absolut inget socker. Lite mejerier. Och jag vill inte avvika. Det är också mycket lättare för mej att vara strikt än att äta sånt som får igång suget med jämna mellanrum. Det provade jag på under några år och det gick ju inte alls. Hoppas du klarar dej från chipsfällan medan ni är på stugan. Chips är sååå gott... Ta med ett par goda ostar istället och mys med dom. Och jo, väck med småplock mellan måltiderna. Ännu en vana att bryta, yes ? Det ska vara intressant att se om suget efter kolhydrater någonsin går om. Jag tror inte det jag. Ge mej en chokladkaka och lovar jag att jag har klämt den i mej på mindre än tio minuter. Tror inte heller att jag skulle uppleva det som för sött. Jag har gått ner 13 kg. Tror jag. Jag vägde mej inte när jag började, men en kompis berättade nyligen att jag strax innan jag blev strikt hade klagat på att jag vägde 78 kg. Mej stör det inte om jag skulle gå ner några kilon till, men jag är nog annars mer än nöjd. Jag hade som mål att väga under 70. Aldrig hade jag trott att det skulle gå så här enkelt bara man kom igång. Köpte ett par shorts och en t-skjorta igår. Båda i storlek M. Det är åååår sedan jag kunnat ha M . GISSA, om det känns bra. Tänk så olika det kan vara, annars Det där med hur man upplever mättnad. Jag är fascinerad av folk som har varit så hårda med sej själva att mättnad har varit otillåtet. Jag hade aldrig klarat det förr. Jag åt tills det kom ut genom öronen. Nuförtiden äter jag tills jag är ohungrig. Det är en helomvändning för mej. Cin cin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Visst är det intressant att vi är så olika! Jag hoppas jag också får en helomvändning med maten, så jag kan äta mig mätt utan ångest! Jag tror inte jag är sockerberoende egentligen. Jag gillar inte bullar, efterrätter och sådant. Choklad är gott, men jag klämmer inte i mig en hel kaka, typ. Så jag är ett levande bevis på att det inte alltid är socker som gör en överviktig! Men salta grejer, typ chips, salta pinnar eller annat som knastrar, gör mig knäsvag. Jag kan inte tänka mig att det suget går över någon gång! Dock har det märkligt nog blivit mindre efter bara två veckor? Det ligger en öppen påse cashewnötter i skåpet, som har överlevt i flera dagar, till min stora förvåning.. Ost-småätandet måste bort. Får heller ta en bit skinka om det blir för mycket cravings. Och försöka minska lite på grädde/creme fraiche i maten kanske. Men för all del - det har inte ens gått två veckor på lchf än, så det är kanske smart att "stabilisera" lite, innan man tar bort fler produkter ur maten. Kroppen är ju redan misshandlad med diverse bantning, (och mättnadspolis) och håller nog hårt i fettet.. 13 kilo är ju toppen, fasiken så bra! Du måste ju vara ruggigt nöjd, smätter in i storlek M med glans (hade du med levande ljus i provhytten?) Hur lång tid tog det att gå ner så mycket? (som alla nybörjare är jag intresserad i "hur lång tid?" ) Igår lyckades jag ha en vinfri dag så jag förväntade ett tigersprång på vågen, och tji fick jag. Men det är mätdag, och -1 i midjan, nu är jag under 80 cm! Hipp hipp hurra för det iallafall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Helgen blev katastrofal... High-carb-orgie.. Fast det började bra, och med en mycket intressant upptäckt. Prosecco är det bästa jag vet, och jag har ett favoritmärke som jag druckit i flera år. Väl framme i stugan satte vi oss på altan, med en flaska. Då hade jag varit utan socker/carbs i nästan två veckor. Till min stora överraskning smakade den torra proseccon SÖTT?! Det måste vara någon biverkning från lchf! Det serverades chips, jag tog två stk. Borde fått nobelpriset för det där.. Sen kom en skål fläsksvålar. De var jättgoda, kryddade med något som påminde om grillkrydda. Jag åt med stor apptit, och njöt. Inte förrän skålen skulle fyllas på, läste jag på påsen, det var inga riktiga!!!! Det var någon majs-skit med kryddor och färg! Gissa om man känner sig dum. Till frukost hade svärmor dukat med bröd/knäcke och pålägg. Och hur berättar man för en supersnål tant på 75 bast