Emilia

Dagbok: maxad kost och träning för beachform!

Recommended Posts

Skriver här och gör en liten "dagbok" av det som så många andra för att jag inte ska lyckas komma undan när andan faller på. 

 

Drar till Rhodos om 18 dagar och har väl inte helt och hållet nått formen jag hade hoppats på. Bryr mig sällan om "beach 2013!"-saker men jag vill gå runt på stranden och vara stolt och känna att jag gjort mitt allra bästa för att bli stark och pigg och snygg. 

 

Kommer köra väldigt strikt LCHF med undantag för ett par glas vin den här kommande helgen, och tänker även försöka avklara så mycket motion som möjligt. Styrketränar hårt sedan tidigare, har ett jobb med mycket vardagsmotion och gillar att gå på spinning. Ska dock försöka maxa det här så mycket som möjligt. 

 

Finns det någon som sitter inne med topptips på hur man maxar strikt LCHF och träning på kort tid så hojta gärna till! Vill lyckas så bra som möjligt med mitt lilla projekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Periodisk fasta brukar kunna ge en kickstart. Att först fasta i ca 16h och sen köra ett träningspass därefter kommer det kicka igång fettförbränningen ganska ordentligt. Men se då bara till att äta ordentligt efteråt och dricka mycket vatten. Träningen bör då vara kort men med hög intensitet. Sen se till att få ordentligt med vila och jobba på att samla energi så du inte bränner ut dig t.ex med lugna promenader och bra mat. Detta är det tillvägagångssättet jag skulle använt med så kort tidsram. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Periodisk fasta brukar kunna ge en kickstart. Att först fasta i ca 16h och sen köra ett träningspass därefter kommer det kicka igång fettförbränningen ganska ordentligt. Men se då bara till att äta ordentligt efteråt och dricka mycket vatten. Träningen bör då vara kort men med hög intensitet. Sen se till att få ordentligt med vila och jobba på att samla energi så du inte bränner ut dig t.ex med lugna promenader och bra mat. Detta är det tillvägagångssättet jag skulle använt med så kort tidsram. 

 

Tack för dina tips! Har varit lite inne på det också, men har en liten fundering. Min frukost är näst intill helig för mig, jag ÄLSKAR att kliva upp tidigt och äta min äggröra med två baconskivor framför Nyhetsmorgon och jag känner inte att jag vill vara utan det. Kan jag lägga den periodiska fastan senare under dagen med samma resultat? Det vill säga att jag äter frukost tidigt och sedan tidig middag och sen inget mer innan min frukost igen. Bör jag då köra mitt träningspass innan frukost för optimalt resultat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan välja att äta som du skriver, och lägga in PF efter den tidiga middagen. Tänk på att ett par glas vin bromsar upp förbränningen. Du kanske ska hålla på dig själv tills du kommit fram till resmålet, och "belöna" dig på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips! Har varit lite inne på det också, men har en liten fundering. Min frukost är näst intill helig för mig, jag ÄLSKAR att kliva upp tidigt och äta min äggröra med två baconskivor framför Nyhetsmorgon och jag känner inte att jag vill vara utan det. Kan jag lägga den periodiska fastan senare under dagen med samma resultat? Det vill säga att jag äter frukost tidigt och sedan tidig middag och sen inget mer innan min frukost igen. Bör jag då köra mitt träningspass innan frukost för optimalt resultat? 

Ja, det kommer också att ge dig en effekt. Och även om du inte vill träna hårt innan frukost då det kan vara väldigt påfrestande för vissa så kan du bara gå ut och ta en promenad eller liknande på tom mage. Det kommer också det dig en effekt även om den inte kommer vara lika stor som det jag skrev innan. Men tänk på att du inte bör fasta och träna varje dag, så då kanske du kan hoppa över frukosten 2 ggr/vecka och träna hårt de dagarna du fastar och njuta av din frukost framför tv:n de andra dagarna :).

 

Ett annat tips är också att undvika mjölkprodukter, många har någon grad av intolerans mot mjölkprodukter vilket gör det mycket svårare att tappa det där sista fettet. Så prova att undvika mjölkprodukter under dina 18-dagar och se hur det känns, tror du kommer märka skillnad. Hoppas det kan hjälpa :)

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett annat tips är också att undvika mjölkprodukter, många har någon grad av intolerans mot mjölkprodukter vilket gör det mycket svårare att tappa det där sista fettet. Så prova att undvika mjölkprodukter under dina 18-dagar och se hur det känns, tror du kommer märka skillnad. Hoppas det kan hjälpa :)

 

Lycka till!

 

Ja mjölkprodukter skippar jag redan till väldigt stor del sedan tidigare. Bra idé om att bara fasta bara några av veckans dagar! Inte tänkt på att man kan välja att köra så innan. Tack för tips! 

 

Du kan välja att äta som du skriver, och lägga in PF efter den tidiga middagen. Tänk på att ett par glas vin bromsar upp förbränningen. Du kanske ska hålla på dig själv tills du kommit fram till resmålet, och "belöna" dig på plats?

 

Vet att vin bromsar, men lördagens festligheter är inplanerade sen länge och vill inte riktigt hoppa över dem då de är med en vän jag inte träffat på länge. Ska dock ta det lugnt. Och efter det blir det inget mer innan resan! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planen var enkel - kliva upp klockan 06:00 och köra ett härligt intervallpass följt av dopp i sjön innan hemgång och frukost. Så kom matförgiftning i vägen... mindre käckt. Därmed blev det ingen motion idag men matmässigt var det på topp. Ny dag imorgon som förhoppningsvis inte innehåller några magsmärtor! Satsar på gymmet för benstyrka och intervaller direkt efter jobbet och cykling tur och retur dit (1,2 mil). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vila och sov för att dra ner kortisolnivåerna. Nu när det är så här varmt så börjar jag dagen med ett stort glas vatten och 1 tsk havssalt. I morse glömde jag det och kände mig trött och extra påverkad av värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.