Jump to content

Ökar go' mat vikten ?

Limp

Recommended Posts

Inte nödvändigtvis... vill jag påstå !

Jag vägde jag strax under 97 kg i början på förra veckan innan jag började min minisemester i Norrland. Från onsdag till söndagkväll åt jag följande:

- 500 gram brieost

- 350 gram grönmögelost

- 1,2 kg bacon

- ca. 100 gram steksmör

- 720 gram ölkorv med vitlökssmak

- 200 gram ölkorv med chilismak

- 12 kokta ägg

- 1 restaurangportion antipasto

- 1 restaurangportion kebabtallrik utan potatis men med extra grönsaker

- ca. 100 gram hushållsost som restaurangfrukost

- ca. 100 gram salami som restaurangfrukost

- ca. 100 gram skinka som restaurangfrukost

- ca. 150 gram blandade grönsaker som restaurangfrukost

Hemska mängder mat  :rolleyes: men idag... tisdag morgon väger jag fortfarande strax under 97 kg :)  Under minisemestern var jag iofs väldigt rörlig (utan och springa eller motionera) som säkert bränt en hel del extraenergi... dessutom körde jag bil ca. 170 mil. 

• Like 2

.......

Hemska mängder mat  :rolleyes: men idag... tisdag morgon väger jag fortfarande strax under 97 kg :)  Under minisemestern var jag iofs väldigt rörlig (utan och springa eller motionera) som säkert bränt en hel del extraenergi... dessutom körde jag bil ca. 170 mil. 

Vid första anblicken verkar det vara mycket mat. Efter vad jag har förstått så verkar det som att de som har kroppen ordentligt omställd till LCHF går inte upp i vikt av att äta lite för mycket. En förklaring jag stött på är att kroppen kompenserar genom att öka ämnesomsättningen. Hur korrekt den förklaringen är har jag ingen aning om men den ligger nära till hands.

Min egen teori är att du inandats svalare luft genom att vistas mycket utomhus. Sval luft innehåller betydligt fler syremolekyler per liter luft än varm luft. En högre syresättning av kroppen bör därför rimligen öka förbränningen. Förr rekommenderades folk att vistas ute i kall luft för att bättra på hälsan, det gjordes ju så på de gamla sanatorierna samtidigt som maten var betydligt fetare ;)

• Like 1

Var nyss på all-inclusive semester i Grekland en vecka. Fint lyxhotell med MASSOR av god LCHF-mat. Det blev grekiska ostar, kött, fisk, rödvin etc... i stora mängder. Kände mig nästan lite för mätt efter middagarna. MEN, när jag kom hem hade jag inte ökat ett enda gram.

Jag har kört strikt LCHF i 2,5 år.

• Like 2

Var nyss på all-inclusive semester i Grekland en vecka. Fint lyxhotell med MASSOR av god LCHF-mat. Det blev grekiska ostar, kött, fisk, rödvin etc... i stora mängder. Kände mig nästan lite för mätt efter middagarna. MEN, när jag kom hem hade jag inte ökat ett enda gram.

Jag har kört strikt LCHF i 2,5 år.

I mitt förra svar till Limp så trodde jag på den svala syrerika luften som förklaring och var tveksam till att ämnesomsättningen helt enkelt ökade.

Du har ju varit på ett betydligt varmare ställe där luften är relativt syrefattig så den syrerika luften är nog inte förklaringen. Tack för det fina motexemplet. Återstår hypotesen om att ämnesomsättningen helt enkelt ökar. Kan det vara så eller finns det en ännu bättre förklaring?

I mitt förra svar till Limp så trodde jag på den svala syrerika luften som förklaring och var tveksam till att ämnesomsättningen helt enkelt ökade.

Du har ju varit på ett betydligt varmare ställe där luften är relativt syrefattig så den syrerika luften är nog inte förklaringen. Tack för det fina motexemplet. Återstår hypotesen om att ämnesomsättningen helt enkelt ökar. Kan det vara så eller finns det en ännu bättre förklaring?

Ja, men du har ändå rätt angående de gamla sanatorierna, frisk luft och fet mat. Det kanske är inomhusluft man ska undvika, och vara ute så mycket som möjligt, kanske ointressant vilken temperatur det är.

Över huvud taget inom sjukvården långt tillbaka i tiden var frisk luft väldigt viktigt, och man skulle vara noga med att vädra i de sjukas rum :)

• Like 1