Jump to content

Fråga om fett

gorano

Recommended Posts

Hej

Jag är rätt ny på LCHF och har läst mycket och tror jag fattar det mesta. Häver i mig fett och går långsamt ner i vikt och mår bättre. Men samtidigt så är det svårt att bli av med "fettskräcken". Det är ju rätt logiskt att om man äter fett så är det fettet som sätter sig i kroppen - så tänker hjärnan. Med samma princip borde äggen man äter också fastna på magen - och så är det ju inte. Men hur är det rent kemiskt - det fettet som stoppas i munnen - är det dessa molekyler som transporteras till fettlagret i kroppen eller är det en omvandling som sker?  Säg att jag äter massor med kolhydrater och socker och ingen träning samt inget fett alls - blir jag fet då? Om jag stoppar i mig fett samtidigt med kolhydraterna så lagras fettet i kroppen, men är det exakt samma molekyler som jag stoppar i mig? Förstår ni frågan?

Göran

Kroppen tål inte en massa glukos i blodet som kolhydrater omvandlas till. Så de stoppas snabbt undan i levern. Men det är bara några få gram som får plats där så när det är fullt måste kroppen lagra resten i cellerna. Där går det bara att lagras som fett så då fixar kroppen till fettmolekyler av glykosen och lagrar.

Det är därför våra kroppar lätt blir feta av stora mängder kolhydrater om vi inte genast använder dem i våra muskler!

(Även för stora mängder protein kan omvandlas till glukos i kroppen.)

• Like 1

Kroppen tål inte en massa glukos i blodet som kolhydrater omvandlas till. Så de stoppas snabbt undan i levern. Men det är bara några få gram som får plats där så när det är fullt måste kroppen lagra resten i cellerna. Där går det bara att lagras som fett så då fixar kroppen till fettmolekyler av glykosen och lagrar.

Det är därför våra kroppar lätt blir feta av stora mängder kolhydrater om vi inte genast använder dem i våra muskler!

(Även för stora mängder protein kan omvandlas till glukos i kroppen.)

Levern kan lagra ca 100 gram, musklerna ca 4-500 gram...

Hej

Jag är rätt ny på LCHF och har läst mycket och tror jag fattar det mesta. Häver i mig fett och går långsamt ner i vikt och mår bättre. Men samtidigt så är det svårt att bli av med "fettskräcken". Det är ju rätt logiskt att om man äter fett så är det fettet som sätter sig i kroppen - så tänker hjärnan. Med samma princip borde äggen man äter också fastna på magen - och så är det ju inte. Men hur är det rent kemiskt - det fettet som stoppas i munnen - är det dessa molekyler som transporteras till fettlagret i kroppen eller är det en omvandling som sker?  Säg att jag äter massor med kolhydrater och socker och ingen träning samt inget fett alls - blir jag fet då? Om jag stoppar i mig fett samtidigt med kolhydraterna så lagras fettet i kroppen, men är det exakt samma molekyler som jag stoppar i mig? Förstår ni frågan?

Göran

Ja altså.. när blodsockret stiger så är det fettet som lagras, dvs insulin stänger av fettoxidation, lipolys och stimulerar lipaser att lagra fett!

Allt för att få ner blodsockret.. det finns en process som heter Denovo lipogenes som kan omvandla glukos till fett.. det är den som brunbjörnen använder sig av på hösten.. men tyvär är den rudimäntär hos oss, så du får dras med ditt höga blodsocker, vilket är skadligt!

Sen så.. är du frisk är det inget problem.. men med stigande ålder och en allt tydligare "gubbmage", så tyder det på att din kropp inte längre klarar att hantera det lika bra längre.

Såå..det är egenligen det fett du äter som lagras i första hand.. och du får toxiskt höga blodsockernivåer, det e inget bra!

Skippa de stora källorna snabba kolhydrater.. typ LCHF, då får du dels inga höga blodsockernivåer.. följdaktligen heller inga höga insulinnivåer, blir illamående om du äter för mycket fett, och blir f-n inte hungrig igen fören många timmar senare.. iomed att du har god tillgång till energi!

• Like 1

Hej, jag är ny både som Lchf:are och som bloggare. Jag ber om ursäkt för att jag hoppar rakt in i en pågående konversation men jag kan inte hitta var man börjar på något nytt, kan någon hjälpa mig? Var klickar man? Hur ställer man sin fråga direkt till lchf-doktorn? Jag har en fråga vad gäller kolhydrater, om jag har utrymme för fler kolhydrater så är det (som jag förstått det hela) ok att äta t.ex. mörkchoklad. Kan jag istället använda dessa kolhydrater till mjöl att reda av en sås med? Jag tänker att kolhydrater som kolhydrater, eller är det så att mjölets kolhy. ökar insulin påslaget mer än sockret i chokladet?

Ja än en gång förlåt för det här inhoppet.

Hälsar Jippi

Man väljer först i vilken kategori man vill starta en ny tråd, då ser man skapa ny tråd, så klickar man på den och följer instruktionerna!

Altså vad gäller kolhydratmängd generellt och hur mycket man tål/vill lägga sig på så omvandlas alla kolhydrater mer eller mindre!

Grejen är vad man vill äta och hur mycket man tål.. är man frisk tål man betydande mängder, är man överviktig och behöver gå ner i vikt kan det vara finess att äta rätt lite kolhydrater, men man behöver ju dels variation och även äta mat med näring.. dvs grönsaker bidrar med några vitaminer/mineraler.

Men som du är inne på, en tesked mjöl eller några gram socker från choklad är knappast hela världen om man är frisk!