Undeniably

Min dagbok - ballongmage vik hädan!

Recommended Posts

Fettkaffe får inte jag i mej och användedu kokosolja kan man bli illamående av för mycket. Kan du knapra några oliver för att få i dej fett i stället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra på trissor, vågen är min vän igen. Fett är verkligen lösningen! Nu ska jag bara hitta en balans, där jag får i mig fett, utan att bli sjösjuk. Inga mer överfettade kaffe! Härefter håller jag mig till min normala tesked med cocosfett, så får jag heller dricka flera gånger om dagen, och prova mig fram till en lagom mängd.

Ps. Det SNÖAR nu! Huuuvvvaaaa!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skönt att ha den här "dagboken" att skriva av sig i. Både när man är frustrerad, men också när det går bra. Kaffe med cocosfett på kvällen fungerar inte, då blir jag riktigt illamående. Så då får jag äta fett på dagtid, och avlsuta dagen med en vanlig kopp kaffe. Fast jag rapar så in i helskotta med mycket fett i kosten. Jisses, jag låter som en full sjöman i Shanghai! Bra jag är ensam hemma på dagarna...

Liten kris här nu, smöret är slut! Ojoj, det får bli en affärsrunda sen.

Så har jag försökt tova vantar, det gick inte. De. Lika släta och fina som när jag stickade dem, inte tovade alls. Nåja... Får ge bort dom till någon i julklapp

Så, dagens happiness, idag har jag gått ner 8 kg sen 19 augusti! Jag är så glad! Nu är jag halvvägs till målet. Jag har satt ett överkomligt mål, jag känner att jag inte behöver vara riktigt smal, bara helt vanlig "normalvikt". Fast om lchf skulle dra iväg med fem kilo till, så gör det inget, om vi säger så....

Nu biter jag naglar och väntar på svar från en jobb jag sökt på, om jag gått vidare till nästa intervju eller inte..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, jag trodde det bara var jag som blev rapig av för mycket kokosfett!

Full sjöman i Shanghai.. *fnissa* :D

Hoppas du går vidare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa jäkla helger... Jag äter bra, inget småätande och inget onyttigt. Men Vin! Jag är enfriktig vintunna, jag älskar vin! Och då pekar vågen uppåt...fast det får det vara värt. Jag har lärt mig nu att det är upp på måndagar, och ner resten av veckan. Helt enkelt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det lite "detox-dag", med lite mat. Åt en sallad klockan två, och tomatsoppa klockan sex. Det får räcka för idag. Får känna lite på hungerkänslorna och förhoppningsvis kickstarta förbränningen efter min vinorgie. I morgon blir det ägg och bacon till lunch, och fisk med med smörsås till middag, då är fettbrasan tänd!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, nu är det tungt. Inte ett gram denna veckan. Igår gick jag ner lite, men idag var jag tillbaka på samma som förra fredagen. Fan också. Alla hjärnspöken drar igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, denna helgen gick åt pipsvängen. Ris på fredag, en öl på lördag och pasta igår. Tänkte bara ta liiiite till maten, men hittade mig på köket med handen i kastrullen och hetsåt pastaresterna, som den värsta knarkare... Hemskt. Att man kan bli så desperat!

Men, nu är jag supermotiverad att köra på som vanligt igen. Drömmer om att gå ner två kilo till innan jul, det borde vara möjligt. Hoppas hoppas!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaknade idag och kände mig fräsch. Låg vaken ett tag och konstaterade att jag kan känna höftbenen (om jag ligger på rygg... :-) ) Sprattlade ur sängen och upp på vågen, och vips var självförtroendet i botten. Satans perkele.

Plan A: äta mer. Mer proteiner, och väldigt mycket fett. Hoppas det hjälper.

Plan B: ge upp och äta ihjäl mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaknade idag och kände mig fräsch. Låg vaken ett tag och konstaterade att jag kan känna höftbenen (om jag ligger på rygg... :-) ) Sprattlade ur sängen och upp på vågen, och vips var självförtroendet i botten. Satans perkele.

Plan A: äta mer. Mer proteiner, och väldigt mycket fett. Hoppas det hjälper.

Plan B: ge upp och äta ihjäl mig.

Tänk inte för mycket på vågen. Du kan ha lagt på muskler, som ju väger mer. Mät kroppsdelar i stället, t ex runt midjan, armar eller låren. OCH tänk långsiktigt. Lycka till!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*skriva av sig*

Det känns en smula frustrerande.. Ät när du är hungrig, heter det. Men om man inte är hungrig då... Just nu är det höstdepp, och generellt tungt, och jag är inte sugen på mat. Lunchen är typ en tomat och lite ost, har inte mer aptit. Och middagen en liten köttbit/fisk (igår åt jag typ 100g torsk) med lite grönsaker och någon sås. Vill inte ha mer. Men då verkar det som om kroppen hamnar i något "svältläge" och släpper inte ett gram.

Vad gör jag? Tips?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*skriva av sig*

Det känns en smula frustrerande.. Ät när du är hungrig, heter det. Men om man inte är hungrig då... Just nu är det höstdepp, och generellt tungt, och jag är inte sugen på mat. Lunchen är typ en tomat och lite ost, har inte mer aptit. Och middagen en liten köttbit/fisk (igår åt jag typ 100g torsk) med lite grönsaker och någon sås. Vill inte ha mer. Men då verkar det som om kroppen hamnar i något "svältläge" och släpper inte ett gram.

Vad gör jag? Tips?

Att inte vara hungrig, där har jag nog inga tips.. Mitt problem är det motsatta, nämligen.

Men höstdepp är ju inget vidare, är det inte tillskott av D-vitamin som är viktigt då?

För mig funkar det allra bäst med motion, helst lågintensiv. Långa promenader, cykelturer i sakta mak, plaska runt i simhallen..

Det fungerar både avstressande, humörhöjande och aptitreglerande för mig, alltså att jag känner att jag är hungrig till skillnad från sugen :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, promenader är bra. Höstdeppen kommer nog mest från en jobbig situation, arbetslöshet och ständig bekymring.... Känslan av att känna sig onyttig och oönskad, gör att några stackars extra kilon runt midjan är en världskatastrof. Typ. Och med lite ätstörningar i bagagen, så blir aptiten borta. För allt blir okej om man är smal och vacker, eller hur? Och om man inte äter måste man ju bli smal? (Så patetiskt det känns att klaga såhär på ett forum, som om jag var fjortis...)

Äsch, det går över, bara en svacka nu. Jag måste helt enkelt lära mig att leva i nuet, och inte bekymra mig om allt som möjligens kan gå åt helskotta...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att gå ut i parker eller i skogen och bara andas och lyssna. Natur är läkande och det är viktigt att komma ut när man är deppig för då känns det som man gjort nåt. Ut och gå med din fiktiva hund...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, Stoscha! Fin katt förresten!

Var tvungen att skratta åt mig själv igår. Något jag bekymrat mig för jättemycket, inklusive dålig sömn och ont i magen var gjort på tre minuter, helt problemfritt... Varför måste jag bekymra mig så mycket! Helt onödigt!

Men, kära vänner! Nu förtjänar jag Nobels tapperhetspris. Jag är den största pizza-älskaren på jorden. Bara lukten av pizza får mig att bli helt Gollum. Och de gånger jag har trillat av lchf är på just pizza. Igår var vi på roadtrip, och hamnade på ett shoppingcenter, där det var pizza och taco buffé. Och jag åt inte en enda bit pizza! Jag snodde inte pizza från småbarn och gömde mig under bordet, jag dregglade inte på pizzabuffén, eller hittade på en bra ursäkt om varför jag skulle få ta eeeen bit bara! Jag öste på med tacokött, ost, salsa, sallad och vitlöksdressing, och mumsade glatt. (Jadå, det var säkert socker i tacokryddan, men det gav jag bängen i. Jag var hungrig!!) A small step for mankind, but a big step for me... :-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, Stoscha! Fin katt förresten!

Var tvungen att skratta åt mig själv igår. Något jag bekymrat mig för jättemycket, inklusive dålig sömn och ont i magen var gjort på tre minuter, helt problemfritt... Varför måste jag bekymra mig så mycket! Helt onödigt!

Men, kära vänner! Nu förtjänar jag Nobels tapperhetspris. Jag är den största pizza-älskaren på jorden. Bara lukten av pizza får mig att bli helt Gollum. Och de gånger jag har trillat av lchf är på just pizza. Igår var vi på roadtrip, och hamnade på ett shoppingcenter, där det var pizza och taco buffé. Och jag åt inte en enda bit pizza! Jag snodde inte pizza från småbarn och gömde mig under bordet, jag dregglade inte på pizzabuffén, eller hittade på en bra ursäkt om varför jag skulle få ta eeeen bit bara! Jag öste på med tacokött, ost, salsa, sallad och vitlöksdressing, och mumsade glatt. (Jadå, det var säkert socker i tacokryddan, men det gav jag bängen i. Jag var hungrig!!) A small step for mankind, but a big step for me... :-)

Från en pizzatorsk till en annan, då..

Vänligen mottag tapperhetsmedaljen :)

Bra gjort att stå emot!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för medaljen!! :-)

Igår var sambon på gubbfest, så jag och katterna var ensamma hemma. Vi hade räkparty. Räkor och massor av vitlöksmajonnäs. (Katterna bara räkor..) Jag skulle hämta sambon från fest, så jag var nykter hela kvällen.

Idag har vi varit hos svärmor. Som hämtade fram alla möjliga kakor ur skåpen, och rulltårta i skivor, med vispad grädde och bär på. Jag åt grädden och bär, och gav själva rulltårtan till sambon, och tänkte att nu svimmar väl käringen. Ge bort hennes rulltårta. Men tro det eller ej, jag berättade att jag inte åt socker längre, eller carbs. Och hon blev intresserad. Frågade om jag var hungrig, och vad jag åt till lunch. Och jag berättade, och sa att jag gått ner 8 kg utan svält! Och att jag äter helt vanlig middag, bara utan pasta/potatis/ris. Och hon verkade intresserad. Så gick hon och hämtade en ask ricolapastiller, för "de är sockerfria, de är till dig, så du också får något till kaffet"

Det tyckte jag var gulligt. Jag hade förväntat suck och stön och att jag va "jobbig"...

Nu står fläsklägg i ugnen, och surkål på spisen. Bayersk afton här idag. Men utan öl för min del, det blir vin i stället.

Hittils fungerar smuttmetoden. Men vi får väl se hur det går senare i kväll... Jag känner mig själv och min vinstrupe...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plötsligt händer det.

Efter veckor med ihärdiga försök, några snedsteg, nya erfarenheter och diverse funderande, stog vågjäveln still. I tre veckor. Och där står den än. Frustrationen var ett faktum. Och jag var nära att ge upp. Varför ska jag inte äta pizza och ravioli, när det ändå inte händer något på vågen! Varför inte trycka i sig en skål popcorn, och visa fingret till lchf, bluffmetoden.. (Överreagerar? Jag? Ööhh...)

Precis då blev min mage normal. Efter nästan tre månader på skithuset ?? så är allt som "vanligt" bara sådär som ett trollslag. Och inte bara det. Jag har exem i hårbotten, det har jag haft i säkert 12-14 år... Tro det eller ej, men det är nästan helt borta. Iallafall till 80%.. Kvar är en jävla klåda, som jag gissar är för att hårbotten läker sig. Borta är alla sår och skorvar. Alla värdelösa krämer och schampon jag provat, så var det socker som var boven...

Nu gäller det bara att få fart på viktnedgången också! Funderar på fettfasta ett par dagar i veckan. Altså bara äta fett + ett måltid om dagen. Ska googla lite om ämnet.

Och jobbintervju på onsdag! Håll tummarna! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plötsligt händer det.

Efter veckor med ihärdiga försök, några snedsteg, nya erfarenheter och diverse funderande, stog vågjäveln still. I tre veckor. Och där står den än. Frustrationen var ett faktum. Och jag var nära att ge upp. Varför ska jag inte äta pizza och ravioli, när det ändå inte händer något på vågen! Varför inte trycka i sig en skål popcorn, och visa fingret till lchf, bluffmetoden.. (Överreagerar? Jag? Ööhh...)

Precis då blev min mage normal. Efter nästan tre månader på skithuset så är allt som "vanligt" bara sådär som ett trollslag. Och inte bara det. Jag har exem i hårbotten, det har jag haft i säkert 12-14 år... Tro det eller ej, men det är nästan helt borta. Iallafall till 80%.. Kvar är en jävla klåda, som jag gissar är för att hårbotten läker sig. Borta är alla sår och skorvar. Alla värdelösa krämer och schampon jag provat, så var det socker som var boven...

Nu gäller det bara att få fart på viktnedgången också! Funderar på fettfasta ett par dagar i veckan. Altså bara äta fett + ett måltid om dagen. Ska googla lite om ämnet.

Och jobbintervju på onsdag! Håll tummarna!

Äter du kokosfett? Annars kan det vara en bra idé att göra det, eller öka på, för din torra hårbotten. Smörjan ska komma inifrån! ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag äter kokosfett, men drog ner rejält på det och tog smör i stället, da kokosfett gav enorm fart på magen... Men nu som det har stabiliserat sig, kan jag försöka öka mängden! Tack för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett anfall av nyfikenhet, så jag lastade ner lifesum appen, för att se vad jag stoppar i mig. Och det var chockande, kan mag säga! Jag ställde in den på strikt lchf, det är ju vad jag kämpar mot, även om jag nog ofta trillar dit på grund av alla grönsaker jag äter. Jag knåpade in dagens lunch och middag, och kommer idag att överstiga kolhydraterna med 9 gram, ligger 5 gram under på protein, men fattas 75 g fett!!! Jisses, hur i allsin dar ska jag få i mig det...? Det var verkligen en väckare när det gäller mitt fettintag.

Men himla intressant att se näringsinnehållet av det man äter! Minsann inte lätt att komma under 20 kolisar...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort fröknäcke! Åh kära hjärtanes så gott! Nu måste jag verkligen skärpa mig så jag inte mumsar i mig hela plåten! Sååå gott!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort fröknäcke! Åh kära hjärtanes så gott! Nu måste jag verkligen skärpa mig så jag inte mumsar i mig hela plåten! Sååå gott!

Beroende framkallande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att bli kvitt hjärnspöken... Igår blev en dålig mat-dag. Vi åt lunch ute, på ett asiatiskt ställe, utan några lchf vänliga rätter. De hade EN salld, och det var en morotssallad. Allt annat var med nudlar, ris, bröd eller annat. Så jag åt en soppa, och sorterade ut alla nudlar. Middagen hemma var också soppa, rester från måndagen. Och fröknäcke då. Men alldeles för lite fett och proteiner.

Men mina gamla hjärnspöken jublade och dansade can-can hela natten. Så lite mat! Nästan bara buljong och fröknäcke, nu skulle jag få se ny siffra på vågen. Pyttsan. Cancan-dansen blev avbruten och irritationen stor.

Jag har lärt mig att jag går inte ner om jag inte äter bra, och mycket fett. Ändå sitter gamla vanor i...

Nu har jag plottat in dagens mat på lifesum, och för första gången fått "grön cirkel". Så nu gäller det att stick to the plan... Så kliver jag på vågen i morgon igen... Vågjävel.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äääntligen. Nu gick det åt rätt håll. Ingen enorm siffra, men i allafall åt rätt håll. Den där lifesum appen är inte dum altså.

Ikväll ska vi på fest. Det serveras en rätt som äts med potatisbröd, så jag tar med mig eget fröknäcke. Fast jag får baka nytt, den förra plåten är borta... :-) men det är inte bara jag! Sambon tyckte det var jättegott, så han står ofta framför skåpet och knaprar på en bit. Han äter inte lchf, och har därför våldsamma cravings och hunger. Faktiskt lite intressant att se! Några timmar efter middagen igår åt han en macka, medans jag satt mätt och nöjd i fåtöljen. Han åt potatis till fisken, jag åt mängder med smör.

Tänk vad 2 hg kan göra med självförtroendet, nu ser jag fram till att möta vänner i kväll!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg