Jump to content

Farligt att slopa frukosten?

jdrotz

Recommended Posts

Kommer motsägande rapporter hela tiden. Vet inte om du hört talas om periodisk fasta vilket är väldigt hett just nu, där hoppar man över måltider i upp emot 40 timmar vilket sägs motverka just hjärtsjukdomar och andra problem. Sen är det inte förrän på "senare" år vi människor har konstant tillgång till mat så om jag råkar hoppa över frukosten lite då och då är det ingenting jag oroar mig över. Känns bäst att lyssna på kroppen och äta när man känner sig hungrig precis som du skriver.

Kommer motsägande rapporter hela tiden. Vet inte om du hört talas om periodisk fasta vilket är väldigt hett just nu, där hoppar man över måltider i upp emot 40 timmar vilket sägs motverka just hjärtsjukdomar och andra problem. Sen är det inte förrän på "senare" år vi människor har konstant tillgång till mat så om jag råkar hoppa över frukosten lite då och då är det ingenting jag oroar mig över. Känns bäst att lyssna på kroppen och äta när man känner sig hungrig precis som du skriver.

Jag är inte heller orolig. Var mest bara nyfiken på av Doc och alla andra hade att säga om detta.

Det känns ju larvigt med alla rapporter hit och dit som pumpas ut i media. Alla motsäger de varandra...:)

Jag kan skippa frukosten, men då krävs det att jag har större koncentration och kontroll resten av dagen.

En riktigt jävla bastant frukost, bra start för min del.

Jag menar, antingen rester från dagen innan, eller bacon, stekt ägg och bulletkaffe. Frukost är fan nice om man har tid för det.

Japp.. så är det antagligen för väldigt många.. slopar man frukosten så finner man sig själv ganska snart stående vid godisautomaten!

Gäller såklart inte folk som äter LCHF, då man kan kan äta lite när man vill!

• Like 3

Japp.. så är det antagligen för väldigt många.. slopar man frukosten så finner man sig själv ganska snart stående vid godisautomaten!

Gäller såklart inte folk som äter LCHF, då man kan kan äta lite när man vill!

Haha, precis. Älskar den där blodsockerslogiken de alltid kommer dragandes med. "Ät lite och ofta. Håll ett jämnt blodsocker"

Jämnt blodsocker, ja... Högt blir det om man börjar dagen med kellogs, lättmjölk och banan. Men om man se knaprar knäckebröd, morötter, äpplen o.s.v. hela dagen, med jämna mellanrum, så håller man det jämnt. Högt. Men jämnt.

Själv föredrar jag att inte köra upp det till att börja med. Då slipper jag hålla på att fylla på glukosbrasan hela dagen.  :ph34r:  

• Like 1

Hej! När nya larm kommer, som det här med frukosten, måste man kolla med själva undersökningen om det är något att fästa sej vid. Oftast är det bara någon statistisk undersökning där man jämför vad några (oftast högkolhydratätare) olika grupper säger att de äter.

Sådana undersökningar kan man inte dra några slutsatser ifrån. De kan bara ge antydningar om vad man kan forska vidare på med bättre metoder!

Du behöver inte oroa dej för den undersökningen. Ät bra mat och lyssna på din kropp!

Hej! När nya larm kommer, som det här med frukosten, måste man kolla med själva undersökningen om det är något att fästa sej vid. Oftast är det bara någon statistisk undersökning där man jämför vad några (oftast högkolhydratätare) olika grupper säger att de äter.

Sådana undersökningar kan man inte dra några slutsatser ifrån. De kan bara ge antydningar om vad man kan forska vidare på med bättre metoder!

Du behöver inte oroa dej för den undersökningen. Ät bra mat och lyssna på din kropp!

Hej

Som sagt, jag är inte ett dugg orolig. Var mest bara nyfikna på vad ni tyckte i ämnet.

Skipping breakfast might do a dieter good, scientists say Effect of skipping breakfast on subsequent energy intake

The breakfasts offered in this study were either high carb or high fibre.

Bacon eggs (or other low carb high fat option) didn't get a mention, lunch dinner and snacks available wouldn't appeal to anyone used to preparing their own meals using real meats/fish/eggs and low carb veggies.

They measured total food intakes on days when breakfast was available and a week later when it wasn't or the other way round.

• Like 1