SoFi

Matdagboken om acceptans

Recommended Posts

Hej!

Är också ny här! Ska bli kul att se hur det går!! :)

Kommer att titta in på din tråd med jämna mellanrum! Önskar dig lycka till :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens mat:

Lunch: Kokta ägg mosade i smör, stekt bacon. Tror inte det finns någon lunch jag blir så mätt på som denna! Håller mig mätt i 7-8 timmar med den smördrypande (i positiv bemärkelse) sörjan.

Middag: Senapspanerad strömming med blomkålsmos och hemgjord remouladsås. Använde pofiber, lite fibrex och fiberhusk till paneringen av fisken.

Fett: 156 Kolhydrater: 13 Protein: 65 Kcal: 1700

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar panera med mandelmjöl och skalade sesamfrön samt lite kryddor (salt, vitpeppar och paprikapulver) och steker i mycket smör när jag panerar fisk. tycker det funkar bra. Jag brukar inte ha alla de där specialgrejerna hemma, men sesamfrön och mandelmjöl brukar jag ha, och fiberhus iofs.

Måste berätta att jag provade att reda en vit sås med fiberhusk. Resultat: don't try this at home. Helt fruktansvärt dåligt, det blev klister...

Man kan ju reda med ett ägg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar panera med mandelmjöl och skalade sesamfrön samt lite kryddor (salt, vitpeppar och paprikapulver) och steker i mycket smör när jag panerar fisk. tycker det funkar bra. Jag brukar inte ha alla de där specialgrejerna hemma, men sesamfrön och mandelmjöl brukar jag ha, och fiberhus iofs.

Måste berätta att jag provade att reda en vit sås med fiberhusk. Resultat: don't try this at home. Helt fruktansvärt dåligt, det blev klister...

Gillar också att panera i sesamfrön :) Som du skriver så har man inte alltid specialgrejerna hemma, men strösslar man på med lite av varje som finns hemma så brukar det lösa sig. Tror dock inte jag ska ta så mycket fibrex nästa gång, upplevde att fisken brändes fortare.

Usch då, då ska jag nog inte prova med fiberhusk i sås. Innan LCHF hade jag, förutom grädde/cf även vatten när jag skulle få till en sås. Har lärt mig att strunta i det numer och bara köra på med grädde från början så blir det för det mesta inte rinnigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska kunna reda med mandelsmör (den vita sorten) men jag har inte provat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Stekt kycklingfilé med gräddsås. Lite paprika.

Middag. Hamburgare av högrevsfärs. Goudaost, hemgjord dressing och lite grönsaks"topping" till det.

Varit på cykeltur i 2h så kommer nog sova gott i natt :)

Fett: 161 Kolhydrater: 8 Protein: 97 Kcal: 1870

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska kunna reda med mandelsmör (den vita sorten) men jag har inte provat.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Varsågod! Den vita är gjord på mandlar utan skal. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Det smakar då rakt inte vitsås av gräddsås med äggulor!!!

Har kommit fram till att det är dumt att försöka efterlikna, bättre göra nya rätter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkade inte skriva igår, var borta hos min far på middag och kom hem sent.

Gårdagens mat:

Lunch: Äggröra med skinka

Middag: Kalops. Är ganska säker på att tillagningen inte var helt LCHF-optimal. Redning med mjöl, kanske inte fetaste sortens grädde.

Mellanmål: Satte i mig en halv sats äggmjölk smaksatt med kakao när jag kom hem, ville vara säker på att bli helt mätt innan jag gick till sängs.

Det kändes inte bra igår med maten, jag blev så himla sugen på allt möjligt och kunde inte somna pga det. Jag tror att det kan ha berott på att middagen åts väldigt tidigt, plus att den var lite "fattig". Sedan var det nog också ett misstag att dricka äggmjölk med CHOKLADSMAK istället för att steka ett par ägg eller något senare på kvällen. Fick sånt sug!

Jag trodde att jag kommit över det värsta suget vid det här laget, men det räckte tydligen med lite vetemjölsredd sås och chokladsmak för att hjärnan skulle börja bråka som f*n :(

Hursom, jag höll mig i alla fall från att gå upp mitt i natten och kasta i mig finncrisp med smör eller något annat onödigt. När jag vaknade imorse kändes det bättre. Ser fram emot en dag nu med riktig mat och bra planering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Kycklingsoppa. Gjorde med buljong från Renee Voltaire, "citrongräs och chili", blev supergott.

Middag: T-benstek med pepparsås, haricots verts.

Övrigt: Salta mandlar som jag tänker äta nu framför datorn :)

Fett: 158 Kolhydrater: 10 Protein: 90 Kcal: 1820

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Korv med hög kötthalt, stekta ägg. Kaffe med grädde.

Middag: Tandoorikryddade kycklingben med paprika och lök i ugnen. Gjorde sås till med hjälp av kycklingspadet + kokosgrädde.

Fett: 148 Kolhydrater: 13 Protein: 86 Kcal: 1740

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har börjat fundera lite på min träning de senaste dagarna. Har tidigare skrivit om att min grundkondition inte är fy skam direkt, jag är nöjd med den. Får in mycket vardagsmotion, blir aldrig andfådd i trappor osv. Det som oroar mig mer är min styrka, för att inte säga avsaknad av den. Jag har aldrig styrketränat seriöst, mest provat att ta tag i det några gånger för att sedan tröttna. Har väl insett att det där med seriös styrketräning på gym (speciellt med maskiner) INTE är min grej.

Men det behöver inte heller vara min grej! Jag vill inte stånka och stöna på gymmet för att jag "borde", eller för att min kropp blir snyggare utifrån. Den sortens träning funkar inte, jag kämpar med mitt allt-eller-inget-tänk, ska hålla på med alla muskelgrupper samtidigt och sen tappar jag det bara för att jag blir stressad över att få de perfekta resultaten. Alltså måste jag hitta en balans, och vara noga med att min träning inte får handla om estetik.

Nog gnällt om det nu. Att jag brukar snubbla på mållinjen på grund av att jag vill ha allt på en gång är mitt eget problem, och inte en ursäkt till att ignorera de tecken min kropp faktiskt ger mig på att den är svag. Tänker främst på min bålstabilitet/styrka, som är alldeles åt h*lvete rent ut sagt. Har man aldrig tränat den muskulaturen, samt varit kraftigt överviktig så säger det ju sig självt. Övriga tecken som visar på detta är:

- Min dåliga balans. Kan knappt ta på mig ett par strumpor utan att hålla i mig.

- Dålig hållning. Sjunker ihop hela tiden, min sambo brukar få påminna mig om att sträcka på mig.

- Svankar mycket, känns som att jag inte kan "hålla in" min mage ordentligt.

- De gånger jag försöker mig på övningar som ska stärka bålen så orkar jag otroligt lite.

Så. Insikten jag har fått kring detta är för det första att jag inte ska hålla på med maskinövningar som dödar all min motivation - jag har snarare istället uppskattat styrketräning som går ut på att använda min egen kropp som verktyg, så då får jag väl hålla mig till det och sluta lura mig själv. För det andra så måste jag slopa det tidigare nämnda allt-eller-inget-tänket, och välja ut EN sak att träna upp till att börja med. Det viktigaste blir då självklart min totalförsvagade mage.

Funderar på att kanske slänga upp det här inlägget i tränings-avdelningen på forumet också, där passar det väl in bättre. Fast jag är lite rädd för träningstokar, haha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske prova ashtanga yoga? Man tränar balans, styrka och hållning. Men det är viktigt att läraren är seriös.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske prova ashtanga yoga? Man tränar balans, styrka och hållning. Men det är viktigt att läraren är seriös.

Nej, tyvärr inte! Tror absolut att det skulle vara bra för mig med yoga, får läsa in mig på just ashtanga kanske :)

Finns det något säkert sätt att kolla upp lärare tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: LCHF-pannkakor med ost/skinkfyllning.

Middag: Färsbiffar med fetaost och vitlökssås, haricots verts.

Fett: 162 Kolhydrater: 13 Protein: 75 Kcal: 1790

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Laxfilé med hemgjord hollandaisesås, tomater.

Middag: Stekt fläsk med löksås, blomkålsrösti.

Fett: 135 Kolhydrater: 12 Protein: 93 Kcal: 1620

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, tyvärr inte! Tror absolut att det skulle vara bra för mig med yoga, får läsa in mig på just ashtanga kanske :)

Finns det något säkert sätt att kolla upp lärare tro?

Du får nog googla och se om det finns någon ashtanga yoga i närheten, gå och prova och känn efter hur läraren känns (bor du i Stockholm eller Uppsala vet jag några ställen). Jag tror du ska undvika yoga på gym, tex friskis och svettis och power yoga. Jag diggar friskis och svettis men yogan där är inte yoga och man kan lätt skada sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Färdig angushamburgare med majonnäs, ost och bacon.

Middag: Kycklingsoppa.

Fett: 148 Kolhydrater: 9 Protein: 71 Kcal: 1625

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute på vägarna igår igen. Som tur var blev jag bjuden på mycket lchf-vänlig mat denna gång!

Gårdagens mat:

Lunch: Köttfärssås. Fick stekt sparris/haricots verts/broccoli med pinjenötter och ett rejält täcke med västerbottensost till.

Middag: Stekta ägg, korv.

Fett: 152 Kolhydrater: 15 Protein: 63 Kcal: 1660

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog googla och se om det finns någon ashtanga yoga i närheten, gå och prova och känn efter hur läraren känns (bor du i Stockholm eller Uppsala vet jag några ställen). Jag tror du ska undvika yoga på gym, tex friskis och svettis och power yoga. Jag diggar friskis och svettis men yogan där är inte yoga och man kan lätt skada sig.

Bor i Gbg så det borde inte vara några problem att hitta ett dedikerat ställe. Får undvika gym. Tack igen för dina tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Makrill i tomatsås, kokta ägg med majonnäs.

Mellanmål: Kaffe med grädde. Fick också för mig att äta skinkost direkt från tuben (eh..)

Middag: Entrecôte med sparris och bearnaisesmör.

Fett: 134 Kolhydrater: 10 Protein: 95 Kcal: 1630

Är otroligt mätt nu, blev för mycket kött till middagen. Men det är ju så gott med en riktigt bra stekt biff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Pannbiff med resterna av bearnaisesmöret från igår.

Middag: Hittade kantareller häromdagen, så gjorde kyckling i ugn med sås på kantareller, grädde, persilja och vitt vin. Strödde på lite parmesan och knaperstekt bacon på toppen.

Fett: 142 Kolhydrater: 9 Protein: 72 Kcal: 1600

Dela detta inlägg

Länk till inlägg