Jump to content

LCHFgodis- bra substitut eller skit?


ebbaabrahamsson
 Share

Recommended Posts

Personligen om jag helt plötsligt drabbas av ett enormt sug efter något ... så kör jag hellre med "the real thing" än med hitte-på-mat med konstiga ingredienser.

 

Min synd är chips och andra salta snacks. Nuförtiden får jag väldigt sällan sug efter det, men när suget kommer, köper jag hellre "riktiga" chips än low-carb-chips. Önskar bara de såldes i mindre påsar. Det känns så onödigt att slänga halva.

100 gramspåsar som var vanligare förr är mer lagom än 250 gramspåsarna som säljs i livsmedelsbutikerna nuförtiden.

 

Däremot finns det en hel del LCHF bakrecept som är heeelt okej! Min kollega på jobbet bakade LCHF-Snickers och bjöd på. De smakade helt underbart och innehöll endast 70 % choklad, smör och jordnötssmör som hon sedan drösslade lite jordnötter över :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är känslig för gluten så för min del är det no,no .

Jag bakade dock en sk .Lchf choklad tårta på min födelsedag ,Den var god.Jag kommer dock att hålla det till födelsedagar .

Att ha sådant till varje fika vore katastrof för mig. Kan trigga sötsug mm.

Sedan är det nog så att när det gäller matbröd så är många recept rena hälsobomberna .men bröd och sånt kan bromsa eventuell viktminskning för dom som jobbar med vikten.

Där tänker jag främst på Carb Zone bröden i butikerna med dessa kan lätt intagen dra iväg.

Link to comment
Share on other sites

Nu under julen har jag ätit en del godis. Då har det antingen blivit hemlagat gjort på 80% choklad med bl.a. kokosfett och saffran, eller vanligt köpgodis. Det jag längtar efter är inte sötman, utan vissa smaker som hör julen till - marsipanlimpor till exempel, så specialgodis är inte ett alternativ. Eftersom jag tack och lov inte är sockerberoende, kan jag göra avsteg ibland. Spannmålsprodukter blir jag dålig i magen av, så det undviker jag helt.

 

(En del av godiset åkte faktiskt i soporna, det var för sött för att vara gott.)

 

Kaffebröd bakar jag en del, men då bara med ingredienser som hör hemma inom LCHF. Inga sötningsmedel, men smaksätter med kryddor i stället. Det är inget jag äter av dagligen, men det är gott att kunna ta något till kaffet för att kunna göra sina gäster sällskap - eller att kunna få en saffranskaka på Lucia. Jag gillar att experimentera i köket, så det är också lite av en rolig lek för mig.

 

Matbröd äter jag en skiva om dagen till frukost. Bakar själv och leker med det också. Nötter, mandel, fröer, kokosmjöl, fiberhusk, smör, ägg, keso och creme fraiche är sådant som kan ingå. 

 

Low-carb produkter i affärerna är inget jag litar på. En del kan nog vara bra, men annat är skräp och hur ska jag veta vilket som är vilket? Det jag gör själv har jag koll på och det är så jag vill ha det.  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personligen om jag helt plötsligt drabbas av ett enormt sug efter något ... så kör jag hellre med "the real thing" än med hitte-på-mat med konstiga ingredienser.

 

Min synd är chips och andra salta snacks. Nuförtiden får jag väldigt sällan sug efter det, men när suget kommer, köper jag hellre "riktiga" chips än low-carb-chips. Önskar bara de såldes i mindre påsar. Det känns så onödigt att slänga halva.

100 gramspåsar som var vanligare förr är mer lagom än 250 gramspåsarna som säljs i livsmedelsbutikerna nuförtiden.

 

Däremot finns det en hel del LCHF bakrecept som är heeelt okej! Min kollega på jobbet bakade LCHF-Snickers och bjöd på. De smakade helt underbart och innehöll endast 70 % choklad, smör och jordnötssmör som hon sedan drösslade lite jordnötter över :-)

Hej,

kan du möjligen be om receptet på LCHF-Snickers, Detta snacks känns perfekt att ha i frysen när suget blir för hårt.

När mitt sug faller på, brukar jag äta tomater i klyftor med salt och vitpeppar på med ostskivor bredvid.

