Jump to content

LCHF Läkare i Arboga (Örebro landsting)?

Lello
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada LCHFare :)

Min kära far som är 67år och har på gränsen till typ 2 diabetes ska flytta till Arboga och jag undrar om någon kan tipsa om en husläkare i Örebro landsting som är påläst om LCHF och kan stötta min far i detta.

Jag har under den gångna veckan kört stenhård LCHF kost på min far, vi har samtidigt tagit blodsockerprover enligt schemat som pappa normalt följer (som han fått av sin nuvarande husläkare). Förbättringen är helt fantastisk, pappa har gått från tidigare 8-14 i blodsocker vid normal kost till mellan 5-7 två timmar efter mat. Han blev helt frälst och sa att han inte vill äta mer mediciner och kommer köra LCHF från och med nu. Nu när han ska flytta så vill vi hitta en läkare som kan stötta honom i detta och då i Örebro landsting.

Glada hälsningar Lello

• Like 5

Frågan är hur mycket läkare han behöver när han har dig?

Lite då beroende på hur lätt han har att fatta konceptet?

Och som du själv vet.. lixom jag, man lär sig av misstagen!

Hittade hur som helst en kostrådgivare, hon kanske vet vilken läkare som stöttar bäst?

http://lchforebro.blogg.se/

Sen så, läkaren i sig behöver väl egentligen inte vara såå positiv, mer göra sitt jobb och ta prover och annat samt följa upp?

Men jag har helt klart förståelse för att man inte vill bli motarbetad.

Min erfarenhet av läkare är att de inte bryr sig så mycket utan sköter sitt.. och lyckas man få bättre värden så brukar de vara nöjda.. typ vad du än gör, fortsätt med det då det fungerar!

• Like 2

Jag håller med Zepp. Det finns nog ett antal läkare som vet vad LCHF är, och det finns några få som är riktigt påläst och törs ordinera det till sina patienter. Jag tror att de människor som kan det bäst är de som själv praktiserat det ett tag och vet hur sin kropp fungerar, både på vanlig kost och LCHF. Det viktiga är att din far få ta sina prover kontinuerligt (HbA1c, är viktigt) och följas upp och få sina mediciner anpassade efter hans förbättrade värden.

Lycka till! och Grattis till att din far har förbättrats så, (det är egentligen nästan ett mirakel, eller hur?)

• Like 1

Liksom Syster håller jag med Zepp  :)

Fortsätt håll koll på blodsockervärdena och be läkaren om HbA1c samt kompletta blodfetter (totalkolesterol, HDL, triglycerider, LDL, Apo-kvot). Posta provsvaren här om ni är osäkra på tolkningen, så är vi många som kan hjälpa till med tolkningen!

Med sådan dramatisk förbättring av blodsockervärdena ska din pappa nog snart bli ex-diabetiker.

Hälsa honom förresten att han är välkommen hit till forumet!

• Like 1