Jump to content

Leptin

Johanna07

Recommended Posts

Jag läser paleo - stenålderskost av Robb Wolf och han skriver om hormonet Leptin som bl.a. skapas i magsäckens slemhinnor. Kan produktionen av Leptin skadas av spannmål? Jag förstår inte varför min förbränning är så olika om jag utesluter spannmål ur min kost. Jag förstår att blodsockernivån och insulin spelar roll men kan andra hormon påverkas också?

Leptin produceras väl av fettväven? Magslemhinnan producerar ghrelin.

Det finns en hypotes att leptinresistens är orsaken till att vi överäter då man inte känner av den förhöjda leptinnivån. Ju mer fettvävnad desto mer leptin och vi borde då äta mindre per automatik.

Det står i boken att Leptin bildas i vitt fettvävnad samt av cellerna i magväggens slemhinnor. När maten når magsäcken så reagerar slemhinnorna och utsöndrar Leptin i blodet. Leptinet signalerar till hjärnan att vi äter och och ökar förbränningen samtidigt som det dämpar aptiten.

Hormonet leptin upptäcktes 1994 och verkar syfta till att tala om för hjärnans omedvetna aptitregleringsmekanismer huruvida vi behöver fylla på eller tömma fettvävnad.

I metabolt syndrom med insulinresistens uppträder normalt också leptinresistens. Det yttrar sig då i att de stackars människor som drabbas, förmodligen redan överviktiga, märker inte när de fått nog utan deras "reptilhjärnor" ger konstant order om att äta mer samt röra sig mindre för att spara energi.

Trist men sant och resultatet ser vi runtom oss respektive har vi själva upplevt i åravis utan att fatta det.