att jag bara ska äta hennes pålägg? Jag vågade inte. Helt enkelt.. Tanten hade fått hjärtinfarkt.. Så jag åt knäckemacka. Sen ble det rätt många öl under helgen.. Svaga människa... Gjort är gjort. Ny vecka, mer fett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Helgen blev katastrofal... High-carb-orgie.. Fast det började bra, och med en mycket intressant upptäckt. Prosecco är det bästa jag vet, och jag har ett favoritmärke som jag druckit i flera år. Väl framme i stugan satte vi oss på altan, med en flaska. Då hade jag varit utan socker/carbs i nästan två veckor. Till min stora överraskning smakade den torra proseccon SÖTT?! Det måste vara någon biverkning från lchf! Det serverades chips, jag tog två stk. Borde fått nobelpriset för det där.. Sen kom en skål fläsksvålar. De var jättgoda, kryddade med något som påminde om grillkrydda. Jag åt med stor apptit, och njöt. Inte förrän skålen skulle fyllas på, läste jag på påsen, det var inga riktiga!!!! Det var någon majs-skit med kryddor och färg! Gissa om man känner sig dum. Till frukost hade svärmor dukat med bröd/knäcke och pålägg. Och hur berättar man för en supersnål tant på 75 bast att jag bara ska äta hennes pålägg? Jag vågade inte. Helt enkelt.. Tanten hade fått hjärtinfarkt.. Så jag åt knäckemacka. Sen ble det rätt många öl under helgen.. Svaga människa... Gjort är gjort. Ny vecka, mer fett! Vad härligt att du fick uppleva när saker och ting helt plötsligt smakar sött! Det visar att du är på rätt väg. Dumt att du blev "lurad" med snacksen, de där baconvarianterna är ju förrädiskt lika vanliga fläsksvålar. Svärisar och släkt som vill att man ska tacksamhetsäta är tyvärr inte så mycket att göra åt Råkar ut för det med min farmor, det funkar liksom inte att säga nej när hon dukar fram fettsnål mat och sen bullar på det. Har dock tur med mina svärföräldrar! Där är hela familjen rätt inne på vad lchf innebär, ingen som skulle säga något om att man inte tar potatis, eller av brödet/fikat. Lycka till med din nya vecka nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Helgen blev katastrofal... High-carb-orgie.. Fast det började bra, och med en mycket intressant upptäckt. Prosecco är det bästa jag vet, och jag har ett favoritmärke som jag druckit i flera år. Väl framme i stugan satte vi oss på altan, med en flaska. Då hade jag varit utan socker/carbs i nästan två veckor. Till min stora överraskning smakade den torra proseccon SÖTT?! Det måste vara någon biverkning från lchf! Det serverades chips, jag tog två stk. Borde fått nobelpriset för det där.. Sen kom en skål fläsksvålar. De var jättgoda, kryddade med något som påminde om grillkrydda. Jag åt med stor apptit, och njöt. Inte förrän skålen skulle fyllas på, läste jag på påsen, det var inga riktiga!!!! Det var någon majs-skit med kryddor och färg! Gissa om man känner sig dum. Till frukost hade svärmor dukat med bröd/knäcke och pålägg. Och hur berättar man för en supersnål tant på 75 bast att jag bara ska äta hennes pålägg? Jag vågade inte. Helt enkelt.. Tanten hade fått hjärtinfarkt.. Så jag åt knäckemacka. Sen ble det rätt många öl under helgen.. Svaga människa... Gjort är gjort. Ny vecka, mer fett! Härligt att du är igång så bra! Och jösses, lite snedsteg från planen gör alla. Och det fina är ju att detta inte är en kur eller diet som du gör tillfälligt, detta är en livsstil, en kosthållning (troligen, hoppas jag iaf!). Det blir troligen fler snedsteg, men färre och färre allt eftersom tiden går. Ett tips till situationer som uppstod i stugan, ta med egna ägg och majjo på tub, koka två ägg och massor med egen majjo, så drabbar det ingen snålsväris... Jag har inga snåla svärisar, men tar ändå med egen majjo . Det där med proppmättkänslan: jag har ingen som sitter på axeln och gör att jag får dåligt samvete, däremot så fattar jag inte att jag inte ska äta när jag är mätt... Lite matberoende liksom. Jag äter ändå, för att det är lunchdags. Typ. Helt knas. Så jag äter inte frukost längre, utan bara lunch och middag och lite kvällssnacks (hmmm, det är därför