Jump to content

Vänja bebisar vid gluten

Cajsavarg

Recommended Posts

Enligt matråd till bebisar (från BVC mfl) så ska man vänja bebisar vid gluten och då helst innan de slutat med amningen. Detta för att dom ska tåla detta ämne senare i livet.

Vad har ni för åsikter om detta? Och vad ska man i så fall använda för livsmedel?

Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle göra idag. Man vill ju inte lägga grunden för onödiga problem samtidigt som jag själv inte anser spannmål, då främst vete, vara människomat egentligen.

Jag tror att jag skulle köra på andra spannmål än vete. Havre, råg, korn, o.s.v. De innehåller också gluten men i mindre mängd. Jag skulle också försöka läsa mig till traditionella metoder att bereda dem, t.ex. surdegsjäsning, groddning o.s.v.

Se t.ex. Weston A. Price:

"Our ancestors, and virtually all pre-industrialized peoples, soaked or fermented their grains before making them into porridge, breads, cakes and casseroles. A quick review of grain recipes from around the world will prove our point: In India, rice and lentils are fermented for at least two days before they are prepared as idli and dosas; in Africa the natives soak coarsely ground corn overnight before adding it to soups and stews and they ferment corn or millet for several days to produce a sour porridge called ogi; a similar dish made from oats was traditional among the Welsh; in some Oriental and Latin American countries rice receives a long fermentation before it is prepared; Ethiopians make their distinctive injera bread by fermenting a grain called teff for several days; Mexican corn cakes, called pozol, are fermented for several days and for as long as two weeks in banana leaves; before the introduction of commercial brewers yeast, Europeans made slow-rise breads from fermented starters; in America the pioneers were famous for their sourdough breads, pancakes and biscuits; and throughout Europe grains were soaked overnight, and for as long as several days, in water or soured milk before they were cooked and served as porridge or gruel."

Varför inte hoppa över gluten tills att barnet blivit åtminstone ett år? Gluten är problematiskt på många sätt. Undersökningar har ju visat att i Sverige finns väldigt många glutenkänsliga och vi börjar ju också ge spädbarn gluten tidigare än föräldrar i andra länder.

Barnet kan ju äta lite potatis, bär och lite (nordisk) frukt om du gärna vill ge det kolhydrater.

Japp.. inga problem.. köp en limpa.. blötlägg den ett dygn krama ur och byt vatten några gånger!

Skär sen upp brödskivorna och servera!  :wacko:

Grejen är att det i dag tar 15 minuter att baka ett bröd, från mjöl till färdig limpa, med hjälp av kemikalier, maskiner och enzymer.. det borde egentligen inte få kallas bröd.. utan för brödsubstitut!

Sen det där med att vänja toddlers vid gluten.. handlar det inte mer om att se huruvida de tål det?

Med facit i hand hade jag INTE gett mina barn gluten alls... Av vad jag kunnat läsa mig till, både av förespråkare och motståndare till LCHF, så är gluten ett djävulens påfund som alla ska hålla sig ifrån. Främst pga de inflammatoriska tillstånd det skapar, all känslighet för annat det orsakar och det hämmade näringsupptaget. :(

• Like 5

Jag håller med Maria F. Hade jag fått barn idag så skulle jag nog hålla dem från gluten så länge det gick. Tyvärr lever vi i ett samhälle där det i princip är omöjligt att helt kunna avstå från eländet. Jag tänker då närmast på dagis och skola, där man ska behöva läkarintyg för att slippa giftet :angry: Det är faktiskt upprörande, som vuxen har man åtminstone lite valfrihet, men våra barn kan inte välja, och inte vi som föräldrar heller :(

• Like 3

Vid närmare eftertanke...visst måste det vara något galet med ett livsmedel, då man helst ska vänja bebisen med det innan man slutat amma, för att den ska tåla det bättre sen :o Det låter ju inte klokt egentligen.

På något sätt så inser man, fast man inte säger det, att många förmodligen är överkänslig mot gluten.

• Like 2

Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag troligen inte gett gluten alls, åtminstonde hade jag väntat tills barnen var äldre innan det introducerades. Risken med att inte ge det alls är kanske att det blir svårt på förskola/skola där läkarintyg ofta krävs för att få glutenfri kost.

• Like 4

Vid närmare eftertanke...visst måste det vara något galet med ett livsmedel, då man helst ska vänja bebisen med det innan man slutat amma, för att den ska tåla det bättre sen :o Det låter ju inte klokt egentligen.

På något sätt så inser man, fast man inte säger det, att många förmodligen är överkänslig mot gluten.

Precis min tanke. Som att vänja barnet vid arsenik eller nåt. Det enda är ju att det är överallt och det är inte så lätt att få undantag i skola och lekskola eftersom glutenintolerans inte riktigt finns eftersom det inte går att bevisa med ett blodprov. Att man blir sjuk av det skrivs ju gärna på att man är lite hysterisk och inbillningssjuk.  :huh:

Gluten är inget vi behöver, så varför ska ett barn vänjas vid det?

Bara det här med att barnet ska introduceras och vänjas vid....får mig att sparka backut.

Det barnet inte tål, ska det banne mig inte utsättas för!

Så om vi inför gluten riktigt tidigt i barnets ålder, då kan minstingen moffa billig pasta redan vid ett års ålder! Jippi, för alla vinsdrivande företag, och de som sponsrar privata läkare.

Frågan är vad som gör störst skada, att vänja barnet vid gluten under amning, eller att vänta tills barnen tvingas äta gluten under dagis- och skolåren?

Att välja bort gluten under bebistiden hade nog varit ett lätt val för mig i dag. Jag ångrar att jag gav mitt äldsta barn välling.

Men sedan kommer verkligheten i form av dagis/skola. Då bestämmer man inte som förälder längre. Då bestämmer Livsmedelsverket genom sina rekommendationer som tråkigt nog många kostchefer litar blint på och därmed inte lyssnar på föräldrarnas vilja. Väldigt frustrerande. 

Man måste ha läkarintyg för att barn ska slippa gluten, och inte många läkare ställer upp på det, om inte prover visar på glutenintolerans. Det är min egen erfarenhet. Den glutenfria kosten på mina barns skola består dessutom mest av stärkelse och majsprodukter.

Så frågan är, hur skyddar man sina barn bäst? Jag skulle vilja höra Docs åsikt.

Lite från nätet:

"När det gäller glutenintolerans verkar det vara viktigt att barnet redan vid fyra månaders ålder får mat med små doser gluten i. Dosen ska sedan långsamt öka.

Under mitten av 1980-talet fyrdubblades plötsligt antalet fall av glutenallergi i Sverige. En orsak, tror forskarna, var en ny nationell kostrekommendation till spädbarn. Föräldrarna skulle vänta med gluten till sex månaders ålder, istället för att ge det vid fyra månaders ålder som tidigare. Parallellt med detta ökade industrin av olika anledningar glutenhalten i barnmat och välling. Effekten blev att många barn vid sex månaders ålder, ungefär samtidigt som de slutade amma, fick en abrupt introduktion av gluten.

1996 ändrades kostrekommendationerna tillbaka. Samtidigt minskade industrin mängden mjöl i välling och gröt. Det ledde till att färre småbarn nu får glutenallergi. Men problemen ökar fortfarande bland äldre barn."

http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/barnshalsa/tiofragorochsvar/varforokarforekomstenavastmaallergiertyp1diabetesochglutenintolerans.5.76342e46123a948256580001118.html

Frågan är vad som gör störst skada, att vänja barnet vid gluten under amning, eller att vänta tills barnen tvingas äta gluten under dagis- och skolåren?

Att välja bort gluten under bebistiden hade nog varit ett lätt val för mig i dag. Jag ångrar att jag gav mitt äldsta barn välling.

Men sedan kommer verkligheten i form av dagis/skola. Då bestämmer man inte som förälder längre. Då bestämmer Livsmedelsverket genom sina rekommendationer som tråkigt nog många kostchefer litar blint på och därmed inte lyssnar på föräldrarnas vilja. Väldigt frustrerande. 

Man måste ha läkarintyg för att barn ska slippa gluten, och inte många läkare ställer upp på det, om inte prover visar på glutenintolerans. Det är min egen erfarenhet. Den glutenfria kosten på mina barns skola består dessutom mest av stärkelse och majsprodukter.

Så frågan är, hur skyddar man sina barn bäst? Jag skulle vilja höra Docs åsikt.

Lite från nätet:

"När det gäller glutenintolerans verkar det vara viktigt att barnet redan vid fyra månaders ålder får mat med små doser gluten i. Dosen ska sedan långsamt öka.

Under mitten av 1980-talet fyrdubblades plötsligt antalet fall av glutenallergi i Sverige. En orsak, tror forskarna, var en ny nationell kostrekommendation till spädbarn. Föräldrarna skulle vänta med gluten till sex månaders ålder, istället för att ge det vid fyra månaders ålder som tidigare. Parallellt med detta ökade industrin av olika anledningar glutenhalten i barnmat och välling. Effekten blev att många barn vid sex månaders ålder, ungefär samtidigt som de slutade amma, fick en abrupt introduktion av gluten.

1996 ändrades kostrekommendationerna tillbaka. Samtidigt minskade industrin mängden mjöl i välling och gröt. Det ledde till att färre småbarn nu får glutenallergi. Men problemen ökar fortfarande bland äldre barn."

http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/barnshalsa/tiofragorochsvar/varforokarforekomstenavastmaallergiertyp1diabetesochglutenintolerans.5.76342e46123a948256580001118.html

Precis det jag tänkte. Spannmål nej tack men det är ju överallt och inte vill man göra att de blir onödigt känsliga heller om man kan undvika det.

• 3 weeks later...

Jag har en fyramånaders bebis och funderar på att ge äggmjölk och skrädmjölsvälling som verkar vara "snällare" än vanlig välling. Havre innehåller väl mindre gluten. Jag tycker att det är ett jättesvårt val. Men vill att min son ska "klara" av gluten för han kanske inte vill äta som mig som vuxen. Sen kommer vi inte äta stärkelse och socker hemma. Han kommer bli utsatt av samhället ändå när han växer upp. Förhoppningsvis kommer han lyssna på sin kropp och välja mat som han mår bra av.

Äggmjölk:

Skrädmjölsvälling: http://omlivetpalandet.blogspot.se/2012/11/egen-skradmjolsvalling.html?m=1

Jag har en fyramånaders bebis och funderar på att ge äggmjölk och skrädmjölsvälling som verkar vara "snällare" än vanlig välling. Havre innehåller väl mindre gluten. Jag tycker att det är ett jättesvårt val. Men vill att min son ska "klara" av gluten för han kanske inte vill äta som mig som vuxen. Sen kommer vi inte äta stärkelse och socker hemma. Han kommer bli utsatt av samhället ändå när han växer upp. Förhoppningsvis kommer han lyssna på sin kropp och välja mat som han mår bra av.

Äggmjölk:

Skrädmjölsvälling: http://omlivetpalandet.blogspot.se/2012/11/egen-skradmjolsvalling.html?m=1

Om du kollar på denna 20-minutersvideon tror jag du kommer tveka inför åsikten att man kan "vänja" tarmarna vid gluten. Jag tror gluten skadar alla människor varje gång de äter det. Om det är korrekt vore det verkligen en björntjänst att vänja bebisen vid det. Tyvärr.

Om du kollar på denna 20-minutersvideon tror jag du kommer tveka inför åsikten att man kan "vänja" tarmarna vid gluten. Jag tror gluten skadar alla människor varje gång de äter det. Om det är korrekt vore det verkligen en björntjänst att vänja bebisen vid det. Tyvärr.

Tror du glömde posta länken.

• 2 weeks later...