Popular Post Jeanette H-H Posted July 24, 2013 Popular Post Share Posted July 24, 2013 Jag har länge misstänkt att mina barn får torra händer och handleder av spannmål. Det handlar om verkligt torr hud, röd och full av små sprickor. Innan jag började äta LCHF hade min äldsta dotter (då tre år gammal) torra döda hudfläckar lite här och där på kroppen. Fläckarna var ofta på benen minns jag. Jag minns inte direkt några detaljer, men hon hade torr hud och vi fick smörja mycket och ofta. Mellandottern har aldrig fått dessa helkroppshudproblem, förklaringen ligger kanske i att jag började med LCHF medan jag ännu helammade henne. När jag började äta LCHF lagade jag också samma mat åt resten av familjen. Det innebar att mängden spannmål treåringen åt minskade drastiskt. Jag började se ett visst mönster i hennes hudproblem. Dom blev värre när hon varit många dagar på dagis, eller när hon fått mat med råg i. Jag misstänker främst råg eftersom en väninna också får sår på händer och fingrar när hon äter råg. Dessutom får också jag ibland röda torra händer av råg. Det är ändå mest spekulationer. Tänk om det varit extra kallt och barnen varit ute mycket och frusit om händerna? Min man har misstänkt att det är vintern som gör barnens händer torra. (Och jo, dom har haft värre händer på vintern). Men, nu gott folk Nu hände något som gav mig inspiration att testa och dessutom har jag en ypperlig chans att göra det också just nu. Vi har som bäst semester och mina flickor har inte fått råg på en och en halv vecka. Deras händer och armar var underbart lena och jag hann redan skriva om det här på forumet. Sen plötsligt lagade min man råggröt åt dem två kvällar i rad och vips hade de torra fnasiga händer. Så nu håller vi strikt spannmålsfritt tills händerna igen är lena och sen provar vi ge råggröten igen. Jag hoppas vi på det här sättet ska hitta boven bakom flickornas väldigt torra händer. Om det är rågen eller spannmålet tänker jag sen be om ett läkarintyg för spannmålsfri kost. Eftersom jag dessutom är fast övertygad att spannmål är dåligt på många andra sätt önskar jag att lösningen är så här enkel. Som tur har jag en skeptisk man som kommer agera kontrollant i mitt experiment Stay tuned! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Härliga nyheter --- ser fram emot att höra vidare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Jag har alltid haft problem med min hud, mina naglar och mitt hår. Fnösketorrt skinn, smorde mig med feta krämer. Naglarna tunna som papper och flikade sig. Håret alltid snustorrt, alla frisörskor ojade sig och gav mig råd; olivoljeinpackningar, balsam, kosttillskott. Inget hjälpte. Idag har jag mjukt skinn som inte behöver smörjas mer än på vintern och då bara med lätt lotion - och jag har bara ett par år kvar till 50. Mina naglar är så starka att jag måste fila ned dem med en fotfil. Mitt hår har inte fått ett gott råd på 2,5 år. Lika länge som jag varit, av ren slump tack vare LCHF, spannmålsfri. Om jag äter vete får jag inte bara ont i magen, gaser och en, hrm, slarvig rumpa utan också mjäll. Det kan mycket väl tänkas att dina barn inte tål spannmål. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 När jag var liten så hade jag fruktansvärt torra händer, knän och armbågar, jag sov med händerna insmorda i Idominsalva och vantar på. Jag hade även atopiska eksem i knäveck och armveck. Jag utvecklade gräsliga handeksem vid 20 års ålder. När jag var 29 förstod jag att jag inte bör äta gluten. Handeksemen försvann i princip över en natt (okej, en vecka då) och torra arm och knäveck var historia. Lyckliga ni som förmodligen redan nu har hittat orsaken till hudproblemen, kasta spannmålen åt räven 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag har sk hudsvamp och senaste 10-12 åren fick jag alltid soleksem i pannan och på armarna, men efter LCHF så har hudsvampen lugnat ner sej och krympit till ytan och soleksem har jag inte fått sen dess.. Men äter jag lite godis nån gång så blir det att klia på ställen där huden fick hudsvampen så att säga.. och det blir att klia i pannan och i näsvecken.. märkligt?! Och jag blev av med mjäll i håret 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag har sk hudsvamp och senaste 10-12 åren fick jag alltid soleksem i pannan och på armarna, men efter LCHF så har hudsvampen lugnat ner sej och krympit till ytan och soleksem har jag inte fått sen dess.. Men äter jag lite godis nån gång så blir det att klia på ställen där huden fick hudsvampen så att säga.. och det blir att klia i pannan och i näsvecken.. märkligt?! Och jag blev av med mjäll i håret Detta låter som det kan vara ett problem med candida, har du testat att gå på en candidarensning någon gång? Candida lever och förökar sig med hjälp av socker så det kan förklara varför du upplever större problem när du äter godis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Tack för era kommentarer! Jag måste få det här svart på vitt för min mans skull och för skola och dagis. Släkt och vänner är inget problem. Min mamma och min moster är dessutom glutenintoleranta. Det innebär att förståelsen är stor i den släktgrenen. Och andra släktgrenen är väldigt vettig, så inga problem där heller Nu gäller det att hinna testa. 7 augusti börjar mellanflickans dagis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Detta låter som det kan vara ett problem med candida, har du testat att gå på en candidarensning någon gång? Candida lever och förökar sig med hjälp av socker så det kan förklara varför du upplever större problem när du äter godis. Nej det har jag aldrig provat att göra dock Vi är några stycken i vår släkt på ena sidan som har likadant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Jag har levt med eksem i 30 år!! Från den dagen jag föddes i princip! Jag har fått kortisonkrämer modellen stark, starkare, starkast. Jag har suttit på nättern och kliat min eksem, gråtit över smärtan och nästintill dunkat huvudet i väggen för att distrahera kroppen från var det gör ont! Värst har det varit på vintern!! Sen hittade vi LCHF och efterhand som det försvann konstigheter ur kosten så försvann min eksem. Jag märkte redan stor skillnad t.ex. när LÄTTmjölken byttes ut mot vanlig mjölk!! Sen var det brödet, margarinet och kemikalier av olika slag! Jag har inte använt kortisonkrämer på några år nu. Jag kliar inte mer! Kan tillägga att jag har varit hos många läkare med mina utslag. INGEN har tänkt tanken att det jag ÄTER kan resultera i UTSLAG. Jag har fått diverse krämer utskrivna på recept. Så jag är inte ett dugg förvånad om dina döttrars hudproblem orsakas av det de äter. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Sen hittade vi LCHF och efterhand som det försvann konstigheter ur kosten så försvann min eksem. Jag märkte redan stor skillnad t.ex. när LÄTTmjölken byttes ut mot vanlig mjölk!! Sen var det brödet, margarinet och kemikalier av olika slag! Jag har inte använt kortisonkrämer på några år nu. Jag kliar inte mer! Kan tillägga att jag har varit hos många läkare med mina utslag. INGEN har tänkt tanken att det jag ÄTER kan resultera i UTSLAG. Jag har fått diverse krämer utskrivna på recept. Så jag är inte ett dugg förvånad om dina döttrars hudproblem orsakas av det de äter. Ja, som jag skrev är min äldsta dotters hud numera mycket bättre än när hon var tre år. Här hemma har vi slutat dricka komjölk (vi använder syrade mjölkprodukter, men det blir mindre mjölkprodukter totalt också då vi slutat köpa hem mjölk), barnen får väldigt ofta smör och fet ost (visserligen mjölkprodukter, men ändå), och vi äter inte längre färdigmat (nåja, en gång i månaden kanske). Jag är försiktig med tillsatsämnen (testade en gång E-fri månad och då lärde jag mig massor). Dessutom får barnen