vågen inte rör sig). Så jag är lagom hungrig vid 12 och vid 18. Ja, jag är mätt i 6 timmar, helt normal. Nej, jag är inte hungrig på morgonen. Dricker kaffe då, ibland med grädde, ibland med kokosolja ibland med smör eller äggmjölk. Så, om du inte vill/kan minska portionerna, så skippa ett mål mat (frukost tex). Lycka till och du kommer att fixa detta galant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Tack för tips! Mycket nyttigt! Känner att detta blir en livsstil ja - bara att slippa alla cravings, småätande och hunger är ju suveränt! Jag har slutat äta frukost nu. Jag gillar inte att äta på morgonen, men enligt alla dieter och förståsigpåare, så är frukosten "dagens viktigaste måltid" och man ska "väcka magen för att få igång förbränningen". (låter det bekant?) Men nu kan jag med gott samvete äta när jag är hungrig i stället. Jag har inte lunch förrän vid 12, så då hinner jag bli riktigt hungrig. Men det har väl ingen dött av än. Fast det där med att äta när man inte behöver känner jag också igen! Efter att jag började äta underbara (och mättande!) lchf luncher, så är jag inte hungrig vid middagstid. Men dum som man är, så äter man ju ändå, "för att det är middag". Så jag får exprimentera lite, kanske minska lite på lunchen, så jag blir hungrig vid 5-6 tiden igen. Igår gjorde jag en sådan där grej, jag var ensam hemma, och skulle trösta mig med lite mys. Och mys=mat ;-) Jag hade köpt hallon och grädde. Men när kvällen kom var jag ju proppmätt efter middagen, men tyckte ändå att "fasen, har jag nu köpt hallon får jag minsann äta också!" (haha, skulle varit pre-lchf, då hade jag vräkt i mig hela skålen med massor av socker i ett nafs!) Så dagens vägning hoppar vi bara över utan vidare kommentarer.. Fast jag gissar att vi alla nybörjare har våra utmaningar. Saker man inte drömde om skulle vara ett problem. Att vara mätt för länge, t.ex. Eller inte ha lust på bär och grädde. Vem skulle trott det? Det finns förresten ännu ett hjärnspöke hos mig - att man inte ska äta för sent om kvällen? För allt man äter efter klockan 19 (eller var det 20?) lägger man på sig. Gissar att det också är en bluff..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Fast jag gissar att vi alla nybörjare har våra utmaningar. Saker man inte drömde om skulle vara ett problem. Att vara mätt för länge, t.ex. Eller inte ha lust på bär och grädde. Vem skulle trott det? Det finns förresten ännu ett hjärnspöke hos mig - att man inte ska äta för sent om kvällen? För allt man äter efter klockan 19 (eller var det 20?) lägger man på sig. Gissar att det också är en bluff..? Men precis, vem skulle trott det? Det där med att inte äta för sent på kvällarna, mest är det en myt, för äter du, säg 2000kcal över en dag så spelar det ingen större roll när. MEN, om man vill ta vara på den naturliga fastan som blir när man sover, så kan det vara klokt att inte äta för sent, fastan blir då kortare (om man äter sent) och kroppen använder ju inte maten för att utföra fysisk aktivitet (som att zappa på fjärrkontrollen ) när den sover. OCH om man redan ätit sina, säg 2000kcal, så är det ju också dumt att äta på kvällen, det är lätt att få i sig lite onödigt om man äter sent på kvällen. Det där hjärnspöket kan gå och lägga sig iaf i avsikten att man lägger på sig i vikt om man skulle äta sent på kvällen, förutsatt att man inte äter mer/extra på kvällen än vad man behöver. Mitt knep för att inte snacksa på kvällen är att borsta tänderna samtidigt som barnen . Det gör de vid 20-tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Vågen tickar sakta neråt efter helgens bravader... Nu är det ny helg och nya bravader, vi ska bort hela helgen, kräftskiva och ståhej. Så vi får väl se hur måndagen ser ut... I början tänkte jag "vad ska jag ha istället för pasta" osv, men den tanken är borta. Varför ska man ha någon ersättning? Så nu äter jag glatt bolognese med bara extra riven ost på, eller en kycklinggryta utan ris, utan att tänka på det. För om man "ersätter" så blir det ju en saknad, på något vis. Och lets face it, squash är inte i närheten av spaghetti... Men det har gått mycket fortare än jag trodde att vänja sig av med det suget. För all del, det hade varit supergott, men den sjuka cravingsen som är första veckan har minskat mycket mer än jag trodde! Men viktnedgången lär nog vänta på sig tills livet stabiliserar sig utan så mycket festligheter... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Jag köpte boken Matrevolutionen förra veckan. Måste erkänna att jag inte läst ut den än, är bara halvvägs.. Iallafall låg boken på köksbordet igår. När jag kom hem från jobbet frågade sambon "Läser du om mat? Ska du bli sund?" Han vet ju att jag dragit ner på kolisar, men har nog inte fattat "allvaret" i det "Tja, svarade jag, jag vill gärna bli sund. Men det är en mycket intressant bok"Så började jag förklara lite kort, (det lilla jag lärt ) om kolhydrater, socker, hur kroppen jobbar när den får kolhydrater i magen, om blodsockernivå, kolesterol, och light-produkter som är proppfulla av socker. Han fick större och större ögon. Sen skulle vi laga mat, då hör jag från köket "En stooor klick smör, fett är bra!" och fnissade för mig själv... Så nu hoppas jag han läser boken och blir fast!! Han är normalviktig, så han behöver inte gå ner i vikt. Men med en bror som fått hjärtinfarkt vid 45 års ålder, och en far med prostatacancer, så är ju bra mat jätteviktigt! Nu ska jag jobba 3 timmar till, så bär det iväg på kräftskiva! Trevlig helg, och Skål på er! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Va fint att sambon din också blir intresserad. A) bra för att det är hälsosmat, bra för att det är roligare/enklare att laga mat om båda vill ha liknande. Jag skiter också i att ersätta ris, bröd och pasta med några lchf alternativ. I min värld smakar inget, INGET som vetemjöl eller annat spannmål. Kakor och pajer utan fett el ägg, vetemjöl och socker smakar s..it. Jag har inte provat, men jag är gaaaanska säker jag också på att squash inte smakar spagetti... Och mycket lättare är det att inte ersätta det som man förr kunde frossa i. Man har lättare att bryta det ohälsosamma beteendet. Har vågen varit snäll och visat mindre siffror i veckan? Det är ju fint, hördudu Jag har varit och handlat idag. Inte ett enda plagg i 40 eller L. Bara 38 och M. Jiiihaaa. Trevlig helg på er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Ett välförtjänt hopp åt fel håll på vågen. Men det var det värt! Världens kalas i två dygn, så jag känner mig minst sagt urlakad...Sambon blir mer och mer intresserad, frågar mycket. Hurra! Nu ska jag skynda mig att läsa ut boken, och "råka" lägga den på hans nattbord... :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 HEJA Tr0llet!! Bara str 38? Fatta hur bra det är! Hurra för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 13, 2013 Author Share Posted August 13, 2013 Nu har jag ätit ägg & smör till lunch. Jisses så gott!! Lite kokt skinka till också. Nam! Har tagit upp nötkött ur frysen, måste bara komma på något gott man kan göra av den till middag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Visst är det lite konstigt att smör och ägg är gott..? Men det är min nödlunch på jobbet och funkar mer än väl. Köttfärs?? Ca 400-500g? Ungsomelett är gott. Vill du ha recept? Ja naturligtvis vill du ju det: Jag brukar använda den större långpannan med handtag från Ikea. Och först brukar jag sätta på ugnen. 150 grader. Sen brukar jag, för att det är enklast så, lägga några klickar smör i formen och lägga formen i ugnen tills smöret smält. Därefter blandar jag en omelettsmet på ägg och grädde. Om jag minns rätt så blir fem ägg lämpligt i Ikea formen. Smeten kryddar jag med oregano och häller den i formen var det flyter smält smör. Släng in omelettsmeten i ugnen och lämna den där tills den har stannat. Under tiden fixar du till maletköttet. Stek maletköttet och krydda med salt, peppar och timjan. Lägg i ett par matskedar tomatpuré och lite vatten. Låt puttra. Om jag nu minns rätt brukar jag inte använda just några andra kryddor... Du kan ju förstås variera efter