Link to comment
Share on other sites

I min kostomläggning har även ingått en systematisk förändring av min lisvstil. En ombearbetning av mina gamla vanor och värderingar. Dvs.jag frångår medvetet från allt för mig tidigare destruktivt beteende till förmån av en sundare hållning. Som f.d kedjerökare, tror jag mig inte kunna ta ett bloss utan och trilla dit och numera som nykter "sockrist" har jag inga illusioner heller att kunna hantera gosaker. Kanske just p.g.a denna hållningssätt, har jag inte haft några återfall... peppar, peppar. Vad beträffar suget som ändå kommer alltid finnas i bakgrunden, försöker jag flytta fokus på nya belöningsområden och -objekt. Jag ser LCHF som livsvaraktigt tillstånd och försöker därför också säkerställa att så förblir... utan kompromisser. Då blir livet lättare för mig.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

kan du möjligen be om receptet på LCHF-Snickers, Detta snacks känns perfekt att ha i frysen när suget blir för hårt.

När mitt sug faller på, brukar jag äta tomater i klyftor med salt och vitpeppar på med ostskivor bredvid.

 

Jag har också bakad dessa och är som du säger, perfekt att han i frysen, länge räcker dom också, här är recept: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1533

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker hålla mig ifrån bakverk och annat snacks oavsett om det är lchf-snacks eller något annat. Tror det är viktigt om man har för avsikt att gå ner i vikt då det annars blir "mat på maten". Jag tänker som någon ovan skrev att jag försöker ändra mina vanor, ändra på att jag behöver ha snacks framför tv:n på fredagskvällen vilket jag innan min kostomläggning utvecklat till en ovana. Ser jag till att äta ordentligt och är mätt är jag sällan sugen på snacks. Jag har dock inga generella synpunkter på hur andra skall göra, det får var och en ta ställning till. Provade vid något tillfälle glass sötad med stevia. Den smakade helt ok och jag fick inte något obehag i form av blodsockersvängningar efteråt, som jag kände av i alla fall, kände faktiskt inte något obehag alls. Har jag ätit något med riktigt socker i får jag kämpa i några dagar efteråt med ökat sötsug,  Så detta funkar tydligen i min kropp att äta i undantagsfall.

 

Gott nytt år!!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

kan du möjligen be om receptet på LCHF-Snickers, Detta snacks känns perfekt att ha i frysen när suget blir för hårt.

När mitt sug faller på, brukar jag äta tomater i klyftor med salt och vitpeppar på med ostskivor bredvid.

 

Det ser ut som om det receptet TillMinus länkade kan vara samma som min kollega använde. Fast hon gjorde lite större bitar och med krossade jordnötter på :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag ser på LCHF-godis som en vegetarian ser på vegetariska produkter som är utformade som korvar och hamburgare. It makes no sense.

 

Vi började ju faktiskt äta LCHF för att låta bli godis, så jag ser inte riktigt anledningen till att då desperat leta efter substitut till godis (eller glass eller kakor eller tårtor). Visst är det väl gott, men det underhåller ju också sötsuget vilket ger en motsatt effekt till den LCHF ursprungligen är tänkt att ge.

 

Det känns också som att hela kosthållningen håller på att tappa fokus nu när man pratar mer om stevia-tårtor och erytriol-kakor, än om riktig mat.

 

Ja, det ÄR bättre med smör, ägg och bacon. Fett är INTE farligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör mousse ibland till helgen bara för att få njuta av nåt sött till kaffet.

Då tar jag

 

3 dl laktosfri grädde

50 g choklad 70% eller choklad smaksatt med mint 70%

1äggula

 

Smält chokladen över vattenbad under tiden vispar du grädden men inte så hårt

Blanda i äggulan i grädden å sen ner med den smälta chokladen.

Häll i 3 st portionsformar eller glas och ställ in i kylen några timmar typ 2.

Det blir supergott tycker jag. Har hittat receptet i Katrin Zytomierskas LCHF bok.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag LCHF-bakade nu till julen, testade tre nya recept; Bupapestrulle, Ostkakaoch Choklad - och kokoskakor. De smakade alla gott, speciellt Budapestrullen.

 

F ö har jag inte ätit en enda chokladbit(jo, fel, ren 85%-ig, enstaka ruta), pepparkaka, frukt eller annat godis sedan jag började i oktober. Dels är jag väldigt motiverad och sen är jag nog fruktansvärt sockerberoende. Jag vet inte om jag är lika kaxig om ett par månader. Jag är klentrogen, vad gäller min egen karaktär, erfaren jojo-bantare, som jag är. Jag övervägde om jag skulle unna mig en apelsin eller en clementin, till julafton, men när tillfället kom, så var jag inte så sugen.

 

Jag kan hålla med till viss del, att man inte ska hitta ersättningar, för gamla dåliga beteenden, och satsa på ordentliga måltider. Jag håller också med om, att man måste göra mycket beteendeförändringar kring sitt ätande. Jag har en hel del kvar att förändra.

 

Dock har jag fortsatt att gå ner, så jag hetsar inte. Däremot vill jag undvika socker och sötningsmedel, så långt det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...