lågkolhydratkost (med i medeltal en fem frukter i veckan) hemma. Jag har också ökat deras D-vitamindos till 25 ug per dag. Saft får dom bara på kalas och vi köper inte hem godis, chips, läsk och sånt alls. Imorgon ska dom få en glass då de andra barnen får bulle på simskolavslutningen, men det hör till ovanligheterna. Deras händer är inte ännu helt bra, men högre upp på armarna är huden smidig och "fet" på ett bra sätt. Får nu se hur det går. Händerna blir bättre och bättre dag för dag... Sen vill jag poängtera att vi inte har några jättestora problem med barnens hud, som tur är det bara händerna och handlederna som drabbas. Men det är ändå en obalans i kroppen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Nu igår kväll har barnen ätit rågbröd och mannagrynsgröt. Ska bli spännande att se om hudproblemen återkommer. Treåringen hade LCHF-hud igår. Otroligt len. Sexåringen hade frisk hud men ännu aningen torr. Normalhud alltså. Ingen LCHF-hud på händerna. Men resten av armarna var nog lena. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Gå till läkare och kolla för glutenintolerans, min brors intolerans visade sig först som hudproblem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Gå till läkare och kolla för glutenintolerans, min brors intolerans visade sig först som hudproblem. Det kan kanske vara klokt. Min mor och moster har glutenintolerans så jag vet rätt mycket om det. Själv har jag inte ärvt riskgenerna och dessutom testat negativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Nu har vi testat ge en massa bröd och tårta och lite gröt. Men händerna har inte reagerat. Jag tänker göra ännu ett test senare i vinter. Har ni några andra teorier om vad som kan ge dom torra nariga händer? De har förstås fått bra fetter hela testperioden. Och vi har inte druckit speciellt mycket mjölk heller. Ett glas om dagen kanske (vi har varit på resa. Hemma har vi enbart grädde och syrade mjölkprodukter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Nu har vi testat ge en massa bröd och tårta och lite gröt. Men händerna har inte reagerat. Jag tänker göra ännu ett test senare i vinter. Har ni några andra teorier om vad som kan ge dom torra nariga händer? De har förstås fått bra fetter hela testperioden. Och vi har inte druckit speciellt mycket mjölk heller. Ett glas om dagen kanske (vi har varit på resa. Hemma har vi enbart grädde och syrade mjölkprodukter). Var det alltså så att när dom åt råggröt så kom torrheten tillbaka men när du provade samma sak igen så blev det inte så? Vid första tillfället fick dom råggröt 2 kvällar i rad. Har du provat exakt samma sak igen? Vad äter dom vid samma tidpunkt när dom inte får råggröt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Dom torra händerna kom när dom fått råg-havre-gröt två kvällar. Jag tror också dom fick det ena morgonen dom samma dagarna. Grejen var ju att vi inte testade då. Jag bara märkte skillnad och tänkte vad som kunnat vara annorlunda. Jag visste att jag hållit barnen från spannmål och framför allt från den där gröten som min man lagar. Han är sjöman så jag har full koll halva tiden, när han är borta. Nu inledde vi vårt test hos farmor när vi var på resa. Hon bjöd på åländskt svartbröd i massor. Sen åt dom glasstrut (vete) under resan. Och när vi kom hem fick dom gröt åtminstone en gång. På tredje dagen åt dom något slags bröd (hos andra, jag var inte med). Sen på femte dagen åt dom tårta, rågbröd i mängder, kladdkaka osv. Ja och helt vanligt finskt surrågbröd åt dom också en kväll. Så vi har nog utsatt dom. Men imorgon får det bli gröten igen. Normal frukost är en halv ekologisk banan med turkisk jogurt. Ibland äggsmör, ibland sidfläsk, bär istället för banan etc. Alltså spannmålsfritt. Idag blev det hemlagad filbunke med egna krusbär, LCHFmandelbröd, smör och ost och en halv banan. Vi firade lite extra. Normalt äter vi middag sent och det finns inget behov av kvällsgröt. Men om det behövs nattmat brukar det vara lika som morgonmålet. Gröten är en kvarleva från tiden före LCHF. Då åt dom gröt både morgon och kväll istället för välling (som är vanligare hos er i Sverige). Lite torra kändes mellanflickans händer nu ikväll. Jag får fortsätta fundera. De här dagarna har dom också fått mycket mera sött än vanligt. Grannen bjöd dom saft och bulle igår och stora flickan gick dit idag med. (dom råkade ha kalas båda dagarna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Dom torra händerna kom när dom fått råg-havre-gröt två kvällar. Jag tror också dom fick det ena morgonen dom samma dagarna. Grejen var ju att vi inte testade då. Jag bara märkte skillnad och tänkte vad som kunnat vara annorlunda. Jag visste att jag hållit barnen från spannmål och framför allt från den där gröten som min man lagar. Han är sjöman så jag har full koll halva tiden, när han är borta. Nu inledde vi vårt test hos farmor när vi var på resa. Hon bjöd på åländskt svartbröd i massor. Sen åt dom glasstrut (vete) under resan. Och när vi kom hem fick dom gröt åtminstone en gång. På tredje dagen åt dom något slags bröd (hos andra, jag var inte med). Sen på femte dagen åt dom tårta, rågbröd i mängder, kladdkaka osv. Ja och helt vanligt finskt surrågbröd åt dom också en kväll. Så vi har nog utsatt dom. Men imorgon får det bli gröten igen. Normal frukost är en halv ekologisk banan med turkisk jogurt. Ibland äggsmör, ibland sidfläsk, bär istället för banan etc. Alltså spannmålsfritt. Idag blev det hemlagad filbunke med egna krusbär, LCHFmandelbröd, smör och ost och en halv banan. Vi firade lite extra. Normalt äter vi middag sent och det finns inget behov av kvällsgröt. Men om det behövs nattmat brukar det vara lika som morgonmålet. Gröten är en kvarleva från tiden före LCHF. Då åt dom gröt både morgon och kväll istället för välling (som är vanligare hos er i Sverige). Lite torra kändes mellanflickans händer nu ikväll. Jag får fortsätta fundera. De här dagarna har dom också fått mycket mera sött än vanligt. Grannen bjöd dom saft och bulle igår och stora flickan gick dit idag med. (dom råkade ha kalas båda dagarna). Jag tror inte det har med överkänslighet att göra utan mer med det totala näringsintaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 ^Hur menar du? Att om dom får bra mat med en portion gröt kommer jag inte att märka något? Jag har ju nog också gett bra mat den här veckan. Jag tror vi får fortsätta som vanligt med LCHF/paleo med syrade (feta) mjölkprodukter och någon skiva syrat risbröd åt dom. Riktigt smör, ägg, ja du vet. Sen när problemen blir större går vi till läkare och ber om intyg för att kunna testa spannmålsfritt i dagis och skola. Från och med imorgon äter sexåringen ett mål per dag på skolan och tre gånger i veckan mellanmål där. Och treåringen får från och med imorgon tre mål om dagen på dagis fyra dagar i veckan. Jag har bett att treåringen får pimä (vår motsvarighet till er filmjölk) istället för mjölk. Och att hon inte får margarin. Till morgongröten på dagis får hon vår motsvarighet till Bregott. Och jag har tidigare lyckats få dom att också sätta det på brödet. Trots att det är ransonerat så att de endast får sätta margarin på brödet, inte bregott. Åt sexåringen tänkte jag försöka skicka med smörknappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 ^Hur menar du? Att om dom får bra mat med en portion gröt kommer jag inte att märka något? Jag har ju nog också gett bra mat den här veckan. Jag tror vi får fortsätta som vanligt med LCHF/paleo med syrade (feta) mjölkprodukter och någon skiva syrat risbröd åt dom. Riktigt smör, ägg, ja du vet. Sen när problemen blir större går vi till läkare och ber om intyg för att kunna testa spannmålsfritt i dagis och skola. Från och med imorgon äter sexåringen ett mål per dag på skolan och tre gånger i veckan mellanmål där. Och treåringen får från och med imorgon tre mål om dagen på dagis fyra dagar i veckan. Jag har bett att treåringen får pimä (vår motsvarighet till er filmjölk) istället för mjölk. Och att hon inte får margarin. Till morgongröten på dagis får hon vår motsvarighet till Bregott. Och jag har tidigare lyckats få dom att också sätta det på brödet. Trots att det är ransonerat så att de endast får sätta margarin på brödet, inte bregott. Åt sexåringen tänkte jag försöka skicka med smörknappar. Förstod inte riktigt vad du skrev överst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 13, 2013 Author Share Posted August 13, 2013 ^Jo det blev lite luddigt uttryckt. Jag försökte redigera med telefoen men det tar en halvtimme att komma till början av ett inlägg... Om jag förstod dig rätt menade du att lite spannmål inte ger utslag ifall barnen annars äter bra mat. Alltså att det är helheten som har betydelse. En portion gröt i kombination med bra mat under resten av dagen/dagarna kanske inte ger utslag. Medan gröt på "dåliga" dagar skulle ge utslag. Just dom dagarna flickorna fick torra händer hann jag kanske inte laga mat. Det blir mycket spekulerade nu. Men jag tror på min idé om att testa på nytt i vinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 ^Jo det blev lite luddigt uttryckt. Jag försökte redigera med telefoen men det tar en halvtimme att komma till början av ett inlägg... Om jag förstod dig rätt menade du att lite spannmål inte ger utslag ifall barnen annars äter bra mat. Alltså att det är helheten som har betydelse. En portion gröt i kombination med bra mat under resten av dagen/dagarna kanske inte ger utslag. Medan gröt på "dåliga" dagar skulle ge utslag. Just dom dagarna flickorna fick torra händer hann jag kanske inte laga mat. Det blir mycket spekulerade nu. Men jag tror på min idé om att testa på nytt i vinter. Jag menade att om man inte tål spannmål som sådan så reagerar man alltid på spannmål och det har ju barnen inte gjort. Samtidigt ser du ju en tydlig koppling till råggröten. Jag tror alltså inte på någon överkänslighetsreaktion. När dom åt råggröt på kvällen så blev det ju också mindre näring från den lagade mat dom inte åt. När dom sedan åt råggröt till frukost nästa dag och även en kväll till så blev det återigen mindre av annan mat. Jag hör inte till dom som tycker att spannmål är dåligt i största allmänhet men för mycket spannmål i förhållande till annan mat kan vara dåligt. Måltider med enbart spannmål eller spannmål tillsammans med sylt och mjölk är inte heller så bra. Sedan har beredningen av spannmålen också betydelse för näringsupptaget plus att det har betydelse vad du äter samtidigt som du äter spannmål. Det skulle vara intressant om du istället provade Alf Spångbergs hälsogröt istället för råggröten. Den behöver dock förberedas så lite planering krävs. Ett annat alternativ att prova är surdegsjäst bröd med 100 % fullkorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 18, 2013 Author Share Posted August 18, 2013 ^Jag brukade ifjol baka eget rågssurdegsbröd. Det skulle jag kunnat testa med. Men. Nu är dom i skolan och dagis och då får dom allt möjligt spannmål. Och också margarin och jästextrakt etc. Vi pratade med skolsköterskan om det här i fredags. Hon var helt med på noterna att vi testar i vinter. Min äldre dotter har nu torra händer. Men nu är det omöjligt för mig att testa igen. Jag skulle gärna se om jag kunde få händerna lena igen med kosten. Men jag kan hålla kosten hemma helt spannmålsfri och testa om det hjälper. Jag har svårt att tro att ett par dagars näringsfattig kost skulle ge sådana här symptom. Visst. Det kan vara så. Men tänk på alla som fastar. Två dagar är så kort tid. Och jag lagar så bra mat därutöver. (OT. Det där sista kändes extra bra att skriva ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts