Jump to content

Natriumbrist som kräver längre vård på sjukhus

AnetteB
 Share

Recommended Posts

Har någon här, eller om nån känner nån som fått natriumbrist och som blivit inlagd för det?

Det är nog oftast den som dom kallar för kronisk natriumbrist som man blir inlagd en längre tid för?!?

Där saltet måste ökas försiktigt i kroppen under 1-2 dygn cirka, är det som jag undrar om någon här har erfarenhet/er av?!

Har någon här, eller om nån känner nån som fått natriumbrist och som blivit inlagd för det?

Det är nog oftast den som dom kallar för kronisk natriumbrist som man blir inlagd en längre tid för?!?

Där saltet måste ökas försiktigt i kroppen under 1-2 dygn cirka, är det som jag undrar om någon här har erfarenhet/er av?!

Jag har ingen erfarenhet av det, mer än att jag vet att det är ett livsfarligt tillstånd som måste behandlas försiktigt under en längre tid, där man under hela behandlingsperioden följer upp med provtagning på natrium, kalium, vätskebalansen och njurfunktion.

Många äldre som äter vätskedrivande mediciner löper möjligen större risk för detta, speciellt under värmeböljor, då intaget av vätska och salt inte motsvarar behovet, och kunskapen kanske ibland sviktar inom vård och omsorg.

Man säger ju att många fler äldre dör när det är riktigt varmt ute, och SMHI har nu ett varningssystem även för värme. Men riktigt vad dödsorsakerna är, vet jag inte, kan det vara störd vätske och saltbalans i kroppen?

• Like 1

Min mor ligger ju inne på grund av brist och fått behandling och de.. Hon lades in för en vecka sen, men ännu är hon lite virrig. Hon verkar ha problem med korttidsminnet som jag upplever det.. Det är i och för sej andra omständigheter som oxå påverkar psyket såsom sorg och de.. Men hon fick detta på grund av vätskedrivande medicin och stress och att hon inte åt ordentligt och troligtvis drack vanligt vatten hela tiden...  :(

Jag skulle vilja ha lite mer kunskap om hur lång tid sånt här brukar ta innan man blir återställd och kan åka hem... Hon kan ju inte vara den enda överlevande med sådan här natriumbrist tycker man?! Vi får inga bra svar tycker jag, från där hon är... och säger jag att jag har googlat så får jag till svar att jag inte ska tro allt jag läser på nätet.. daaah  :blink:  Vad är det för fel på sjukvårdsupplysningssidor och dylikt?  ;)

Jag är absolut inte duktig på det här, men jag vet att vid ett mycket lågt natrium, kan hjärnödem utvecklas (vätskeansamling runt hjärnan). Kanske man kan tro att din mammas nuvarande "virrighet" eventuellt kan bero på just det tillståndet, att det kanske inte har lagt sig än ödemet runt hjärnan.

Addisons sjukdom (binjurebarksinsufficiens) är en ganska ovanlig sjudom, om jag inte minns fel, så tror jag att de människor som har medicinerat med kortison under lång tid och i stora doser kan utveckla Addisons sjukdom, det finns även andra orsaker.

Jag tycker att du ska försöka att få sitta ner med din mammas behandlande läkare och få en förklaring om hennes tillstånd och vad som händer och vad man gör :)