Jump to content

Matdagboken om acceptans

SoFi

Recommended Posts

Intressant! Jag har långt ifrån accepterat att jag inte kan fortsätta äta pasta än... Känner mig nästan gråtfärdig av tanken ;)  Hoppas det ger sig!
Samtidigt känner jag mig ruskigt besviken på den informationen man har fått, speciellt i skolan. Jag bläddrade i min hemkunskapsbok en dag, och snubblade över "matpyramiden". Man har ju blivit inpräntad sen man var unge, att man ska äta mest bröd/ris/pasta/potatis och minst av fett. Inte konstigt att hjärnan blir förvirrad nu...

Jag erkänner villigt att min kropp till stor del är byggd på pasta. För när jag började smygöka i vikt, åt jag massor av pasta - för det är ju inget fett och en "basföda" som man inte blir tjock av. Jo tjena...

Och samtidigt känns fett "läskigt" - fett är ju inte bra. Eller? :)  Får väl rita min egen pyramid...

Så duktig du är som gått ner 6 kg redan! Heja heja!!

• Like 2

Grattis till nystart och viktnedgång!

Jag har en fråga till dig med tanke på din operation. En god vän till mig är opererad, men har gått upp i princip allt igen. Jag tror att LCHF skulle vara bra för henne eftersom jag gissar att hon är sockerberoende, men hon säger att hon inte kan äta så på grund av fettet. Hur funkar det för dig? 

#2 Du får göra en ny, tvärtom-pyramid! Hoppas också att det ger med sig med alla de där "får jag aldrig mer äta...?"-tankarna. För min del har jag faktiskt inte riktigt kommit över brödet än, det är och förblir min absolut främsta last.

#3 Jag klarar faktiskt fettet jättebra, antagligen för att det är så svårt att överäta det jämfört med socker. När jag äter bröd och annat kolhydratrikt så märker jag inte att jag är mätt förrän det är för sent, får hjärtklappning osv. Sen får jag ju erkänna att jag nog töjt ut min stackars magsäck lite också under årens lopp, hehe..

Maten idag:

Lunch: Rester från gårdagens grillmiddag (lite marinerat stekfläsk och kyckling) ihop med äggröra.

Mellanmål: Kaffe med 0,5 msk kokosfett och en liten skvätt grädde.

Middag: 1 laxfilé med några klickar creme fraiche saffran & tomat, samt smörstekt vitkål + lök.

Fett: 116 Kolhydrater: 8 Protein: 70 Kcal: 1360

Vi får se om det blir en till kaffe ikväll, givetvis också den koppen med lite kokosfett och grädde.

• Like 2

Hej! Tänkte börja en matdagboks-tråd här och hoppas på stöd och råd längs vägen.

Bakgrund: 25-årig kvinna, varit överviktig (med sockerberoende, matbegär och allt vad det innebär) hela livet. Som mest vägde jag 157 kilo till mina 177 cm, gjorde en gastric bypass för 5-6 år sedan (tyvärr visste jag inget om LCHF på den tiden utan trodde på traditionella kostråd, LCHF hade kanske kunnat "rädda" mig från operationen och det kan jag reta mig på ibland, men gjort är ju gjort), gick då ner till 99 kilo.

Efter att ha nått den där magiska tvåsiffriga vikten så slappnade jag av lite mer med ätandet, gick upp till 108 kilo för 1,5 år sedan och körde då igång med LCHF. Vilket uppvaknande! Jag kände direkt att det är såhär en sådan som jag MÅSTE äta för att må bra och kunna hålla min vikt stabil.

Tyvärr så räckte inte motivationen ända fram, gick ner till 102-103 kilo och sedan kom tankarna smygande på om jag ändå inte kunde "unna mig" ibland - jag började mixtra med alla möjliga undantag, "en potatis gör ju inget", fick äta en pastaportion om jag hårdtränade samma dag, tog nån tårtbit på kalas och inbillade mig att jag kunde hålla mig till det. Det gick inte. Det faktum att jag övergav riktig LCHF, plus perioder av nedstämdhet gjorde att vågen stannade på 113 kilo i början på juni.

Läget nu: Har kört på LCHF sedan 6 juni och tappat 6 kilo och 7 cm i midjan. Skillnaden den här gången jämfört med min första LCHF-erfarenhet är precis vad ämnestiteln säger - acceptans. Jag har accepterat att jag inte KAN äta vissa saker. Många med mig beskriver det som en slags sorg, och det är det ju. Men känner idag att jag kommit över det mesta av det där "sorgearbetet", det känns för första gången helt OK att tänka sig ett helt liv utan pasta osv. Jag kunde inte tänka så förut! Är tacksam och glad över att jag kan det idag.

Jag hoppas på att den här tråden kan vara till hjälp i fortsättningen och tycker att forumet verkar jättebra!

Hej, hag är ny här också.  Ville bara gratulera med din nyja matdagbok här, jag kommer all följa dig.  Jag har bara hållit på med lchf i 2 veckor, har mindre sug än jag hade räknat med.  Bröd brukade vara storfavorit, saknar det inte så mycket. Däremot har det blivit en hel del jordgubbar och grädde.  Stramar lite upp alteftersom, tänker att det viktigaste är att det håller i längden och jag blir frisk och pigg på köpet.  Lycka till.

• Like 1

Hej, hag är ny här också.  Ville bara gratulera med din nyja matdagbok här, jag kommer all följa dig.  Jag har bara hållit på med lchf i 2 veckor, har mindre sug än jag hade räknat med.  Bröd brukade vara storfavorit, saknar det inte så mycket. Däremot har det blivit en hel del jordgubbar och grädde.  Stramar lite upp alteftersom, tänker att det viktigaste är att det håller i längden och jag blir frisk och pigg på köpet.  Lycka till.

Tackar! Det är svårt att hålla sig från jordgubbarna sommartid, men som du säger så är det viktigast att det håller i längden. Lycka till du också

Maten idag:

Lunch: En pannbiff, ihop med äggröra på 3 ägg

Middag: Världens bästa lchf-pasta från 56kilo.se: http://56kilo.se/lchf-pasta-tagliatelle/
              Till den svänger jag ihop en köttfärsås och äter med lite grana padano på.

Just nu har jag ingen vidare matlust, har inte ens ätit middagen än och fortfarande mätt efter lunchen. Det kan i och för sig förklaras med att jag aldrig äter middag innan 19, och med att dagarna innan löning får man äta det som finns kvar i frysen, vilken i mitt fall är fläskkött, fläskkött och fläskkött. Jag är verkligen inte sugen på fläskkött.

Fett: 137 Kolhydrater: 17 protein: 86 Kcal: 1650

Maten idag har känts tråkig igen, tycker det är trist att bara kunna laga en viss sorts mat när det fattas så mycket hemma i kyl och frys. Eller så är det värmen som gör att både matlust och inspiration tas ifrån mig. Annars så är matlagning ett av mina stora intressen!

Lunch: En pannbiff med några skivor ost ovanpå

Mellanmål: En mugg kyld äggmjölk, smaksatt med lite kakao

Middag: Stekt fläskkarré med haricots verts och chili/citronsmör

Fett: 150 Kolhydrater: 12 Protein: 79 Kcal: 1710

Funderar lite på om jag ska börja logga min "träning" här i tråden. Går inte på gym eller så för närvarande men är väldigt aktiv i vardagen, promenerar och cyklar väldigt mycket vid alla chanser jag får, bor på landet och fixar med huset osv. På ett sätt känns det inte så viktigt att skriva ner, eftersom rörelse är en sån naturlig del av mitt liv. Idag blev det en snabb promenad på drygt en timme. Kanske ska jag bara skriva ner de tillfällen det blir lite extra motion, eller så struntar jag i det helt.

Dagens mat:

Lunch: Kokta ägg, mosade i smör. Lite bacon till

Middag: Nötfärsbiffar med ost, coleslaw och hemgjord hamburgerdressing

Utöver det blev det även en kopp te med kokosfett i.

Fett: 152 Kolhydrater: 8 Protein: 73 Kcal: 1700

Går runt och tänker en del på choklad, har en mörk kaka i kylen.  Men jag tror den ligger där mest för någon slags sjuk trygghet jag får ut av det, typ att den finns ifall ifall.

Ifall ifall vad kan man ju fråga sig?

Hursomhelst så har den med 70% blivit aningens för söt för att ätas som den är, och det känns bra - ett kvitto på att jag är på rätt väg bort mot att allt ska smaka sött.

Du skriver om tråkig mat ? Varför inte äta det du gillar och älskar ? Fest alla dar i veckan...

Menar tråkig mat som i när inspiration och råvaror fattas, inte att lchf-mat i allmänhet är tråkig, för med den är det faktiskt, som du säger - fest alla dar i veckan.

Maten idag, varning för nötkött!

Lunch: Nödlösning från McD, köpte en stor burgare och åt med kniv och gaffel (utan brödet alltså). Tyckte också jag var smart som spritsade på en del av min egen majonnäs jag just köpt för att fetta till det lite, haha. Tycker ändå att sån mat funkar fint som nödlunch när man är på språng, bara man ber om bestick.

Middag: Delar en t-benstek med sambon, herregud vad kött! Enorma är de, men riktigt gott att grilla. Färsk sparris och hemgjord bearnaisesås till.

Utöver det har jag druckit rött fredagsvin.

Fett: 158 Kolhydrater: 14 Protein: 91 Kcal: 2100

Imorgon ska jag gå på bio. Känner mig lite halv-orolig. Får se till att äta ordentligt innan, är fortfarande lite ovan med att inte sitta och äta på något medan jag tittar på film.

Jag provade ett recept pa kokostppar igar som ja tyckte va valdigt gott, samt de finns "pork cracklings" inte saker va de heter pa svenska, ja tyckte inte om dom alls, men bra snacks ur kolhydratsperspektiv

Fläsksvålar är det nog! Jag tycker de är goda faktiskt :) Fick med mig lite salta mandlar igår.

Vart trött när jag kom hem igår, så skriver gårdagens mat nu istället.

Lunch: En lunchkorv (hög kötthalt) med två stekta ägg.

Middag: Stekt kycklingfilé, hade resterna från fredagens bearnaisesås till.

Övrigt: Höll mig i skinnet i biomörkret, hade en näve salta mandlar med mig som räckte utmärkt. Åt min middag ur en matlåda precis innan vi gick in, så det hjälpte nog en hel del.

Övrigt 2: Jag hade med mig en meny-kupong till bion, där man fick läsk och popcorn. Jag var mest ute efter läsken, och frågade om det gick bra att hoppa över popcornen. Hon i kassan sa att jag kunde väl ge bort dem till någon, och det hade hon ju rätt i. Det var stora ögon jag fick i kön när jag frågade om någon ville ha! Haha, "va, ska hon inte HA sina popcorn?" tycktes de tänka, alternativt att de var förgiftade eller något. Var tvungen att tydligt förklara att jag fått dem GRATIS, men att jag inte gillade popcorn och undrade om någon ville ha dem. Sen kunde jag såklart inte låta bli att tänka tanken att de kanske blev så förvånade bara för att jag var tjock och inte skulle ha snacks. Suck.

Fett. 151 Kolhydrater: 12 Protein: 80 Kcal: 1720

Idag är det förresten mät-dag. Minskat ytterligare 1 cm kring lår, midja och midja (mäter midjan på två ställen).

Skriver om gårdagen idag. Var ute på bilresa hela dagen, hemma sent. Mina planer för någon slags hållbar idé om maten gick i stöpet, det blev bara slarvmat (typ ett kokt ägg och en grillkorv utan bröd som smakade papper från ett snabbmatställe) hela dagen. Tyvärr verkade inte mitt resesällskap särskilt intresserade av att hitta någonstans att äta "på riktigt" på vägen, och jag ville inte krångla till det. Jag får helt enkelt lära mig en läxa - jag måste planera och ta med mig egen mat vid sådana resor.

Åt mat som jag egentligen inte ens tycker om, dvs grillad kyckling och kamben när vi äntligen kom hem, bara för att få i mig något. Tog lite smör till, och en kopp te med grädde och kokosfett. Började må fruktansvärt illa efter det, antar att det var en kombination av den grillade kycklingen, och att det blev så mycket mat på en och samma gång. Lite av det kom till och med upp igen, var väldigt längesen det hände.

Idag mår jag fortfarande illa, tänker att jag aldrig mer vill äta grillad kyckling, eller något som är grillat över huvud taget känns det som :(

Förlåt för ett gnälligt inlägg, men någonstans måste man ju få ventilera. Är en väldigt strukturerad person, och när något rubbas i vardagen så känns det jobbigt. Detta gäller förstås inte bara maten, utan allt i mitt liv som går att planera.

Gnäll på du. Få det ut. Men du lärte dig något i allafall - att fixa egen mat, och inte äta grillat :)

Och välkommen i kontrollfreak-klubben :)

Tack :)  Ja men precis, det var liksom en gång för mycket som en sån sak hände igår, så egen mat blir det i fortsättningen. Roligt nog ska vi iväg till några och grilla idag, men tar med mig fisk till det.

Tack för medlemskapet i klubben, är du också ett kontrollfreak?

Bra grejer att ha med sig har för mig varit hemmgjorda pannbiffar (nötfärs, ägg och kryddor), paleo wraps med fyllning (gjorda på ägg, olja och lite kokosmjöl), fröknäcke, hemmagjord leverpastej till fröknäckena, kokosolja, ägg (jag gör en kaffedrink på ägg, kaffe och kokosolja, står mig i timmar). Har även släpat med mig en mixerstav  ;) Har också gjort rödkålssallad så att jag får i mig grönsaker.

• Like 2

Illamåendet efter gårdagens väldigt sena middag höll i sig rätt länge idag, men det hann som tur var försvinna lagom till middagstid.

Dagens mat:

Middag: Var på släktträff med grillning, det blev 1 laxfilé och 1 chorizokorv med hög kötthalt. Grönsallad med vinaigrette till det, plus att jag hivade på ett par klickar Bregott på tallriken. Vitt vin till maten.

Drack kaffe med grädde under fikat efteråt. Det är ingen som ifrågasätter i den familjen om man inte ska ha något fika, MYCKET skönt tycker jag.

Cyklade dit och hem med, så är lagom trött i kroppen nu. Ska dricka lite te i soffan.

Fett: 120 Kolhydrater: 14 Protein: 51 Kcal: 1530

• Like 1

Bra grejer att ha med sig har för mig varit hemmgjorda pannbiffar (nötfärs, ägg och kryddor), paleo wraps med fyllning (gjorda på ägg, olja och lite kokosmjöl), fröknäcke, hemmagjord leverpastej till fröknäckena, kokosolja, ägg (jag gör en kaffedrink på ägg, kaffe och kokosolja, står mig i timmar). Har även släpat med mig en mixerstav  ;) Har också gjort rödkålssallad så att jag får i mig grönsaker.

Blir nyfiken på den hemmagjorda leverpastejen!

Dagens mat:

Lunch: Kokta ägg med smör och stekt bacon

Mellanmål: Te med kokosfett

Middag: Har gjort en jättegod indisk korma med kyckling, varit sugen på det hur länge som helst. Vanlig grönsallad till det.

Fett: 144 Kolhydrater: 12 Protein: 82 Kcal: 1670

Hur tillagar du korma?

Brukar höfta rätt mycket, men det här är på ett ungefär vad jag har för en rejäl laddning sås:

1 finhackad lök (oftast stavmixar jag den också, men ibland blir det något besk smak när jag gör så, så det är ett litet risktagande)

2 vitlöksklyftor, hackade

Riven färsk ingefära, någon matsked

2 msk mandelmjöl (mixar oftast eget av hela mandlar)

En nypa kardemumma, en nypa nejlikor

Koriander

Sambal oelek

2 rågade teskedar garam Masala

Pressad citron

Lite currypulver

Ev. en klick tomatpuré

Blanda ihop allt detta till en pasta och fräs den i mycket smör/ghee. Häll på vatten, och grädde (kokosgrädde funkar också om man vill dra ner på mejerierna). Nu har du en sås!

Brukar sedan bara slänga ner bitar av rå kycklingfilé som jag kryddat med salt/peppar. Småkoka under lock så är kycklingen genomkokt efter 10-20 min beroende på hur stora bitarna är.

• Like 2

Dagens mat:

Lunch: En fryst angushamburgare med majonnäs, bacon och ost.

Mellanmål: Kokosfett

Middag: Tacos på lchf-vis i salladsblad. Creme fraiche, riven ost, grönsaker.

Övrigt: 1 Xide Bright. Kan kanske vara värt att prova för någon om man gillar så kallad alkoläsk och inte är restriktiv med sötningsmedel. Jag tyckte den var rätt sliskig, eller om det var rabarbersmaken jag inte gillade.

Fett: 144 Kolhydrater: 15 Protein: 72 Kcal: 1660

Just nu håller jag på att baka de här: http://mariannslchf.se/mazarinrutor-med-chokladglasyr/

Gjort dem en gång förut, gick hem även hos icke-lchfare den gången. Jag får besök imorgon på lunch och misstänker att de väntar sig fika efteråt. Tyvärr är jag lite för mesig för att skita i att bjuda på något sött. Vet ju att det räcker att bjuda på "bara" mat, men det känns som att jag duger mer om jag har bakat också. Åtminstone är det ju lchf-vänligt fika, får väl hoppas att de inte tycker det smakar konstigt.

Blir irriterad på mig själv när jag skriver detta! Jag bjuder väl på vad jag vill, vem har bestämt att det ska vara fika fika fika hela tiden? Vem har sagt att de kommer skjuta mig om det inte blir något mer än kaffe efteråt? Suck.

Jag bakar aldrig. Älskar verkligen matlagning, men baka har aldrig varit min grej. Med LCHF slipper jag ens tänka på det, skönt! Jag brukar ha lite finare mörk choklad att bjuda på till kaffet. Vill jag servera efterrätt blir det bär med vispgrädde eller (till hösten) några smörstekta äppelklyftor med kanel till grädden.

• Like 1

Orkade inte skriva igår. Hände inget speciellt på matfronten.

Dagens mat:

Lunch: Omelett med ost

Middag: Ragú di salsiccia med lchf-pastan från 56kilo (http://56kilo.se/lchf-pasta-tagliatelle/)

Övrigt: Rött vin

Fett: 140 Kolhydrater: 29 Protein: 68 Kcal: 1920

Mycket kolhydrater. Vin och tomatsås, däri ligger många gram. Men det är det värt idag.

Alltså vadf*n, det ska grillas idag igen. Mår nästan illa bara jag tänker på det. Jag undrar vad det är som fått mig att börja ogilla grillad mat, speciellt grillat KÖTT. Allt smakar kol, överstekt och jävligt. Ibland har man ju bara perioder när en viss typ av mat bara inte funkar, det går knappt att tänka på det. Sist jag hade en sån period var det bacon jag inte fixade, så fort jag försökte så smakade det härsket fett och jag var tvungen att spotta ut alltihop. Har gått igenom det med ägg också, men det har ju gått över som tur är, ägg är ett fantastiskt livsmedel.

Det är ju i alla fall tur att det är enkelt för mig att styra vad jag vill grilla, det är ju bara att ta fram något annat till mig själv om de andra vill äta marinerad fläskkarré. Antingen kyckling eller fisk får det bli. Nu har jag nog gnällt färdigt för den här gången.

Grillade grönsaker med fetaoströra är ju fantastiskt gott om man vill sticka emellan med någonting vegetariskt i köttätandet. Passar ju också som tillbehör till fisken eller kycklingen.

Tack för tipset! Hade en liten tanke om att plocka ihop det jag har hemma i grönsaksväg och göra som ett foliepaket. Är rätt dålig på vegetariskt, tanken brukar inte föresväva mig att man ju faktiskt kan hoppa över köttet helt och hållet, haha.

Själv älskar jag kött av alla de slag, men har många vegetarianer i min omgivning. Vegotänket är alltid på och jag tycker att det kan kännas fräscht med en helvegetarisk måltid ibland. Grönsaker i foliepaket med något gott kryddsmör... Tror kanske det blir grillen härhemma med...

• Like 1

Dagens mat:

Lunch: 3 kokta ägg

Mellanmål: Kokosfett, iskaffe med grädde

Middag: Kycklingspett med curry, kryddsmör. Grönsaker och en klick coleslaw.

Fett: 122 Kolhydrater: 9 Protein: 75 Kcal: 1435

Känt mig orkeslös och matt större delen av dagen. Lite yrsel. Kom plötsligt ihåg det beprövade tricket med lite salt i ett stort glas vatten - det försvann!

Brukar föra in min vikt- och måttstatistik i Excel. Diagramen börjar se roliga ut nu, kurvorna går neråt och jag kan se att det faktiskt HAR hänt någonting sedan jag började skriva upp. Har snart minskat med 10(!) cm kring övre delen av midjan/bröstkorgen - och jag som trodde allt mitt fett satt på nedre delen av magen.

Tror att det kommer fortsätta gå lite trögare med centimetrarna kring naveln och neråt. Jag gissar på att det beror på att jag har väldigt mycket lös hud där efter min tidigare viktnedgång på över 50 kilo. Ärligt talat vet jag knappt vad som är hud och vad som är fett. Det är mest bara häng alltihop.

Förresten, jag har bott i Italien i ca 15 år och älskat pasta!!! Saknar det väldigt sällan idag. Successivt vänjer man sig vid en ny kost, det nya blir en vana och som åren går blir det allt lättare och naturligare.

Jag äter potatis någon gång varje sommar(odlar egna nypotatisar i ett par spanar) jag gör kroppkakor 1g /år och äter med vitsås,mums! Och så äter jag lutfisk med vitsås varje julafton.

Har verkligen försökt att hitta alternativ till mjöl i såsen men inte hittat något acceptabelt, :(

Njuter verkligen av mina undantag!

Om jag får besöka underbara, älskade Italien igen kommer jag att äta spaghetti alla carbonara i Rom eller spaghetti alle vongole och kanske en pizza i Napoli.....;)

Trevlig tråd! Tack för att vi får följa med på din väg!

Korma, låter gott ska jag absolut pröva! När du mixar löken, gör det snabbt! Det är när du kör för länge som den blir besk.

Åh, det hade jag ingen aning om, tack för tipset! Ska mixa snabbt nästa gång.

Förresten, jag har bott i Italien i ca 15 år och älskat pasta!!! Saknar det väldigt sällan idag. Successivt vänjer man sig vid en ny kost, det nya blir en vana och som åren går blir det allt lättare och naturligare.

Jag äter potatis någon gång varje sommar(odlar egna nypotatisar i ett par spanar) jag gör kroppkakor 1g /år och äter med vitsås,mums! Och så äter jag lutfisk med vitsås varje julafton.

Har verkligen försökt att hitta alternativ till mjöl i såsen men inte hittat något acceptabelt, :(

Njuter verkligen av mina undantag!

Om jag får besöka underbara, älskade Italien igen kommer jag att äta spaghetti alla carbonara i Rom eller spaghetti alle vongole och kanske en pizza i Napoli..... ;)

Visst är det intressant hur saker man aldrig trodde man kunde leva utan helt plötsligt inte alls känns så spännande längre :)

Ang. mjöl i såsen finns det ju något som heter redix, säljs på någon lchf-butik på nätet. Inte provat men funderar på det.

Dagens mat:

Lunch: Köttbullar i gräddsås, med färska haricots verts från trädgårdslandet.

Middag: Pizza. Min idé om den perfeka lchf-måltiden från lokala pizzerian är inte salladen, blir för torrt för min smak som vill ha det slafsigt om det nu ska vara "sån" mat :) 
Brukar istället skrapa av fyllningen från pizzan, fungerar jättebra.

Äter jag så mycket som jag tänkt mig till middagen nu så stannar det på ungefär:

Fett: 167 Kolhydrater: 15 Protein: 87 Kcal: 1870

Du skriver roligt och med distans verkar det som. Du kommer fixa detta.

Jag har fokuserat på vad jag faktiskt KAN äta: feta såser, majonnäs, smör, kött. Bearnaissesås....

Innan, när jag VV:ade av och till fokuserade jag på nästa måltid, hur jag skulle kunna klämma in så mycket mat som möjligt på så få points som möjligt och även vilka frukter som var de sötaste för att still mitt sötbehov och att "stabilisera" blodsockerkurvan som åkte berg-och-dalbana.

Jösses.

Sedan kan jag tipsa om en superbra LCHF-pizza:

riv 100 gram ost fint, blanda väl med 1 ägg, släng ner lite oregano och salt och peppar (här får du testa dig fram efter ditt eget tycke och smak).

Bred ut på bakplåtspapper (jag brukar lägga det på ena halvan och vika över andra halvan och trycka ut till en ganska tunn botten).

Grädda ca 11-14 minuter i 175 grader.

ta ut.

Vänd på botten, fyll på med allt gött du önskar (lättstekt bacon och mozarella...), ibland stryker jag lite tomatpuré i botten.

In i ugnen till den fått färg och all god ost smält.

En riktig fettbomb!!! Och GOTT!!!

Du skriver roligt och med distans verkar det som. Du kommer fixa detta.

Jag har fokuserat på vad jag faktiskt KAN äta: feta såser, majonnäs, smör, kött. Bearnaissesås....

Innan, när jag VV:ade av och till fokuserade jag på nästa måltid, hur jag skulle kunna klämma in så mycket mat som möjligt på så få points som möjligt och även vilka frukter som var de sötaste för att still mitt sötbehov och att "stabilisera" blodsockerkurvan som åkte berg-och-dalbana.

Jösses.

Sedan kan jag tipsa om en superbra LCHF-pizza:

riv 100 gram ost fint, blanda väl med 1 ägg, släng ner lite oregano och salt och peppar (här får du testa dig fram efter ditt eget tycke och smak).

Bred ut på bakplåtspapper (jag brukar lägga det på ena halvan och vika över andra halvan och trycka ut till en ganska tunn botten).

Grädda ca 11-14 minuter i 175 grader.

ta ut.

Vänd på botten, fyll på med allt gött du önskar (lättstekt bacon och mozarella...), ibland stryker jag lite tomatpuré i botten.

In i ugnen till den fått färg och all god ost smält.

En riktig fettbomb!!! Och GOTT!!!

Tackar :) Åh, känner igen de där tankarna om hur man kan få "plats" med mat. Hjälper också mig som du skrev att fokusera på vad jag KAN äta.

Brukar använda mig av ett liknande recept då jag gör pizza hemma, tack för tipset!

Dagens mat:

Lunch: Carbzonebröd med mycket smör och ost. 1 kokt ägg, te med kokosfett.

Middag: Biff teriyaki. Gjorde egen sås med sötningsmedel istället för socker.

Fett: 126 Kolhydrater: 13 Protein: 70 Kcal 1450

Visst är det intressant hur saker man aldrig trodde man kunde leva utan helt plötsligt inte alls känns så spännande längre :)

Ang. mjöl i såsen finns det ju något som heter redix, säljs på någon lchf-butik på nätet. Inte provat men funderar på det.

Prövat, det är ju konjakrot som i Shitakinudlar, men smakar inte som vitsås! Men jag tycker det är ok att äta vitsås ett par ggr per år.

Samma gäller sötning, jag har svårt för sötningsmedel använder hellre honung i så fall.

Som åren går blir det alltmer sällan som jag känner behovet.