Jump to content

Fakirisk fakir?

Majabella

Recommended Posts

Jag läser böcker, bloggar och forum; SSS, Tommy, Margaretha, Kostdoktorn osv. Men jag fattar inte riktigt detta med fakir; man ska ju nolla kolisarna, men ägg är ju ok enligt "smör, ägg och kött = fakir"-principen. Men om jag äter tre stora fina färska ekologiska ägg (a' 70 g) får jag ju i mig mer än ett gram kolh? Och ost får man inte äta fast det finns sorter med 0,00 g kolh för att det är nåt med proteinet där? Tacksam om nån kort orkar räta ut dessa två frågetecken. Är nu inne på fakirdag fyra :-)

Jag brukar i princip aldrig uttala att jag äter "fakir". Jag äter strikt och ibland slinker det med lite grönsaker eller grädde även om det är relativt ovanligt. Jag siktar alltid på att ligga under 5g kolhydrater per dag om man vill kalla det fakir så är det helt ok med mig.

Ägg finns liga många uppgifter på som det finns hönor... Nåja, kanske inte riktigt, men en viss röra är det. Jag går på finelis stekta ägg när jag gör mina beräkningar. Äter man som jag 2-3 ägg i veckan så blir det marginell påverkan även om de innehåller 5g... :-)

Angående proteinet så tror jag man ska hålla det på en normal nivå. Inte överäta men heller inte försöka äta för lite. 0,8g-1,2g per kilo kroppsvikt känns som det funkar för mig även om det ofta blir betydligt mer... :-)

Så nära noll som möjligt gäller mestadels för mig med. Jag har tom ätit strikt noll, men då pratar vi om tjatig mat som passar få. Vanligen brukar ja dock hamna runt 5 gram som jag också klassar som fakir.

Tack för era svar, då kan jag tillåta mig "utsvävningar=ägg". Det Tommy påpekar om proteinbegränsning tror jag hänger ihop med det jag tidigare läst om att undvika ost vid fakir, att ost ofta innehåller mycket protein. Det finns faktiskt ost som nollar kolh Maria, eller så blir jag lurad av tillverkarnas avrundning, t.ex. Forsfararost från Valio; Finlands svar på Raketosten, men den är då farligt proteintät i förhållande till fetthalten, kräver smör för ett bra SSS-ratio. Sedan finns det ost där det står <0,01 g kolh, t.ex. viss vällagrad Parmesan, Västerbotten och Cheddar. Synd att Boxholms gräddost som inte behöver "smörstöttning" innehåller 1,5g kolh. Nu traskar jag vidare på min fakirmatta, kunde Jesus fasta 40 dagar i öknen ska väl jag klara 70 dagar i Norrköping.

• Like 1