Jump to content

Skada i ögat - uppsöka läkare?

MKJ
 Share

Recommended Posts

Min sambo fick en skada i ögonvitan idag när han bankade på en träbit. En liten flisa for rakt in i ögat och när han kom in sipprade lite blod från ögat. Det kom väldigt lite och slutade snabbt men jag har aldrig varit med om att det kommit blod från ögat så jag blev orolig.

Det syns en liten skada i ögonvitan och runt den är det en röd fläck på kanske 3 mm i diameter. Det skaver lite men han har inte ont. En stund tyckte han att det var en liten flärp i ögonhinnan men det är väldigt svårt att se om det är det eller bara en liten svullnad.

Vi vill helst slippa åka till sjukhuset om det inte är nödvändigt.

Är det någon som har någon kunskap om detta?

Veterinären sa "Ögonen ska man vara rädd om!" när vi undrade över en liten prick i samband med ett besök av annan orsak... Eller med andra ord, hellre ett besök för mycket hos doktorn än risken att det är värre än man tror.

• Like 1

Råkade ut för samma sak en gång, fast med en nål. Begav mig till vårdcentralen, där läkaren tittade som hastigast och sa att så länge det bara är vitan, är det igen fara. Hade det tagit i pupillen däremot, hade det varit värre. Så min gissning är att det inte är så farligt, bara det inte blir en infektion. Antar att nålar generellt sett är renare än träflisor.

Att ringa sjukvårdsupplysningen känns som ett bra tips.

Jag har försökt att få honom att ringa sjukvårdsupplysningen men det har han inte gjort. Han tyckte det kändes bättre och gick ut och fortsatte med panelbytet. Jag har läst och läst på nätet men inte blivit klokare för det. När det gäller ögats anatomi så blir jag helt snurrig. Hur stor del av ögat täcker bindhinnan respektive hornhinnan? Ibland står det bindehinnan men man får fler träffar på bindhinna.

Råkade ut för samma sak en gång, fast med en nål. Begav mig till vårdcentralen, där läkaren tittade som hastigast och sa att så länge det bara är vitan, är det igen fara. Hade det tagit i pupillen däremot, hade det varit värre. Så min gissning är att det inte är så farligt, bara det inte blir en infektion. Antar att nålar generellt sett är renare än träflisor.

Att ringa sjukvårdsupplysningen känns som ett bra tips.

Kom det blod på dig också? Alltså att det kom ut blod och inte bara blev rött.

Hällde läkaren i någon medel mot infektion eller tittade han bara?

Min sambo har tårersättningsmedel hemma eftersom han har problem med att ögonen svider när han varit ute när det är kallt. Undrar om man kan använda det som desinfektionsmedel?

Om det blir en blödning i ögat efter detta, det vill säga att ögat blir rött och det sprider sig över iris bör han defenitivt uppsöka läkare.

Blir det en infektion och det börjar vara, att ögat klibbar igen ska han också uppsöka läkare, också om det blir skavkänsla, då kan det behövas ögonsalva som smörjer lite, avvakta till i morgon kanske... men som Maria F säger, ögonen ska man vara rädda om, bättre med ett besök för mycket :)