smak och tycke. När omeletten har stelnat tar du fram den från ugnen och breder ut maletköttet på den. Skruva upp tempen i ugnen till 200 grader. Utanpå maletköttet ska du sen lägga en geggamoja av ost, grädde och creme fraiche. I geggamojan kan du trycka ner några delade körsbärstomater, det ser trevligt ut. In med härligheten i ugnen och ut tillbaka när ostgeggamojan fått fin färg. Ät lämpligast på tallrik med goda tillbehör Tycker själv att det är lite småjobbigt att hitta tillbehör som passar till det här, förutom grönsallad och något mera än så behövs ju. Kanske avocado? Har nu lärt mej att om man skriver stora B och ) efter varandra så ser det ut så här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 13, 2013 Author Share Posted August 13, 2013 Det lät GOTT! Fast idag har jag något grytbitarliknande, så jag får göra en wok, gryta eller liknande. Nästa gång jag har köttfärs blir det ugnsomelett! Nam! Tack för tipset! Man lär sig alltid något nytt! Då vet vi hur man gör en glasögonsmiley Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Idag väger jag under 65, för all del - vågen visar 64,9 - men jag har sett talet 64! Vilken kickstart på dagen! Igår hade jag lite bråttom, jag skulle iväg på något efter jobbet, och jag behövde något att äta, då det blev länge till middag. Jag slängde ihop världens bästa äggröra, 1 ägg, 1msk grädde och 1 msk smör (smälte smöret i stekpannan, och precis när det var smält hällde jag i äggsmeten, och rörde om så smöret blandades med röran) och åt med en skiva Bauernschinke. Det var så gott så jag nästan slickade tallriken. Och jag var så MÄTT! Fyra timmar senare var det dax för middag, men jag var fortfarande mätt. Otroligt! Fast jag åt lite för syns skull, vi hade gäster. Fisk med tomat, mozarella och basilika. Nam! Vi diskuterar fortfarande mycket mat hemma :-) Sambon åt ägg + tonfisk till frukost och konstaterade att "han var mätt så länge, det är min nya favvofrukost nu". Han är fortfarande lite fettskrämd, men det löser sig. Han jobbar som konsult, och är stort sett ute hos kunder, så lunch är klurigt för honom. Måste vara något som man kan ta med i matlåda, och inte behövs värmas - är ju inte alltid tillgång till micro. Tips mottages tacksamt! Finns kanske någon tråd om det här på forumet redan, lunchtips? Några dagar känner man sig helt enkelt BRA. Idag är en sådan dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Idag väger jag under 65, för all del - vågen visar 64,9 - men jag har sett talet 64! Vilken kickstart på dagen! Igår hade jag lite bråttom, jag skulle iväg på något efter jobbet, och jag behövde något att äta, då det blev länge till middag. Jag slängde ihop världens bästa äggröra, 1 ägg, 1msk grädde och 1 msk smör (smälte smöret i stekpannan, och precis när det var smält hällde jag i äggsmeten, och rörde om så smöret blandades med röran) och åt med en skiva Bauernschinke. Det var så gott så jag nästan slickade tallriken. Och jag var så MÄTT! Fyra timmar senare var det dax för middag, men jag var fortfarande mätt. Otroligt! Fast jag åt lite för syns skull, vi hade gäster. Fisk med tomat, mozarella och basilika. Nam! Vi diskuterar fortfarande mycket mat hemma :-) Sambon åt ägg + tonfisk till frukost och konstaterade att "han var mätt så länge, det är min nya favvofrukost nu". Han är fortfarande lite fettskrämd, men det löser sig. Han jobbar som konsult, och är stort sett ute hos kunder, så lunch är klurigt för honom. Måste vara något som man kan ta med i matlåda, och inte behövs värmas - är ju inte alltid tillgång till micro. Tips mottages tacksamt! Finns kanske någon tråd om det här på forumet redan, lunchtips? Några dagar känner man sig helt enkelt BRA. Idag är en sådan dag. Härligt att det känns bra! Tips på lunchmat: Omelett funkar bra att äta kall i mitt tycke. Att äta kall mat är över huvud taget ganska underskattat - det går ju om man vänjer sig. Hemgjord tonfiskröra (med majonnäs, lite rödlök osv) med hackade kokta ägg i en sallad Ovanstående sallad fast med kycklingröra istället Makrill i tomatsås, babybelost En tub majonnäs som får följa med till jobbet kan användas till det mesta Vissa mataffärer har även bregott i små portionsförpackningar har jag sett. Såna går ju också bra att ta med sig och bre på lite ost/skinkrullar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Äter snabblunch ett par dagar i veckan och det brukar bli: caprese (mozzarella, tomat, basilika, olivolja) makrill på burk m en skivad avokado, flingsalt och olivolja röra på kokt ägg, tonfisk, philadelphiaost, kapris, purjo. Servera med babyspenat, ruccola el salladsblad hel avokado i halvor m Ica Sellections skagenröra (den absolut godaste färdigköpta!) middagsrester av alla de slag, kallskuret som sallad m babyspenat, grönsaker. Förstärk med kokt ägg om det behövs. Olivolja kan man ju ha stående i rumstemperatur på jobbet, likaså kryddor och vinäger om man vill ha det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted August 19, 2013 Author Share Posted August 19, 2013 Ja, kära vänner, då är mitt 4-veckors testprojekt över! Det har sig nämligen så, att jag tyckte det lät för gott för att vara sant. Grädde och smör = viktminskning? Så jag bestämde mig för att prova 4 veckor. Onsdag reser vi på semester i 14 dagar, så planen var att prova fram till semestern. Att ha en "deadline" för försöket, ifall det var jobbigt/tråkigt/äckligt/whatever... Men det har gått över all förväntan! Ändå har jag "syndat" varje helg - svärmorfrukostar, 2 kräftskivor och diverse, som helt säkert inte hjälper på viktnedgången... Och all rosevin de vackra sommarkvällarna... Trots allt detta har jag gått ner 2,5 kg, minskat 4 cm runt midjan och 4 cm runt höfterna!!!!!!!!!!!!!! I tillägg är jag kvitt sötsug/snacks, är MÄTT i flera timmar, blivit kvitt fettskräcken och börjat märka skillnad på energinivå. Jag har läst boken "Matrevolutionen" och lärt mig både det ena och andra. Lyckats väcka intressen hos sambon också. Jag är fast! Onsdag morgon går flyget, och då blir det två underbara semesterveckor. Helt lowcarb blir det nog inte... (mycket gott öl i tyskland!!!) Men sen blir det back to my new life. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Det finns sämre saker att bli fast i än lågkohydratkost Du frågade tidigare hur länge det tog för mej att gå ner i vikt. Det tog ungefär tre månader att gå ner tio kilo. Efter det har vikten segat neråt, tror att mängder med jordgubbar i somras gjorde att jag inte gick ner, men när jordgubbarna var slut började vikten krypa neråt igen. Nu har jag stått på 64-65 kg ett par veckor. Jag har alltså gått ner två-tre kilo till, men det går långsamt. Och det är egentligen inget som jag strävar efter just nu. Just nu är jag så ivrig att börja träna att jag inte bryr mej nämnvärt vad vågen visar, jag vill se en annan sorts förändring i mitt utseende och det når jag inte med att stirra på vågen. Jag har nått mitt mål vad gäller kilona och mår så bra att jag vill träna. Många grattisar till tappade kilon och centimetrar. Man blir lite lycklig då man ser att det funkar samtidigt som man mår så bra. Vem hade trott att man kan må bra och vara pigg och energisk och ändå gå ner i vikt? Och ännu bättre kommer det att gå då det inte finns orsaker till semesterfusk mera Ha det trevligt på resan nu och njut av allt det goda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 I'm back! Tjockare, men glad, det var en fantastisk resa! Nu ser jag fram till att få kroppen tillbaka, dvs. mätt, utan sötsug, lättare och klar för nya äventyr! Igår kväll gick jag amok i skåpet som "förr i tiden" - men nu är det slut. Tr0llet - 3 månader, det är ju fantastiskt! Det riktigt lyser av din mail hur bra du mår, verkligen inspiration. Det blir väl ett år till nästa semester - så då är jag bättre rustad mot semesterfusk :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 *skriva av mig dag*Usch, nu känner jag mig tjockare och plufsigare än någonsin.Första veckan efter semestern så försvann 1,5 kilo, och det är ju trevligt. Sen har det liksom spårat ur, och jag hittar inte motivation till att låta bli att småäta, och låta bli mejerier. Jag tycker det är SVÅRT att laga mat utan grädde/gräddfil/yoghurt/creme F. Bechamelsås går ju fetbort, och buljongbaserade såser måste ju redas med något för att inte bli soppa. Jag älskar sallader med massor av tjock creme fraiche-dressing, men igen, mejerier... Och på kvällarna och som mellanmål har jag snaskat brie/blåmögel, hallon och grädde. För det är ju "lov", det är ju lchf! (fan så bra man är på att hitta ursäkter!) GAAAAAAAAAAAAAAAH. Sådärja. Skönt att skriva av sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 *skriva av mig dag* Usch, nu känner jag mig tjockare och plufsigare än någonsin. Första veckan efter semestern så försvann 1,5 kilo, och det är ju trevligt. Sen har det liksom spårat ur, och jag hittar inte motivation till att låta bli att småäta, och låta bli mejerier. Jag tycker det är SVÅRT att laga mat utan grädde/gräddfil/yoghurt/creme F. Bechamelsås går ju fetbort, och buljongbaserade såser måste ju redas med något för att inte bli soppa. Jag älskar sallader med massor av tjock creme fraiche-dressing, men igen, mejerier... Och på kvällarna och som mellanmål har jag snaskat brie/blåmögel, hallon och grädde. För det är ju "lov", det är ju lchf! (fan så bra man är på att hitta ursäkter!) GAAAAAAAAAAAAAAAH. Sådärja. Skönt att skriva av sig. Kör kryddsmör till maten i stället, som Tommy, på bloggen Tommy tappar, gör. Ta varma grönsaker så kan du smörsvänga dem också. (mums!) Om du är sugen, börja med att dricka en kopp roibooste eller ett stort glas vatten. Sen kan du ta en liten ostskiva med smör på, eller en ostkub tillsammans med en rädisa...eller er gurkbit. (Rädisor är visserligen inte ovanjordgrönsaker, men har bara 2g kolisar, så de är OK i alla fall). Eftersom du verkar ha kvar suget efter semester när du "unnade" dej mer än nödvändigt föreslår jag att du väljer bort grädde och bär tills det värsta sötsuget gått bort. Till vardags är det väl inte OK med efterrätt varje dag? Det körde man på 50-talet, nu är det NU :-) Är det svårt att sluta, försök bryta tänket på att du måste belöna/trösta dej med mat genom att göra nåt annat... gå ut och gå en stund, lägg dej i ett skönt hett badvatten eller i värsta fall gå och lägg dej. Du kanske är trött helt enkelt. Jag blir sugen på att småäta när jag försöker hålla mej vaken. Om du kan äta lite mjölkprodukter så välj rätt! Youghurt, gräddfil och fil är för mycket kolisar i förhållande till fettet, så de går bort. Köp inte ens hem dem! Kör creme fraiche i stället. En sås på fullfet creme fraiche behöver inte redas. Vill du reda en sås välj t ex philadephiaost och en äggula som redning. Sen har jag börjat servera en hel del mat i djupa tallrikar i stället, bara för att såserna inte blir lika tjocka och man inte har nån potatis att "stampa" ihop den med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Om du brukar äta fil eller nåt till frukost så välj creme fraiche i stället, och eftersom du har sötsug välj bort bären till. Jag har börjat äta med gott örtsalt i och saknar inte frukt och bär alls. Fast min favvefrulle är kokta ägg mosade med smör och gott salt. Jag bara älskar det och håller mej långt in på eftermiddagen innan jag blir hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Tack för era svar Frukost äter jag aldrig, jag är inte hungrig på morgonen... Så det blir lunch vid 12 i stället. Fast jag tror inte det är så mycket "sötsug" - har till och med orörd choklad i skåpet. Det är mest ÄTA som är grejen. Helst ost. Eller korv. Eller skinka. Eller något. Plocka i sig något, fast man inte är hungrig, bara sugen. Jag tror helt enkelt det är en ovana, som måste bort. Jag är ju inte hungrig!Får ta fram stickningen igen, då har händerna något att göra. Tack för tipps om såsredning, det ska provas!! Ägg-gula låter kanon! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 När jag börjar småäta mycket av vanlig mat är det ofta för att jag äter för lite när jag väl ska äta (lunch eller middag). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts