SoFi

Matdagboken om acceptans

Recommended Posts

Jag har helt missat din tråd här, men nu har jag läst den från början till slut! Oerhört givande måste jag säga för det finns mycket igenkänning. Lovar att följa dig vidare, och önskar dig all lycka på vägen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har helt missat din tråd här, men nu har jag läst den från början till slut! Oerhört givande måste jag säga för det finns mycket igenkänning. Lovar att följa dig vidare, och önskar dig all lycka på vägen!

Tack så mycket! Hade hoppats på igenkänning bland läsarna. Har kikat in på din blogg och läst lite :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrivit innan så brukar det vara väg- och mätdag på söndagar för mig. Tänkte att det kunde vara dags för en uppdatering med siffror nu när det gått lite över två månader.

Började skriva upp vikt och mått den 16 juni då jag hade kört LCHF i drygt en vecka, då såg det ut såhär:

Vikt: 112

Mage: 110 cm

Midja : 100 cm

Lår:     75 cm

Idag ser siffrorna ut såhär:

Vikt: 103,5 (-8,5 kg)

Mage: 100 cm (-10 cm)

Midja: 89,5 cm (-10,5 cm)

Lår:    70 cm (-5 cm)

Kunde inte låta bli att ta en måttbands-bild på förändringen i midjan :)

WP_20130818_005.jpg

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande! Vilket superresultat. Och bilder är väldigt talande!

Ja, jag är väldigt glad över resultaten idag :)

Stämmer att det hjälper med bilder för att se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Var ute på stan och hade med mig kokta ägg. Hittade portionsförpackningar med Bregott på seven eleven som jag köpte och bredde på äggen.

Middag: Ugnsomelett med skinka, ost och korv.

Fett: 150 Kolhydrater: 14 Protein: 73 Kcal: 1680

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Resterna från gårdagens middag (ugnsomelett).

Middag: Kom hem alldeles nyss och slängde i mig en angusburgare med ost och majonnäs. Har blivit en hel del sådana på sista tiden, snabba och bra att ta fram när energin fattas till att göra något "riktigt".

Fett: 156 Kolhydrater: 10 Protein: 75 Kcal: 1710

Jag börjar märka på mig själv att det inte är så noga med maten längre, alltså noga som i att jag tänker på vad jag ska äta hela tiden, när jag ska få äta nästa gång, och på all god mat som finns som jag vill laga osv. Maten har så smått slutat att betyda allt - den är till för att ge min kropp bränsle, punkt.

Det är skönt när man börjar komma till en punkt då mat inte är hela ens värld. Det finns så mycket annat att koncentrera sig på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Stekt fläskkarré med kryddsmör.

Mellanmål: Kaffe med grädde och kokosfett.

Middag: Hittade både citrongräs och galangal som kryddpulver i en butik i söndags (visste inte att det fanns, sjukt bra att ha då dessa varor färska inte är de lättaste att hitta i affärerna), så det fick bli en wok idag.
Hade i vitkål, lök, minimajs och bambuskott. Kyckling, kokosmjölk och shiratakinudlar fick också åka med i grytan :)

Fett: 134 Kolhydrater: 17 Protein: 65 Kcal: 1530

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Äggröra med lite rostbiff.

Middag: Fläskkarré i ugn med gräddsås, haricots verts.

Fett: 135 Kolhydrater: 11 Protein: 67 Kcal: 1530

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har visst försummat dagboken några dagar. Skriver om gårdagen nu:

Lunch: Laxfilé med hemgjord hollandaisesås.

Middag: Köttfärssoppa med fetaostkräm.

Övrigt: Whisky, rött vin.

Fett: 155 Kolhydrater: 26 Protein: 70 Kcal: 2250

Jag mår INTE bra idag. Givetvis är det alkoholens fel, men jag är ändå förvånad eftersom det absolut inte var några jättemängder, har druckit bra mycket mer än så tidigare utan att bli speciellt bakfull om man säger så. Antar att jag får uppleva det många andra lchf:are vittnat om: Det där med alkohol kan vara risky.

Får passa mig i fortsättningen, speciellt för att blanda flera sorter i allafall :)

Känner efter om jag känner av ett ökat sug efter saker jag inte ska äta idag pga alkoholen, men det känns faktiskt ok. Skönt det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad smal du är! Du ser urläcker ut! Vilket resultat! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag tillbaka utan bakfylla och tacksam över energin som fyllt min kropp idag!

Dagens mat:

Lunch: Äggröra med lunchkorv. 

Middag: Kycklingfilé med gräddig dragonsås, tillsammans med den ständigt återkommande LCHF-pastan från 56kilo.se.

Fett: 157 Kolhydrater: 11 Protein: 83 Kcal: 1790

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad smal du är! Du ser urläcker ut! Vilket resultat! 

Ja nog börjar det synas alltid. Tack :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Omelett med tonfisk, lite ost och rödlök.

Middag: Laxfilé med kall örtsås, haricots verts.

Övrigt: Te med grädde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SoFi, din tråd är bra för nybörjare som behöver lite hjälp med förslag på vad de kan äta. *tummen upp*

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SoFi, din tråd är bra för nybörjare som behöver lite hjälp med förslag på vad de kan äta. *tummen upp*

Då får vi hoppas att den kan hjälpa någon. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Stekta ägg med ost på, köttbullar. Färdigköttbullar... det är verkligen en s.k guilty pleasure för mig, jag älskar färdigköttbullar. Oklart varför egentligen då de jag gör själv är otroligt goda. Köper inte sådana så ofta eftersom jag vet ju hur det blir, är där och kylskåpsäter dem i tid och otid, som godis. Men när jag väl gör det så är det så himla gott, äter upp paketet på några dagar så är det bra sen. Det här med att veta vad man (inte) klarar av att ha hemma hela tiden är värdefull kunskap!

Middag: Tacosallad med ett glas rödvin.

Fett: 133 Kolhydrater: 23 Protein; 78 Kcal: 1760

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Laxfilé med vitlöksost. Sallad med bladspenat och tomater till.

Middag: Hamburgare av högrevsfärs med hemgjord dressing.

Övrigt: Kaffe med grädde

Fett: 138 Kolhydrater: 13 Protein: 101 Kcal: 1690

Blev så jädra arg på en sak idag, satt och bläddrade i lite läroböcker jag beställt inför hösten. Kunde inte låta bli att bläddra fram kapitlet om "allmän hälsa" i medicinboken, och vad läser jag om inte mening efter mening med att nyckelhålsmärkningen är bra, tallriksmodellen är bra, undvik mättade fettsyror. Boken är ändå från 2011!

När man läser sånt vill man bara ge upp :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Laxfilé med vitlöksost. Sallad med bladspenat och tomater till.

Middag: Hamburgare av högrevsfärs med hemgjord dressing.

Övrigt: Kaffe med grädde

Fett: 138 Kolhydrater: 13 Protein: 101 Kcal: 1690

Blev så jädra arg på en sak idag, satt och bläddrade i lite läroböcker jag beställt inför hösten. Kunde inte låta bli att bläddra fram kapitlet om "allmän hälsa" i medicinboken, och vad läser jag om inte mening efter mening med att nyckelhålsmärkningen är bra, tallriksmodellen är bra, undvik mättade fettsyror. Boken är ändå från 2011!

När man läser sånt vill man bara ge upp :(

Nää, det är när man läser sån smörja man ska kämpa vidare och visa att dom har "fel, fel, fel, fel" (citat, Brasse Brännström ur Fem myror är fler än fyra elefanter) :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää, det är när man läser sån smörja man ska kämpa vidare och visa att dom har "fel, fel, fel, fel" (citat, Brasse Brännström ur Fem myror är fler än fyra elefanter) :)

Ja så är det ju. Det arga har gått över nu, i värsta fall tänker jag bara rycka på axlarna och tänka att "ja ja, vänta ni bara."

Vet ju i ärlighetens namn inte heller vad som kommer att sägas/diskuteras på lektionerna. Visst att det står en sak i boken men vore ju trevligt om det fanns någon fellow lchf:are i skolan så att det går att prata om andra vinklar på saken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillbaka efter ett litet helg-uppehåll. Har varit borta hos min far med övernattning. Maten har funkat bra, det blev grillat kött med vitlökssmör och fetaostsallad på fredagskvällen, och så vin. Till lunch igår (lördag) gjorde jag mig av med de sista, förrädiska färdigköttbullarna :) Nu får det dröja ett tag till innan jag köper sådana igen. Sen åt jag fyllningen på en kebabpizza. Det blev verkligen slarv-mat som passade bra till den sista helgen innan skolan och allvaret börjar.

Just nu sitter jag och väntar på att några bekanta ska svänga förbi en snabbis. Är hungrig men kan inte laga/äta någon lunch innan de varit här och sen åkt. Jag vet att det är fånigt och rent ut sagt dumt, men jag har problem med att hålla på med mat, laga mat och äta mat inför andra. Det är pinsamt, och sitter i sedan jag vet inte hur många år av mitt liv. Det är jättesvårt för mig att äta ute där folk kan se mig, ta med matsäck på resor osv.

Det är sorgligt att en så stor del av mig fortfarande är "tjockisen". Hon som inte vågar äta sin medhavda lunch för att hon inte vill att andra ska tänka att hon är fet, för att sedan äta massor i smyg. Hon som inte klarar av att stå "mitt upp i matlagningen" när folk kommer på besök för att hon inte vill de ska tänka "lagar och äter mat, är det det enda hon gör eller?".

Blir tokig på mig själv ibland!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Stekt sidfläsk, äggröra.

Middag: Stekt fläskkarré med pepparsmör. Bladspenat och tomater till.

Övrigt: Kaffe, kokosfett.

Fett: 129 Kolhydrater: 9 Protein: 88 Kcal: 1550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mat:

Lunch: Nötfärsburgare. Åt dem torra utan något på från en BK-burgare. Ingen höjdare direkt..

Middag: Kasslergratäng, sallad med bladspenat och paprika.

Övrigt: Kaffe med grädde och kokosfett.

Fett: 145 Kolhydrater: 18 Protein: 81 Kcal: 1690

Dela detta inlägg

Länk till inlägg